ورزشی

عیسی آل کثیر ستاره سابق پرسپولیس؛ سمبل تصمیمات اشتباه

آفتاب‌‌نیوز :

مرور کارنامه فوتبالی «عیسی آل کثیر» می‌تواند بزرگترین درس برای بازیکنان جوان باشد، چه از نظر فنی و چه از نظر حواشی او سوژه‌ای است که تقریباً تمام موارد را یکجا در دل خود دارد. یک استعداد خالص از خوزستان که سال‌ها در لیگ برتر ایران با پیراهن صنعت نفت و نفت تهران درخشید و سرانجام به آرزویش رسید تا به پیراهن پرسپولیس برسد. عیسی در دو فصل حضور در پرسپولیس تقریباً همه چیز را تجربه کرد، در همان شروع در لیگ قهرمانان آسیا مثل یک ستاره درخشید و تیمش را به مراحل بالاتر برد، اما با یک شادی بعد از گل کودکانه، کاردست خودش و تیم داد و ۶ ماه محروم شد. در این مدت یحیی گل محمدی پای او ایستاد، چرا که هم به لحاظ فنی به او اعتماد داشت هم به لحاظ انسانی نمی‌شد پشت بازیکن را خالی کرد. عیسی هم در بازگشت مزد اعتماد سرمربی را داد و با زدن گل‌های سرنوشت ساز به تیمش کمک شایانی کرد.

خوددرمانی درهزاره سوم

عیسی در فصل دوم کماکان مهاجم اصلی پرسپولیس بود تا اینکه مصدوم شد. از اینجا به بعد بزرگترین چالش او رخ داد، در حالی که پزشک تیم و سایر پزشکان میگفتند در علم برای ربات پاره هیچ چاره‌ای جز عمل جراحی نیست، عیسی به زادگاهش رفت و آنجا دلخوش به درمان‌های سنتی کرد. با وجود مخالفت مربیان و مدیران با اصرار خودش به تمرین برگشت و حتی اصرار داشت که برای پرسپولیس بازی کند! تصور کنید که در هزاره سوم و دنیای علم و تکنولوژی یک بازیکن حرفه‌ای با قرارداد میلیاردی چنین رفتاری کند. اما سرانجام بعد از از دست دادن ماه‌های بسیار طلایی عیسی به تقدیر تن داد و زانویش را عمل کرد. دوباره یحیی پای او ایستاد و عیسی هم در بازگشت دوباره مزد اعتمادش را داد، حساس‌ترین گل‌ها را زد و پرسپولیس را به سه جام در فصل قبل رساند.

پشت پابه جاودانگی

مجموعه اتفاقاتی که پیرامون او رخ داده بود همه را به این نتیجه رساند که آل کثیر اولین بازیکنی خواهد بود که قراردادش را با پرسپولیس تمدید می‌کند. اشتباهاتی که او کرد، از یک بازیکن جوان هم بعید بود چه رسد ستاره‌ای با این سن و سال و تجربه و وقتی باشگاه و یحیی پای او ایستادند، عملاً چاره‌ای جز تمدید قرارداد نداشت. عیسی در نوبت اول پیوستن به پرسپولیس از سپاهان پیشنهاد بهتری داشت، اما در جلسه معروف امضای قرارداد با اثبات علاقه‌اش به پرسپولیس برای خود محبوبیت خریدو محبوبیتی که با گلزنی در دربی ۱۰۰۰ برابر شد و همه می‌دانند بازیکنان استقلال و پرسپولیس با ماندن در این دو تیم آینده خود را بیمه می‌کنند. حتی بازیکنان زیر ۲۵ سال هم در شرایط نابرابر ترجیح می‌دهند در این دو تیم بمانند. ماندن در این دو تیم یعنی زنده ماندن در فوتبال و تا پایان عمر مردم و رسانه‌ها شما را به یاد خواهند داشت. اگر بخواهید مربی یا مدیر شوید، حمایت میلیونی هواداران تیمتان را دارید و خلاصه امتیازات بودن در این دو تیم با هیچ عدد و رقمی قابل برابری نیست. اما عیسی آل کثیر در آستانه ۳۵ سالگی به همه این موارد پشت پا زد. دوباره پای سپاهان وسط بود و پیشنهاد بالا، اما همه می‌دانستند که با وجود شهریار مقانلو در سپاهان، عیسی تنها برای تضعیف پرسپولیس پیشنهاد گرفته نه برای پیشرفت فنی!

تیر خلاص چند میلیاردی

سیستم بازی سپاهان هم استفاده از یک مهاجم است هیچ مربی شهریار مغانلو را بیرون نمی‌گذارد! عیسی پایش را در یک کفش کرد و هرچه بزرگتر‌ها به او توضیح دادند که نمی‌شود برای بازیکنی با این سن و سال و بدون سابقه ملی چنان دستمزدی پرداخت کرد و فقط او یک نفر نیست که بگوییم ۱۰ میلیارد بیشتر بدهیم و تمام شود، فایده نداشت! اگر به عیسی این عدد پرداخت می‌شد ملی‌پوشان و نامداران پرسپولیس هم چند برابر می‌خواستند و شیرازه تیم از هم می‌پاشید! در حالی که یحیی باور نداشت عیسی پرسپولیس را ترک کند، ناگهان عکس او با لباس سپاهان منتشر شد. عیسی با انتخاب یک مدیر برنامه که در فوتبال ایران به یک کلام معروف است، در ظاهر قراردادی چرب و نرم به دست آورد، اما در واقع تیر خلاص را به حرفه خود زد.

آخرین قرارداد روی بورس

پولی که عیسی از سپاهان در ابتدای فصل گرفت تبدیل به آخرین پیشنهاد عالی او در فوتبال ایران شد و حالا در نیم فصل همانطور که پیش بینی می‌شد، عیسی از سپاهان رفته است. او بازی‌های ابتدایی فصل را به دلیل نداشتن کارت بازی از دست داد. وقتی هم شهریار از مصدومیت برگشت، عیسی به نیمکت رفت و تنها یک بار برابر گل گهر شانس حضور در ترکیب اصلی کنار شهریار را پیدا کرد. مسابقه‌ای که سپاهان ۴ محروم از بازی قبل و ۶ بازیکن محروم با رای کمیته استیناف داشت! سپاهان آن مسابقه را باخت و عیسی برای همیشه از ترکیب ذهنی مورایس خارج شد. او حالا دیگر در سپاهان جایی ندارد و از فولاد و پرسپولیس به عنوان مشتری‌های بعدی او نام می‌برند، اما شک نکنید که چه در این دو تیم و چه در هر تیم دیگر عیسی کار بسیار سختی برای بازگشت به شش ماه قبل دارد.

زخم خنجر از پشت

او یکی از مقصران شرایط پرسپولیس و رفتن یحیی گل محمدی است. یحیی همه مهاجمانش را جواب کرد چرا که امید داشت عیسی می‌ماند و با رفتن او پرسپولیس نتوانست مهاجم بگیرد و حالا یحیی هم رفته و هر مربی جای او بیاید، به یاد خواهد آورد که عیسی مزد اعتماد نفر قبلی را چطور داده است. از آن طرف با جبر زمانه نمی‌توان جنگید. بازیکنی ۳۵ ساله در این سن و سال کار بسیار سختی برای ماندن در اوج دارد. عیسی در پرسپولیس یک ستاره بود و با ۵۰ درصد توان هم، چون توپ‌ها به او ختم می‌شد و او گل می‌زد، نامش بزرگ می‌ماند. اما در تیم جدید باید از صفر شروع کند. هیچ جایگاه از پیش تعیین شده‌ای ندارد و برای اثبات خود در هر بازی و هر دقیقه باید بجنگد. احتمال مصدومیت و محرومیت هم که همیشه هست وبا کارنامه‌ای سرشار از تصمیمات غلط، کار او به مراتب سخت‌تر از هر کس دیگری است.

وقتی پول همه چیز نیست!

عیسی آل کثیر تصمیمات و سرنوشتش می‌تواند الگوی بسیار ایده آلی برای بازیکنان جوان باشد تا بدانند اگرچه پول عامل مهم و تعیین کننده‌ای است، اما در فوتبال همه چیز نیست. به خاطر یک عدد درشت نباید امکان درآمد‌های بعدی را از خود دریغ کنیم چرا که هیچ عددی ارزش پایان حرفه انسان را ندارد!

بخش مقالات ورزشی

دارای یک علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه‌ی بیش از 10 سال در صنعت رسانه‌های ورزشی. با ارائه‌ی تحلیل‌های دقیق و اخبار روزمره، هدفمندی مخاطبان را در جهت افزایش دانش و آگاهی ورزشی تقویت می‌کنم. همراه با من باشید تا به دنیای هیجان انگیز ورزشی نگاهی داشته باشیم.
دکمه بازگشت به بالا