علمی و پزشکی

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

به گزارش بنر و به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از آزمایشات روی کودکان نتایج امیدوارکننده ای را اعلام می کنند و راه حل آنها تکامل یافته است.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج اولین اپلیکیشن پانکراس مصنوعی موبایلی را برای دیابت نوع 1 رونمایی کردند. مانند سایر فناوری های لوزالمعده مصنوعی در دست ساخت، هدف این برنامه پر کردن پانکراس در افراد دیابتی است که بدن آنها دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای جذب گلوکز نیست. از خون

اپلیکیشن CamAPS FX آن‌ها با یک مانیتور و پمپ گلوکز کار می‌کرد و از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تشخیص نیاز به انسولین و تحویل هورمون استفاده می‌کرد. مطالعه جدیدی که به تازگی منتشر شده است برای بررسی تأثیرات این فناوری بر روی کودکان خردسال طراحی شده است که در آنها به دلیل فعالیت نامنظم و مصرف غذا و همچنین نیاز به انسولین، درمان دیابت نوع 1 در آنها دشوار است.

در این مطالعه، 74 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 یک تا هفت ساله از سیستم پانکراس مصنوعی CamAPS FX به مدت 16 هفته استفاده کردند.

سپس آنها 16 هفته دیگر را صرف یک فناوری موجود به نام درمان با پمپ تقویت‌شده با حسگر می‌کنند که در آن والدین سطح گلوکز خون فرزندشان را کنترل می‌کنند و تحویل انسولین را به صورت دستی تنظیم می‌کنند.

این به دانشمندان اجازه داد تا این دو روش را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده مقاله می گوید: «بر اساس تجربه قبلی، سیستم CamAPS FX پیش بینی می کند که چه اتفاقی ممکن است بیفتد. این سیستم به کودک می آموزد که چه مقدار انسولین در روز نیاز دارد و چگونه این مقدار در ساعات مختلف روز تغییر می کند. سپس سطح انسولین را بر این اساس تنظیم می کند. این سیستم به غیر از وعده های غذایی کاملاً خودکار است، بنابراین نیازی به نظارت مداوم والدین نیست.

به طور کلی، زمانی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کردند، یک سوم از روز خود یا 72 درصد از روز را با سطح گلوکز تنظیم شده سپری می کردند که تقریباً 9 درصد یا 125 دقیقه بالاتر از روش های فعلی است. آنها همچنین در کمتر از یک چهارم مواقع سطح گلوکز بالایی داشتند که 9 درصد کمتر از گروهی بود که درمان معمولی را دریافت می کردند.

هیچ تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر جولیا ور، نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: «کودکان خردسال به تغییرات در سطح قند خون بسیار حساس هستند. سطوح بالای قند خون می تواند عواقب بالقوه پایداری برای رشد مغز آنها داشته باشد. علاوه بر این، مدیریت دیابت در این گروه سنی بسیار چالش برانگیز است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه برای اولین بار اثربخشی سیستم CamAPS FX را در کودکان بسیار خردسال در یک دوره چند ماهه نشان می دهد و والدین آن را به عنوان “تحول کننده” توصیف می کنند. این فناوری در مراکز بهداشتی خاصی در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی افراد بیشتری را تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا