بین الملل

سخنگوی وزارت امور خارجه: امید به احیای برجام کمرنگ نشده است/ آماده همکاری سازنده با آژانس برای بسته شدن پرونده هستیم

ناصر کنعانی وی در بازدید از خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری درباره آخرین تحولات سیاست خارجی و مذاکرات احیای برجام پاسخ داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی مقابله با موضوعات مطرح شده را دارد. توسط آژانس با همکاری سازنده با آژانس، پرونده را بسته و تضمین می کند که این مسائل دیگر به عنوان مانعی در روند اجرای توافق ظاهر نشود.

بخشی از این گفتگو با سخنگوی وزارت امور خارجه به شرح زیر است:

* دآر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه خود و در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که ایران با ما همکاری نمی‌کند و نمی‌توانیم صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کنیم، شما نیز روز دوشنبه گفتید که ما آماده همکاری هستیم. . با آژانس، با توجه به این اظهارات، روند همکاری با آژانس چگونه پیش خواهد رفت؟

در ارتباط با همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس، ایران هم عضو آژانس و هم عضو موافقتنامه جامع حفاظت از آژانس است. همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره یک همکاری مثبت و مترقی بوده است و ما به آژانس به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی در حوزه فعالیت های هسته ای نگاه می کنیم.

در رابطه با حضور جمهوری اسلامی در آژانس، ما عضوی فعال، کارآمد و نقش آفرین در آژانس بودیم و هستیم.

ما معتقدیم که باید تلاش شود تا اقتدار آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و حرفه ای غیرسیاسی در رصد فعالیت های هسته ای کشورهای جهان حفظ شود و این اعتبار در نتیجه رویکردهای سیاسی و گرایش های سیاسی خدشه دار نشود. . کشورها.

جمهوری اسلامی ایران با این رویکرد به آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی نگاه می کند و همکاری ایران با آژانس همواره سازنده بوده و سفرای ما در آژانس از سفرای توانمند، متخصص و متخصص ما بوده اند.

اتفاقات سال های اخیر به این دلیل بوده است که برخی کشورها بر اساس مسائل و دیدگاه های سیاسی خود و با بازکردن پرونده صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پرونده بین المللی سعی در تحریف جایگاه فنی و تخصصی آژانس داشتند. مورد مناقشه با رویکرد سیاسی انجام شد.

موضع جمهوری اسلامی ایران این بود که همکاری با آژانس می تواند به رفع ابهامات ایجاد شده توسط دیگران با انگیزه های سیاسی کمک کند و ما با این موضع پیش رفتیم.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری دوجانبه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و روابط خود را از سال‌های گذشته تقویت کرده و تا حد امکان در چارچوب برجام و توافقنامه 2015 با آژانس همکاری داشته است و نتیجه این همکاری این بوده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از امضای برجام، در بیش از 15 گزارش به شورای حکام، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کرد.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018، بار دیگر اتهامات مطرح شد و فضای ایران هراسی تشدید شد.

با عنایت به همکاری خوب و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطح دوجانبه به عنوان یک کشور عضو و پایبندی به توافقنامه پادمان جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی و در رابطه با وظایف نظارتی محول شده به آژانس در برجام، مصوبه جدید یعنی متأسفانه برخی احزاب برای مسائل سیاسی پای خود را به آژانس باز کردند.

ما همیشه از دبیرکل آژانس انتظار داشته ایم که تحت تأثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد و آژانس را به عنوان یک سازمان تخصصی، حرفه ای و فنی عاری از مسائل سیاسی مرتبط با منافع کشورها حفظ کند.

نقش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حفظ اعتبار فنی و تخصصی این سازمان بسیار مهم است و ما معتقدیم که دبیرکل آژانس باید برای حفظ استقلال آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و تخصصی تلاش کند. تحت تاثیر بازی های سیاسی کشورهای دیگر قرار نگیرند.

با توجه به این مسائل آیا مسائل حفاظتی تنها مانع دستیابی به توافق است؟

اگر اراده سیاسی لازم برای توافق وجود داشته باشد، هیچ مانعی در روند انعقاد برجام به عنوان پادمان وجود ندارد. به نظر ما سه موردی که توسط آژانس آغاز شده، موضوعاتی هستند که ابعاد فنی ندارند و ناشی از کاربردهای سیاسی هستند.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری سازنده با آژانس به بررسی این موضوعات بپردازد تا پرونده بسته شود و این اطمینان ایجاد شود که این موضوعات به عنوان عامل بازدارنده در روند اجرای توافق عمل نخواهد کرد.

مسائل فعلی ناشی از برنامه ها و اهداف سیاسی کشورهایی است که می خواهند پرونده ها به عنوان ابزار فشار باز بماند.

در مورد موارد ادعایی فعلی، ایران تا کنون حداکثر همکاری را با آژانس داشته و به سوالات آژانس پاسخ داده است، اما اگر آژانس از نظر فنی عمل کند و تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد و اقتدار حرفه ای خود را حفظ کند، قطعا این اتفاق خواهد افتاد. فایل ها را می توان بسته کرد.

* آیا امید به احیای برجام کمرنگ شده است؟

خیر، به نظر ما مبنای جدی برای احیای توافق وجود دارد. در پاسخ طرف ایرانی، سؤال و مطالبه جدیدی مطرح نشد، اما متن به منظور رفع اختلافات تفسیری و موانع اجرای توافق، شفاف‌سازی و شفاف‌سازی شد.

به نظر ما هیچ موضوع یا اختلاف نظر جدی که مانع ادامه توافق شود وجود ندارد و در صورت وجود اراده سیاسی در طرف مقابل می توان در کمترین زمان ممکن مذاکرات را به نتیجه رساند و اجرایی کرد.

*در حال حاضر این سوال پیش می آید که چه اتفاقی افتاده که اتحادیه اروپا اولین واکنش ایران را سازنده و آینده نگر می داند، آقای بورل می گوید و از این پاسخ استقبال می کند; اما در مورد پاسخ دوم، در حالی که تاکید می کنید که پاسخ طرف ایرانی متن را روشن کرده است، اروپایی ها و آمریکایی ها می گویند سازنده نیست و می گویند ایران مطالبات جدیدی دارد و شما می گویید اینطور نیست؟

نکته مهمی که جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارد، موضوع تضمین اجرای توافق است.

* یعنی ایران در پاسخ اول بر این موضوع تاکید نکرده اما در پاسخ دوم تاکید کرده است؟

موضوع ضمانت نامه همواره از خواسته های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما این را یک نکته مهم و ضروری می دانیم، به این معنا که کشوری که توافق را نقض کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است باید تضمین کند که در مرحله دیگری از توافق خارج نخواهد شد.

بنابراین ضمانت برای دوام قرارداد بسیار مهم است و ما نمی خواهیم قراردادی ببندیم که در کوتاه مدت دیگر به هر دلیلی طرف مقابل از انجام تعهدات خود فرار کند، بنابراین به نظر ما موضوع ضمانت یک موضوع کلیدی برای انعقاد قرارداد و برای دوام قرارداد است.

* آقای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر اظهار داشت که دورنمای توافق در وین در کوتاه مدت بعید است. نظرت درموردش چیه؟

ادعای طرف های آمریکایی ناشی از مهندسی و فرار از مسئولیت است.

مسئولیت عدم اجرای توافق و ناکارآمدی توافق چندجانبه و ناکارآمدی دیپلماسی بین المللی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات، تنها بر عهده دولت آمریکاست.

توافق برجام محصول یک رویکرد چندجانبه بین المللی بود که آمریکا با خروج یکجانبه و غیرمسئولانه خود عملاً شکست خورد.

از سوی دیگر، دولتی که خود مسئول عدم اجرای توافق است و مسؤول شکل‌گیری یک فرآیند غیرضروری چند ساله است، اکنون نمی‌تواند به عنوان مدعی ظاهر شود و از طرف مقابل مطالبی را که بخشی از آن است مطالبه کند. مسئولیت خود آن کشور است.

دولت آمریکا باید تضمین کند که در روند مذاکرات کشوری مسئول است و به تعهدات خود پایبند است و در صورت انجام توافق دیگری؛ آمریکا دیگر مانند دوره قبل غیرمسئولانه، غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج نخواهد شد.

310310

دکمه بازگشت به بالا