اقتصادی

پلیس می‌تواند مانع از شماره‌گذاری خودروی غیراستاندارد شود؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که از پلیس خواسته بود خودروهای غیراستاندارد شمارش نشود، واکنش نشان داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، با گذشت دو روز از تصادف زنجیره ای حدود 60 دستگاه خودرو در محور بهبهان – رامهرمز که منجر به فوت پانه تن شد، رئیس پلیس راهور پلیس راهور از کشف خودرویی در این تصادف با ایربگ خبر داد. بیانیه پلیس با واکنش های متعددی مواجه شد و حتی به گفته رئیس پلیس راهور با تشکر و احترام به جایگاه پلیس همراه بود. این در حالی است که اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شهر تهران به طور غیرمستقیم پلیس را یکی از مقصران این گونه حوادث دانست و گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی باید با متخلفان برخورد کنند. پلیس راه نباید خودروهایی را که استانداردهای تعیین شده را رعایت نمی کنند علامت گذاری کند. نباید اجازه داد سرنوشت انسان ها این گونه بازی کند.

این اظهارات اما واکنش رئیس پلیس راهور را در پی داشت سردار سید کمال هادیانفر در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز وی گفت: گاهی ممکن است مردم با قانون و مقررات آشنایی نداشته باشند و موضوعی را که ما برایشان توضیح می دهیم مطرح کنند. اما اینکه شخص مسئول و قانونگذار چنین ادعایی می کنند نگران کننده است. یک جستجوی ساده در اینترنت می تواند به قوانینی در مورد اینکه آیا پلیس اختیار شماره گذاری خودروها را دارد یا نه، منجر شود.

وی گفت: طبق قانون و مقررات سه دستگاه مسئول ایمنی خودرو هستند. موارد را تایید می کند، گواهی صادر می کند.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: استاندارد سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن نیز باید بر استانداردهای پنج گانه نظارت و تاییدیه های لازم را صادر کنند. در نهایت با تاییدیه صادره از این سه دستگاه، پلیس موظف به شماره گذاری خودرو می باشد. اما اگر هر یک از این دستگاه‌ها مشکل را تایید نکرد، تا زمانی که دستگاه مربوطه نظر نداده باشد، خودرو را علامت‌گذاری نمی‌کنیم. وظیفه قانونی پلیس در زمینه شماره گذاری است. چطور الان تعداد خودروهای غیراستاندارد از پلیس انتظار نمی رود؟ طبق قانون اگر این دو تاییدیه از سوی وزارت صمت برای خودرو به پلیس ارسال یا اعلام شود، پلیس موظف به شماره گذاری آنهاست.

هادیان فر با بیان اینکه پلیس مسئولیتی در قبال تولید خودروها ندارد و نظارتی نیز وجود ندارد، گفت: در صورت بروز تصادف متوجه کمبود خودروها می شویم و به دستگاه های مربوطه گزارش می دهیم. در واقع، در رویدادها متوجه می‌شویم که تصدیقات غیراصولی هستند. متاسفانه خودروسازان گاهی خودرویی را به عنوان نماد و الگو به سه دستگاه مسئول اختصاص می دهند و مجوز شماره گذاری می گیرند. این دستگاه ها باید کیفیت خودرو و محصولات خودروساز را در خط تولید و به صورت تصادفی رصد کنند.

وی گفت: ما طبق قانون موظف هستیم هنگام صدور تاییدیه ها، خودرو را علامت گذاری کنیم. حتی در مورد پلاک پراید و پژو هم با وجود اینکه گزارش هایی داده ایم اما در نهایت تصمیم نهایی در دولت گرفته شد و خط تولید این خودروها متوقف شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا