بین الملل

لندن در جریان جنگ اوکراین، مذاکرات محرمانه‌ای با روسیه داشته است

به گزارش نشریه آی، در بحبوحه درگیری‌های اوکراین مقامات بریتانیا با نمایندگان کلیدی کرملین در مورد امنیت جهانی گفت‌وگوهای دیپلماتیک انجام داده‌اند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز به نقل از آی ویکند، این دیدارهای محتاطانه در طول ۱۸ ماه گذشته و در مناطق مختلف مانند وین و نیویورک به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک پشت صحنه رخ داده است.

بر اساس این گزارش، بحث‌ها عمدتاً حول محور نگرانی‌های امنیتی است که بر بریتانیا و جامعه بین‌المللی تأثیر می‌گذارد و موضوعاتی مانند کمبود غلات و ایمنی هسته‌ای را در بر می‌گیرد.

یک دیپلمات ارشد انگلیسی که در برخی از این گفتگوها شرکت داشته، تأیید کرد: بریتانیا به طور فعال مذاکرات صلح را با هدف حل دیپلماتیک درگیری دنبال نکرده است، آنها به من گفتند ما در تماس بوده‌ایم و احساس می‌کنیم که حفظ گفت‌وگوی باز در طول جنگ در اوکراین ضروری است. ما به هیچ وجه بخش‌هایی از کشور را تقسیم نمی‌کنیم یا از طرف کسی قراردادهای صلح نمی‌بندیم، اما باز نگه داشتن این خط تماس بسیار مهم است.

سخنگوی دفتر توسعه و امور کشورهای مشترک‌المنافع  (FCDO) در وزارت خارجه انگلیس گفت: واقعا دیدارهایی با مقامات روس انجام شده است، اما تنها زمانی که «کاملا ضروری» تلقی شدند.

این سخنگو همچنین هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه هدف این گفتگوها مذاکره برای پایان دادن به درگیری اوکراین است را رد کرد و چنین ادعاهایی را “نه معتبر و نه دقیق” دانست.

آنها به آی گفتند: «دولت بریتانیا از زمان جنگ تاکنون کمترین تعامل دیپلماتیک را با روسیه داشته است، تنها در مواردی که برای منافع امنیتی حیاتی بریتانیا یا مسائل امنیتی بین‌المللی، از جمله در محیط‌های چندجانبه مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا، جایی که روسیه هنوز در آن حضور دارد، کاملاً ضروری است.

 یک افسر اطلاعاتی سابق که اکنون با دولت بریتانیا در مورد مسائل مربوط به امنیت کار می‌کند، گفت که مذاکرات دیپلماتیک در طول حمله روسیه به اوکراین «یک چیز خوب» است، زیرا جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند تا با مسائل مربوط به جنگ هسته‌ای و صادرات غلات مقابله کند: “آنها به من گفتند روابط دیپلماتیک هنوز برقرار است و ادامه تماس احتمالاً چیز خوبی است. انتخاب دو موضوع مهم اما فرعی می‌تواند بحث در مورد صادرات غلات یا ایمنی هسته‌ای باشد و این منطقی است، اما اگر این تماس‌ها شامل هر چیزی اساسی برای پایان دادن به جنگ باشد، شگفت‌زده خواهم شد.”

این مقام اطلاعاتی افزود که حمله به اوکراین «یکی از معدود موضوعات» است که در آن دولت «موقعیت راهبردی روشن» دارد که بین ناتو و سایر متحدان مشترک است. آنها گفتند، بنابراین «بسیار عجیب» است اگر به دیپلمات‌های بریتانیا دستور داده شود تا برای پایان درگیری مذاکره کنند.

این افشاگری‌ها در هفته‌ای صورت می‌گیرد که مقامات روسیه و بریتانیا به رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پیوستند.

یکی از مقامات اطلاعاتی سابق در دفتر توسعه و امور کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه به آی گفت: «باز نگه داشتن گفتگو و کاهش ریسک و توافق میانجی به عنوان یک رویه دیپلماتیک بسیار خوب در نظر گرفته می‌شود. اگر آنها برگزار نمی‌شدند بیشتر نگران می‌شدم.»

جزئیات مذاکرات بین مقامات بریتانیا و نمایندگان کرملین ممکن است غافلگیر کننده باشد. اما بحران هرچه که باشد، این کانال‌های پشتی دیپلماسی می‌تواند کلید مدیریت تنش‌ها بین کشورها باشد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا