عمومیکسب و کار ایرانی

مزایا استفاده از لیوان های کاغذی یکبار مصرف

با پیشرفت صنعت و افزایش تقاضای مردم برای استفاده از کالاهای بهداشتی و لزوم صرفه جویی در زمان، امروزه انواع ظروف یکبار مصرف تولید و در دسترس مردم قرار گرفته است. با گذشت حدود سی سال از شروع تولید ظروف یکبار مصرف در داخل کشور شاهد پیشرفت روز افزون این صنعت و تولید آن در رنگ ها، ابعاد و شکل های متنوع هستیم به طوری که ایران جزو ۱۰ کشور پرمصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا شناخته می شود. این ظروف می تواند از جنس کاغذ، پلاستیک، مقوا و … باشد که به شکل لیوان، بشقاب، بطری، سطل تولید و در بازار عرضه می شود. یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین این نوع ظروف، لیوان یکبار مصرف است که به صورت پلاستیکی، لیوان کاغذی، لیوان گیاهی و…. در بازار وجود دارد. شکل ظاهری لیوان یکبار مصرف مطابق با نیازهای مشتری و میزان پیشرفت کارخانجات تولید کننده تغییر می یابد.

کلیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد پلیمری مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و … تولید می شود، که هر یک از این مواد اولیه ویژگی های خاصی در محصولات تولید شده ایجاد می کنند که در قسمت بعد به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

ایران جزو ۱۰ کشور پرمصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا شناخته می شود

اگر قصد خرید دستگاه لیوان کاغذی پرسرعت دارید پیشنهاد تیم ما را جدی بگیرید. دستگاه پر سرعتی که در سایت ما عرضه می شود می تواند 75 عدد لیوان در دقیقه تولید نماید و برای تولید لیوان سایز بزرگ بسیار عالی است و شامل سایز بین 6.5 الی 32 اونس می شود. البته که این دستگاه توانایی تولی مدل های متنوعی از لیوان های کاغذی را دارد.

ظروف پلی استایرنی

از ابتدا کلیه ی ظروف یکبار مصرف با مواد اولیه پلی استایرنی تولید و به دست مشتری ها رسید. مواد اولیه پلی استایرنی در دو نوع مختلف هستند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. یکی از معایب لیوان یکبار مصرف پلی استایرنی وجود ماده استایرن در مواد اولیه آن است. این نوع ظروف یا لیوان ها در تماس با خوراکی های داغ، مواد سمی از خود منتشر می کنند، به همین دلیل در سال های اخیر این نوع ظروف به خصوص لیوان هایی از این جنس به میزان کمتری تولید شده است. انتشار این مواد سمی خطرناک و سزطان زا است.

ظروف و لیوان های پلی استایرنی کریستال (GPPS)

از نظر ظاهری ظروف و لیوان های پلی استایرنی کریستال شیشه ای رنگ و شفاف است. این مدل نسبت به ظروف و لیوان های هایم پک سخت تر اما شکننده تر است. یکی از معایب لیوان یکبار مصرف پلی استایرنی کریستال، شکنندگی بالای آن هاست به همین دلیل عمدتاً برای نگهداری مایعات استفاده می شود. در این نوع لیوان ها هنگام استفاده از مواد و مایعات داغ، استایرن به عنوان ماده ای سرطان زا آزاد شده و با نوشیدنی ترکیب می شود. همچنین استفاده از این نوع لیوان های یکبار مصرف برای نوشیدنی های اسیدی و چرب نیز توصیه نمی شود.

ظروف و لیوان های یکبار مصرف پلی پروپیلنی

تولید کنندگان در سال های اخیر استقبال بسیار خوبی از این نوع ماده اولیه برای تولید لیوان یکبار مصرف انجام داده اند. ظاهر لیوان های یکبار مصرف پلی پروپیلنی شیشه ای و شفاف است. این لیوان ها دارای استحکام قابل توجهی بوده، ولی بسیار نرم است.

یکی از مزایای لیوان یکبار مصرف پلی پروپیلنی عدم وجود استایرن در مواد اولیه شان است؛ به همین علت این نوع مواد اولیه جایگزین مناسبی برای ظرف های یکبار مصرف پلی استایرنی شده. با توجه به عدم انتشار این نوع ماده سمی، از لیوان های یکبار مصرف پلی پروپیلینی می توان برای انواع نوشیدنی های داغ استفاده کرد. این نوع لیوان ها با مواد اولیه پروپلینی قابلیت بازگشت به حالت اولیه خود پس از فشردن کامل و له شدن را دارد. تقریباً تمامی کشورهای دنیا در مورد سرطان زا نبودن ظروف با مواد اولیه پروپلینی به اتفاق نظر رسیده اند. از چند سال قبل کشور ایران نیز این ماده پلیمری را جایگزین مواد پلی استایرنی کرده است.

این نوع ماده پلیمری تا اندازه ای در برابر گرما مقاوم است که از مواد اولیه آن برای تولید ظروف ضخیم بسته بندی آشپزخانه ای،  ظروف درب داری که قابلیت استفاده داخل ماکرویو را دارا می باشند و…  استفاده می کنند.

مزایای لیوان یکبار مصرف با مواد اولیه پروپیلنی

  • این ماده پلیمری در برابر مواد داغ تغییر شکل نشان نمی دهد.
  • مواد اولیه پلی پروپیلنی نسبت به سایر مواد اولیه موجود، از نظر اقتصادی به صرفه تر است.
  • یکی دیگر از مزایای لیوان یکبار مصرف پلی پروپیلنی مقاومت بالا و انعطاف پذیر بودن این نوع لیوان است، به طوری که در هنگام حمل و جابه جایی این لیوان ها احتمال آسیب رسیدن به آن کاهش می یابد.
  • به دلیل عدم وجود استایرن در ترکیب مواد اولیه این نوع لیوان ها، می توان از این لیوان برای انواع نوشیدنی های داغ استفاده کرد.
  • با توجه به ویژگی مواد پلی پروپیلن، امکان تولید انواع لیوان و ظروف خاص با اشکال مختلف و زوایا ممکن است.
  • خاصیت و نوع ساختار این مواد اولیه امکان تولید لیوان با تیراژ بالا تر نسبت به سایر مواد اولیه موجود را مهیا ساخته است.

در حالت کلی ظروف پلاستیکی به دو روش قابل تولید هستند:

1- به کمک سیستم تولید نیمه فرمینگ

سیستم تولید نیمه فرمینگ نسبت به سیستم ترمو فرمینگ قدیمی تر است، به طوری که تمامی فرآیند با یک دستگاه انجام می شود. در این روش مواد اولیه به شکل گرانول پتروشیمی در قسمتی از خط تولید ذوب و تبدیل به ورق گرم می شود و تا قبل از سرد شدن ورق (بدون یکنواخت شدن آن)، ورق گرم وارد قسمت پرس شده و طی فرآیندهای خاص خود تولید انجام می پذیرد. با توجه به این که کل فرآیند با یک دستگاه در حال انجام است، این روش نسبت به روش ترموفرمینگ هزینه کمتری خواهد داشت. در این روش پلی استایرن به عنوان مواد اولیه برای تولید استفاده می شود.

2- به کمک سیستم تولید ترموفرمینگ

این سیستم نسبت به سیستم تولید نیمه فرمینگ جدیدتر بوده و کیفیت محصولات خروجی نیز نسبت به روش قبل بهتر است. مهم ترین تفاوت این روش با روش قسمت بالا انجام فرآیند تولید به کمک دو دستگاه مجزا است، به شکلی که در دستگاه اول مواد اولیه بصورت گرانول پتروشیمی به ورق و سپس به رول تولید می شود و در دستگاه دوم که به نام پرس ترموفرمینگ است ورق آماده تولید خواهد شد. ورق از کوره حرارتی عبور کرده و وارد قسمت پرس شده و درزیرقالب عملیات فرم دهی و سرانجام تولید ظروف یکبار مصرف انجام می پذیرد. با توجه به اینکه ورق تولیدی در این دستگاه جداگانه تولید شده تیراژ تولیدی محصولات بسیار بیشتر از روش قبل خواهد بود. به همین دلیل تمام ظروف تولیدی در این روش هم وزن و دارای کیفیت بالاتری نسبت به روش قبل است.

لازم به توضیح است که در تولید کلیه ظروف پلاستیکی با این سیستم به صورت عمده از مواد پروپیلن (PP) به عنوان مواد اولیه استفاده می گردد.

از لیوان یکبار مصرف برای نگهداری و عرضه مواد آشامیدنی در مکان های عمومی، سالن های غذاخوری، سازمان ها و … جهت سرعت استفاده و رعایت مسائل بهداشتی استفاده می شود. لیوان یک بار مصرف برای انواع نوشیدنی های سرد و گرم کاربرد دارد، اما باید توجه داشت مواد اولیه تشکیل دهنده لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی چیست. تولیدکنندگان می بایست مسائل بهداشتی در هنگام تولید ظروف یکبار مصرف را رعایت کنند؛ همچنین برای مشخص کردن کاربرد هر کدام از ظرف ها می بایست در کف آن کد اختصاری را حک و نسبت به آگاهی بخشی به مشتریان خود تلاش کنند. نظارت بر تولید ظروف یکبار مصرف و استفاده از محصولاتی که کاربرد بهداشتی دارند بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که برای تولید ظروف یکبار مصرف پروانه ساخت صادر می گردد.

لیوان یکبار مصرف پلاستیکی از مواد پلیمری مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و … تولید شده و هر یک از این مواد اولیه، ویژگی های خاصی در محصولات ایجاد می کنند. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شده مصرف لیوان های پلی استایرنی برای نوشیدنی های داغ توصیه نمی شود.

با توجه به پیچیده نبودن تولیدات لیوان یکبار مصرف و هزینه ی بالای حمل و نقل(به خاطرحجم بالا)، اکثر کشور های دنیا خود سعی در تولید ظروف یکبار مصرف دارند و در این زمینه خود کفا هستند.

چرا استفاده از لیوان های کاغذی بهتر از پلاستیکی است علوم نهم |خوردن چای در لیوان پلاستیکی

برای اطلاعات بیشتر: youtube 

از مزایای لیوان یکبار مصرف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیوان های یکبار مصرف قابلیت استفاده مجدد را ندارند که این عامل باعث جلوگیری از سرایت ویروس خواهد شد. باید توجه داشت قبل از عرضه کالا به بازار و هنگام تولید لیوان ها در کارخانجات، کارخانه تولید کننده باید تمام اقدامات لازم جهت تولید محصولی بهداشتی را انجام دهد.

  • جلوگیری از نشت مایعات به سطح بیرون

نحوه طراحی و جنس لیوان به گونه ای است که به صورت کامل مانع از نشت آب خواهند شد.

  • مقاومت بالای لیوان یکبار مصرف

از مزایای لیوان یکبار مصرف با مواد اولیه پروپلینی مقاومت بالای آن در برابر فشار و جمع شدگی است.

لیوان های یک بار مصرف به شستشوی چندباره نیاز ندارد و اصولاً برای یکبار استفاده طراحی شده اند.

  • امکان طراحی متناسب با نیاز مشتری

یکی از مزایای لیوان یکبار مصرف سهولت در طراحی و تولید در ابعاد مختلف است.

تولید لیوان یکبار مصرف چندان پیچیده نیست و به زمان و هزینه زیادی نیاز ندارد.

معایب لیوان یکبار مصرف:

  • به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات مواد اولیه تا حد امکان برای آشامیدنی هایی با دمای بیشتر 60 درجه از این نوع لیوان استفاده نشود.
  • از دیگر معایب این نوع لیوان می توان به رنگ شفاف این مدل از لیوان ها پرداخت، به طوری که قابلیت نوشتن تبلیغات و برندسازی بر روی آن وجود ندارد.
  • به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و نفتی در ترکیب مواد اولیه لیوان یکبار مصرف قیمت این نوع محصولات وابسته به نوسانات بازار نفت هستند.
  • دوره بازیافت این نوع لیوان بسیار طولانی بوده که باعث آسیب رسیدن به اکوسیستم خواهد شد.

یکی از تاثیرات مخرب پلاستیکی بر روی اکوسیستم است به طوری که دوره بازگشت پلاستیک به طبیعت بین 300 تا 500 سال است، در حالی که دوره بازیافت لیوان کاغذی حداکثر شش ماه تخمین زده می شود. در بین ظروف یکبار مصرف کاغذی لیوان کاغذی بیشترین تولید و کاربرد را در بین مردم دارد. در شرایطی که گرایش مردم به استفاده از لیوان های یکبار مصرف کاغذی به دلیل بهداشتی بودن و بی ضرر بودن در مکان های عمومی، خصوصی و میهمانی ها زیاد شده است همچنین برخی سازمان ها و دستگاه ها استفاده از آن ها را در دستور کار خود قرار داده اند. از لیوان کاغذی جهت مصرف انواع نوشیدنی های سرد و گرم در اداره ها، اماکن عمومی، مجالس و …. می توان استفاده کرد. مواد اولیه لیوان کاغذی به شکل کاغذ های مخصوص رول شده در ضخامت های مختلف است، که پس از ورود به دستگاه طی فرآیندی خاص ظروف کاغذی مثل لیوان کاغذی تولید می شود. این رول های کاغذ می تواند به شکل طرح دار یا بدون طرح وارد دستگاه شود. مواد به کار رفته در لیوان های کاغذی نوع خاصی از کاغذ با گرماژ بالاست که پوشش سطح آن از جنس پلی اتیلن است که این امر مانع از نشت مایعات به سطح خارجی لیوان خواهد شد. عمر دست یابی به فناوری تولید این محصول در ایران در حدود یک دهه است در حالی که در همین مدت کوتاه استقبال چشم گیری از این محصول به عمل آمده و مشتریان بسیاری پیدا کرده است. لیوان کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی انعطاف پذیر تر بوده و قابلیت تبدیل شدن به اشکال مختلف را دارند. برای تولید هر نوع لیوان یا ظرف یک دستگاه خاص وجود دارد و نمی توان مانند لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی با تعویض قطعه دستگاه شکل کالا را تغییر داد.

از معایب لیوان یکبار مصرف کاغذی

  • برای تولید این نوع لیوان از نوعی خمیر کاغذی به مقدار زیاد استفاده می شود. این خمیر کاغذی حاصل برش درختان پرتعدادی است.
  • عدم تولید مواد اولیه در ایران و وابستگی به واردات
  • امکان تولید فقط یک نوع ظرف با یک دستگاه
  • از نظر هزینه نسبت به ظروف پلیمری هزینه بیشتری دارد
  • امکان آب بندی توسط طراحی درب برای آن وجود ندارد
  • در صنایع بسته بندی لبنی نمی توان استفاده کرد

مزایای لیوان کاغذی

  • در تماس با نوشیدنی های داغ اثرات مضر مواد شیمیایی نخواهد داشت.
  • باعث کاهش آلایندگی در محیط زیست خواهد شد.
  • تجزیه پذیر بودن
  • لیوان های کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی منعطف تر هستند.
  • این ظروف مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و می توان در دمای بالای 90 درجه از آن ها استفاده کرد.
  • استفاده از لیوان های کاغذی در عرصه تبلیغات برای محصولات و خدمات مختلف مورد توجه قرار گرفته، بر روی سطح خارجی لیوان کاغذی قابلیت چاپ انواع طرح های تبلیغاتی وجود دارد.
  • یکی دیگر از مزایای لیوان کاغذی نسبت به لیوان یکبار مصرف پلاستیکی وابسته نبودن به مواد شیمیایی و نفت است.
  • دوره بازیافت ظروف یکبار مصرف کاغذی نسبت به ظروف پلاستیکی بسیار کم تر است.
  • نسبت به لیوان های یکبار مصرف گیاهی ارزان تر است.

از مواد اولیه تجدید پذیر تولید شدمقدمه-مزایای لیوان یکبار مصرف کاغذی ظروف یکبار مصرف به انسان ها کمک بسیاری بزرگی کرده است. استفاده از ظروف یکبار مصرف در مراسم های مختلف مانند عروسی و عزاداری ها بسیار مرسوم است. در گذشته بعد از اتمام مراسم ساعت ها وقت صرف شست و شویی ظروف می شده است و آب زیادی مصرف می کردند. با توجه به بحران کم آبی جهان، اختراع لیوان یکبار مصرف کمک بسیار بزرگی به حفظ منابع آب جهان کرده است.

اما باید بدانیم که ظروفی را انتخاب کنیم که به محیط زیست آسیب نرساند. استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل تجزیه ناپذیر بودنش در محیط زیست باقی می مانند و آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کنند. بهترین گزینه لیوان کاغذی است. زیرا در محیط زیست قابل بازیافت و تجزیه است.

لیوان کاغذی دارای ظرفیت های مختلف است که می توان به 60 سی سی یا لیوان کاغذی شات، و ، لیوان کاغذی نوشابه 480 سی سی، لیوان کاغذی نوشیدنی های دست ساز 650 سی سی و لیوان کاغذی مخصوص برای سیب زمینی سرخ شده و غیره با ظرفیت 1000 سی سی  اشاره کرد.

همه ی ما با انواع لیوان یکبار مصرف آشنا هستیم. در مورد مزایا و معایب انواع آن می دانیم. در ادامه این مقاله به معرفی انواع ، فومی و پلاستیکی می پردازیم و در مورد مزایای لیوان کاغذی و فومی صحبت می کنیم.

انواع لیوان پلاستیکی

یک نمونه از لیوان های یکبار مصرف که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد لیوان های پلاستیکی است. چرخه بازیافت لیوان یکبار مصرف بین 300 الی 500 سال است. بنابراین تأثیر بسیار  مخربی بر محیط زیست دارد.

لیوان های پلاستیکی دارای نمونه های مختلفی است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

این نوع لیوان کاغذی می تواند دمای به میزان 4 تا 40 درجه سلسیوس را تحمل کند. بهترین انتخاب برای نوشیدنی های سرد است.

  • لیوان پلاستیکی با سطح مستحکم

این نوع لیوان یکبار مصرف پلاستیکی شبیه به لیوان های کریستالی است. سطح مستحکم این نوع لیوان ها باعث می شود در شرایط گوناگون به راحتی نگهداری شود و در حین حرکت برای شما ایجاد مشکل نکند.

  • لیوان پلاستیکی با سطح نازک

برای ساخت این نوع لیوان پلاستیکی از پلی پروپیلن پایدار بجای پلی اتیلن ترفتالات استفاده می شود. دلیل این امر قیمت ارزان تر پلی پروپیلن است که باعث می شود در مکان های عمومی که باید انتخاب اقتصادی داشته باشیم، از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. برای نوشیدنی های سرد انتخاب بسیار مناسبی است.

لیوان یک بار مصرف فومی

پلی استایرن یک مواد مهم در ساخت لیوان های فومی است. پلی استایرن یک نوع پلاستیک است که از نفت سبک ساخته می شود و بسیار شبیه اسفنج است. از پلی استایرن به عنوان عایق برای حفظ دمای نوشیدنی استفاده می شود. در ادامه به معرفی ویژگی های لیوان کاغذی فومی می پردازیم.

  • لیوان فومی با قابلیت بازیافت و تجزیه پذیری

لیوان های فومی قابل بازیافت نیستند و مدت زمان طولانی را در محیط زیست باقی می مانند. در واقع می توان گفت لیوان های کاغذی که برای نوشیدنی داغ مورد استفاده قرار می گیرد قابل بازیافت نیستند.

  • لیوان های فومی دارای عایق هستند

لیوان های فومی دارای عایق هستند. در واقع پلی استایرن نقش عایق را در لیوان کاغذی فومی بازی می کند. لیوان های کاغذی به دلیل عدم استفاده پلی استایرن در ساخت آن ها خاصیت عایق بودن لیوان های فومی را ندارد و در هنگام استفاده از این لیوان گرما به دست منتقل می شود و نمی تواند گرما را در داخل لیوان حفظ کند.

  • لیوان های فومی سازگاری بهتری باید محیط زیست دارند

لیوان های فومی از لحاظ سازگاری با محیط زیست نسبت به لیوان کاغذی در اولیت هستند. در واقع باید بدانید که لیوان کاغذی در طبیعت حدوداً بیست سال باقی می ماند.

  • صرفه جویی اقتصادی با استفاده از لیوان های فومی

برای تهیه لیوان فومی از ماده خام کمتری استفاده می شود. به همین منظور از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است. اما باید بدانید استفاده مواد گرم در لیوان های فومی ضررهای فراوانی برای سلامتی شما به وجود می آورد. دلیل این امر این است که پلی استایرن در تماس با گرما ذوب می شود و مواد شیمیایی به داخل مایع نفوذ می کند. بیمارهای که در اثر مصرف مواد گرم در داخل ظروف فومی در بدن شما ممکن است ایجاد شود عبارتند از:

  • سرطان سینه
  • سرطان پروستات
  • مشکلات تیروئید
  • سردرد
  • افسردگی
  • مشکلات کلیوی
  • سوزش پوست وچشم
  • مشکلات گوارشی
  • ناهنجاری کروموزمی و ….

یک انتخاب عالی برای ظروف یکبار مصرف، لیوان کاغذی است. برای مصرف نوشیدنی سرد و گرم بهترین انتخاب است. بدلیل استفاده از سلول گیاهی در ساخت این نوع لیوان قابل بازیافت و تجزیه پذیر در طبیعت است. همچنین برای اینکه مایع داخل آن به بیرون نشت نکند از یک لایه موم در ساخت لیوان کاغذی استفاده می شود. چرخه بازیافت لیوان کاغذی حدود شش ماه است.

لیوان کاغذی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم.

  • لیوان کاغذی با لایه ی جداکننده ی هوا
  • لیوان کاغذی پلی کربنات
  • لیوان کاغذی بازیافت شده
  • لیوان کاغذی پایدار
  • لیوان کاغذی ساخته شده همراه با موم

مزایای استفاده از لیوان یکبار مصرف کاغذی

  • در ساخت لیوان کاغذی از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.
  • دمای بالای 90 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند.
  • می توانید نوشیدنی های داغ مانند چای و قهوه را با خیال راحت در داخل لیوان کاغذی مصرف کنید.
  • قابل بازیافت در محیط زیست
  • برای ساخت آن ها از مواد تجدید پذیر استفاده می شود.

معایب استفاده از لیوان کاغذی

  • در مواد اولیه آن در ایران قابل یافت نیست و باید به کشور وارد شود.
  • هزینه بیشتری نسبت به ظروف پلیمری دارد.
  • برای بسته بندی لبنیات نمی توانید از ظروف یکبار مصرف کاغذی استفاده کنید.
  • برای ساخت لیوان کاغذی باید تعداد زیادی درخت را قطع کنیم.
  • ه است.
  • مانع از انتقال رطوبت مایعات به سطح بیرونی لیوان می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا