اجتماعیکسب و کار ایرانی

طلاق چگونه جاری می شود؟

طبق قانون ، طلاق یا جدایی زوجین ، باید از طریق بیان نمودن الفاظ مخصوص صیغه طلاق ، واقع گردد . نحوه خواندن خطبه طلاق از طرف زن و مرد ، به این صورت است که مرد ، باید به زبان عربی ، الفاظ صیغه طلاق را جاری نماید و مثلا بگوید « زَوْجَتِی فاطِمَةُ طالِقٌ » . البته ، الفاظ صیغه طلاق ، حتما باید در حضور دو نفر شاهد عادل بیان شود . امروزه ، معمولا خواندن الفاظ صیغه طلاق ، از طریق وکالت دادن زن و مرد به محضردار انجام می شود .

انواع صیغه طلاق |خواندن صیغه طلاق بدون حضور زوج

برای مشاوره الفاظ صیغه طلاق

بر اساس قانون مدنی ، خاتمه عقد ازدواج ، از طریق فسخ نکاح یا طلاق امکان پذیر شده است که هر یک از این روش ها ، شرایط و احکام خاص خود را دارند . به طور کلی ، زمانی که زن و مردی ، قصد دارند از هم جدا شوند ، می بایست به شیوه قانونی و رسمی ، اقدام به طلاق گرفتن نموده و پس از خواندن خطبه یا صیفه طلاق ، آن را نیز به صورت رسمی ، به ثبت برسانند ؛ در غیر این صورت ، ممکن است مرد ، به مجازات مقرر برای عدم ثبت طلاق ، محکوم شود .

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا در خصوص الفاظ صیغه یا خطبه طلاق ، توضیحاتی ارائه نموده و سپس ، متن عربی الفاظ صیغه طلاق را ذکر می نماییم . در ادامه نیز ، به این سوال پاسخ می دهیم که صیغه طلاق چگونه خوانده می شود .

الفاظ صیغه طلاق چیست

بر اساس موازین شرعی ، زمانی که زن و مردی ، قصد دارند از هم بگیرند ، می بایست حتما صیغه طلاق میان آنها جاری شود تا زوجیت آنها خاتمه پیدا کند ؛ بنابراین ، صرفا خواندن الفاظ صیغه طلاق است که به عقد نکاح پایان داده و زوجین را به هم نامحرم می سازد . این صیغه طلاق که باید با استفاده از الفاظ خاصی ادا شود ، می تواند توسط خود زن و مرد نیز ، خوانده شود و مرد ، با خواندن الفاظ صیغه طلاق ، همسر خود را مطلقه سازد .

با این حال ، در قانون حمایت خانواده ، حکم خاصی در ارتباط با ثبت طلاق ، ذکر گردیده است که به موجب آن ، مردانی که صیغه طلاق را جاری سازند و در دفترخانه ازدواج و طلاق ، آن را به ثبت نرسانند ، به ، محکوم خواهند شد . البته ، دفترخانه ازدواج و طلاق ، برای ثبت نمودن طلاق زوجین ، حکم طلاق یا گواهی عدم سازش را که از دادگاه باید گرفته شود ، مد نظر قرار می دهد .

به همین دلیل ، هم با توجه به ناآشنایی بسیاری از افراد با زبان عربی و هم به دلیل اینکه ثبت طلاق در دفترخانه ، الزامی است ، بسیاری از افرادی که قصد طلاق و جدا شدن دارند ، به یکی از دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و از طریق وکالت دادن به سردفتر ، برای جاری نمودن الفاظ صیغه طلاق ، طلاق را به صورت شرعی و قانونی ، به ثبت می رسانند .

در ماده 1134 قانون قانون مدنی ، حکم خواندن صیغه طلاق با الفاظ آن ، مقرر شده است که به موجب این ماده : « طلاق ، باید به صیغه طلاق و در حضور حداقل دو نفر مرد عادل که جاری شدن الفاظ صیغه یا خطبه طلاق را بشنوند ، واقع گردد » .

بر این اساس ، طبق قانون مدنی ، صیغه طلاق ، حتما باید از طریق ادای الفاظ صیغه یا خطبه طلاق جاری شود و این موضوع ، یکی از مهم ترین شرایط صحت صیغه طلاق است و به همین دلیل ، در قسمت های بعد ، به این سوال پاسخ می دهیم که نحوه خواندن خطبه طلاق از طرف زن و مرد چگونه است .

متن عربی الفاظ صیغه طلاق

همانطور که در قسمت قبل بیان شد ، بر اساس قانون مدنی ، طلاق ، باید از طریق بیان نمودن الفاظ صیغه طلاق انجام شود. هرچند ، خود زن و مرد ، می توانند خطبه طلاق را جاری سازند ، اما به لحاظ قانونی ، نیاز است که زوجین ، ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه نموده و بگیرند و سپس ، این طلاق ، در دفترخانه به ثبت رسد . به همین دلیل ، زوجین ، برای طلاق ، به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه می نمایند .

اما ممکن است ، کماکان این سوال مطرح شود که الفاظ صیغه طلاق چیست و به عبارت دیگر ، اگر زن و مردی قصد داشته باشند خودشان الفاظ صیغه طلاق را بخوانند ، باید چه الفاظی را ادا کنند ؟ به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم متن عربی صیغه طلاق از طرف زن و مرد را ارائه نماییم .

متن عربی الفاظ صیغه طلاق از طرف مرد ، به این صورت خوانده می شود که مرد ، به عنوان طلاق دهنده ، بگوید : « زَوْجَتِی …… طالِقٌ » و اگر به عنوان نمونه ، نام همسر وی فاطمه باشد ، بگوید « زَوْجَتِی فاطِمَةُ طالِقٌ » . البته ، در صورتی که مرد ، برای ادا نمودن متن عربی صیغه طلاق ، وکیل گرفته و سردفتر طلاق ، به جای زن و مرد ، صیغه طلاق را جاری سازد ، الفاظ عربی خطبه یا صیغه طلاق ، به این صورت بیان می شود : « زَوْجَةُ مُوکِّلی فاطِمَةُ طالِقٌ » .

در صورتی که طلاق ، از نوع بوده و زن ، به دلیل کراهتی که از شوهر دارد ، در ازای پرداخت مبلغی به مرد ، قصد جدا شدن از وی را داشته باشد ، لفظ عربی خطبه طلاق به این صورت است : « زَوْجَتِی فاطِمَةُ خَلَعْتُها عَلی ما بَذَلَتْ » و بنابر احتیاط مستحب ، در ادامه بگوید : « فَهِی طالِقٌ » .

در صورتی هم که طلاق ، از نوع طلاق مبارات بوده و هر دوی زوجین از هم کراهت داشتشرایط صحت صیغه طلاق و درست بودن آن، با رعایت تشریفات نحوه جاری شدن صیغه طلاق و اعمال صحیح این تشریفات می باشد. اجرا شدن صیغه طلاق، به لفظ مخصوص آن و حضور دو مرد عادل به عنوان گواه، از شرایط صحت صیغه طلاق و از شروط درست بودن طلاق انجام شده می باشد. صیغه طلاق، باید به الفاظ عربی بوده و مرد یا وکیل او، می توانند اقدام به این امر نمایند.

مهم ترین ویژگی بهترین وکیل دادگستری در تهران این است که در زمینه پرونده ای که قبول کرده، تخصص و مهارت کافی داشته باشد تا بتواند رای دادگاه را به نفع موکل خود تغییر دهد. زیرا رشته وکالت همانند رشته پزشکی یک حرفه ی تخصصی است و بهتر است وکیل در یکی از رشته های حقوقی یا کیفری فعالیت کند تا درصد موفقیت پرونده های خود را بالا ببرد یعنی بهتر است تا در یکی از زمینه های خانواده، مالی، ملکی و کیفری فعالیت داشته باشند.

برای مشاوره شرایط صحت صیغه طلاق

بر اساس قواعد فقهی و قانون مدنی، در تحقق انواع طلاق به صورت صحیح، جاری شدن صیغه طلاق الزامی می باشد. سوای از انجام مراحل دادگاهی طلاق، توسط هر یک از زوجین، به وقوع پیوستن طلاق، صرفا از طریق جاری شدن صیغه طلاق، با لفظ مخصوص آن، امکان پذیر می باشد و بدون این امر، طلاق، محقق نخواهد شد.

همانطور که شرایط جسمی زنان، نظیر عدم قاعدگی، هنگام جاری شدن صیغه طلاق، مورد توجه فقه و قانون مدنی بوده است، شرایط اجرای صیغه طلاق و نحوه جاری شدن آن نیز در فقه و قانون مدنی، مورد پیش بینی قرار گرفته و درست بودن طلاق  و صحت صیغه آن، منوط به انجام تشریفات نحوه جاری شدن  صیغه طلاق است.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم در خصوص شرایط صحت صیغه طلاق  و انجام طلاق، با استفاده از صیغه آن توضیح داده؛ سپس، حضور گواه در هنگام خواندن صیغه طلاق را مورد برسی قرار دهیم. چنانچه، پیرامون تشریفات نحوه جاری شدن صیغه طلاق و درست بودن آن سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

شرایط صحت اجرای صیغه طلاق

صرف ارائه دادخواست طلاق و داشتن حکم دادگاه، مبنی بر موافقت با در خواست طلاق از سمت طرفین دعوا، برای طلاق، کافی نبوده و جهت وقوع طلاق، نیاز به اجرای صیغه طلاق می باشد. صیغه طلاق، دارای تشریفات و  نحوه جاری شدن مخصوص به خود بوده که رعایت آن ها، موجب درست بودن طلاق می شود. به همین دلیل، قانون مدنی، شرایط صحت صیغه طلاق را پیش بینی کرده است.

ماده 1134 قانون مدنی، در رابطه با نحوه جاری شدن صیغه طلاق و شرایط صحت آن، مقرر می دارد: ” طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد “. بر همین اساس، نحوه جاری شدن صیغه طلاق، میان زوجین را می توان، شامل دو مطلب دانست:

اولا، اینکه طلاق، باید با استفاده از صیغه طلاق واقع شود.

ثانیا، اینکه طلاق، باید در حضور لا اقل دو نفر مرد عادل که صیغه طلاق میان زن و مرد را بشنوند، صورت گیرد.

یادآور می شود که ، آن است که طلاق، شرعا صحیح بوده و داشتن حکم دادگاه، از شرایط صحت صیغه طلاق نمی باشد. البته از نظر قانونی، خواندن صیغه طلاق، بدون حکم دادگاه، جرم بوده و برای آن، تعیین مجازات شده است.

دکمه بازگشت به بالا