اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

ساخت ماژول جدید تابلو روان بدون استفاده از پیچ

تغییرات طراحی و نصب تابلو های روان در گذر زمان

تابلو های روان ( دیجیتالی) امروزه به دلیل طراحی و نصب آسان تر آن هم به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات حرفه ای و کامل تر،  نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه افراد جهت تبلیغات قرار گرفته اند. در واقع تغییرات طراحی و نصب تابلو های روان در گذر زمان و هدایت این تغییرات به سمت راحتی کار باعث این استقبال از ساخت تابلو های روان شده است. البته دانشجو ها هنوز هم برای انجام پروژه های خود از روش های قدیمی برای طراحی و ساخت تابلو های روان ( LED ) استفاده می کنند.

آی سی ماژول تابلو روان |شغل تابلو روان

ساخت و طراحی نمایشگر الکترونیکی

فروش ماژول اوت دور: در گذشته برای ساخت تابلو های دیجیتالی، طراحی ماژول ها و نصب لامپ های ال ای دی ( لحیم کاری لامپ ها های ) پروژه ای زمان بر می بود و کاری تخصصی که نیازمند دقت و مهارت بود. باید مدار ال ای دی ها و جایگاه قرار گیری آن ها با کمک نرم افزار طراحی می شد و به صورت دستی لامپ های ال ای دی جاگذاری و نصب می گردید. طراحی انیمیشن و برنامه و دادن افکت به نمای تابلو دیجیتالی نیز کاری زمان بر بود.

طراحی تابلو دیجیتالی

امروزه همه تجهیزات لازم برای ساخت و طراحی تابلو های روان ( دیجیتالی) به صورت آماده در بازار موجود می باشند. شما تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب نوع با کیفیت و مناسب تجهیزات ملزومه و مونتاژ مناسب این تجهیزات در کنار هم می باشد. بنابراین ساخت تابلو های روان ( LED) نسبت به گذشته بسیار سرعت گرفته و کیفیت و طول عمر تابلو هایLED نیز افزایش یافته است.

تجهیزات طراحی و نصب تابلو های روان

برای ساخت نمایشگرهای الکترونیکی به یکسری لوازم و تجهیزاتی نیاز می باشد. در ابتدا لازم است با این تجهیزات آشنا شوید تا بتوانید در کنار شناخت کافی از تجهیزات و روش ساخت تابلو های روان دست به انتخاب مناسب بزنید. تجهیزات طراحی و نصب تابلو های روان در انواع متفاوت با مشخصات مخصوص به خود در بازار موجود هستند.

به طور کلی تجهیزاتی که در طراحی و ساخت تابلو های روان ( LED) مورد استفاده قرار می گیرد، شامل موارد زیر می باشند:

  • ماژول ال ای دی
  • برد کنترل ( مدار فرمان )
  • پاور (منبع تغذیه )
  • قاب تابلو ( فریم یا کابی نت )
  • سیم برق و کابل های تغذیه
  • کابل فلت ( انتقال دیتا)
  • واشر آب بندی
  • دو شاخه صنعتی
  • نرم افزار های طراحی و ایجاد برنامه نمایشگر های تابلو های روان ( دیجیتالی)

طراحی و ساخت تابلوهای LED

نقش ماژول در طراحی و نصب تابلو های روان (دیجیتالی)

ماژول ها قطعات الکترونیکی هستند . بلوک هایی با اندازه هایی متنوع و از قبل ساخته شده با لامپ های ال ای دی که به شکل هایی گوناگون موجود می باشند. در واقع ماژول یک مدار چاپی است که در یک طرف آن، لامپ های ال ای دی به صورت لحیم کاری به درستی نصب شده اند. در طرف دیگر این مدار چاپی قطعات گوناگونی وجود دارد به صورتی که در یک طرف هر ماژول یک ترمینال تغذیه ( دو قطب مثبت و منفی ) و دو هاب قرار گرفته است. می توان این را برداشت کرد که نقش ماژول ها در طراحی و نصب تابلو های روان ( LED) به عنوان بخش ظاهری و نمایشی، کاری بسیار مهم می باشد.

ترمینال های تغذیه، جریان الکتریکی ( نیروی لازم برای عملکرد لامپ های ال ای دی ) را برای ماژول ها فراهم می کند. هاب ها که در دو طرف ماژول ها ( سمت چپ و سمت راست ) قرار دارند به طوری که یکی هاب ورودی و دیگری هاب خروجی می باشد. ترمینال تغذیه دارای دو جایگاه VCC (ترمینال مثبت ) و GND ( ترمینال منفی یا صفر ) می باشد. در پشت ماژول ها فلش هایی طراحی شده که کمک می کنند تا در هنگام طراحی و ساخت تابلو های روان، ماژول ها به درستی و در جهت مناسب کنار هم قرار گرفته و مونتاژ شوند.

انواع ماژول ها با توجه به تعداد ال ای دی هایی که در هر پیکسل قرار می گیرد، متفاوت است. پیکسل جایگاه قرار گیری لامپ های ال ای دی است. تعداد و رنگ ال ای دی های موجود در هر پیکسل ماژول، باعث پیدایش ماژول های تک رنگ، دو رنگ، سه رنگ، هفت رنگ و فول کالر می شود.

led های روی ماژول تابلو روان

فاصله مراکز دو پیکسل کنار هم در کیفیت و نور تابلو روان ( دیجیتالی) اثر گذار است. این فاصله به صورت میلی متر اندازه گیری می شود. هر چه این فاصله کمتر باشد یعنی تراکم پیکسل ها و لامپ های ال ای دی بیشتر است. تراکم بیشتر لامپ های ال ای دی در ساخت تابلو های روان ( LED) ، باعث نور بیشتر، کیفیت بهتر و وضوح بالاتر جزییات نمایشی می شود. در روی هر ماژول با قاب بندی مناسب، سوراخ هایی برای پیچ شدن به قاب تابلو دیجیتالیی طراحی شده است که اتصال ماژول ها به قاب آلومینیومی یا قاب های آماده را فراهم می کند.

شرکت های سازنده ماژول ها در کنار هر ماژول یک کابل فلت ، یک سیم دوطرفه دوتایی ( یک سیم قرمز و یک سیم مشکی) و یک عدد واشر آب بندی که متناسب با قاب همان ماژول تنظیم و ساخته شده است، ارائه می دهند. در ساخت تابلو های روان ( LED) از این تجهیزات برای انتقال داده و جریان به کل مدار استفاده می شود. برای هر لامپ ال ای دی در روی ماژول ها سایه بان برای ال ای دی ها قرار داده شده تا از آسیب آن ها جلوگیری کنند.

ماژول برای تابلو دیجیتالی (روان)

نقش برد کنترل در طراحی و نصب تابلو های روان

نقش برد کنترل در طراحی و نصب تابلو های LED هم چون قلب می باشد. تنظیم خاموش و روشن شدن تابلو ( عملکرد لامپ های ال ای دی ) توسط اطلاعات برد کنترل می باشد.

برد کنترل ( مدار فرمان ) یک مدار الکترونیکی با انواع قطعات الکتریکی می باشد که برنامه هر تابلو روان ابتدا در برد کنترل پردازش می شود و سپس به ماژول ها جهت اجرا منتقل می شود.

 هر برد کنترل دارای:

  • cpu ( برای پردازش کردن و تجزیه تحلیل داده ها و اطلاعات ورودی )،
  • حافظه های RAM و ROM ( RAM حافظه اصلی برد می باشد در صورتی که اطلاعات مربوطه به نمایش تابلو های روان در حافظه ROM ذخیره می شود. )،
  • جایگاه اتصال سنسور دما ( با اتصال سنسور مناسب می توان دما و درجه حرارت درون تابلو و یا محیط بیرون تابلو را تشخیص داد و بر روی تابلو نمایش داد. )،
  • درگاه اتصال به فلش و  کابل های اتصال شونده به کامپیوتر و
  • هاب ( برای انتقال داده و برنامه ها به ردیف های ماژول ها) می باشد.

در طراحی و ساخت تابلو های روان ( تابلو دیجیتالی) با اندازه ها متفاوت و تعداد ماژول های گوناگون باید به توان یک برد کنترل توجه شود. هر برد کنترل توانایی کنترل تعدادی ماژول را دارا می باشد. این موضوع توسط تعداد هاب های یک برد کنترل مشخص می شود.

هر هاب موجود روی برد کنترل امکان اتصال به یک ردیف از ماژول ها ی تابلو LED را دارد. تعداد ردیف های هر تابلو روان با تعداد هاب های برد کنترل باید یکی باشد.

برد کنترل برای تابلو دیجیتالی ( روان )

  • دو نوع اصلی برد کنترل در بازار موجود می باشند که در ساخت تابلو های روان مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به نوع طراحی تابلو دیجیتالی ، برد کنترل ساده و یا برد کنترل طیف دار انتخاب می شود. تفاوت این دو نوع برد کنترل ساده می باشد. برد کنترل ساده تنها کاری که انجام می دهد روشن و خاموش کردن ال ای دی های ماژول ها طبق برنامه طراحی شده می باشد. در صورتی که برد کنترل طیف دار علاوه بر خاموش روشن نمودن لامپ های ال ای دی، میزان و شدت نور لامپ ها را نیز کنترل می کنند. این ویژگی باعث ساخت تابلو روانهایی سه بعدی می شود که جذابیت های بی شماری به تابلو روان می بخشد. در ساخت تابلو روان (LED) این نکات را حتما مد نظر قرار دهید تا بتوانید یک تابلو روان با کیفیت و جذاب برای خود تهیه نمایید.

نقش پاور در طراحی و ساخت تابلوهای روان

نقشی که پاور در طراحی و ساخت تابلوهای روان (LED) ایفا می کند، حیاتی و ضروری است، به این دلیل که با دادن ولتاژ و جریان مناسب به تابلو می توان عملکردی مطلوب از تابلو روان دید.

نقش پاور در منبع تغذیه

ولتاژ برق شهری 220 ولت و متناوب می باشد در صورتی که لامپ های سری شده ال ای دی در ماژول ها، به ولتاژ 5 ولتی آن هم به صورت مستقیم نیاز دارند. هر لامپ 5 ولت می خواهد. پاور این ولتاژ220 ولتی را به 5 ولت مستقیم تبدیل کرده و در اختیار لامپ های ال ای دی می گذارد.

 علاوه بر ولتاژ، میزان جریان عبوری از لامپ ها که توسط پاور برقرار می شود یک گزینه مهم می باشد. میزان جریان هر لامپ در هر لحظه  ( در هر لحظه تعداد مشخصی لامپ در هر ماژول روشن می باشد. ) با لامپ های دیگر که در آن لحظه روشن هستند جمع می شود. این جریان برای لامپ های روشن یک ماژول در هر لحظه با جریان سایر ماژول های مرتبط با پاور جمع شده و عدد نهایی، جریان مورد نیاز تابلو روان (LED) ما می باشد. معمولا پاور 40 آمپر  و 5 ولت انتخاب می شود.

ترمینال های طراحی شده بر روی هر پاور:

  • ترمینال های V+ ( ترمینال مثبت ) که از یک تا چند عدد می باشند. به این ترمینال ولتاژ مثبت گفته می شود.
  • ترمینال های V- ( ترمینال منفی ): این ترمینال ها از یک تا چند عدد می باشد که بر روی پاور مورد نظر قرار گرفته است. به این ترمینال ولتاژ صفر نیز گفته می شود.

دو ترمینال مثبت و منفی کنار هم هستند که برای اتصال به برق شهری مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار این ترمینال ها یک بخشی تعبیه شده است که با علامت زمین مشخص شده است. این بخش مورد استفاده قرار نمی گیرد.

پاور برای تابلو روان ( LED)

انواع پاور در بازار هستند و این پاور ها وارداتی می باشند . برای ساخت تابلو های روان (LED) ، هر پاور تعداد مشخصی ماژول را پشتیبانی و حمایت می کند. بنابراین ممکن است در یک تابلو روان (LED) بسته به تعداد ماژول های به کار گرفته شده یک یا چند پاور به کار گرفته شود. در هنگام استفاده از پاور مناسب برای طراحی و ساخت تابلو های روان ، باید به خوبی پاور به پشت تابلو محکم شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

نقش قاب در طراحی و نصب تابلو های روان(LED)

قاب یا فریم در ساخت تابلو های روان ، برای مونتاژ مناسب کلیه تجهیزات تابلو روان در نظر گرفته شده است. قاب یا فریم هم می تواند از جنس فلز باشد و رنگ الکتروستاتیک کوره ای داشته باشد و هم می تواند از جنس آلمینیوم باشد. فریم آماده توسط شرکت های سازنده طراحی و ساخته می شوند و می توان آن ها را خریداری کرد. البته می توان از یک آلمینیوم کار خواست تا برای تابلو مورد نظر ما با توجه به سایز و تعداد ماژول های به کار گرفته شده  یک قاب با آلمینیوم بسازد.

قاب برای اجزاء تابلو روان (LED)

قاب های آماده توسط دستگاه سی ان سی در مکان های مشخص سوراخ شده است تا در هنگام اتصال ماژول ها به راحتی به یکدیگر پیچ شوند ولی در نوع دست ساز قاب باید در محل سوراخ نمودن قاب، نهایت دقت اعمال شود. اگر اندازه قاب مورد نظر شما به صورت آماده در بازار نبود، می توانید از شرکت سازنده بخواهید تا قاب در اندازه مورد نظر شما را با توجه به نوع ماژول هایتان و تعداد آن ها با کمک دستگاه سی ان سی بسازد ( در واقع قاب تابلوی خود را سفارش دهید ).

نقش فریم در طراحی و نصب تابلو ، علاوه بر آسان نمودن مونتاژ تجهیزات ساخت تابلو روان، برای محافظت از بخش های مختلف در برابر عوامل فیزیکی و جلوگیری از ورود آب و گرد و خاک و سایر عوامل خارجی به درون تابلو موثر می باشد

دکمه بازگشت به بالا