اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

راهکارهایی برای تهیه دمنوشات گیاهی با بوی خوش

به گزارش ایلنا، این روزها علاوه بر نگرانی‌هایی که کرونا برای افراد ایجاد کرده است، باید نگران اثرات مخرب آلودگی هوا هم باشیم. به دلیل مازوت سوزی بیش از حد، هوای کشور در بعضی از شهرها مانند تهران، حتی از وضعیت قرمز هم عبور کرده و به بنفش رسیده است. در این وضعیت آلودگی هوا باید بیشتر از قبل به تغذیه خود اهمیت بدهید. بسیاری از دم‌نوش‌های گیاهی برای کاهش عوارض آلودگی هوا وجود دارد که استفاده از آن‌ها در این شرایط آب‌وهوایی بسیار توصیه می‌شود.

دمنوش دکتر بیز: آلودگی هوای این روزها گریبانگیر همه شهرهای کشور شده است که قطعا بدون عارضه نیست. عوارضی مانند سرفه، عطسه، سوزش گلو، سردرد و مشکلاتی اعم از بیماری‌های پوستی و ریوی و تنفسی. مصرف برخی مواد غذایی و یا دمنوش‌ها از راهکارهای مفید در مبارزه با عوارض آلودگی هوا است. در هوای آلوده بهترین کار برای ایمن بودن از عوارض ناشی از آلودگی ماندن در خانه است و همچنین باید در نوع تغذیه نیز تغییراتی ایجاد کرد. اگر مدام سرفه می‌کنید و خس‌خس سینه دارید، یا احساس سوزش چشم می‌کنید این را بدانید که این مشکلات رایج‌ترین اثرات آلودگی هوا هستند.

دمنوش خارخاسک دکتر بیز: در هوای آلوده باید از مواد غذایی سرشار از ویتامین C استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها هم به جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد کمک کرده و به‌طور طبیعی ایمنی را تقویت می‌کنند. غذاهای سرشار از بتاکاروتن و ویتامین E نیز می‌توانند به حفظ سلامتی‌تان کمک کنند. بتاکاروتن می‌تواند به کاهش مشکلات التهابی و سهولت درمان کمک کند. دانه‌ها و سبزیجات برگ‌دار نیز روش خوبی برای سم‌زدایی هستند. علاوه بر اینها دمنوش‌های گیاهی چاره ساز این روزهای خاکستری هستند. با ما همراه باشید تا چند دمنوش گیاهی مفید را به شما معرفی کنیم.

دمنوش ترکیبی خوشمزه |دمنوش خوشمزه مجلسی

۱. دمنوش سرخارگل

گیاه سرخارگل یکی از بهترین گیاهان برای پاک‌سازی بدن و خون از سموم ناشی از آلودگی‌های محیطی، به‌خصوص آلودگی هوا به‌حساب می‌آید.

روش تهیه: کمی از این گیاه را به همراه مقداری آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و روزی دو تا سه لیوان از این دمنوش به همراه عسل میل کنید.

۲. دمنوش گل گاوزبان

نوشیدن دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب در هوای آلوده توصیه می‌شود. این دمنوش آرام بخش است و از بروز گرفتگی عروق قلب در هوای آلوده پیشگیری می‌کند.

روش تهیه: دو قاشق غذاخوری (یک مشت) گل گاوزبان و یک قاشق غذاخوری (یک مشت کوچک) سنبل الطیب را به همراه نبات با دو لیوان آب جوش دم کنید. نیم ساعت منتظر شوید تا دم بکشد و به رنگ قرمز آلبالویی درآید. در هنگام دم کردن دم نوش گل گاوزبان می‌توانید یک عدد لیمو عمانی نیز داخل آن بیندازید یا چند قطره لیموترش را در فنجان تان بریزید تا نوشیدنی تان خوش رنگ شود.

۳. دمنوش زنجبیل

زنجبیل خواص بسیار زیادی دارد. می‌توانید زنجبیل را در چای بریزید و یا به‌صورت دمنوش استفاده کنید.

روش تهیه: مقداری زنجبیل تازه را در قوری و آب جوش بریزید. بعد ۲۰ دقیقه میل کنید. می‌توانید از پودر زنجبیل هم در چای استفاده کنید.

۴. دمنوش جینسینگ

چای جینسینگ در این روز‌ها بسیار مفید است.

روش تهیه: مقداری جینسینگ را در آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه بعد استفاده کنید. این چای در روز‌های آلوده به کمک بیماران قلبی می‌آید.

۵. دمنوش ریشه شیرین‌بیان

گیاه شیرین‌بیان مثل گیاه ختمی و میخک برای پاک‌سازی بدن استفاده می‌شود؛ این گیاه به «سم‌زدای بزرگ» معروف است.

روش تهیه: مقداری از این گیاه را دم‌کرده و روزی دو تا سه مرتبه مصرف کنید. علاوه بر شیرین‌بیان، مصرف گیاهان و میوه‌هایی مثل گشنیز تازه و سیب سبب سم‌زدایی بدن می‌شود. در روز‌هایی که آلودگی هوا وجود دارد سعی کنید از گیاهانی که باعث تعریق بدن شود مصرف کنید به‌طور مثال زنجبیل یا بومادران دم‌کنید و روزی یک الی دو فنجان میل کنید. دمنوش گل رز نیز به دفع سموم بدن کمک زیادی می‌کند.

۶. دمنوش آویشن و لیمو

روش تهیه: مقداری برگ آویشن و لیمو عمانی را در آب بجوشانید و صبر کنید تا خوب دم بکشد سپس آن را با کمی عسل و نبات مصرف کنید.

۷. دمنوش بابونه، بادرنجبویه، اسطوخودوس و گل بنفشه

روش تهیه: برای آماده کردن این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه را با دو لیوان آب جوش مخلوط کرده و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خوب دم شود این دمنوش را می‌توانید ۳ بار در روز میل کنید.

۸. جوشانده بادرنجبویه

روش تهیه: ۱۵ گرم گیاه بادرنجبویه را در یک لیتر آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا جوش بیاید و بعد از خنک شدن و افزودن کمی عسل یا نبات سه تا چهار فنجان در هفته بنوشید.

۹. دمنوش رازک

دمنوش گیاه رازک، تقویت‌کننده عمومی بدن، مقوی اعصاب، درمان سوءهاضمه، هضم‌کننده غذا، ادرارآور، ضدعفونی‌کننده، ضد میکروب، تقویت‌کننده دستگاه گوارش، تصفیه‌کننده خون، تب بر، مسکن، اشتهاآور، ضد تشنج، مفید برای کودکان کم‌خون و ضعیف، ضد آلرژی، ضد باکتری، ملین، ضد اسپاسم، ضد تومور، معرق، خلط‌آور و مقوی معده است.

روش تهیه: دو قاشق چای‌خوری از گل‌ها را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را صاف نموده و میل کنید (بهتر است این دمنوش را شب‌هنگام و یا قبل از خواب مصرف کنید) این دمنوش را می‌توانید تا سه مرتبه در روز مصرف کنید.

۱۰. جوشانده دارچین

روش تهیه: چند تکه چوب دارچین را درون قوری فلزی بریزید و حدود دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نوشیدن این جوشانده دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود. البته خانم‌های باردار باید دور این نوشیدنی گیاهی خط بکشند!

۱۱. دمنوش پنیرباد

روش تهیه: حدود یک فنجان شیر داغ گاو، بادام، برنج، سویا یا شیر بز را با نصف قاشق چای‌خوری پودر این گیاه یا برگ‌های خشک آن مخلوط کنید، بگذارید پانزده دقیقه بماند و سرد شود. سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

۱۲. دمنوش سنبل الطیب

روش تهیه: سنبل الطیب را در قوری می‌ریزیم و می‌گذاریم دست کم ۱۵ تا ۲۱ دقیقه در آب جوش با در بسته، بماند تا دم بکشد. ریشه‌ها معمولا زمان بیشتری از برگ لازم دارند تا زمان دم کشیدن عصاره را به آب بدهند. می‌توانیم بخشی از ریشه را پودر کنیم تا زمانی کمتری برای دم کشیدن ببرد.

۱۳. دمنوش جادویی برای مقابله با آلودگی هوا

این دمنوش گیاهی با زنجبیل، دارچین و برخی ادویه‌های گیاهی تهیه می‌شود، بهتر است آن را صبح، بین وعده‌های غذایی یا عصر میل کنید.

مواد لازم:

  • زنجبیل یک تکه‌ی ۲ – ۳ سانتی‌متری یا ۱ قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک
  • چوب دارچین یک عدد یا یک‌چهارم قاشق غذاخوری پودر دارچین
  • برگ ریحان نصف قاشق غذاخوری
  • پونه کوهی ۱ قاشق غذاخوری خشک یا تازه
  • فلفل سیاه ۳ عدد دانه
  • هل خردشده ۲ عدد
  • دانه رازیانه یک‌چهارم قاشق غذاخوری
  • دانه زنیان به مقدار دلخواه
  • زیره یک‌چهارم قاشق غذاخوری
  • سیر یک یا دو حبه خردشده

روش تهیه:

  • تمام مواد را در قوری ریخته و ۲ فنجان آب به آن اضافه کنید.
  • مواد را روی حرارت قرار داده و بگذارید تا بجوشد و مقدار آب موادمان نصف شود.
  • مواد را صاف‌کرده و آن را گرم بنوشید.
  • شیرین کردن دمنوش تان می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

 

۱۴. دمنوش ریحان

دمنوش ریحان یکی دیگر از چای‌های گیاهی است که می‌توانید در این زمان از سال میل کنید. این چای شما را گرم نگه داشته و اثرات بد آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

روش تهیه: مقداری برگ ریحان تازه و یا خشک‌شده در آب‌جوش بریزید و ۲۰ دقیقه بعد میل کنید.

دکمه بازگشت به بالا