عمومیکسب و کار ایرانی

خوردن قهوه در زمان ارتودنسی

هر چند بریس های محکم، با ثبات و پیشرفته از ابزارهای هستند،از آنها در طول فرآیند درمان از اهمیت خاص برخوردار است. این شرایط به معنی اینست که خوردن غذا باعث تماس مواد غذایی با براکت ها و سیم های می شود و در نتیجه می تواند به این ابزارها آسیب وارد کند. معمولاً در هنگام استفاده از بریس لازم است از خوردن تمام غذاهای چسبنده، سفت، یا مواد غذایی که نیازمند جویدن زیاد هستند، خودداری شود. در این شرایط، مصرف غذاهای نرم بهترین پیشنهاد برای افرادی است که از بریس استفاده می کنند، زیرا به این ترتیب می تواند بریس ها را پس از مصرف غذا به سادگی پاک کرد.

جهت اطلاع از قیمت خرید قهوه سوپریم دکتر بیز  اینجا کلیک کنید

اهمیت تغذیه در ارتودنسی

هنگامی که برای اولین بار از بریس بر روی دندان ها استفاده می شود، بیمار ممکن است احساس کند انتخاب های بسیار محدود در ارتباط با خوردن غذا با بریس برای وی وجود دارد. روزی که بریس در دهان بیمار قرار می گیرد، درباره اهمیت اجتناب از خوردن غذاهای خاص و تغذیه مناسب در  که می تواند باعث وارد شدن آسیب یا شکستن بریس شود، به بیمار تذکر داده می شود. در واقع تغذیه در ارتودنسی از موارد بسیار مهم و قابل توجه است. غذاهای مفید در ارتودنسی شامل مواد غذایی سخت، چسبنده، ترد و زبر است. علاوه بر این با بیمار درباره نیاز به تغییر عادت های غذایی صحبت می شود، زیرا براکت ها نمی تواند در برابر فشار ناشی از جویدن غذاهای نا مناسب مقاومت نمایند. با عدم مصرف غذاهای مفید در ارتودنسی و در هنگام جویدن غذا در هنگام استفاده از بریس، براکت ها ممکن است به سادگی از محل خود بر روی دندان ها جدا شده و شکسته شوند. در صورتی که این شرایط بطور مداوم اتفاق افتد، احتمالاً لازم است بیمار به مدت طولانی تر از زمان اولیه پیش بینی شده از بریس استفاده کند و این شرایط به معنی اینست که بیمار می بایست مدت طولانی تر برای ایجاد طرح لبخند جدید، صاف و زیبای خود صبر نماید.

مراقبت از دندان ها

غذاها و نوشیدنی هایی که می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان (کرم خوردگی) شوند، می بایست در طول زمان استفاده از بریس مصرف نشوند. علاوه بر این لازم است از غذاهای چسبنده به خاطر افزایش ریسک پوسیدگی و شکستن بریس خودداری گردد. این نوع از مواد غذایی بر روی بریس ها چسبیده و برای یک دوره زمانی طولانی بر روی دندان ها باقی می مانند. در صورت مصرف غذا یا نوشیدنی های دارای سطح شکر بالا، معمولاً به بیمار توصیه می شود، این مواد به همراه وعده های غذا یا فقط یک بار در طول روز مصرف شود. بلافاصله پس از مصرف این مواد غذایی می بایست دندان ها به دقت مسواک زده و از دهان شویه برای از بین بردن تاثیر آنها بر روی دندان ها و بریس ها استفاده شود. بین وعده های غذایی می بایست از مواد غذایی بدون شکر تصفیه شده استفاده شود و در ادامه می بایست دندان ها مسواک زده و از دهان شویه استفاده گردد.

مراقبت از براکت های ارتودنسی

بریس ها با استفاده از مواد مخصوص به دندان ها چسبانده می شوند و به این ترتیب معمولاً در برابر فشار ناشی از خوردن غذا مقاوم هستند. به هر حال، در هنگام خوردن بعضی غذاهای خاص، بریس ها می توانند از محل جدا شده و سیم ها خم یا شکسته شوند.

چه غذاهایی نخوریم؟

غذاهایی که مصرف آنها در طول درمان ارتودنسی جذاب بوده اما خطرناک است، به شرح زیر می باشند:

  • جویدن یخ می تواند بریس ها را خراب کند
  • غذاهای چسبنده یا شکلات از هر نوع (تافی، کارامل، و سایر موارد مانند آن) می توانند با خم کردن سیم ها و شل کردن بریس ها بر روی دندان به ابزارهای ارتودنسی آسیب وارد کنند.
  • غذاهای سفت یا خشک از هر نوع (قسمت خشک پیتزا، چوب شور، گوشت گاو خشک شده، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، بادام زمینی، هویج خام، آجیل و سایر موارد مانند آن) می تواند به سیم های ارتودنسی آسیب وارد کرده و منجر به شل شدن بریس ها بر روی دندان یا شکستن براکت ها و لوله های متصل به آنها شود.
  • غذاهای حاوی شکر زیاد (کیک، کلوچه، بستنی و سایر موارد مانند آن) می بایست تا حد ممکن در این دوره مصرف نشوند. در صورتی که این غذاها توسط بیمار مصرف شود، لازم است دندان ها بلافاصله مسواک زده شوند. در صورتی که مسواک زدن دندان ها برای بیمار ساده نباشد، بیمار می تواند از دهان شویه و شستشوی دهان با آب پس از مصرف غذاهای شیرین استفاده نماید.

چگونه غذاهایی که دوست داریم را بخوریم؟

به خاطر داشته باشید که با وجود ارتودنسی دندان ها، هنوز شما می توانید بعضی غذاها که دوست دارید را با تغییرات خاص در نحوه غذا خوردن مصرف نمایید. برای مثال، بخار پز کردن یا برشته کردن هویج می تواند باعث نرم شدن و ساده تر شدن تحمل آن برای بریس شود. بطور مشابه، بیمار می تواند دانه های ذرت را از ساقه آن جدا کرده یا برای خوردن سیب و گلابی آن را قاچ بزند. سایر نکات قابل استفاده در این حالت شامل آسیاب کردن آجیل در ماست یا غوطه ور کردن کیک های سخت در شیر برای نرم کردن آنها است. در صورتی که لازم است شیرینی و آب نبات های سخت مصرف کنید، لازم است به جای جویدن این مواد غذایی را بمکید.در صورت وجود هر گونه سوال درباره بی خطر بودن مصرف برخی غذاها در طول درمان ارتودنسی، لازم است در این رابطه احتیاط های لازم را به عمل آورید. مطمئناً، شما همواره می توانید با مطب تماس گرفته و سوالات خود درباره رژیم غذایی و غذاهایی که لازم است از مصرف آنها درخودداری شود، اطلاع حاصل کنید. با دنبال کردن دستورات و نکات پزشک و حفاظت از، بیمار می تواند شرایط عادی جویدن خود را حفظ نماید.

تغذیه در هفته اول پس از ارتودنسی

هنگامی که برای اولین بار از بریس استفاده می شود، بیمار احتمالاً با مقداری ناراحتی و حساسیت در این رابطه مواجه می شود. در این زمان بیمار فقط می تواند غذاهای نرم همچون سوپ را برای چند روز مصرف کند. به هر حال، به تدریج این ناراحتی از بین رفته و بیمار می تواند شرایط عادی غذا خوردن خود را به دست آورد.

تغذیه در ارتودنسی متحرک

و یک ابزار ارتودنسی ساخته شده از مواد پلاستیکی شفاف است. در این حالت بیمار معمولاً می تواند لوازم ارتودنسی را در هنگام غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی از دهان خارج کند و نیز این ابزارها را مسواک زده و نخ دندان بکشد. پس از این کار، بیمار می تواند همه مواد غذایی دلخواه را مصرف کرده و سپس به دقت دندان های خود را قبل از قرار دادن ارتودنسی متحرک در دهان مسواک بزند. به این ترتیب، حفظ مناسب سلامت دهان در طول دوره امکان پذیر خواهد شد.

 آیا در طول درمان ارتودنسی می توان آدامس خورد؟

اگر شما از بریس استفاده می‌کنید جویدن آدامس اولین موضوعی است که متخصص ارتودنسی در خصوص آن به شما هشدار می‌دهد. اما تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است نشان داده که جویدن برخی از انواع آدامس می‌تواند برای بریس و دندان‌های شما سودمند باشد. مهم ترین خطری که در هنگام جویدن آدامس و استفاده از بریس مطرح می‌شود این است که آدامس به براکت و سیم‌های بریس می‌چسبد و باعث خم شدن سیم شده و مطابقت دندان‌ها را بر هم می‌زند. این موضوع در مواردی که فرد جراحی لثه انجام داده است اهمیت بسیار زیادی دارد، من و به مقدار بسیار زیادی قند در آدامس وجود دارد که می‌‌تواند برای بریس خطرناک باشد. امروزه موادی که برای ساخت بریس به کار می‌روند انعطاف بیشتری دارند و در صورتی که آدامس بدون قند باشد ریسک آسیب دیدگی بریس در پی جویی در آن کاهش خواهد یافت. جویدن آدامس بدون قند می‌‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که مواد شیرین کننده مصنوعی که در برخی از انواع مختلفی از آدامس‌ها وجود دارد ریسک تشکیل باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند را کاهش می‌دهد. جویدن آدامس می‌تواند تولید طبیعی بزاق را افزایش دهد و باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در دهان شود. اگر شما نمی‌توانید فورا پس از غذا خوردن دندان‌های خود را مسواک بزنید یا از نخ دندان استفاده کنید سعی کنید پس از هر وعده غذایی به مدت ۲۰ دقیقه آدامس بجوید تا مواد غذایی باقی مانده روی بریس و بین دندان‌های شما خارج شوند و از دهان و دندان شما محافظت گردد، بنابراین می‌‌توانید از آدامس به عنوان بخشی از برنامه بهداشت روزانه دهان و دندان خود استفاده کنید. بهتر از قبل از جویدن آدامس با متخصص ارتودنسی مشورت کنید و از مناسب بودن آن برای دندان و وسایل ارتودنسی خود اطمینان حاصل کنید. به طور کلی جویدن آدامس بدون قند یک روش بسیار مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ سلامت آن است.

 در هنگام استفاده از بریس باید از خوردن چه نوشیدنی‌هایی خودداری کرد؟

نصب بریس روی دندان به عنوان سرگرمی تلقی نمی‌‌شود بلکه بیماران از آن برای صاف و مرتب کردن دندان‌های خود و حفظ سلامت آنها و داشتن لبخندی زیبا استفاده می‌کنند. اگر شما از بریس استفاده می‌کنید باید به نکات مربوط به حفظ سلامت آنها اهمیت بدهید زیرا رعایت کردن این نکات در حفظ بریس اهمیت بسیار زیادی دارد. دشوارترین قسمت در استفاده از بریس این است که باید از مصرف برخی از انواع غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید. اگر شما از بریس استفاده می‌‌کنید باید بدانید که مصرف برخی از نوشیدنی‌ها به علت ترکیبات آنها ممنوع است زیرا باعث آسیب رساندن به بریس می‌شوند. این نوشیدنی‌ها عبارتند از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی. باید در مصرف قهوه و چای نیز احتیاط کنید و سعی کنید مصرف آن را به حداقل برسانید.

 چرا باید در هنگام استفاده از بریس از مصرف نوشابه خودداری کرد؟

نوشابه یک نوشیدنی ناسالم است و حتی افرادی که از بریس استفاده نمی‌کنند نیز باید از مصرف آن خودداری کنند. کف و دی اکسید کربن موجود در نوشابه بسیار اسیدی هستند و برای سلامت دهان و دندان و بدن خطرناک می‌باشند. اسید موجود در نوشابه باعث از بین رفتن مینای دندان و ایجاد پوسیدگی دندان خواهد شد. اگر شما از بریس دندانی استفاده می‌کنید و به ندرت نوشابه یا سایر انواع نوشیدنی‌ها را می‌خورید و پس از آن دهان و دندان خود را با آب می‌شوید مشکلی برای دندان و بریس شما به وجود نخواهد آمد.

 چرا باید در صورت استفاده از بریس از مصرف چای و قهوه خودداری کرد؟

چای و قهوه از جمله نوشیدنی‌های محسوب می‌‌شود که رنگ بسیار زیادی دارند و باعث رنگ گرفتن و تشکیل لکه روی براکت‌های بریس و دندان می‌‌شوند. لکه‌های ایجاد شده می‌توانند باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان و در نتیجه پوسیدگی آن شوند. اگر روی دندان شما لکه تشکیل شده است با استفاده از محصولات سفید کننده به تمی‌ز کردن دندان‌های خود بپردازید. بهترین کار این است که در مصرف قهوه و چای زیاده روی نکنید تا دندان‌های شما رنگ نگیرند.

 چرا باید در هنگام استفاده از بریس از مصرف نوشیدنی‌های ورزشی خودداری کرد؟

نوشیدنی‌های ورزشی حاوی مقدار بسیار زیادی قند هستند که زیاده روی در مصرف آنها باعث ضعیف شدن ساختار دندان خواهد شد. آبمیوه موجود در این نوع نوشیدنی‌ها به طور طبیعی دارای خاصیت اسیدی است و مقدار بسیار زیادی ساکاروز در آن وجود دارد که شایع ترین عامل پوسیدگی دندان محسوب می‌شود. باید نوشیدنی‌های ورزشی با طعم لیمو را از رژیم غذایی خود حذف کنید زیرا تماس آنها به مدت طولانی با دندان باعث از بین رفتن می‌نای آن خواهد شد. اگر شما در مصرف این نوع نوشیدنی‌ها احتیاط می‌کنید و فقط گاهی اوقات از آنها در زمان ارتودنسی چی بخوریم؟  برای این‌که تجربه یک ارتودنسی موفق را با خود به همراه داشته باشیم، نیاز به نگهداری از دندان‌های خودداریم. مصرف غذاهایی متناسب با درروند کار بیمار مؤثر است و در صورت رعایت نکردن این‌گونه مسائل می‌تواند به دندان و سیم‌های ارتودنسی ظاهری ناخوشایند نشان بدهد و از طرفی تجمع جرم‌ها دردهان می‌تواند باعث عفونت در لثه و پوسیدگی دندان‌های شما شود. به همین دلیل رژیم غذایی شما باید در درمان ارتودنسی تغییر پیدا کند.

مصرف بعضی از غذاها باعث آسیب به ابزار ارتودنسی و همین‌طور بالا رفتن خطر بیماری‌های دندان می‌شود. ماهر باید احتمال مشکلاتی همچون خراب شدن ارتودنسی و یا کم شدن عوارض ناشی از درمان را به حداقل برساند. درروند درمان ارتودنسی علاوه بر پزشک، خود بیمار نقش فعالی درروند کاری دارد به‌طوری‌که با مصرف صحیح مواد غذایی در هنگام ارتودنسی می‌توان به نتیجه‌ی دلخواه دست پیدا کرد.

توجه داشته باشید که مصرف غذا می‌تواند به سیم‌ها آسیب جدی وارد کند و درنتیجه درمان را طولانی‌تر نماید.

مراقبت های ارتودنسی ثابت (بخش اول) - دکتر فروزین اصلانی متخصص ارتودنسی غرب تهران (گیشا)

ویژگی‌های غذاهای مصرفی در زمان ارتودنسی

  1. نرم بودن غذا: در هنگام درمان ارتودنسی از غذاهای نرم که نیاز به جویدن بیش‌ازحد ندارد، استفاده کنید تا به بریس ها دردهان فشار وارد نشود.
  2. آبکی بودن: غذاهای آبکی یکی از بهترین غذاها در درمان ارتودنسی می‌باشد. به دلیل آبکی بودن این نوع از غذاها، درگیری سیم‌ها و های با غذا در هنگام جویدن به حداقل می‌رساند و در بین سیم‌های ارتودنسی غذا نمی‌ماند. ازجمله این غذاها می‌توان به دیزی، سوپ اشاره کرد.

جهت اطلاع از قیمت قهوه های گانودرما  می توانید با شماره هایی که داخل سایت می باشد تماس بگیرید

در درمان ارتودنسی دندان از چه غذاهایی باید مصرف کرد؟

به دلیل وصل بودن براکت ها و سیم‌ها دردهان افراد، خوردن غذا را با مشکل و تغییر روبه‌رو می‌شود. بیماران مجبور می‌شود برخی از غذاهای موردعلاقه را حداقل در این بازه زمانی کنار بگذارند و به رعایت برخی از اصول بپردازند.

  • غذا و سبزیجات را به قسمت‌های کوچک قسمت نموده و سپس با استفاده از دندان‌های عقب مصرف نماید.
  • برای خوردن میوه‌ها و یا غذاها که دارای هسته می‌باشد، در ابتدا باید هسته را از میوه و یا غذا خارج کرد و سپس بعد از تقسیم کردن آن‌ها به قسمت‌های کوچک، با دندان‌های عقب به خوردن غذا پرداخت.
  • برای استفاده از آجیل (بادام، فندق، گردو و تخمه) پوست آن را برداشته و مغز آن را روی دندان‌های عقب قرار دهید.
  • در هنگام خوردن غذا دقت کنید که جسم خارجی در بین غذا وجود نداشته باشد. از قرار دادن اشیا تیز و یا مداد و خودکار دردهان خودداری کنید.

انواع دیگری از مواد غذایی که در زمان درمان ارتودنسی می‌توان بدون مشکل و با لذت مصرف نمود ازجمله آن‌ها می‌توان به مصرف سوپ، ماست، پنیر، پوره سیب‌زمینی، بستی، موز و غذاهایی همچون لازانیا، مرغ و سوپ اشاره کرد. البته در این دوره داشتن خلاقیت می‌تواند به کمک شما بیاید به‌عنوان‌مثال شما علاقه فروان به مصرف هویج دارید اما به دلیل ارتودنسی امکان خوردن آن را ندارید. شما می‌توانید با بخار کردن هویج و ریختن آن داخل سوپ از آن استفاده کنید و یا از کنسروهای میوه بهره‌مند شوید.

 خوراکی‌های که نمی‌توان در زمان ارتودنسی از آن استفاده کرد:

  • از خوردن گز، سوهان، ته‌دیگ و نان ساندویچی خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک دور کنید زیرا می‌تواند موجب کنده شدن و یا چسبیدن بریس ها و سیم‌های مواد غذایی شود.
  • یخ می‌تواند به‌صورت جدی یکی از آسیب‌های جدی برای بریس ها باشد.
  • غذاهای چسبناک و کاکائوها می‌توانند با خم کردن سیم‌ها و شل شدن بریس ها بر روی ارتودنسی دندان‌ها تأثیر بگذارد.
  • غذاهای سفت یا خشک از هر نوع (نان‌های خشک، چوب‌شور، گوشت گاو خشک‌شده، چیپس، شکلات، پسته، سیب و سایر موارد مانند آن) می‌تواند باعث آسیب به بریس ها و یا حتی شل شدن براکت ها دردهان شود.
  • غذاهای که از شیرینی زیاد استفاده می‌کنند، باید از خوردن این دسته از خوراکی‌ها و غذاها اجتناب شود. اگر بیمار به خوردن این نوع از خوراکی‌ها و غذاها علاقه دارد باید بعد از مصرف این نوع از خوراکی‌ها حتماً دهان و دندان‌ها شست‌وشو و مسواک زده شود.

نکاتی در خصوص مصرف غذاهای چسبناک:

  • اگر نمی‌توانید از خوردن غذاهای چسبناک دوری‌کنید بهتر است به‌جای خوردن، آن‌ها را مک بزنید. پس از خوردن آن‌ها، دهان خود را بشوید تا به‌طور کامل غذا پاک شود.
  • از خوردن آدامس به‌شدت اجتناب کنید. یکی از آسیب‌های جدی به بریس ها خوردن آدمس می‌باشد که باعث کنده شدن و افتادن بریس ها می شود.

تا حد امکان فعلاً دست از خوردن این‌گونه غذاها مانند شکلات، کاکائو، آدامس، پاستیل، لواشک، شکلات ژله‌ای و کارامل بردارید.

چرا باید از مصرف چای و قهوه در هنگام ارتودنسی دندان خودداری کنیم؟

چای و قهوه از عمده نوشیدنی‌ها می‌باشند که موجب رنگ گرفتن و تشکیل لکه بر روی سیم‌ها ارتودنسی دردهان می‌شوند. لکه‌های ایجادشده باعث نابودی دندان‌ها و درنهایت پوسیدگی دندان شما می‌شوند. در صورت مصرف این‌گونه نوشیدنی‌ها که در درمان ارتودنسی می‌تواند اختلال ایجاد کند، باید دندان‌های خود را پس از مصرف بشوید و مسواک بزنید.

اغذیه در هفته ابتدایی پس از درمان ارتودنسی

زمانی که اولین بار از سیم‌های ارتودنسی استفاده می‌شود، بیمار حتماً با مقداری نگرانی و اضطراب روبه‌رو می‌شود. در هفته‌های ابتدایی درمان، بیمار مواد غذایی خود را از تنوع بیشتری برخوردار کند؛ اما همچنان باید در مصرف مواد غذایی خود احتیاط کرد. در این هفته بیمار همچنان به خوردن غذاهای نرم و آبکی خواهد پرداخت تا از هفته‌های بعد بتواند رژیم غذایی خود را تعویض کتوجه به رژیم غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم برای سلامت دهان و دندان از اهمیت زیادی برخوردار است. نوشیدنی هایی که به صورت مرتب مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند تاثیر زیادی روی دندان ها داشته باشد. برخی از نوشیدنی ها ممکن است برای دندان ها مفید باشند، این در حالی است که گروهی دیگر از نوشیدنی ها می توانند تاثیر منفی و زیان باری روی دندان ها داشته باشند. در این مقاله سعی بر آن است که تاثیرات انواع  نوشیدنی هایی که به صورت معمول مورد استفاده قرار میگیرند را مورد بررسی قرار دهیم.

نوشیدنی های مفید برای دندان

برخی از نوشیدنی ها برای استحکام و سلامت دهان و دندان مفید هستند. مصرف این نوشیدنی ها می تواند مقاومت دندان ها را بالا ببرد و از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض دهان و دندان جلوگیری کند. برخی از نوشیدنی های مفید برای دندان ها را در ادامه می بینید.

آب

آب یک نوع نوشیدنی است که انسان ها به صورت ذاتی به آن علاقه دارند. علاوه بر آن، آب از حیاتی ترین مواد مورد نیاز بدن برای بقا می باشد. نوشیدن آب می تواند تاثیر زیادی در سلامت دهان و دندان داشته باشد. کاهش ، شستشو و از بین بردن باکتری های مضر دهان و دندان و بهبود عملکرد غدد بزاقی دهان همگی از مزایای نوشیدن آب می باشد.

شیر

شیر یکی از نوشیدنی هایی است که از دیرباز مورد استفاده انسان ها قرار گرفته است، شیر می باشد. شیر یک نوشیدنی مقوی می باشد که سرشار از کلسیم است. کلسیم ماده ای است که تاثیر به سزایی در استحکام دندان ها و استخوان ها دارد. به توصیه دندانپزشکان نوشیدن یک لیوان شیر پیش از خوابیدن می تواند علاوه بر حفظ سلامت دندان ها در داشتن یک خواب آرام به شما کمک کند. با این حال شیر حاوی نوعی قند به نام لاکتوز می باشد که می تواند تاثیر منفی روی دندان ها داشته باشد، از همین رو توصیه می شود پس از نوشیدن شیر، دندان های خود را مسواک بزنید.

چای سبز

چای سبز نوعی نوشیدنی گیاهی و آرام بخش می باشد که خاصیت های فراوانی برای بدن انسان دارد. چای سبز حاوی مقادیر زیاد مواد آنتی باکتریال مانند پلی فنول و فلوراید می باشد که از رشد باکتری های مضر در دهان جلوگیری کرده و در نتیجه از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند. علاوه بر آن فلوراید موجود در چای سبز تاثیر بسزایی در استحکام دندان ها خواهد داشت.

نوشیدنی های مضر دندان

در مقابل نوشیدنی هایی که می توانند در سلامت و بهداشت دهان و دندان تاثیر داشته باشند، برخی نوشیدنی های متداول وجود دارند که تاثیرات مخربی روی سلامت دهان و دندان شما خواهند داشت. برخی از نوشیدنی های مضر برای دندان شامل موارد زیر می شوند.

قهوه

بخش خارجی دندان ها با یک لایه مستحکم پوشانده شده که مینای دندان نام دارد. مینای دندان وظیفه مراقبت و محافظت از دندان ها را بر عهده دارد. قهوه به دلیل داشتن اسید تانیک می تواند این پوشش را در دراز مدت تخریب کرده و از بین ببرد. از بین رفتن یا تخریب مینای دندان منجر به ایجاد لکه روی دندان ها شده و ظاهری ناخوشایند به وجود می آورد.

نوشابه

نوشابه علاوه بر داشتن مقادیر زیادی گاز کرین دی اکسید، حاوی میزان بسیار زیادی از انواع قندها و برخی اسید های مضر است. این نوشیدنی که نوعی نوشیدنی محبوب به شمار می رود، می تواند در تسریع روند نفش داشته باشد. علاوه بر آن گاز کربن دی اکسید موجود در این نوشیدنی مینای دندان را تجزیه و تخریب کرده و باعث کدر شدن رنگ دندان ها می شود.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا به صورت گسترده توسط افرادی که ورزش می کنند موزد استفاده قرار می گیرند، چرا که این نوشیدنی ها به علت داشتن قند و کربوهیدرات زیاد می توانند انرژی بدن را دو چندان کنند. این در حالی است که قند موجود در این نوشیدنی ها می تواند برای سلامت دندان ها مضر باشد. علاوه بر آن این نوع نوشیدنی ها حاوی بسیاری از اسید های مضر هستند که باعث از بین بردن مینای دندان و ایجاد پوسیدگی و لکه در دندان ها می شوند.

مراقبت از دندان ها پس از مصرف نوشیدنی های مضر

نوشیدنی هایی که برای دندان ها مضر هستند اغلب به دلیل مواد تشکیل دهنده آن ها، طعم خوبی دارند و به همین دلیل در بین عموم مردم از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. برای بسیاری از افراد پرهیز از نوشیدن قهوه یا نوشابه می تواند سخت باشد. توصیه دندانپزشکان در این مورد، مراقبت دو چندان پس از مصرف این نوشیدنی ها است. سعی کنید در مصرف نوشیدنی های مضر زیاده روی نکنید و در صورت استفاده از هر یک از این نوشیدنی ها بلافاصله مسواک زده و نخ دندان بکشید. در صورتی که یا نخ دندان کشیدن در لحظه مقدور نبود، مقادیر زیادی آب بنوشید و در اولین فرصت از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. مصرف مقادیر زیاد آب در طول روز می تواند به سلامت دندان های شما کمک بزرگی کرده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری کند. علاوه بر آن نوشیدن دیگر نوشیدنی های مفید برای دندان از جمله شیر و چای سبز، می تواند در طولانی تر کردن عمر دندان ها و افزایش استحکام آن ها نقش مهمی داشته باشد.

سوالات متداول نوشیدنی های مضر و مفید برای دندان

1-آیا بعد از نوشیدن نوشابه و قهوه باید مسواک زد؟

مسواک زدن فوری دندان بعد از نوشیدن نوشابه و قهوه توصیه نمی شود. زیرا این نوشیدنی ها به علت دارا بودن ترکیبات اسیدی مینای دندان را از بین می برد و باعث آسیب پذیری بیشتر دندان‌های شما می‌شود. بعد از نوشیدن این مواد دندان های خود را با آب شستشو دهید. سپس 30 دقیقه پس از مصرف نوشابه و قهوه می توانید مسواک بزنید.

2-آیا نوشیدن قهوه باعث تغییر رنگ دندان می شود؟

بله، نوشیدن بیش از 2 فنجان قهوه در روز باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. زیرا در قهوه ماده ای بنام تانن وجود دارد که تانن ترکیباتی رنگی ایجاد می کند که به دندان ها می چسبد و باعث زردی دندان های شما می شود.

3-برای پیشگیری از ایجاد لکه قهوه روی دندان ها چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟

بعد از مصرف قهوه موکا دکتر بیز فورا دهانتان را با آب بشوئید، اگر قهوه سرد میل می کنید بهتر است با نی نوشیده شود. خوردن بعضی میوه ها مانند توت فرنگی و سیب  بدلیل داشتن اسید مالیک برای از بین رفتن لکه های روی دندان ها به شما کمک خواهد کرد و مراجعه منظم به دندانپزشک که باعث پیشگیری از هرگونه مشکل می شود را نیز فراموش نکنید.

4-چطور می توانم تغییر رنگ دندان در اثر نوشابه را از بین ببرم؟

متداول ترین درمان برای تغییر رنگ دندان ها، استفاده از درمان بلیچینگ است. بلیچینگ بهترین راه برای سفید کردن دندان ها بدون وارد شدن آسیب فیزیکی به دندان است.

ند و از دندان‌ها منظم و لبخند زیبای خود لذت ببرد.

استفاده می‌نماید پس از جدا کردن بریس از دندان با دندان‌های سالم و صاف مواجه خواهید شد. باید ماهی یک بار به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌ها و عدم بروز مشکل در خصوص حرکت آنها در طول درمان اطمینان حاصل کنید. در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص تعیین مواد غذایی و نوشیدنی‌های مجاز و ممنوع در درمان ارتودنسی دارید می‌‌توانید به پزشک خود مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

 

دکمه بازگشت به بالا