عمومیکسب و کار ایرانی

نکات حیاتی جهت ارت کردن دکل‌ها

ارتینگ و همبندی ، یکی از مهمترین روش های ایمنی برای کاهش پتانسیل ایجاد شوک الکتریکی و درنتیجه آسیب دیدن تجهیزات و آتش سوزی می باشد. در زیر به نکات حیاتی جهت ارت کردن دکل ها اشاره می کنیم: کلیه اتصالات با مفتول برنج یا نقره جوشکاری گردد . سطح جوش بایدCM 6 باشدو جهت اتصالات وجوشکاری رعایت گردد(در مواردی کدولد توصیه می شود).

ازهرپایه دکل های خودایستا هم فونداسیون دکل توسط سیم مسی و بست مخصوص به سیستم ارت و هم پای دکل به سیستم ارت جوشکاری گردد. ۳- سیم میله برقگیر ازپایه ای که آنتنهای کمتری نصب می شود و با کابلهای روی لدر حداکثرفاصله را داشته باشد، بدون خمش درمسیر ومستقیما به رینگ داخل کانال و از کوتاهترین مسیر توسط جوش متصل گردد. ۴- میله برقگیر روی دکل در بالاترین نقطه دکل(با رعایت مخروط حفاظتی با زاویه ۴۵ درجه ) بطوریکه تجهیزات راکاملا پوشش دهد،قرارگیرد و جنس آن تمام مس با آلیاژ استاندارد به قطرmm 16 و طول آن بستگی به ارتفاع نصب انتن های روی دکل دارد.

شعاع خم سیم مسی حداقل CM20 وزاویه قوس حداقل ۶۰ درجه رعایت گردد(رعایت زاویه خمش سیم مسی ) ۶- پایه‌ها و نقاط ابتدا و انتهای لدر افقی به سیستم گراند متصل گردد. ۷- کلیه کابلهای ورودی به سالن دستگاه توسط بست گراند به بدنه دکل مهاری g35 سه وجهی و ابتدای لدر افقی(بعد از محل خم شدن کابل)گراند شوند. به هیچ عنوان در روی دکل،جوشکاری صورت نگیرد. ۹- اتصال از شبکه گراند سیستم اجرا شده به تانکر سوخت دیزل ژنراتور، تانکر آب هوایی ، اسکلت فلزی ساختمان و در و پنجره های اتاق دستگاه صورت گیرد. ۱۰- اگر سیستمی‌ازقبل‌اجرا شده باشد،سیستم قدیم به‌جدید در عمق‌خاک متصل گردند. ۱۱- سیم‌ارت‌ درروی زمین باید باروکش‌وسیم‌داخل‌کانالها‌ باید بدون روکش و مستقیم کشیده شود.

پرکردن کانال باید با خاک سرند شده کشاورزی یا خاک نرم انجام گردد. ۱۳- ارتفاع نصب شینه مسی CM 50 ازکف تمام شده باشد. ۱۴-شینه داخل اتاق حدالمقدور به چیدمان دستگاهها نزدیک باشد. ۱۵- ازهر دستگاهی جداگانه سیم ارتی به شینه متصل گردد ( قطر و طول شینه گراند بستگی به تعداد انشعابات آن دارد). ۱۶- در دکل های مهاری پر ظرفیت ، مهارهای دکل بایستی توسط بست مخصوص به گراند اتصال یابد. جهت استفاده ترانس برق شهر در ایستگاههای مخابرات بایستی گراند جداگانه اجرا گردد. ۱۸- در سایتهای کامپوتری جهت اجرای سیستم زمین حتی المقدور بایستی از یک زمین با سطح یکنواخت ( بدون شیب ) استفاده نمود. ۱۹- در ایستگاهها بین نول و گراند نبایستی اختلاف ولتاژ وجود داشته باشد.

در دکل های پر ظرفیت که ابعاد قسمت بالای دکل بیشتر از m 2 می‌باشد نیاز به نصب یک عدد برقگیر اضافی در سمت مقابل برقگیر اول می‌باشد. ۲۱- در سیم‌کشی داخل محوطه سایت های کامپوتری برای چراغهای روشنایی و سایر موارد باید از کابل زمینی استفاده گردد و در ایستگاههای بالای کوه و نقاط دور از شهر نباید از چراغهای روشنایی خیابانی استفاده شود. ۲۲- استاندارد قابل قبول آزمایش و تحویل اتصال زمین برای سایتهای کوچک زیر ۱۰ اهم و برای سایت های بزرگ و مهم زیر ۳ اهم می‌باشد. سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، ارتینگ و همبندی، یکی از مهمترین روش‌های ایمنی برای کاهش پتانسیل ایجاد شوک الکتریکی و درنتیجه آسیب دیدن تجهیزات و آتش سوزی می‌باشد. در زیر به نکات حیاتی جهت ارت کردن دکل‌ها اشاره می‌کنیم:

ایران دکل با بهره گیری از مجرب ترین و حرفه ای ترین مشاورین در زمینه ساخت انواع دکل ، از توانایی ارائه مشاوره به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای جهت سهولت در اجرای پروژه ی شما برخوردار می باشد . آشنایی با انواع دکل مهاری و وِِیژگی های آنها دکل مهاری به نوعی از دکل مخابراتی گفته می شود که برای اتصال به زمین و یا هر مکان دیگری نیاز به سیم مهار دارد و در غیر این صورت قابل نصب نخواهد بود. دکل های مهاری انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آنها برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در همین راستا در این مقاله به بررسی و معرفی بیشتر انواع دکل های مهاری و اجزای تشکیل دهنده آنها پرداخته و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

دکل مهاری چیست و چند نوع دارد؟

دکل های مهاری در واقع زیر مجموعه ای از دکل های مخابراتی می باشند که توجه به استانداردها و اصول مهندسی در زمان نصب آنها به منظور جلوگیری از خسارت های جانی و مالی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای نصب دکل های مهاری، مهمترین فاکتور، سیم مهار می باشد. چرا که این دکل ها مانند دکل مهاری چهار وجهی نمی توانند به راحتی بر روی زمین نصب شوند و نیاز به مهار شدن دارند. از این رو سیم های مهاری برای نصب دکل های مهاری به کار می روند. از مهمترین موارد کاربرد دکل های مهاری، می توان به استفاده از آنها در شبکه های تلفن همراه، نصب آنتن های رادیویی، شبکه های رایانه ای و نصب دیش های کوچک اشاره کرد.

بررسی ویژگی دکل مهاری

یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی دکل مهاری که باعث شده است این دکل بیشتر از سایر دکل ها مورد استفاده قرار گیرد، داشتن وزن بسیار پایین می باشد. وزن پایین این دکل ها سبب شده است که از این دکل ها در ساخت انواع سازه های فلزی و بتنی استفاده شود. نصب دکل های مهاری به راحتی قابل انجام می باشد و می توان آنها را حتی در سقف ساختمان ها و آپارتمان ها نصب نمود. ارتفاع بسیار زیاد این دکل ها، یکی دیگر از مهمترین ویژگی های آنها برای استفاده به منظور نصب آنتن های بی سیم و آنتن های مخابراتی می باشد. طراحان دکل های مهاری، برای طراحی یک دکل مهاری باید فاکتورهای زیر را مورد توجه قرار دهند: میزان وزش باد که بر روی دکل ها اثرگذار خواهد بود . ساخت دکل های مستحکم و با بهترین شکل که بتواند در بارهای ناشی از زلزله دوام داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم ساخت و نصب دکل های مهاری به راحتی انجام می شود. امام ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه امکان دارد یک دکل با ارتفاع بسیار زیاد، نصب راحتی داشته باشد؟

دکل‌های مهاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای ساختارهای مخابراتی استفاده می‌شوند و در انتقال امواج و ارتباطات نقش کلیدی دارند. این دکل‌ها در انواع مختلف و با مشخصات فنی متنوعی تولید می‌شوند. نوع دکل مهاری ممکن است از نظر ابعاد، جنس ساخت، و استفاده مقاومت متفاوت باشد. دکل‌های فلزی معمولاً از جنس‌های گالوانیزه شده یا استنلس استیل ساخته می‌شوند و برای مقاومت در برابر عوامل جوی و حفاظت در برابر زنگ زدگی مناسب هستند. در عین حال، دکل‌های بتنی نیز برای پروژه‌هایی با نیازهای خاص به استحکام بالا و طول عمر طولانی مناسب می‌باشند. انتخاب نوع دکل مهاری به توجه به نیازهای پروژه و شرایط محیطی، اقتصادی بودن و کیفیت ساخت اهمیت دارد.

در پاسخ باید بگوییم که دکل های مهاری این امکان را دارند تا بتوانند در قابل قطعات پیش ساخته تولید و مونتاژ شوند. در بیشتر دکل های مهاری از آهن نوع ST37 استفاده شده است اما در صورتی که قرار باشد، یک دکل مهاری مقاوم تر و مستحکم تری تولید شود به جای این آهن، آهن ST44 و یا آهن ST52 مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی قطعات تشکیل دهنده دکل های مهاری بعد از ساخته شدن به منظور بالا رفتن طول عمر و کیفیت آنها به گالوانیزه گرم آغشته می شوند. هر بخش و یا سکشن دکل های مهاری طولی به اندازه 3 متر دارد که برای نصب و ایجاد دکل به شکل عمودی بر روی یکدیگر قرار می گیرند. ناگفته نماند که برای متصل کردن اجزای مختلف دکل های مهاری به یکدیگر از جوش Co2 استفاده می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا