علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

لمینت دندان چند جلسه طول میکشد؟

لمینت دندانی چقدر طول می کشد؟ این سوالی است که معمولا برای افراد متقاضی لمینت پیش می آید. این افراد می خواهند بدانند حالا که قصد دارند برای پوشش عیوب دندانی خود از پوشش زیبا و مقاوم لمینت استفاده نمایند چقدر طول می کشد تا درمان آن ها کامل شود. درمان لمینت دندان در تهران توسط متخصص دندانپزشک زیبایی در کلینیک لمینت انجام می شود. زمان لازم و تعداد جلسات مراجعه برای انجام لمینت دندان بستگی به نوع سیستم لمینت دارد. به طور کلی حدود 2 هفته تا 20 روز باید برای آن وقت بگذارید.

لمینت چیست؟

یا پوسته ای نازک و مقاوم است که برای ترمیم و رفع مشکلات مختلف دندانی مانند فاصله بین دندانی، بد شکلی جزئی، لکه و بد رنگی بکار می رود. لمینت کاربردهای مختلفی دارد و افرادی که می خواهند لبخند زیبا و جذاب داشته باشند معمولا این روش را انتخاب می کنند. لمینت دندان از جنس پرسلین بوده و این روکش ها در لابراتوار ساخته می شوند.

انجام لمینت دندان چقدر زمان لازم دارد؟

برخلاف روش که در یک جلسه آماده و نصب می شود، لمینت یا ونیر سرامیکی طی یک جلسه آماده و نصب نمی شود. بنابراین این سوال پیش می آید انجام لمینت دندان چقدر زمان لازم دارد و چند جلسه طول می کشد؟ لمینت سرامیکی در تهران برای اینکه ساخته و آماده نصب شود نیاز به مراحل مختلفی دارد. با توجه به مراحل آماده سازی لمینت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، حدود 3 هفته زمان لازم است.

تعداد جلسات و زمان لازم برای انواع مختلف لمینت دندان

تعداد جلسات و زمان مورد نیاز برای آماده سازی و ساخت انواع لمینت با هم متفاوت است. زمان حدودی برای هر نوع لمینت را می توان اینگونه بیان کرد:

لمینت زیرکونیا: سه جلسه و حدود 20 روز زمان

لمینت کاد کام و IPS: یک جلسه

لمینت لومینیرز و بریلیانس: دو جلسه و حدود یک ماه زمان. چون قالب های تهیه شده برای ساخت لمینت باید به خارج از کشور فرستاده شوند. اگر متقاضی لمینت دندان هستید و قصد دارید برای برخورداری از لبخندی زیبا دندان های خود را لمینت کنید باید صبر و حوصله کافی به خرج دهید و زمانی حدود 3 هفته را مد نظر قرار دهید. البته این مدت زمان تقریبی برای شرایطی است که دندان شما مشکل خاصی نداشته باشد و تنها برای پوشش عیوب ظاهری بخواهید از درمان لمینت استفاده نمایید. در غیر این صورت بنابه تشخیص دندان پزشک شاید لازم باشد ابتدا دندان هایتان تحت درمان های دیگر دندانپزشکی قرار گیرد. دندانپزشک در همان جلسه اول و بعد از معاینه و بررسی شرایط دهان و دندان، اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بررسی مراحل انجام لمینت دندان

1- مرحله اول مشاوره و بررسی: در مرحله اول، شما با یک دندانپزشک تخصصی ملاقات می‌کنید. دندانپزشک شما را مورد بررسی قرار می‌دهد، اطلاعاتی درباره نتایج مورد انتظار شما و گزینه‌های موجود برای لمینت دندان ارائه می‌دهد.

2- مرحله دوم آماده سازی و تراش دندان: در صورت لزوم، دندان مورد نظر برای لمینت باید تنظیم و برداشته شود تا مرحله بعدی انجام شود. اگر دندان نیاز به ترمیم یا تثبیت دارد، این مرحله قبل از برداشت انجام می‌شود.

3- مرحله سوم قالبگیری دندان: در این مرحله، دندانپزشک با استفاده از موادی مانند سیلیکون، اندازه دقیق دندان را قالبگیری میکند. این اندازه‌گیری برای تهیه لمینت دقیق ضروری است.

4- مرحله چهارم انتخاب رنگ لمینت: در این مرحله رنگ دقیق لمینت دندان تعیین می‌شود. دندانپزشک معمولاً از نمونه‌های رنگی استفاده می‌کند تا رنگ مناسب را با دندان‌های شما هماهنگ کند.

5- مرحله پنجم ساخت لمینت در لابراتوار: بر اساس اندازه و رنگ دندان شما، لمینت‌ها در لابراتوار ساخته می‌شوند. این لمینت‌ها با دقت بالا و با استفاده از مواد مخصوص تهیه می‌شوند.

6- مرحله هفتم تحویل چسباندن لمینت: لمینت‌ دندان ها با استفاده از چسب مخصوص چسبانده می‌شوند. دندانپزشک لایه‌های نازک لمینت را روی سطح دندان قرار می‌دهد و آنها را با استفاده از چسب مناسب به دندان متصل می‌کند.

7- تنظیم و اصلاح: پس از چسباندن لمینت، دندانپزشک اطمینان حاصل می‌کند که شکل و اندازه لمینت‌ها مناسب است و به درستی به دندان چسبیده‌اند.

مراقبت های بعد از انجام لمینت دندان

حال که متوجه شدید لمینت دندان چقدر طول میکشد و مراحل انجام لمینت دندان چگونه است ، باید بدانید که لمینت دندان مراقبت های مورد نیاز خاص خود را دارد که باید حتما رعایت شوند. پس از پایان انجام لمینت دندان دکتر لمینت دندان و متخصص زیبایی به شما مواردی را می گوید تا مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان را انجام دهید. مراقبت های بعد از لمینت دندان مواردی هستند که طول عمر لمینت دندان را افزایش می دهند و به شما کمک میکنند تا همیشه لمینت دندان هایی سالم و درخشان داشته باشید.

مراقبت های لازم بعد از انجام مراحل لمینت دندان عبارتند از :

رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتر از قبل با وجود اینکه لمینت دندان ها از جنس سرامیک و شیشه هستند اما ممکن از به مرور زمان و در صورت بعداشت نادرست رنگپذیری داشته باشند. مراقبت از لمینت دندان ها در برابر شکستگی مهم است همانطور که میدانید ممکن است در لمینت دندان شکستگی ایجاد شود. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از لمینت دندان یکی از نکات بسیار مهمی است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و باید حتما رعایت کنید.

مراحل طراحی و نصب ونیر لمینیت سرامیکی

1- آماده سازی لثه و تهیه قالب

لمینت سرامیکی از جنس پرسلین ساخته می شود. البته پلاستیک اکریلیک یا مواد پرکننده دندان که رنگ آنها مطابق با دندان های مجاور باشد نیز ممکن است برای ساخت ونیر های آزمایشی مورد نیاز باشد. پیش از شروع فرایند طراحی لمینت های سرامیکی، دندانپزشک ونیر های آزمایشی را روی دندان های شما امتحان می کنند تا بتواند ظاهر تقریبی ونیر های اصلی را پس از نصب تشخیص دهند. اگر ارتفاع لثه های دندانها جلو آرواره یکسان ‌نباشد دندانپزشک می تواند آنها را پیش از طراحی ونیر های دندانی تراز کند.

بعد از این که لثه ها تراز شدند دندان ها با یکدیگر منطبق می شوند. این فرایند برای نصب ونیر های دندانی بسیار مهم است. چون تقریباً سه چهارم دندانهای فرد هنگام لبخند زدن دیده می شود و لثه ها باید بالای دندان ها قرار داشته باشند. تراز کردن کنتور لثه زیبایی لبخند شما را چند برابر خواهد کرد. همانطور که پیش از این توضیح داده شد؛ دندانپزشک می تواند ونیر های دندانی آزمایشی را روی دندان ها قرار دهد تا به شما نشان دهد که لبخند جدیدتان به چه شکل خواهد بود. البته شما نمی توانید با این دندان های اکریلیک که روی دندان های تان نصب شده‌اند؛ مطب را ترک کنید. بلکه می توانید با این دندان های آزمایشی عکس‌ بگیرید تا بتوانید آن را با خانواده یا دوستانتان به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این دندانپزشک یک مدل واقعی از دندانهای شما تهیه می کند تا بتواند ونیر های لمینت سرامیکی را طبق مدلی که با موم یا تکنولوژی دیجیتالی CAD/CAM تهیه کرده؛ طراحی کند و بسازد. البته این قالب نیز روش دیگری برای پیش نمایش دندان های شماست که پس از نصب ونیر های دندانی به چه شکل خواهند بود.

2- آماده سازی دندان

در صورتی که بخواهید از ونیر های لمینت سرامیکی استفاده کنید؛ دندان پزشک باید بخشی از مینای دندان شما را بتراشد. دندانپزشکان حرفه ای معمولاً این تراشیدن را با استفاده از از دریل دندانی انجام می دهند. میزان تراشیدن مینای دندان به نوع لمینت پرسلین که می خواهید استفاده کنید؛ بستگی دارد و هدف اصلی دندان پزشک برداشتن مینای دندان تا کمترین میزان ممکن است.

3- ساخت لمینیت در لابراتوار دندان

به محض این که تراشیدن مینای دندان تمام شد و دندان ها آماده شدند؛ قالبی از آنها تهیه می شود. این قالب به لابراتوار دندان که در آن تکنسین ها ونیر های لمینت سرامیکی را از روی این قالب می سازند؛ فرستاده می شود. این فرآیند معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد. در این مدت شما از ونیرهای موقتی استفاده می کنید. ونیر های موقتی دقیقا روی دندان‌های شما سیمان شده و می توانید فعالیت های روزمره خود را بدون هیچ مشکلی با آنها انجام دهید. معمولا از این روش درمانی زمانی استفاده می شود که مینای دندان شما پس از تراشیده شدن به سرما یا گرما حساس شده باشد و یا هنگام جویدن و گاز زدن احساس درد کنید. در این شرایط لمینیت های موقتی روی دندانهای شما نصب می شوند.

اگر دندانپزشک از تکنولوژی CAD/CAM در مطب خود برای طراحی و ساخت لمینت سرامیکی استفاده کند؛ لمینت های سرامیکی دائمی و اصلی می تواند طی یک جلسه ساخته شده و روی دندانهای شما نصب شود. این نوع درمان دندانپزشکی زیبایی نیاز به نصب لمینت سرامیکی موقتی ندارد و چون زمان کمتری از بیماران می برد؛ معمولاً بیماران رضایت بیشتری از این روش دارند. اما هزینه آن نیز کمی نسبت به روش سنتی بالاتر است.

حدود دو هفته بعد، پیش از اینکه مرحله نهایی طراحی و ساخت ونیرهای دندانی دائمی تکمیل شود؛ به مطب دندانپزشک مراجعه می کنید. این مرحله برای ایجاد عملکرد صحیح و ظاهر مناسب لمینت های سرامیکی نهایی بسیار مهم است. زمانی که به مطب پزشک مراجعه کنید؛ قالبی از ونیر های موقتی به لابراتوار فرستاده می شود تا تصویر سه بعدی از اینکه و نیر های دندانی روی دندانهای شما به چه شکل خواهند بود؛ تهیه شود.

4- مرحله نهایی نصب لمینیت های سرامیکی

بعد از اینکه لابراتوار کار ساخت لمینت ها را به پایان رساند؛ دندانپزشکان ونیر ها را به دندانهای شما پیوند می زند. این فرایند نیاز به چسباندن ونیرهای لمینت سرامیکی روی دندان های جلویی شما دارد. دندانپزشک سپس ونیر های لمینت سرامیکی را به دندانها سیمان می کند تا فضاهای خالی بین ونیر و دندان پر شوند و ونیرها به طور کامل به دندان ها بچسبند.

5- پیوند زدن

زمانی که لمینت ونیر ها آماده شد دندان پزشک از شما می خواهد که مجدداً برای نصب آنها به مطب مراجعه کنید. پیش از نصب لمینت سرامیکی و سیمان کردن آنها در دندانپزشکی ابتدا سازگار بودن ظاهر و رنگ آنها را بررسی می‌کند چون ممکن است لازم باشد تا آنها ‌ها کمی تغییر یابند.

اگر رنگ ونیر ها نیاز به تغییر داشته باشد دندانپزشک از سایه سیمان مناسب استفاده خواهد کرد و سپس لمینت ها پس از پاکسازی، پولیشینگ و اچینگ به دندان ها پیوند می خورند. با انجام فرآیند اچینگ دندانپزشک مطمئن می شود که پیوند بین دندانها و لمینت ها استحکام کافی را دارد. بعد از این مرحله نوع خاصی از سیمان روی ونیر ها پیش از اینکه روی دندان نصب شود؛ به کار میرود. زمانی که دندانپزشک مطمئن شد ونیر در محل مناسب قرار گرفته نوع خاصی نور لیزر را استفاده می‌کند که سیمان ها را فعال کرده و آنها را سفت میکند. در نهایت سیمان اضافی برداشته شده و دندان پزشک دندان شما را بررسی می کند و اصلاحات لازم را انجام می‌دهد.

6- پس از نصب

لمینت های سرامیکی مزایای بسیاری دارند . یکی از این مزایا، این است که نیاز به مراقبت خاصی ندارند و مراقبت از آنها همانطور که دندان طبیعی خود را مسواک میزدید و نخ دندان کی می کشیدید؛ کفایت می‌کند. اما اگر لمینت های شما از جنس پرسلین باشند باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که سایر دندان های شما را زرد میکنند؛ خودداری کنید. چون لمینت های سرامیکی نسبت به رنگ پذیری مقاومند و در شرایطی که سایر دندان های شما تغییر رنگ دهند با آن ها مطابقت نخواهند داشت.

دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی حدود ۲۰ سال است. اما در صورتی که دندان‌ها، لثه یا ساختار فک شما تغییر کند؛ روی این ونیر های دندانی تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است برخی از آنها بیفتند. البته می توان آنها را مجدداً روی دندانها نصب کر.د اما اگر وانیر های دندانی لب پر شوند یا بشکنند باید آنها را جایگزین کرد.

دکمه بازگشت به بالا