اقتصادی

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی چه می‌گوید؟

سند حمایت از کودکان و جوانان در فضای مجازی با توجه به الزامات شبکه ملی اطلاعات و با هدف ترویج استفاده از فضای مجازی و حمایت از خردسالان، کودکان و نوجوانان تهیه و در نهایت به تصویب رسید.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، حفاظت مجموعه‌ای از اقدامات مثبت و منفی است که برای ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم و محرک کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از جمله اهداف اجرای طرح حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ایجاد فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی- ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و جلوگیری از آسیب های احتمالی آن.

سیاست های اصلی این سند توسعه محیط های حفاظت شده مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات خردسالان، کودکان و نوجوانان با محتوای متنوع و جذاب و امکان پاسخگویی به نیازهای ضروری ارتباطی و محتوایی آنها، اطلاع رسانی، افزایش آگاهی، توانمندسازی والدین و مربیان و ایفای نقش محوری خانواده در راهنمایی، حمایت و مراقبت، طبقه بندی کلیه مطالب و خدمات بر اساس سن، جنسیت، ویژگی های جسمی و فرهنگی و تامین امنیت و اعتماد.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، مراقبت‌های روانی و اجتماعی از خردسالان، کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر و آسیب دیده و سایر سیاست‌های کلان، ابلاغ می‌شود.

همچنین در ماده 4 این سند اقدامات کلان و تقسیم کار ملی و … مدیریت و راهبرد، ایجاد محیط حفاظت شده، حمایت و مراقبت، فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی، تعاملات بین المللی برای توسعه محتوا و خدمات طبقه بندی شده اشاره.

به عنوان مثال، در بخش مربوط به ایجاد یک محیط حفاظت شده، مواردی مانند ایجاد زیرساخت ها و خدمات اولیه و درایورهای محیط های حفاظت شده مجازی از جمله احراز هویت و دسترسی طبقه بندی شده، کنترل والدین، ورود به سیستم، خدمات پرداخت و مقررات برای وزارت خانه وجود دارد. ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری نهادهای ذی‌صلاح، تشویق دارندگان مجوز را برای ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت‌ها و خدمات اساسی در این محیط ظرف مدت شش ماه اعلام کرد.

در فرهنگ سازی و ترویج سواد در فضای مجازی، اطلاع رسانی، آموزش سوادآموزی در فضای مجازی و ترویج محتوا و خدمات موجود در محیط مجازی حفاظت شده و نحوه استفاده از محتوای تعبیه شده در این محیط توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. ، وزارت آموزش و پرورش با همکاری ذکر شده وزارت ارتباطات.

و یا در معاونت تعامل بین المللی تعامل موثر و هم افزایی با کشورها، ارائه دهندگان خدمات خارجی و موسسات بین المللی با هدف هماهنگی با استانداردها و ضوابط جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری این وزارتخانه. وزارت امور خارجه با تاکید بر مشاغل، وزارت فرهنگ و گرایش اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دادگستری.

اخیراً در این راستا بوده است پروژه 456 (اینترنت برای کودکان و نوجوانان) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی فضای مجازی رونمایی شد.

در این اتصال عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی با تاکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است، اما آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است، گفت: سابقه بحث در حمایت از کودکان در فضای مجازی در حال پیگیری است. در دنیا نزدیک به دو دهه و اواخر دهه در دهه 80 و اوایل دهه 90 فعالیت های خوبی در کشور انجام شد، اما کمتر به این حوزه توجه شد و اقدامات یا ناکافی یا ناسازگار با فرهنگ بود. چارچوب کشور ما

به گفته وی، بر اساس تکالیفی که در سند حمایت از کودکان در فضای مجازی در نظر گرفته شده است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره، محیط امنی را برای کودکان در فضای مجازی فراهم کند. موسسات فرهنگی کمتر در معرض محتوای نامناسب قرار می گیرند و همچنین ایجاد محیطی امن متناسب با سن و محتوای موجود در اختیار کاربر، از دیگر وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری بسیار خوب خانواده ارتباطی کشور است. در بالای آن اپراتورهای تلفن همراه امکان پذیر است.

بر اساس این گزارش، راه اندازی سرویس اینترنتی کودکان و نوجوانان (سرویس 456) سه گزینه را برای حمایت از کودکان در فضای مجازی در اختیار خانواده ها قرار می دهد: خانواده ها می توانند با شماره گیری *456*، سپس از طریق وب سایت و ثالثاً از طریق اپلیکیشن 456، دسترسی به اینترنت فرزندان و نوجوانان خود را با توجه به سن و شرایطشان تعریف و مدیریت کنند.

همچنین گزینه دیگری با انعطاف بیشتر در قالب یک اپلیکیشن موجود است. به حدی که والدین می توانند انتخاب کنند که کدام سرویس، صفحه یا اپلیکیشن را برای فرزندان خود فعال کنند و برای هر یک از اعضای خانواده سطح دسترسی ویژه ای را برای او تعریف کنند. یکی دیگر از کارهایی که به مرور زمان در حال تکمیل است و نمونه آن در کشورهای اروپایی فعال شده است، امکان دسترسی ایمن به خدمات اساسی و مهم مانند موتورهای جستجو و دایره المعارف ها است تا کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرد. این خدمات در قالب یک وب سایت از هفته گذشته در اختیار مردم قرار می گیرد.

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در این ارتباط در دسترس

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا