علمی و پزشکی

سفرها ممنوع شود / برای “محرم” سنجیده اقدام کنیم

رئیس گروه واکنش سریع کووید -19 وزارت بهداشت ، با اشاره به پیشرفت کرونا در کشور ، در مورد روزهای آینده و مراسم آینده در ماه محرم ، هشدار داد که در شرایط فعلی با بیماری های کشور جمع نمی شود ، گفت: عزاداری محرم قطعاً لازم است ، اما اجرای آن در شرایط همه گیر اهمیت دارد. علاوه بر حفظ سلامت معنوی جامعه ، باید محتاطانه عمل کنیم.

دکتر حمید سوری در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز وی در خصوص روند ملی کرونا گفت: شیوع این بیماری عمدتا از جنوب و جنوب شرق کشور شروع شد و از چابهار به زابل و بیشتر منتقل شد و با توجه به روابط سیستان و بلوچستان و استان گلستان یکی شد. استان وضعیت چندان خوبی ندارد ؛ با این حال ، اقدامات مناسب برای مبارزه با این بیماری همه گیر در استان انجام شده است.

وی افزود: گسترش همه گیری و نوع دلتا در سراسر کشور گسترش یافته و اکنون بیشتر به سمت پایگاه های مرکزی کشور حرکت می کند. قبل از اینکه در مورد قرنطینه صحبت کنیم ، که مداخله ای گران قیمت است ، من معتقدم کنترل منشا شهرها ، مسافرت ها و سایر رویدادها مهمتر است ، اما وقتی به جاده ها نگاه می کنیم ، می بینیم که این مقررات اجرا نمی شود و به این شهر سفر می کند. مشهد مقدس برای جلوگیری از شیوع ویروس ، سفر باید ممنوع شود.

سوری گفت: “ما اعلام می کنیم که این شهر قرمز است ، اما اقدامات لازم برای اجرای مقررات انجام نشده است و قانونی که به طور طبیعی اجرا نمی شود ، نتیجه ای ندارد.” قوانین باید اجرا و نظارت شوند تا مثر واقع شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ، وزارت بهداشت قادر به کنار آمدن با این شرایط نیست و در وظایف خود نیست ؛ بنابراین لازم است سایر سازمان ها تحت رهبری استان ، بخش و فرمانداری ها وارد میدان شوند. کارگران واکسینه شده نباید در خانه بمانند و در واقع ، برخی از خدمات ارائه شده توسط وزارت بهداشت برای مقابله با همه گیری غیرحرفه ای و غیرحرفه ای است و می تواند توسط سایر سازمان ها استفاده شود.

او به نفع ائتلاف آمریکا صحبت کرد ، اما گفت که حفظ استقلال به مدت دو هفته غیرممکن است. در صورت تکرار این رفتار ، شاهد تاثیرگذاری تعطیلات نخواهیم بود.

سوری درباره وضعیت کرونا در روزهای آینده با توجه به آغاز ماه محرم گفت: “این یک موضوع بسیار نگران کننده است.” گاهی گفته شده است که اگر بیماری در برابر ویروس به 70 درصد برسد ، چه با واکسیناسیون و چه به طور طبیعی ، کنترل بیماری کامل خواهد شد. همانطور که اکنون می بینیم ، ویروس نیز با زیرکی سعی در زنده ماندن دارد. بنابراین ، واکسیناسیون به تنهایی برای مقابله با همه گیری کافی نیست و ما باید اقدامات دیگری مانند فاصله اجتماعی ، ماسک زدن ، عدم شرکت در تجمعات و غیره را دنبال کنیم.

این اپیدمیولوژیست افزود: با ساده سازی و عدم رعایت پروتکل ، قطعا پس از مراسم محرم با شرایط سختی روبرو می شویم که هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند. بعنوان یک متخصص حرفه ای ، فکر نمی کنم مراسم عزاداری امسال به طور عادی برگزار شود. اگرچه باید سلامت معنوی جامعه حفظ شود ، اما باید با احتیاط عمل کنیم ، لزوماً به نظر نمی رسد که حضور فیزیکی افراد در مناسک مذهبی ، مانند عزاداری محرم ، یک اصل دینی باشد. عزاداری قطعاً مورد نیاز است ، اما شکل اجرای آن در شرایط همه گیر مهم است ، بنابراین بهتر است محققان اشکال مختلف عزاداری را تنظیم کنند تا آثار منفی چنین رفتاری را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا