عمومیکسب و کار ایرانی

درمان دارویی ریزش مو هورمونی

 قرص برای ریزش مو هورمونی تا چه اندازه موثر است؟ برای زیبایی و خوب دیده‌شدن، داشتن پوست و موی سالم ضرورت زیادی دارد و یک اصل مهم محسوب می‌شود. اما در بسیاری از مواقع این امر به این راحتی‌ها محقق نمی‌شود. بسیاری از افراد همیشه به‌دنبال راه‌حلی برای درمان مشکلات پوست و موی خود هستند و همیشه هم در این راه موفق نخواهند بود.

پوست و موی سالم مستلزم مراقبت‌های مداوم است. مراقبت‌ از مو و داشتن یک برنامه روتین روزانه مراقبتی می‌تواند به داشتن موهایی سالم، خوش‌حالت و شاداب کمک کند. اما همان‌طور که آسیب به موها یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، درمان و بهبودی موهای آسیب‌دیده هم به زمان نیاز دارد. یکی از مشکلات اصلی در‌رابطه‌با موها، مشکل ریزش مو در مردان و زنان است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و همیشه هم یک معضل ناراحت‌کننده است. در این شرایط درمان‌های مناسب و دریافت داروهای ضد ریزش مو اهمیت می‌یابد.

ریزش مو

همه موهای خود را از دست می‌دهند. ریزش حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. اما همیشه الگوی ریزش این‌طور نیست. درصورتی‌که روزانه دسته زیادی از موها را از دست می‌دهید یا موهای بسیار کم پشتی دارید و از همه مهم‌تر اگر لکه‌های طاسی و کم‌پشتی بیش‌ازحد موها را تجربه می‌کنید، به‌احتمال بسیار زیاد دچار مشکل ریزش مو شده‌اید و نیاز به درمان و دریافت داروهای ضد ریزش مو دارید.

علت ریزش مو بسیار متنوع است. این ریزش مو می‌تواند به‌دلیل استفاده از محصولات نامناسب باشد، یا به‌دلیل استرس و فشارهای زندگی. از دیگر علت‌های اصلی ریزش مو می‌توان به مشکلات هورمونی، مشکلات ژنتیکی، برخی مشکلات خودایمنی که باعث ریزش سکه‌ای موها می‌شود و ده‌ها دلیل دیگر. برای اینکه بتوانید مشکل ریزش موی خود را درمان کنید ابتدا باید علت ریزش مو به‌صورت دقیق مشخص شود و برای این کار باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

Drug treatment of hormonal hair loss

علل ریزش مو در مردان و زنان

دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد. به خاطر ساختار بدنی و هورمونی متفاوت زنان و مردان علل ریزش مو در مردان و زنان هم تا حدودی با هم تفاوت دارند. برخی خانم‌ها ممکن است بعد از زایمان متوجه نازک‌شدن مو شوند. مشکلات هورمونی، استفاده از محصولات نامناسب، رنگ‌کردن و دکلره‌کردن دائمی موها، برخی داروهای ضدافسردگی و ضدبارداری و ده‌ها دلیل دیگر می‌تواند علت ریزش مو در زنان باشد.

افرادی که استرس زیادی دارند می‌توانند ریزش موی قابل‌توجهی را مشاهده کنند. برخی بیماری‌ها و درمان‌های پزشکی هم می‌توانند دلیل ریزش مو هم در مردان و هم در زنان باشند. حتی نحوه آرایش و مراقبت از موهایتان هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. شایع‌ترین علل ریزش مو مردان، یک بیماری پزشکی به نام ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنیک است. حدود ۸۰ میلیون مرد و زن در ایالات متحده به این نوع ریزش مو مبتلا هستند. از دیگر علل ریزش مو در مردان می‌توان به بریخ عفونت‌ها و اختلالات جسمی اشاره کرد.

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو به دلیل ریزش و الگوی ریزش مو بستگی دارد. از آنجایی که علت ریزش مو در مردان و زنان تا حدودی متفاوت است، درمان این مشکل در مردان و زنان هم تفاوت‌هایی دارد. همان‌طور که دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد وجود دارد، درمان‌های زیادی هم برای آن وجود دارد. از درمان‌های دارویی و استفاده از داروهای ضد ریزش مو گرفته تا درمان با جراحی و کاشت مو یا درمان با PRP که در آن از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می‌شود، همگی درمان‌های مؤثری برای ریزش مو هستند.

درمان‌های دیگر برای درمان ریزش مو در زنان شامل مزوتراپی، درمان از طریق رژیم‌های تغذیه‌ای، درمان‌های گیاهی ریزش مو، درمان‌های خانگی ریزش مو، درمان ریزش مو با استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و پمادهای موضعی و تقویتی است. البته این روش‌ها مخصوص زنان نیستند و برای درمان ریزش مو در مردان هم استفاده می‌شوند. از جمله درمان‌های دیگر می‌توان به درمان ریزش مو با کورتیکواستروئیدها، نوردرمانی، هورمون‌درمانی، استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو، درمان با ماساژ پوست سر اشاره کرد.

این روش‌ها همگی از جمله روش‌های درمانی موجود برای رفع مشکل ریزش مو در زنان و مردان هستند. البته روش‌های دیگری مانند کاشت مو و پروتز هم وجود دارد که عموما برای درمان ریزش مو در مردان استفاده می‌شود. البته نه به این معنا که این روش‌ها مختص مردان هستند، بلکه این روش‌ها در میان مردان رایج‌تر هستند. اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که ” برای ریزش مو چی خوبه؟ ” در ادامه به بررسی برخی از انواع داروهای ضد رایزش مو می‌پردازیم.

داروهای ضد ریزش مو

بهترین رویکرد برای درمان ریزش مو، استفاده از داروهای ضد ریزش مو است. این داروها تنوع بالایی دارند و بسته به شرایط فردی و میزان ریزش موها، درمان‌های دارویی متفاوتی توسط متخصص پوست و مو ارائه می‌شود. پزشک با بررسی بیمار و شرایط ریزش مو، تعیین می‌کند که بهترین درمان ریزش مو زنان و مردان باید چه درمانی باشد. داروها گاهی به‌صورت تک و گاهی به‌صورت مکمل با هم تجویز می‌شوند. علاوه‌براین گاهی درمان‌های دارویی در کنار سایر درمان‌ها مدنظر قرار می‌گیرند.

در خصوص آلوپسی آندروژنیک که یک بیماری ژنتیکی و از دلالی اصلی ریزش مو در مردان است، معمولا درمان قطعی وجود ندارد. استفاده از داروهای مکمل و داروهای تقویتی می‌تواند موقعیت موها را بهبود ببخشد و موجب توقف یا کاهش ریزش موها شود. در این شرایط پزشک از بهترین دارو برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌کند.داروهای ضد ریزش مو تنوع بالایی دارند. در این لیست داروهای تقویتی مانند قرص‌های آهن، زینک، انواع ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها هم به چشم می‌خورد. برای مثال تجویز بهترین قرص آهن برای ریزش مو می‌تواند به طرز قابل‌توجهی به درمان ریزش مو کمک کند.

انواع داروهای ضد ریزش مو

برای آشنایی بیشتر با تأثیر و کاربرد داروهای ضد ریزش مو، در ادامه برخی از انواع مهم‌ترین داروهایی که برای درمان ریزش مو تجویز می‌شوند را بررسی می‌کنیم. این داروها از نوع خوراکی، تزریقی و مالشی به‌صورت موضعی هستند.

۱. ماینوکسیدیل

یکی از اصلی‌ترین داروهای ضد ریزش مو، هم برای مردان و هم برای زنان داروی ماینوکسیدیل ۵% است. به آن ماینوکسیدیل موضعی نیز گفته می‌شود. ماینوکسیدیل به‌عنوان داروهای موضعی (مانند محلول/لوسیون موضعی و فوم) موجود است که ممکن است برای مردان و زنان استفاده شود. این داروی موضعی مستقیماً روی پوست سر اعمال می‌شود.

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل ۵% مشخص نیست. معمولاً باید چندین ماه قبل از مشاهده اثر این دارو استفاده شود. اگر درمان با ماینوکسیدیل متوقف شود، روند طاسی معمولا از سر گرفته خواهد شد. موهایی که دوباره رشد کرده‌اند ممکن است سه تا چهار ماه پس از قطع درمان بریزند. این دارو بهترین درمان ریزش مو زنان و مردان است و می‌توان از آن برای موارد مختلف ریزش مو استفاده کرد.

۲. داروهای ضد آندروژن

داروهای ضد آندروژن از جمله مهم‌ترین داروهای ضد ریزش مو هم خصوصا در مردان هستند و انواع مختلفی دارند. این داروها معمولا در دسته هورمون‌های مردانه دسته‌بندی می‌شوند. یک داروی ضد آندروژن می‌تواند به درمان ریزش مو در مردان مبتلا به طاسی معمولی مردانه کمک کند و روند ریزش را کُند کند.

آندروژن‌ها هم در مردان و هم در زنان تولید می‌شوند و جز هورمون‌های جنسی محسوب می‌شوند. اما معمولا در مردان سطح بالاتری از این هورمون‌ها ترشح می‌شود و بیشتر عامل ریزش موها در مردان خواهد بود. این داروها که انواع مختلفی دارند، در واقع مهارکننده‌های گیرنده آندروژن هستند و از این طریق باعث جلوگیری از ریزش موها خواهند شد.

۳. اسپیرونولاکتون

یکی از داروهای ضد ریزش مو که مصرف زیادی هم برای درمان ریزش مو دارد، اسپیرونولاکتون نام دارد. به آن اسپیرونولاکتون سیستمیک هم می‌گویند و نام تجاری آن آلداکتون است. این دارو در دسته داروهای دیورتیک‌های نگهدارنده پتاسیم و آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون قرار می‌گیرد.نحوه عملکرد این دارو به این صورت است که با کُند‌کردن تولید آندروژن، به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند و می‌توان آن را یک قرص جلوگیری از ریزش مو در نظر گرفت. این داروها در دسته هورمون‌های جنسی مردانه طبقه‌بندی می‌شوند. کاهش تولید آندروژن می‌تواند پیشرفت ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنیک را کاهش دهد.

۴. داروهای ضد عفونت‌های قارچی

در بسیاری از موارد عفونت‌های پوستی، خصوصا عفونت‌های قارچی عامل اصلی ریزش مو چه در زنان و چه در مردان است. در نتیجه در این حالت برای درمان ریزش مو، به داروهای ضد ریزش مو از نوع داروهای ضدقارچ نیاز است.

این داروها برای درمان عفونت قارچی پوست سر باید به مدت ۶ تا ۱۲ هفته مورداستفاده قرار بگیرند. داروها از نوع خوراکی یا موضعی هستند. داروهای خوراکی تربینافین، ایتراکونازول (اسپورانوکس) و برخی ترکیبات مکمل دیگر برای درمان استفاده می‌شوند. استفاده از شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم و کتوکونازول هم می‌تواند برای درمان ریزش مو در اثر عفونت‌های قارچی تجویز شود.

دکمه بازگشت به بالا