اقتصادی

سه سکانس مهم از خودروی ایرانی در سالی که گذشت

خودروی ایران با همه فراز و نشیب هایش در سال 1400 سه سکانس مهم داشت. خصوصی سازی و اختلاف نظر دولت و مجلس، کیفیت خودروهای ایرانی و البته بحث واردات.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اولین سکانس ترسناک ماشین ایرانی اعتقاد بر این است که یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری ها در سال 1400 ثبت نام خودروهای ایرانی بوده است. یارانه ده ها میلیونی خودروهای ایرانی برای دارندگان گواهینامه؛ اما ماشین نداشتند. با این حال، اگر در این «لاتاری» ثبت‌نام کنید و برنده شوید، می‌توانید با تقریباً نیمی از قیمت بازار یک ماشین داشته باشید و یک شبه پول خود را دو برابر کنید.

پارادوکسی که برخی کارشناسان به آن اشاره می کنند این است که حراج خودروهای داخلی در شرایطی است که روز به روز تعداد بدهی های خودروسازان باورنکردنی می شود. 85000 میلیارد تن این رقم توسط رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1400 در جلسه ای با اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد. قالیباف گفت: اگر امروز اقتصاد ما راکد و بحران زده بود قبل از تحریم با دولت مشکل داشتیم.

با اعلام وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت قرعه کشی خودرو در سال 1401 و البته با وجود بدهی های کلان مذکور، خودروسازان مدعی متضرر شدن عرضه خودروهای ثبت نامی، «دوشنبه های ایران-خودرو راه اندازی شد» و «سه شنبه های سایپایی» شدند. کمپین ها در دسامبر سال جاری راه اندازی شدند. سریعتر آزاد شوید البته یارانه داخلی خودرو نیز در مواردی به 160 میلیون تن افزایش یافته است. مثل فروش چند قدمی ماشین هایم است.

سال 1400 سال شلوغی برای بازار خودروهای داخلی بود. سالی که البته اختلافات فزاینده بین مجلس و دولت بر سر خصوصی سازی را برجسته کرد. در ادامه سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم ایران خودرو، نشست خبری ویژه با حضور رئیس کمیسیون صنعت مجلس، رئیس سازمان خصوصی سازی و رئیس سازمان صنعت برگزار شد. . سازمان توسعه و بازسازی ایران در این جلسه به اصطلاح آب پاک را به دست مردم ریخت.

حسین قربان زاده در خصوص خصوصی سازی مدعی شد که امکان واگذاری باقی مانده سهام دو شرکت خودروسازی وجود ندارد زیرا حدود 5 درصد از سهام ایران خودرو و حدود 17 درصد از سهام دولتی سایپا وثیقه است، بنابراین باید ابتدا این اوراق به بازار عرضه شود. اجازه انتقال بده. . دقایقی پس از این اظهارات، رئیس کمیسیون صنایع مجلس با درخواست از رئیس جمهور برای بازدید از کارخانه های خودروسازی خصوصی، گفت: بخش خصوصی به زودی به دستور رئیس جمهور عمل خواهد کرد. رئیس جمهور باید بخش خصوصی و دولتی را برابر ببیند.

این سخنان شباهت زیادی به سخنان رئیس مجلس یازدهم در همان هفته تحقیق و تفحص داشت. «همه مدیران شرکتی مانند ایران خودرو – در حالی که تنها 6 درصد سهام آن متعلق به دولت است – توسط دولت منصوب می شوند. وقتی مدیریت از جیب خود خرج نمی کند و فقط مدیریت می کند. برای بیت المال بدهی ایجاد می کند».

دومین سکانس وحشتناک خودروی داخلی ایرانی کیفیت این محصول باعث ایجاد لبه های حاشیه ای شده است. رئیس روابط عمومی مرکز اورژانس از تصادف بیش از 50 دستگاه خودرو در محور بهبهان – رامهرمز در 29 آذرماه خبر داد و گفت: 5 کشته و 41 مجروح آخرین آمار مصدومان تصادف زنجیره ای بهبهان است. حادثه ای تلخ که به طور فزاینده ای سر و صدای ترافیک ایجاد کرد. صدای بلندی که خودروی ملی آن را «ارابه های مرگ» می نامد. دلیل تعداد زیاد قربانیان یک نفر بود، کیسه هوا باز نشد.

حداقل پنج نماینده از کمیسیون صنعت و معدن مجلس در این خصوص موضع گیری کردند. فرهاد طهماسبی از احتمال سیر مراحل قانونی خبر داد و سیدعلی موسوی نیز درباره لزوم بررسی خودروی ایرانی صحبت کرد. روح الله عباسپور مدعی شد در سه دوره گذشته مجلس گزارشی درباره ارزیابی کیفیت خودروی ایرانی برای مطالعه عمومی به مجلس ارائه نکرده اند. سید جواد حسینی کیا همچنین از ورود نهایی کمیسیون صنعت و معدن مجلس به موضوع باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی در تصادف زنجیره ای بهبهان خبر داد. همه این اظهارات برای این بود که اتفاقی نیفتد. آخرین موضوعی که رسانه ها به آن پرداختند این وعده راستی آزمایی بود.

شاید این تاخیر باعث شد تا مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو تولید کننده آن ایربگ را مقصر بداند. یک عذرخواهی دیگر با این عنوان اضافه شد که تست تصادف نداریم تا توپ به زمین سازمان استاندارد پرتاب شود. مشکل اینجاست که خودروسازان برای دریافت گواهینامه معتبر باید خودروها را به خارج از کشور بفرستند و پس از دریافت آن باید به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند. به نظر نمی رسد این اتفاق افتاده باشد و هنوز هم اتفاق نمی افتد.

همه این بی نظمی ها کافی بود تا رهبر معظم انقلاب یک بار برای همیشه وارد موضوع خودرو شوند و به مسئولان گوشزد کنند که حداقل چیزی که تولید می کنند «ملی» نیست، یعنی انتظارشان از تولید ملی برآورده نشده است. مقام معظم رهبری در بهمن 1400 می فرمایند: «متاسفانه در برخی از تولیدات داخلی می بینیم که به کیفیت توجه نمی شود. این خیلی بد است این همه حمایت از خودروسازی در کشور سالهاست، خوب کیفیت خودروها خوب نیست، مردم ناراضی هستند و حق دارند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به حق است. صنعت نتوانسته است مشتریان را راضی کند.”

سکانس سوم از وضعیت ماشین 1400، مرتبط با موضوع واردات. 1400 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفندماه طی بازنگری در بودجه سال آینده، پس از رایزنی های طولانی، مجوز واردات 70 هزار خودروی سواری را برای سال 1401 به دولت دادند. چرخش های زیادی یعنی کمیسیون صنعت و معدن مجلس یازدهم دو بار طرح واردات خودرو را تغییر داد و به شورای نگهبان فرستاد. این طرح که مشروط به تغییر اول به دلیل کمبود تعهدات ارزی کشور بود، از سوی شورای نگهبان نادرست و غیرشفاف ارزیابی شد. برخی این وضعیت را غیرواقعی و برخی دیگر آن را صرفا انگیزه ای برای صادرکنندگان قطعه می دانستند.

به همین منظور در لایحه پیشنهادی دولت، واردات خودرو در بخش درآمد وجود داشت. اما مهم این است که شرط واردات بدون انتقال ارز به درخواست بانک مرکزی لغو شد. نمایندگان طالق در مجلس همچنین به دولت اجازه دادند تا تامین مالی شبکه ریلی کشور، احداث راه آهن لازم و تکمیل پروژه های نیمه تمام در بخش راه آهن و راه سازی و فرهنگ توسعه را با اولویت مناطق فقیرنشین و روستایی انجام دهد. بهبود نقاط حادثه خیز جاده ای و بهبود مدیریت ناوگان بر واردات خودروهای سواری در راستای سیاست های کلان جمهوری اسلامی از محل ارز غیر صادراتی (خود یا غیر) تحت کنترل بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی و اشخاص حقوقی در سال 1401، 50000 خودرو و 10000 ماشین آلات سنگین معدنی و راه آهن، کامیون، اتوبوس خارج و داخل شهر، تریلر، تریلر یخچال دار، واگن، یخچال با نرخ ورودی مصوب هیات وزیران. سقف درآمد این بخش 600 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

با این حال همچنان نگرانی ها برای تحقق واردات خودرو وجود دارد. سوالات متداول دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، مشکل را روشن می کند. آیا کشور یک شبه از وضعیت بحرانی و سخت ارزی خارج شد؟ ما از آزادسازی واردات به خاطر مردم و خارج شدن از چنگ خودروسازان که آرزوی همه مردم شده است استقبال می کنیم، اما سوال اینجاست که چگونه یکباره مشکلات حل می شود؟ اگر واردات آزاد شود، انحصار مطلق بازار خودرو شکسته می شود. فن آوری های جدید در راه است، در حوادثی مانند حادثه اخیر، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی بسیار کاهش می یابد. اما بعید است در دولت تصویب شود و در مجلس نهایی نشود. از طرح اولیه و قانون واردات خودرو که در سال 1397 به مجلس رفت و شورای نگهبان آن را به آخرین طرح خود که با مخالفت هیئت اعزامی مواجه شد، مخالفت با اصول و کلیات واردات وجود دارد. . حتی اگر تصویب شود، دولت آن را اجرا نمی کند. اگر ارز نباشد چطور می خواهند آن عدد را بدهند؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا