اقتصادی

مرزهای مشترک آذربایجان و ایران فرصتی بی‌نظیر برای توسعه تجارت بین المللی

مجله تفریحی زیباروز/گیلان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه ارتباط بین همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران گفت: مرزهای مشترک خاکی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران فرصتی بی‌نظیر برای توسعه تجارت بین المللی بین دو کشور همسایه است.

مهرداد بذرپاش شنبه، ۹ در در مراسم بهره‌برداری پل مرزی جدید و مشترک آستارا – آستارا وضعیت توسعه ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ را خوب توصیف و اظهار کرد: جلسات، نشست‌های دیپلماتیک و تبادل هیات بین دو کشور و ایجاد زیرساخت‌ها در میدان عمل نشانگر توسعه حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در بخش جاده‌ای، ریلی و ترانزیت است.

وی با بیان اینکه حدود ۱.۵ میلیون تن کالا در سال ۲۰۲۳ در قالب واردات، صادرات و ترانزیت بین دو کشور تبادل شد که رقم بسیار خوبی است به راه اندازی پایانه جدید مرزی آستارا اشاره و ابراز امیدواری کرد تا با زیرساخت‌های ایجاد شده باز هم به ظرفیت شبکه ترانزیتی بین دو کشور افزوده شود و مشکلی که سال‌ها در پایانه آستارا با آن مواجه‌ بوده‌ایم، مرتفع شود.

وزیر راه و شهرسازی پایانه قبلی را از پایانه های قدیمی و پایانه اصلی تجارت جاده‌ای بین ایران و کشور آذربایجان عنوان کرد و افزود: معطلی کامیون‌ها بدلیل ظرفیت کم این پایانه و فرسودگی پل قدیمی بود که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد.

بذرپاش بیان کرد: با راه اندازی پل جدید که ظرف کمتر از دو سال عملیات ساخت آن به پایان رسید و راه‌اندازی پایانه موقت جابجایی کالا بین دو کشور، امیدواریم مسیر دائم آن هرچه سریعتر در دسترس قرار گیرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود ظرفیت جابه جایی به دو برابر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های گمرکی باید برای تردد بیشتر کامیون‌ها در این مرز توسعه گسترده‌تری یابد، اظهار کرد: با بهره‌برداری پل جدید آستارا – آستارا بخش زیادی از تردد کامیون‌ها به این پل منتقل خواهد شد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا