اقتصادی

سیاست بانک مرکزی ژاپن در مسیر تغییر است؟

رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که بسیار محتمل است، این بانک، نرخ‌های بهره را در صورت ادامه صعود تورم اساسی افزایش دهد و کاهش خرید اوراق قرضه بزرگ خود را در مقطعی از زمان در آینده آغاز کند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، کازوئو اوئدا گفت: بانک مرکزی در حال حاضر باید سیاست پولی کنونی را حفظ کند زیرا تورم اساسی تا حدودی زیر هدف ۲ درصدی خود باقی مانده و انتظارات تورمی بلندمدت همچنان نزدیک به ۱.۵ درصد است.

او افزود که بانک با پایان دادن به اقدامات غیرمتعارف تسهیلات پولی خود در ماه مارس، انعطاف بیشتری در سیاست خود به ارمغان آورده و ممکن است بر اساس نحوه انتشار داده‌های‌ آینده، هدف نرخ بهره کوتاه‌مدت خود را تغییر دهد.

اوئدا گفت: ما با احتیاط پیش خواهیم رفت، ابتدا تاثیر تغییرات سیاست اخیر خود را بر اقتصاد و تورم ارزیابی می‌کنیم، سپس تعدیل‌های بیشتر را در صورت صلاحدید در نظر می‌گیریم، شاید درباره نرخ بهره خنثی در طول مسیر مواردی را ارائه کنیم.

رئیس بانک مرکزی ژاپن افزود: بانک مرکزی ژاپن همچنین کاهش خرید اوراق قرضه دولتی ژاپن (JGBs) را آغاز خواهد کرد، اگرچه زمان و میزان کاهش، هنوز مشخص نشده است.

در ماه مارس، بانک مرکزی به هشت سال نرخ بهره منفی و سایر موارد سیاست غیرمتعارف خود پایان داد و تغییری تاریخی را از تمرکز خود بر احیای رشد و فرونشاندن تورم با دهه‌ها محرک‌های پولی گسترده انجام داد.

زمانی که بانک مرکزی در نشست سیاست‌گذاری خود در هفته آینده، پیش‌بینی‌های رشد سه ماهه جدید و تورم را منتشر کند، بازارها به دنبال سرنخ‌هایی در مورد زمان‌بندی بعدی افزایش نرخ بهره خواهند بود.

اوئدا گفت: در حالی که بانک مرکزی، تحولات انتظارات تورمی را برای تصمیم‌گیری در مورد زمان افزایش نرخ‌ها بررسی می‌کند، ابتدا داده‌های مربوط به دستمزدها و اینکه چگونه افزایش دستمزدها می‌تواند بر قیمت خدمات تاثیر بگذارد را ارزیابی خواهد کرد.

وی گفت: اگر تورم  به روند صعودی خود ادامه دهد، به احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش خواهیم داد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا