اقتصادی

رشد بیش از ۶ درصدی صنعت کشور در نیمه نخست امسال

مجله تفریحی زیباروز/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، صنعت کشور بیش از ۶ درصد رشد کرده و تعداد واحدهای راکد نیز در حال کاهش است.

علی رسولیان، امروز ۱۳ بهمن ماه، در همایش ملی بانوان کارآفرین در تولید دانش‌بنیان و شکوفایی اقتصاد که در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: صنعت با محوریت بخش خصوصی و توان و تلاش زنان کارآفرین در حال رشد است. در ۶ ماهه اول سال جاری، صنعت کشور بیش از ۶ درصد رشد کرده و تعداد واحدهای راکد نیز در حال کاهش است. در این مدت شاهد کاهش ۱۷ درصدی در تعطیلی واحدها هستیم.

وی افزود: امیدوارم با تلاش بیشتر بخش خصوصی، حکمرانی درست دولت و تلاش فعالان اقتصادی شاهد وضعیت بهتری باشیم. قطعا مشکلات جدی داریم، فضای کسب‌وکار ما مناسب نیست و در تامین تسهیلات مشکل داریم.

رسولیان با بیان اینکه تنها راه بهبود معیشت کشور و تنها راهی که بتوانیم رفاه را برای کشور ایجاد کنیم، تولید است، عنوان کرد: تولید از مسیر بخش خصوصی ایجاد می‌شود و با پول نفت و این موضوعات امکان‌پذیر نیست. دلارهای نفتی زیادی وارد کشور شده اما شغل ایجاد نشده است. تولید می‌تواند شغل پایدار ایجاد کند. هر بنگاهی توسط دولت اداره شود، بنگاه موفقی نیست اما هر بنگاهی که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، موفق است. مدیر بخش خصوصی کارمندی را بدون دلیل استخدام نمی‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: من قصد داشتم ۴ مدیرعامل خانم را در پست مدیریتی قرار دهم اما موفق نشدم، زیرا مشکلاتی وجود دارد. تولید ابزارهایی می‌خواهد و حتما افراد کارآفرین نیز باید وجود داشته باشند. ما در کشور زنان و مردان کارآفرین و جوانان توانمندی داریم.

وی بیان کرد: مساله مهم بعدی بحث تامین زیرساخت‌ها است. باید فضای مناسب را برای بخش خصوصی تامین و آب و برق را به موقع تحویل دهیم، همچنین باید تامین مالی کنیم که در این زمینه‌ها مشکل داریم. دولت در تلاش است و همه ارکان نظام همسو شدند تا این مشکلات را برطرف کنند. تنها ۱۰ درصد گاز کشور در بخش صنعت استفاده می‌شود این درحالی است که بخش صنعت ۳۷ درصد اشتغال ایجاد می‌کند که این ۱۰ درصد نیز برای بخش صنعت قطع می‌شود. باید کاهش مصرف  گاز را در بخش‌های دیگر نیز داشته باشیم و در این خصوص همکاری صورت گیرد. صنعت ۲ درصد آب مصرف می‌کند اما بیشتر صنایع ما با مشکل تامین آب رو به رو هستند.

رسولیان ادامه داد: در حال تاسیس نیروگاه در کشور هستیم که ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و می‌تواند مشکل ناترازی برق را برطرف کند. همچنین ساخت شهرک‌های خورشیدی در حال انجام است که اولین شهرک آن در قزوین به بهره‌برداری خواهد رسید. در زمینه تامین آب نیز به جد تلاش می‌کنیم. به دنبال آن هستیم که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به بخش صنعت داده شود. طرح‌های انتقال آب از دریا نیز توسط وزارت صمت در حال پیگیری است تا ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش صنعت تامین شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه ما در شهرک‌های صنعتی در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار با بروکراسی‌های جدی مواجه هستیم، تصریح کرد: این مورد به ویژه برای کسب‌وکارهای خرد نیز که ۴۳ درصد اشتغال صنعت را با سرمایه‌گذاری کم ایجاد می‌کند، مطرح است. باید برای این کسب‌وکارها صندوق ویژه ایجاد شود که تلاش خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: حکمرانی جدید مبتنی بر شفافیت و الکترونیکی کردن فرایندها در وزارت صمت شروع شده که در نتیجه آن دیگر واگذاری زمین با رابطه و امضای طلایی نداریم. همچنین دولت راهکارهای خوبی برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز اتخاذ کرده است.

رسولیان با بیان اینکه ما ملزم به توسعه فناوری هستیم، عنوان کرد: باید هشدار جدی بدهیم که ممکن است تا چند وقت دیگر نتوانیم بسیاری از محصولات را در بازار داخل یا بازار خارجی به فروش برسانیم، بنابراین حتما باید به سمت فناوری برویم. ما به جد به دنبال انجام اقدامات فناورانه در شهرک‌های صنعتی هستیم. در همین راستا ۴۰ شهرک فناوری جدید در کشور مصوب و مجوزهای آن‌ها اخذ شده است. همچنین در حال ایجاد پردیس‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها هستیم تا شرکت‌‎هایی که به سمت دانش‌بنیان می‌روند در این شهرک‌ها تشویق شوند و تسهیلاتی به آن‌ها ارائه شود. ما قائل به پردیس یا شهرک فناوری ویژه بانوان نیستم اما حتما آن را ایجاد خواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حتما تور بانوان هم داخلی و هم خارجی را تقویت و در این زمینه تامین مالی خواهیم کرد تا به نمایشگاه‌های مختلف بروند و کالاهای خود را بفروشند. برای اینکه بانوان از خارج از کشور هیات تجاری بیاورند نیز محدودیتی نداریم. اگر نیاز باشد تا اساتید برجسته از خارج کشور برای آموزش به ایران بیایند، تامین مالی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تبادل فناوری خوبی با برخی کشورها مخصوصا آلمان داشتیم، تصریح کرد: ۲۳ نفر از فعالان اقتصادی را به آلمان فرستادیم. با چین و کشورهای دیگر نیز در تعامل خواهیم بود. بانوان در این هیات‌ها کمتر حضور داشتند اما می‌توان سهمیه بیشتری به آن‌ها اختصاص داد. از سال گذشته اقداماتی صورت گرفته که بر مبنای آن کارگاه‌هایی ساخته و به افراد با توان مالی ضعیف اما خوش‌فکر اجاره داده می‌شود که این ظرفیت را می‌توانیم به بانوان نیز اختصاص دهیم. از ابتدای سال تاکنون ۶۵۰ کارگاه بهره‌برداری شده است.

رسولیان گفت: ما در حال ایجاد سامانه B۲B مانند سایت دیوار هستیم که این سامانه میان بنگاه‌های اقتصادی است. اگر این سامانه ایجاد شود به شدت کمک می‌کند تا همه بتوانند کالاهای خود را در این سامانه عرضه کنند. امیدواریم این سامانه تا پایان سال رونمایی شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: ما می‌توانیم مصوب و ابلاغ کنیم که حداقل یک هیات‌مدیره یا معاون زن در هر استان داشته باشیم. مدیر کلینیک‌‎های کسب‌وکار بیشتر خانم هستند و نقش بانوان در شهرک‌های صنعتی برجسته است. در بین معاونان استان نیز بانوان حضور فعالی دارند.

رسولیان افزود: با میراث فرهنگی تفاهم کردیم و قرار شده است که نواحی یا شهرک‌های صنعتی صنایع دستی ایجاد شود. می‌توانیم فضاهای کوچکی اختصاص دهیم تا محصولات خود را به فروش برسانند، زیرا معمولا فضای عرضه ندارند. در شهر مشهد باید فضای کوچکی پیدا کنیم تا هم صنایع دستی تولید و هم عرضه شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص پروژه‌های ایام دهه فجر تصریح کرد: در ایام دهه فجر ۲۷۴ پروژه عمرانی به ارزش ۲۴۸۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است و ۱۷ پروژه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد. در سطح شهرک‌های صنعتی کشور نیز ۳۷۲ طرح صنعتی با اعتبار ۲۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان و ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری است که بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا