بین الملل

لبنان دیگر نمی‌تواند آوارگان سوری را نگه دارد

لبنان از اتحادیه اروپا خواست تا از طریق همکاری، تفاهم و گفتگو نقشه راهی ترسیم کند که امکان بازگشت تدریجی پناهجویان سوری به کشورشان را فراهم کند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که لبنان با بحران اقتصادی و اجتماعی عمیق و بی سابقه در تاریخ معاصر مواجه است به گونه ای که در حال حاضر تقریبا 80 درصد لبنانی ها زیر خط فقر هستند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این بحران اقتصادی و اجتماعی با حضور آوارگان سوری در لبنان تشدید شد و این بحران را پیچیده‌تر و عمیق‌تر کرد.

وزارت امور خارجه لبنان ادامه داد: ادامه پیوند بازگشت آوارگان سوری به راه حل سیاسی در سوریه با توجه به مسدود شدن افق سیاسی در آن کشور به معنای ماندن آنها در لبنان به طور نامحدود است. از سوی دیگر، توسعه سریع بین المللی منجر به تغییرات اساسی در اولویت ها و منافع جامعه بین المللی به دور از آنچه در سوریه می گذرد، شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که لبنان دیگر نمی تواند به استفاده از روش های سنتی نگهداری آوارگان در محل زندگی خود ادامه دهد و خواستار راه حلی برای بازگشت آنها به خانه هایشان به شیوه ای آبرومندانه، تدریجی و ایمن است.

وزارت امور خارجه لبنان در این بیانیه ابراز نگرانی کرده است که هیچکس از عواقب این بحران مصون نخواهد بود، بنابراین با افزایش پدیده مهاجرت غیرقانونی به سمت اروپا، علیرغم سختگیری مقامات لبنانی برای جلوگیری از جنبش آنها، اروپا نیز با این بحران مواجه خواهد شد. به همین دلیل، لازم است از طریق همکاری، تفاهم و گفتگو به نقشه راهی برسیم که امکان بازگشت تدریجی آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کند.

بر اساس برآوردهای رسمی، تعداد آوارگان سوری مقیم لبنان حدود 1.5 میلیون نفر است و بیشتر آنها از شرایط سخت زندگی به ویژه با تشدید بحران اقتصادی از پایان سال 2019 رنج می برند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا