بین الملل

سفر رئیس‌جمهور لیتوانی به کی‌یف «برای ابلاغ یک پیام»

به نقل از خبرگزاری آناتولی، هیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی امروز چهارشنبه و پیش از برگزاری اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ویلنیوس به شهر کی‌ یف پایتخت اوکراین سفر کرد.

هیتاناس ناوسدا در توئیتر ویدئویی از ورود خود با قطار به کی‌ یف را به اشتراک گذاشت.

ناوسدا در این پیام گفت: اجلاس سران ناتو در ماه جولای در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برگزار می‌ شود، پیش از اجلاس برای ابلاغ یک پیام به کی‌ یف آمدم؛ «جای اوکراین در ناتو است».

هیچ بیانیه‌ای در خصوص سفر ناوسدا به کی‌ یف منتشر نشده بود.

انتظار می رود ناوسدا تا ساعاتی دیگر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کند.

گفتنی است که اجلاس سران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار می‌ شود.

وی پیشتر از خریداری ۲ سامانه پدافند هوایی ناسامز برای تحویل به اوکراین خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که در اجلاس پیش روی ناتو، اجماع بیشتری برای تامین تسلیحاتی کی‌ یف صورت گیرد.

نوسدا گفته بود: لیتوانی دو موشک‌انداز NASAMS خریداری کرده‌ که به اوکراین منتقل خواهد شد. مشتاقانه در انتظار تصمیمات متحدتر برای حمایت از اوکراین در اجلاس ناتو در ویلینیوس(پایتخت لیتوانی) هستیم.

قرار است اجلاس آتی ناتو ۱۱ تا ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱تیر ماه) در ویلینیوس برگزار شود و انتظار می‌ رود یکی از دستور جلسات اصلی آن، موضوع پیوستن کی‌ یف به این ائتلاف نظامی باشد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین امروز (چهارشنبه) گفت که این کشور انتظار ندارد تا پیش از پایان جنگ جاری با روسیه، به ناتو ملحق شود و این اتفاق محتمل نیست.

اینگریدا سیمونیته، نخست وزیر لیتوانی در ماه فوریه گفته بود که ویلینیوس سامانه پدافند هوایی قابل حمل «استینگر» به کی‌یف تحویل داده و نیروهای خود را برای آموزش سربازان اوکراینی به منظور کار با این تسلیحات راهی این کشور کرده است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) کشورهای غربی اقدام به تامین مالی و تسلیحاتی اوکراین کرده‌اند. مسکو با هشدار به غرب، تاکید کرده است که این کمک‌ها تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و هیچ تاثیری در نتیجه نهایی آن ایجاد نخواهد کرد.

310310

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا