بین الملل

مسئولین اقلیم کردستان عراق فکری به حال وضعیت اقتصادی مردم خود کنند 

سعدالله زارعی در گفتگو با آنا:

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر مسئولان اقلیم کردستان عراق تصمیم دارند در مسیر جلب رضایت مردم حرکت کنند باید به فکر وضعیت اقتصادی خود باشند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با آنا درباره اختلافات اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی بغداد از جمله عدم اجازه صادرات نفت از اقلیم کردستان به دستور مقام معظم رهبری دادگاه آن کشور گفت: عراق به عنوان یک کشور باید از تمامیت ارضی هم در حوزه جغرافیایی و هم در حوزه مدیریتی برخوردار باشد.

وی گفت: نمی شود بخشی از عراق بیاید و مبادلات اقتصادی به خارج از کشور انجام دهد و در عین حال درآمد آن وارد خزانه مرکزی این کشور نشود، این سوال غیرمنطقی است.

این کارشناس منطقه با اشاره به دیدار چند روز پیش نخست وزیر عراق با رئیس اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: این دیدار حاوی دو نکته مهم بود.

زارعی ادامه داد: یک نکته این است که آقای سودانی تاکید کرد که دولتش موظف است مسائل اختلاف بین بغداد و اربیل را حل کند. این نکته مبهم است زیرا یکی از جنبه هایی که کردها بر آن تاکید کرده اند سهم کردها از بودجه عمومی نفت عراق 17 درصد است اما خودشان ادعا می کنند که 20 درصد سهم دارند و آقای سودانی. گفت ما آماده هستیم در این مورد به توافق برسیم.

وی دومین نکته مطرح شده در مذاکرات دو طرف منطقه و بغداد را اقتصاد عراق دانست و افزود: در این دیدار تاکید شد که صادرات نفت در چارچوب توافق و تصویب برجام انجام شود. دولت مرکزی البته کردها می توانند با اجازه دولت مرکزی و با رعایت یک سری اصول، نفت فروش باشند، اما نمی توانند خودسرانه این کار را انجام دهند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره توانایی مقامات اقلیم کردستان عراق برای بهبود وضعیت اقتصادی و مشکلات زندگی مردم اقلیم گفت: درباره روابط داخلی دولت کردستان در اربیل بحث های زیادی وجود دارد. و خود کردها هم از این وضعیت راضی نیستند.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان منطقه تصمیم دارند در مسیر جلب رضایت شهروندان بروند، البته باید به فکر وضعیت اقتصادی مردم باشند. اگر اراده داشته باشند می توانند وضعیت اقتصادی مردم را بهبود بخشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا