بین الملل

وزیر دفاع انگلیس: اوکراین پس از جنگ عضو ناتو می‌شود

وزیر دفاع انگلیس که برای شرکت در اجلاس سران ناتو به لیتوانی رفته، به خبرنگاران گفت که اوکراین باید سریعاً عضو ناتو شود، اما وقتی که جنگ به پایان رسیده باشد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس امروز (سه‌شنبه) گفت که وقتی جنگ روسیه و اوکراین به پایان برسد، کی‌یف باید هرچه سریع‌تر به عضویت ناتو درآید.

اوکراین که از مدت‌ها پیش در فکر عضویت در ناتو بود، با حمله روسیه و الحاق بخش‌هایی از جنوب و شرق این کشور به خاک خودش، در سپتامبر ۲۰۲۲ به‌صورت رسمی درخواست عضویت در این اتحاد نظامی را مطرح کرد.

اما غرب نگران این است که با عضویت اوکراین در ناتو، تنش‌ها میان غرب و روسیه تشدید شود؛ چرا که حمله روسیه به اوکراین اساساً با جدی شدن بحث عضویت این کشور در ناتو آغاز شد و مسکو بارها اعلام کرده که این یکی از خط‌قرمزهایش است. علاوه بر این، کشورهای ناتو موظف به دفاع از یکدیگر هستند و اگر اوکراین در وضعیت جنگ با روسیه به ناتو بپیوندد، ناتو عملاً ناچار به اعزام نیروهایش برای دفاع از اوکراین خواهد بود.

بن والاس گفت: من کاملاً با موضع آمریکا مبنی بر اینکه نمی‌شود کشوری را که درگیر جنگ است، در ناتو پذیرفت، موافقم. این به معنای کشیده‌شدن پای ناتو به جنگ است.

او گفت که اعضای ناتو باید همکاری کنند تا شکست روسیه را تضمین کنند و تنها بعد از پایان جنگ است که اوکراین می‌تواند عضو ناتو شود.

وزیر دفاع انگلیس گفت: «ازآنجاکه ما سیاست درهای باز داریم، باید بگویم که اوکراین در باور ما باید عضو ناتو باشد.» او همچنین مدعی شد که کی‌یف گام‌هایی برای تبدیل‌شدن به کشوری آماده عضویت در ناتو برداشته، از جمله تقویت قوای نظامی و ریشه‌کن‌کردن فساد.

والاس گفت: باید آماده باشیم تا به‌ محض پایان جنگ، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اوکراین را در ناتو بپذیریم.

وزیر دفاع انگلیس همچنین گفت که از تصمیم دقیقه نود ترکیه برای چراغ‌سبز نشان‌دادن به عضویت سوئد در ناتو در آستانه اجلاس سران این اتحاد در ویلنیوس بسیار خوشحال است.

او همچنین درباره دلیل موافقت ناگهانی آنکارا با عضویت سوئد آن هم پس از ماه‌ها مخالفت، گفت که استکهلم با برداشتن گام‌هایی برای «ازبین‌بردن تهدید گروه‌های تروریستی کُرد» رضایت ترکیه را جلب کرده است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تأیید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. بااین‌حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شد و به‌رغم موافقت ترکیه با پیوستن اردوغان به ناتو در ۳۱ مارس ۲۰۲۳، سوئد منتظر موافقت مجارستان و ترکیه بود.

با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو عصر دوشنبه پس از اعلام خبر موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو گفت که پارلمان ترکیه به زودی مراحل قانونی تأیید عضویت را بررسی خواهد کرد. 

چندی پیش کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه «تمایل خود را برای پیوستن هرچه سریع‌تر سوئد به ناتو» ابراز کرده است.

هفته گذشته هم یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که وزارت خارجه این کشور سعی دارد مخالفت رئیس کمیته روابط خارجه ایالات متحده با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را برطرف کند تا در مقابل، آنکارا هم با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

علاوه بر این، اردوغان پیش‌تر شرط تازه‌ای برای موافقت با عضویت سوئد اعلام کرد و گفت که تنها در صورتی چراغ‌سبز نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا هم با عضویت ترکیه موافقت کند. او پیش از پرواز به سمت ویلنیوس برای شرکت در اجلاس سران ناتو گفت: ترکیه ۵۰ سال است که پشت درهای اتحادیه اروپا انتظار می‌کشد. اگر درهای این اتحادیه به روی ترکیه باز شود، ما هم درهای ناتو را به روی سوئد باز خواهیم کرد؛ همان‌طور که با فنلاند این کار را کردیم.

بن والاس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اردوغان امتیاز دیگری هم مانند موارد بالا گرفته، گفت: نمی‌دانم که بحث دیگری هم بوده یا نه؛ اما ترکیه با عضویت در اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا