عمومیکسب و کار ایرانی

مشخص‌ کردن تحمل خطا با روش RAID 5

تحمل خطا مربوط به توانایی یک سیستم مانند کامپیوتر، شبکه، مجموعه ابری و… است که ادامه فعالیت برای سیستم را حتی به هنگام خرابی یکی از اجزای آن فراهم خواهد کرد. ایجاد سیستم دارای تحمل خطا، دسترسی بالای سیستم و پایداری تجارت را برای کاربران فراهم می‌کند. این سیستم باعث می‌شود که کاربر نگران خراب‌شدن اجزای سیستم خود نباشد.

سیستم‌ تحمل خطا با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها تحمل خطای خاصی دارند. به همین دلیل افراد باید در هنگام انتخاب روش مورد نظر خود، اطلاعات کاملی درباره تحمل خطای آن داشته باشد. RAID 5 یکی از روش‌های بسیار عالی برای ذخیره‌سازی بانک‌های اطلاعاتی است. کاربرانی که از این روش برای حفاظت از اطلاعات استفاده می‌کنند؛ حتماً باید میزان تحمل خطای آن را بدانند.

در ادامه این مطلب به طور کامل RAID 5 را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین در نهایت قابلیت تحمل خطا در این روش را بیان خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید.

تکنولوژی RAID چیست؟

در تکنولوژی رید (RAID) چندین هارد دیسک فیزیکی با هم ترکیب شده تا یک واحد را جهت افزایش سرعت، امنیت و کارایی سایت و اطلاعات آن تشکیل دهند. معمولاً از این تکنولوژی برای سرورها و کامپیوترهایی که کارایی بالایی دارند؛ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که در مقاله ی روش‌های بکاپ گیری از سرور اختصاصی گفتیم، یکی از ویژگی‌های انواع RAID این است که تحمل‌پذیری خطا (Fault Tolerance)دارند. یعنی هنگامی که یکی از هاردها خراب شود؛ داده‌ها از بین نمی‌رود و هاردهای دیگر همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد. تکنولوژی RAID انواع مختلفی دارد و هر کدام از خصوصیات خاصی برخوردار هستند. RAID 5 یکی از انواع تکنولوژی RAID است که محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران دارد. البته لازم به ذکر است که تحمل خطا در هرکدام از ریدها باهم متفاوت است.

مزایا و معایب RAID 5

RAID 5 یکی از انواع مختلف RAID است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، امنیت اطلاعات و داده‌های سایت خود را تأمین کنند. RAID 5 مزایا و معایب خاصی دارد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

مزایای RAID 5

RAID 5 دارای مزیت‌های مختلفی است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت سیکل خواندن آن بسیار سریع است.
  • سرعت سیکل نوشتن آن متوسط است.
  • به دلیل وجود ECC قابلیت و اطمینان بالایی دارد.
  • در صورت خرابی یکی از دیسک‌ها، سایر دیسک‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
  • بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که ذخیره‌سازی و تحمل خطا اهمیت بالایی دارد.

معایب RAID 5

استفاده از RAID 5 معایب خاصی هم به همراه خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • طراحی پیچیده مدار کنترلی
  • برای سیستم‌هایی که عملیات نوشتن زیاد و فشرده دارند مناسب نیست.
  • هنگامی که یکی از هاردها از مجموعه FALL می‌شود؛ زمان زیادی لازم است تا اطلاعات دوباره بازنشانی شوند.

تحمل خطا در RAID 5

همان‌طور که گفتیم؛ یکی از ویژگی‌های RAID تحمل‌پذیری خطا (Fault Tolerance)است که این مقدار در ریدها باهم تفاوت دارد. تحمل خطا به این معنا است که  RAID در برابر خرابی چه تعداد از هاردها مقاومت می‌کند.

در RAID 5 حداقل باید سه هارد وجود داشته باشد. یکی از ویژگی‌های RAID 5 این است که در صورت خرابی یکی از هاردها، سایر هاردها همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند دارد. اما سؤال اینجاست که RAID 5 در برابر خرابی چه تعداد از هاردها مقاومت می‌کند؟ یا به‌عبارت‌دیگر، تحمل خطا در RAID 5 چقدر است؟

تحمل خطا در RAID 5 در حد یک هارد است. یعنی اگر هارد اولی با مشکل مواجه شود؛ سایر هاردها به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما اگر برای هارد دوم هم مشکلی پیش بیاید؛ اطلاعات از بین خواهد رفت.

سخن نهایی

تکنولوژی رید (RAID) انواع مختلفی دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها، RAID 5 است. تحمل خطای RAID 5 از جمله مهم‌ترین مباحثی است که کاربران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. تحمل خطا به این معنی است که RAID 5 در برابر خرابی چند تا از هاردها مقاومت می‌کند.

در این مطلب به طور کامل RAID 5 را به همراه مزایا و معایب آن معرفی کردیم و در نهایت تحمل خطای آن را مورد بررسی قرار دادیم. اگر همچنان درباره مشخص‌کردن تحمل خطا با روش RAID 5 سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا