درگ هاوال h2 با هایما s7
با ورود به کابین هاوال H2 نخستین نکته طراحی لوکس در اوج سادگی است که ارگونومی عالی را به وجود آورده است و نکته مهم تر که زبانزد همه در مورد ماشین های گریت وال است کیفیت مثال زدنی ساخت و متریال و … در مورد هاوال H2 است که با توجه به قیمت و کلاس واقعا حرف های بسیاری را برای گفتن دارد . هاوال H2 از آپشن هایی چون کامپیوتر سفری ، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید ، صندلی های چرمی با تنظیم برقی ، سانروف ، سنسور نور و باران و … بهره می برد که با توجه به کلاس هاوال H2 و حدود قیمتش مناسب است .

وظیفه تولید نیرو در هاوال H2 بر عهده یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که با کد فنی GW4G15B شناخته می شود . هاوال H2 با تکیه بر این پیشرانه که به طور دقیق 1497 سی سی حجم دارد قابلیت تولید 140.8 اسب بخار قدرت در دور موتور 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 210 نیوتن متر در دور موتور های 2200 الی 4500 دور در دقیقه را دارا می باشد . هاوال H2 با حدود 1500 کیلوگرم وزن برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون حدود 13 ثانیه زمان نیاز دارد که مواردی چون کیفیت بنزین ، میزان اکسیژن خالص در هوای ورودی موتور ، ارتفاع از سطح دریا و … بر روی بهتر یا بدتر شدن این عدد تاثیر مستقیم دارد .
نیروی تولیدی پیشرانه هاوال H2 توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک یا گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ های جلو ماشین یا هر چهار چرخ منتقل می شود . مصرف سوخت هاوال H2 در سیکل ترکیبی در حالت استاندارد حدود 7 لیتر در نظر گرفته شده است که با توجه به وزن و ابعاد و تکنولوژی و … مناسب است و شتاب متوسط هاوال H2 را می توان بر مبنای اقتصادی بودن آن قرار داد .
هاوال H2 با آرایش سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب یک کامپکت کراس اوور با سواری مناسب در شهر و داخل جاده می باشد که هندلینگ ایده آلی دارد و به لطف کیفیت خوب سیستم تعلیق دفع ضربات به نرمی و بدون کوبش انجام می گردد و در نهایت به لطف همه اینها و هماهنگی آن با طراحی شاسی و تقسیم وزن راندن هاوال H2 حس و حال خوبی را به همراه خواهد داشت .
هاوال H2 ارزان ترین محصول گستره جدید محصولات و لوازم یدکی هاوال در ایران است که به لطف تجارب هاوال و ساخت دقیق در بحث ظاهری که زیبا و اصولی است ، از نظر کیفیت بهترین کلاس خودش می باشد ، راندمان پیشرانه و استهلاکش پایین است و، سواری خوبی ارائه میکند و در کل در همه بخش ها نمرات خوبی را هاوال H2 از آن خودش میکند و ارزش خرید بالایی دارد. هاوال H2 در حال حاضر با قیمتی 96 میلیونی توسط گروه بهمن به فروش می رسد . قیمتی که آذین یدک تهران برای هاوال H2 درنظر گرفته است باعث شده تا نگاه ها در این بازه قیمتی به سمت هاوال H2 تازه وارد باشد .
مقایسه هاوال H2 با هایما s5
هایما S5
هایما S5 جدیدترین نماینده این برند است که ایران خودرو تولید و فروش آن را مدت کوتاهی است آغاز کرده و تبلیغات مختلفی را برای جلب نظر مشتریان انجام داده است . هایما S5 در ظاهر کامل نیست و شخصیت مستقل و قدرتمندی را به نمایش نمی گذارد و علاوه بر این در جاهایی هایما S5 از ماشین های دیگری به طور واضح الهام گرفته است که در بسیاری از ماشین های چینی این عمل اتفاق میافتد اما هایما S5 در ظاهر هماهنگ و به طور مطلق صحیح طراحی نشده است که از نمرات آن کاهش می دهد اما در کل ظاهری قابل قبول از دیدگاه بیننده معمولی را به نمایش می گذارد .
هایما s5 توربو با ورود به کابین شما را تا حدودی شگفت زده خواهد کرد زیرا المان های طراحی آن در حد بسیار زیادی با ماشین های اوپل مشترک است که برای هایما S5 توربو به عنوان یک ماشین چینی چهره خوب و ارگونومی مناسبی را ایجاد کرده است . هایما S5 کیفیت ساخت مناسبی دارد ولی در ساخت متریال و ادوات آن کیفیت متوسطی به کار رفته است . در لیست تجهیزات هایما S5 توربو موارد خوبی چون دوربین 360 درجه ، آینه های جانبی جمع شونده ، روکش چرم ، سانروف و سیستم صوتی پیشرفته و مانیتور 7 اینچی لمسی مشاهده می گردد که مناسب هستند . تا اینجا هاوال H2 از هایما S5 ظاهری اصولی تر و مدرن تر با طراحی مستقل دارد ، بسیار با کیفیت تر است و در بحث آپشن هم سطح برابری دارند اما در هر کدام تعدادی آپشن وجود دارد که در دیگری موجود نیست .
پیشرانه هایما S5 توربو که با کد GN15-TF شناخته می شود 4 سیلندر با آرایش خطی می باشد ، توسط توربوشارژر تغذیه می گردد و 1497 سی سی حجم دقیق آن است . هایما S5 توربو به کمک این پیشرانه قابلیت تولید 161 اسب بخار قدرت در دور موتور 6100 دور در دقیقه را دارا می باشد و در دور موتور 1800 هم به حداکثر گشتاور 221 نیوتن متر دست پیدا می کند .
هایما در S5 توربو به منظور رانندگی روان تر و کاهش مصرف سوخت از یک گیربکس CVT استفاده کرده است که قدرت را به چرخ های جلو ماشین انتقال میدهد . هایما S5 توربو با وزن 1435 کیلوگرمی خود با توجه به ابعادی که دارد ماشین سنگین وزنی است اما با توجه به قدرت خوب پیشرانه توانایی های حرکتی این ماشین مناسب است البته مصرف سوخت هایما S5 توربو هم در سیکل ترکیبی بیش از 8 لیتر است که از میانگین ماشین های این کلاس رقم بالاتری می باشد و پر استهلاک بودن ذاتی آن را نشان می دهد . هاوال h2 در طول این چند سال حضورش در بازار های جهانی به طور تمام و کمال رضایت مالکانش را کسب کرده است و استهلاک پایین و کم خرج بودن هاوال H2 ثابت شده است اما با توجه به خرابی تعداد زیادی از هایما S7 توربو های صفر کیلومتر ضریب اطمینان خرید هایما S5 بسیار پایین است .
هایما S5 در سواری روزمره و در حد رفع نیاز سواری خوبی دارد اما ویژگی خاص یا لذت و … به همراه ندارد اما در یک رانندگی معقول و کم فشار شما را از خودش راضی نگه می دارد .
هایما S5 در ابتدا قرار بود تا با قیمت 75 میلیون تومانی وارد بازار شود اما حالا ایران خودرو قیمت مصوب 89 میلیون تومانی آن را به فروش می رساند و از طرفی هایما S5 در بازار آزاد تا 94 میلیون تومان هم قیمت گرفته است که در این رنج قیمت انتخاب های بسیاری وجود دارد که ارزش خرید بسیار بیشتری نسبت به هایما S5 دارند و در مقایسه با هاوال H2 هم ویژگی خاصی وجود ندارد که هایما S5 را از هاوال H2 متمایز کند و وضعیت همه چیز در گریت وال هاوال H2 بهتر می باشد.
به زودی وارد بازار ایران میشود؛ شاسیبلند چینی که ویژگیهای خاصی دارد که برایتان مفصل بیان کردیم. در این طرف میدان، سانگ یانگ تیوولی به عنوان یکی از خودروهای محبوب کرهای میان مشتریان شناخته میشود. از آن طرف هم هایما S7 به لطف پوشش خدمات ایرانخودرو توانسته برای خریداران محافظکار گزینه خوبی باشد. حالا میخواهیم بدانیم با آمدن هاوال H2 رقابت برای سانگ یانگ تیوولی و هایما S7 چقدر سختتر میشود؟
قیمت
در خبر دیروز برایتان از قیمت و مشخصات هاوال H2 گفتیم. از این که گروه خودروسازی بهمن قصد دارد این اتومبیل را در سبد محصولات خود قرار دهد و آن را با قیمت ۹۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان روانه بازار کند. با این حساب هاوال H2 جزو یکی از خودروهای شاسیبلند چینی زیر قیمت ۱۰۰ میلیون تومان محسوب میشود. این درحالیست که با رشد چشمگیر قیمت خودرو در ایران، تیوولی در بازار با حدود قیمت ۱۳۰ میلیون تومان به فروش میرود. هایما S7 مدل توربوشارژ اتوماتیک در فروش نوروزی با قیمت ۹۵ میلیون تومان عرضه شد. با این حساب از نظر قیمت هر دو خودرو چینی هاوال H2 و هایما S7 برنده این رقابت هستند.
پوشش خدمات
هنوز زود است تا پوشش خدماتی گروه بهمن را از محصول جدید هاوال H2 پیشبینی کنیم. برای همین همیشه ترجیح بر این است که خودرو جدید وارد بازار شود و بعد درمورد کیفیت خدمات شرکت نمایندگی بتوان قضاوت کرد. آن طرف رامک خودرو نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش تیوولی را در دست دارد. از آنجایی که چند وقتی میشود تیوولی در بازار جواب خود را به خوبی پس داده، مشتریان احتمالا نباید چندان نگران پوشش خدمات این خودرو باشند. وقتی به هایما S7 نگاه میکنیم، میبینیم ایرانخودرو فروشنده و تامین قطعات و پوشش خدمات این خودرو است. بنابراین از اسم بزرگ ایرانخودرو خدمات پس از فروش برگ برنده در دست هایما S7 است.
پیشرفت طراحی خودروهای چینی
وقتی بحث ظاهر خودروهای چینی به میان میآید، بیشتر ما ناخودآگاه به یاد بیهویتی طراحی محصولات این ملیت میافتیم. با این حال خودروهای چینی امروز در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار دارند؛ چراکه حدود ده سال پیش، بعضی از خودروهای چینی عینا کپی محصولات اروپایی بودند و تنها در جزییات و لوگو فرق میکردند. شباهت بیش از اندازه Geely Merrie 300 با مرسدس بنز C کلاس. این عکس به خوبی کپی کاری محصولات چینی از اروپایی را نشان میدهد.
پس از شروع تحول در صنعت خودروسازی چین، شاهد تغییرات بزرگی در مسیر رشد و پیشرفت طراحی خودرو هستیم. در این مدت اتومبیلهای چینی زیادی با ظاهر مشابه خودروهای کرهای روانه بازار شده اند. همین موضوع توانسته به مذاق مشتریان ایرانی خوش بیاید و نظر آنها را به سمت خرید محصولات چینی تا حد زیادی جلب کند. این درحالیست که خودروسازهای کرهای چند سال است که به طور حرفهای روی طراحیهای محصولات خود کار کردهاند و برای اتومبیلهای خود شخصیت خلق کردهاند. به عنوان مثال به راحتی میتوان در زبان طراحی محصولات شرکت هیوندای متوجه پیشرفت صنعت خودروسازی این کشور شد. محصولات خودروساز کرهای سانگ یانگ هم از این قائده مستثنی نیستند.
طراحی بیرونی
با نگاه به هایما S7 هنوز متوجه ناهمگونی در طراحی این چینی میشویم. در نمای جلویی و پشتی این خودرو هماهنگی خوبی به چشم نمیخورد. همچنین با دیدن بخش پشتی، ابعاد، اندازه و فاصله چراغهای خطر با سپر و شیشه عقب حس خوبی به مخاطب نمیدهند.
این درحالیست که هاوال H2 به عنوان یک شاسیبلند جدید و هموطن هایما S7، ظاهر جسور، اسپرت و سنتشکن قابل قبولی دارد. ظاهر بیرونی هاوال H2 شبیه به خودروهای غربی طراحی شده؛ به طوری که با برداشتن لوگو هاوال در نمای جلو، چهره این ماشین ما را به یاد لندکروز تویوتا یا محصولات GMC میاندازد. همچنین نمای پشتی هاوال H2 جلوهای مشابه خودروهای آلمانی نظیر پورشه پانامرا نسل قبلی را به مخاطب میدهد. این مقایسه طراحی نشان میدهد که هنوز ردپای کپیبرداری از خودروهای غربی در صنعت خودروسازی چین وجود دارد.
همین موضوع توانسته به بازاریابی و فروش بیشتر این خودروها کمک کند؛ مشتریان دوست دارند با هزینه کمتر سوار خودرویی با ظاهر محصولات باکیفیت از برندهای مشهور شوند. بنابراین ترفند طراحی خودروسازهای کرهای و چینی ناخودآگاه باعث انتقال حس رضایتمندی و سواری بهتر به خریداران میشود. پس از گذر از خودروهای چینی نوبت به سانگ یانگ تیوولی میرسد. زبان طراحی تیوولی چیزی بین هاوال و هایما است؛ هم محافظ کار و هم جوانپسند. هم سنتشکن و هم عامهپسند. شاید یکی از دلایل موفقیت تیوولی، طراحی چشمنواز و متفاوت آن نسبت به خودروهای شرقی است. قضاوت درمورد طراحی این سه خودرو را به سلیقه شما میسپاریم.
طراحی داخلی
طراحی داخلی هایما S7 بسیار ساده و کسلکننده است. در کابین این خودرو عناصر طراحی جذابی به چشم نمیخورد. تنها نکته مهم در مورد طراحی داخلی هایما S7 الگوی مشابه داشبورد خودروهای کرهای است؛ به طور مثالفرم دریچههای وسط داشبورد تا حدی ما را به یاد هیوندای سوناتا نسل قبل میاندازد. هاوال H2 هم وضعیت خیلی بهتری نسبت به رقیب چینی خود ندارد. با این حال ترکیب رنگ داشبورد و رودریها باعث شده تا از طراحی ساده کابین کاسته شود. درمجموع طراحی تمیز و اصولی ادوات داشبورد باعث شده تا شخصیت هاوال H2 با وجود سادگی، گیرا باشد.
حالا نوبت به سانگ یانگ تیوولی میرسد. در کابین تیوولی تنوع بیشتری در کابین به چشم میخورد. طراحی کمی پیچیدهتر شده است. این موضوع تاحدی پیش رفته که طراحی این خودرو برای بعضی از سلیقهها چندان جذاب و دوست داشتنی نباشد. بنابراین جسارت سانگ یانگ در به کاربردن طراحی پیچیده احتمالا نسل جوان را هدف گرفته است. قضاوت درمورد طراحی کابین را باز هم به شما میسپاریم تا در کامنتها نظرتان را بیان کنید.
مشخصات فنی
هاوال H2 از موتور ۱.۵ لیتری مجهز به سامانه پرخوران توربو شارژر بهره میبرد. این پیشرانه میتواند حداکثر توان ۱۴۰.۸ نیوتون را تولید کند. ماگزیمم گشتاور موتور هاوال ۲۰۲ نیوتون متر است و در بازه ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. بنابراین راننده میتواند در دور کم از حداکثر زور خودرو برای آفرود استفاده کند. گروه بهمن قصد دارد هاوال H2 مجهز به گیربکس ۶ سرعته تیپرونیک را به بازار عرضه کند.
در قلب سانگ یانگ تیوولی از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری استفاده شده است. این پیشرانه قادر است ماگزمیمم قدرت ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر را تولید کند. هایما S7 به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز شده که میتواند حداکثر قدرت ۱۴۸ اسببخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتونمتر را تولید کند. هایما S7 از جعبهدنده ۵ سرعته خودکار بهره میبرد. مدل توربو این خودرو از موتور ۱.۸ لیتری با توان ۱۷۰ و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر بهره میبرد.
درنهایت به نظر میرسد روی کاغذ موتور هاوال H2 میتواند با حجم کم پیشرانه، خروجی بیشتری نسبت به مدلهای تنفس طبیعی رقبای خود تولید کند. اگرچه موتور توربو هایما S7 عملکرد بهتری دارد اما باید حواسمان به استهلاک بیش از حد موتور در دراز مدت نسبت به مدلهای تفسطبیعی باشد. این نکته را هم درنظر داشته باشیم که اعداد و ارقام موتور همیشه برای نشان دادن برتری سرعت و زور خودرو در آفرود کافی نیستند اما برای جلب نظر مشتریان تاثیر گذار خواهند بود.
جمعبندی
همانطور که ملاحظه کردید، سه خودرو شرقی هاوال H2، هایما S7 و سانگ یانگ تیوولی در زمینههای مختلف برتری خاص خودشان را دارند. مثلا از نظر پوشش خدمات و قیمت، هایما S7 گزینه سیاستمدارانهای برای خرید است. سانگ یانگ تیوولی با قیمت بیشتر، به عنوان خودرو امروزی، اسپرت و محبوبی میان مشتریان شناخته میشود و بازار بهتری دارد. هاوال H2 هم یک خودرو جدیدی است که باید منتظر عرضه آن به بازار و دیدن بازخورد مشتریان بمانیم. اگر گروه بهمن بتواند با پوشش خدمات خوب از پس مسائل مختلف بربیاید، هاوال H2 شاسیبلند قدرتمند با طراحی میانهرو است که میتواند نظر نسل جوان و خانوادهها را هدف گیرد.