علمی و پزشکی

مسمومیت بارداری و راهکار‌هایی که در مواجهه با آن باید انجام داد

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر پری‌ناز تسبیحی با اشاره به مسمومیت بارداری(پره اکلامپسی) بیان کرد: مسمومیت بارداری ممکن است در فردی اتفاق بیفتد که در تمام طول زندگی فشار خون بالا نداشته است، این بیماری در بسیاری از زنان بعد از هفته‌ی ۲۰ بارداری به دلیل ایجاد حساسیت نسبت به جفت ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ دارویی برای پره اکلامپسی وجود ندارد و مصرف آسپرین در کسانی که سابقه‌ی پره اکلامپسی و فشار خون بالا دارند می‌تواند کمک کننده باشد، هر چند در برخی از مقالات این موضوع تایید نشده ‌است.

وی با تاکید بر اینکه زنان مبتلا به مسمومیت بارداری باید رژیم غذایی کم نمک داشته باشند، افزود: زنان شاغل که استرس کاری زیادی دارند و ساعت زیادی سرپا هستند بیشتر به پره اکلامپسی دچار می‌شوند، این مسمومیت با علائم فشار خون بالا خود را بروز می‌دهد و دفع پروتئین در ادرار و تورم اندام‌ها از عوارض آن است، البته داشتن تورم در اندام‌ در تمامی خانم‌های باردار یک امر عادی است که اگر با دفع پروتئین همراه باشد پزشک را حساس می‌کند.

تسبیحی اذعان کرد: سردرد و تاری دید جزو علائم شوم و هشدار دهنده این نوع مسمومیت هستند، اگر درد سرِ دل همزمان با افزایش فشار خون همراه باشد جزو علائم شوم بوده و نیاز به بستری دارد، طی این بستری با جمع‌آوری ادرار ۲۴ساعته باید مقدار دفع پروتئین، آنزیم‌های کبدی، وضعیت انعقاد خونی و افت پلاکت‌ها بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه کنترل فشار خون و گرفتن یک شرح حال ساده می‌تواند کمک کننده باشد، بیان کرد: در بسیاری از مواقع افزایش فشار خون به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد که این امر ممکن است در ابتدا باعث کنده شدن جفت ‌و دکولمان و مرگ جنین داخل شکم مادر  شده و بعدا علائم تشنج اتفاق افتاده و نیاز به بستری در آی سی یو و ختم فوری بارداری باشد.

 این متخصص زنان و زایمان با اشاره به این تفکر اشتباه در این خصوص که زنان باردار که اگر تغذیه درستی نداشته باشند و فقط مکمل مصرف کنند کودک سالمی به دنیا می‌آورند، گفت: تغذیه صحیح در دوران بارداری خیلی مهم است و اشتباه بزرگی که بیشتر خانواده‌ها مرتکب می‌شوند فکر می‌کنند از زمانی که تست بارداری مثبت شد بایستی مادر فقط غذا خورده و چاق شود در حالی که چاق شدن مادر ربطی به افزایش وزن جنین ندارد، آزمایش‌های دوره‌ای در سه ماهه مختلف بارداری انجام می‌شود که از طریق آن کمبودها تشخیص داده می‌شود و وقتی به آن مرحله از کمبود برسد فقط تغذیه نیست که کارساز باشد، بلکه مادر باید قرص‌های آهن، ویتامین‌ها و کلسیم‌ را به صورت دارویی مصرف کند.

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین راه درمان کمبودها، تغذیه درست است که البته به معنی پرخوری نیست بلکه تا آنجایی که امکان دارد باید از کربوهیدرات‌ها و مواد نشاسته‌ای کم شده و در عوض به رژیم‌های غذایی، میوه و سبزیجات تازه، پروتیئن‌ها، لبنیات و… اضافه شود؛ خوردن چربی و مواد سرخ کردنی کمکی به رشد جنین نمی‌کند بلکه مادر را چاق می‌کند، بسیار دیده شده که مادران‌ با ۳۰کیلو افزایش وزن، بچه‌ی دو کیلویی به دنیا آورده‌اند بنابراین افزایش وزن مادر رابطه‌ی مستقیم با تغذیه جنین ندارد.

تسبیحی با اشاره به اینکه در تمام دنیا مکمل‌های بارداری استفاده می‌شود، اظهار کرد: خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکایی با این مکمل‌ها در تضاد هستند اما در ایران فقر آهن شایع ترین مشکل به خصوص در مادران باردار است، چون در منطقه‌ی ما، کمبود ویتامین Dشایع است که با توجه به عوارضی که روی جنین دارد باید جبران شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امروزه سن ازدواج بالا رفته است، با افزایش سن ذخیره مادرزادی تخمدان کم می‌شود؛ وقتی که ذخیره تخمک کم شود  فرزندآوری به سختی اتفاق می‌افتد، برای رفع این مشکل در دخترانی با سن بالا این است که از فریز تخمک استفاده شود.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی این اقدام در دست متخصصین زنان و ماماها است؛ البته باید از سطح خانه‌های بهداشت هم شروع شود و همکاران بهورز به دخترانی که سن آنها از سن ازدواج معمول جامعه بالاتر رفته توصیه کنند برای فریز تخمک به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

این متخصص زنان به غربالگری بارداری نیز اشاره کرد و اظهار کرد: غربالگری روشی برای تشخیص بیماری‌های مادر زادی ژنتیکی شایع در جامعه است نه همه‌ی بیماری‌های ژنتیکی، بنابراین مسئولین باید  این مسئله را حل کنند تا بیمه‌ها غربالگری را پوشش دهند.

تیم خبری علمی پزشکی

برای من، نوشتن 60 توضیح پروفایل یعنی برقراری ارتباط با 60 جامعه متفاوت است. من به هر یک از شما متعهدم تا بهترین محتواهای پزشکی را ارائه دهم و همراه شما در مسیر بهبود سلامتی قرار بگیرم.
دکمه بازگشت به بالا