عمومی

موارد منع مصرف آب معدنی

آب معدنی کوچک هر آب طبیعی است که حداقل 250 واحد در میلیون کل مواد جامد محلول داشته باشد. این معیار با آزمایش در آزمایشگاه تأیید می شود. در این آزمایشگاه ها یک لیتر آب را می جوشانند و در دمای 180 درجه که تمام آب تبخیر شد مقدار مواد و نمک باقی مانده را بررسی می کنند. مقدار مواد باقیمانده از 250 تا 500 میلی گرم در لیتر آب، آب معدنی سبک محسوب می شود. بیش از 500 میلی گرم در لیتر آب طبیعی یا بسیار معدنی در نظر گرفته می شود. این نوع آب معدنی از منابع آب زیرزمینی در مناطق جغرافیایی حفاظت شده استخراج می شود. این نوع آب شفاف و سبک است و فاقد مواد معدنی اضافه است. محتوای کالری آب معدنی 0 کالری در هر 100 گرم است. آب معدنی در اندازه های آب معدنی کوچک و بزرگ در بازار و با انواع برند موجود است و حالا سوال این است که موارد منع آب معدنی چیست؟

ترکیبات حاوی آب معدنی

در ترکیب آب معدنی مقادیری از مواد معدنی و عناصری وجود دارد که در آب معمولی وجود ندارد. این مواد شامل نمک های ید، ترکیبات آرسنیک، ترکیبات گوگردی، مواد رادیواکتیو و … می باشد. ترکیب آب معدنی در نقاط مختلف متفاوت است و این تفاوت به دلیل ترکیب پوسته زمین در نقاط مختلف است.

موارد منع مصرف آب معدنی

انواع چشمه های آب معدنی

علاوه بر چشمه های طبیعی، آب های معدنی نیز از چشمه های مصنوعی به دست می آید.معمولاً آب های معدنی خالص و طبیعی را مستقیماً از چشمه ها در بطری های نیم لیتری یا بزرگتر ریخته و برای مصرف عرضه می کنند. انواع آب معدنی با توجه به منابع آب معدنی متفاوت است. دو نوع چشمه آب معدنی وجود دارد.

چشمه های عمیق: این نوع چشمه ها در ارتفاعات بالای سطح زمین قرار دارند. در این نوع چشمه ها آب از اعماق زمین استخراج می شود. این نوع چشمه ها معمولاً در کوه های آتشفشانی یافت می شوند و تعداد کمی از این نوع چشمه ها در جهان وجود دارد. این نوع فنرها ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند.

منابع سطحی: این نوع چشمه ها در ارتفاع کمی از سطح زمین قرار دارند که به چند دسته تقسیم می شوند و شامل چشمه هایی می شوند که آب آنها از آب های زیرزمینی و یا از طریق آب جاری از باران و برف به دست می آید. آب استخراج شده از منابع کم عمق و سطحی به دلیل نزدیکتر بودن به سطح زمین و در معرض آلودگی کیفیت پایین تری نسبت به آبهای عمیق دارد.

فرآیند تولید آب معدنی: برای پرکردن آب از چشمه های معدنی باید توجه داشت که این نوع آب باید قبل از توزیع یک مرحله بهداشتی را طی کند اما در طی این فرآیند تغییری در ترکیب شیمیایی این نوع آب ایجاد نخواهد شد.پر کردن آب معدنی شامل مراحلی است که گام به گام توضیح داده شده است. در مرحله اول انتقال آب از منابع طبیعی به منابع ذخیره آب با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام می شود. در این قسمت مواد خارجی سنگین رسوب می‌کنند و ناخالصی‌های اضافی از آنها خارج می‌شود.

تصفیه آب: پس از انتقال آب معدنی چشمه ها به منابع آب و ته نشین شدن مواد اضافی، آب را از فیلترهای شنی مخصوص عبور می دهند تا مواد معلق در آب جدا شوند. در طی این فرآیند، ناخالصی های موجود در آب فیلتر شده و از آن خارج می شود. سپس اگر آب رنگ یا بوی غیر طبیعی داشته باشد آن را به تدریج حذف می کنند.

استریل کردن آب: پس از فیلتر کردن آب از طریق فیلتر شنی مخصوص و حذف ناخالصی های درشت، در این مرحله نوبت به حذف آلودگی های میکروبی احتمالی و ضد عفونی آب با استفاده از سیستم UV می رسد. بدین منظور آب با فشار معینی از بستر فرابنفش عبور می کند، در این فرآیند هر نوع آلودگی میکروبیولوژیکی از بین می رود و آب 100% استریل و آماده پر شدن است.پس از طی این مراحل آب معدنی سالم و تمیز آماده پر شدن و توزیع است. در این مرحله آب در بطری های مختلف ریخته می شود.

ویژگی های آب آشامیدنی سالم

آبی که از منبع می آید املاح و مواد موجود در آن کنترل می شود و طی چند مرحله تمامی میکروب ها و باکتری های موجود در آن از بین رفته و در نهایت به دست مصرف کننده می رسد. از نظر بهداشتی این نوع آب بیشتر توصیه می شود.

خواص آب معدنی سالم

اگر آبی که از چشمه خارج می شود روی آن تغییر نکند و بلافاصله در آن پر از نمک باشد به آن آب معدنی می گویند. میزان مواد معدنی آب معدنی در فصول مختلف با هم تفاوت دارد.  در فصول کم بارندگی املاح آب معدنی بیشتر است و در فصولی که بارندگی زیاد است عکس این وضعیت دیده می شود. اگر مواد معدنی موجود در آب معدنی کنترل نشود، زیاده روی در مصرف آن مشکلات و بیماری های زیادی را به همراه خواهد داشت.

تفاوت آب معدنی و آب آشامیدنی

مصرف آب معدنی و آب آشامیدنی برای سلامتی هر فردی ضروری است و هرکس در شرایط خود باید آن را مصرف کند. وقتی به طور منظم آب مصرف می کنید، نوشیدن آب بهترین پیشنهاد است. یعنی مصرف مداوم آب معدنی به دلیل املاح معدنی موجود در آن خوب نیست.از آنجایی که مصرف املاح معدنی برای بدن بسیار ضروری است، می توانید از انواع آب معدنی در فواصل زمانی معین استفاده کنید، مانند آب معدنی گازدار و آب معدنی غنی شده با اکسیژن.

اگر می خواهید بدانید آب معدنی گازدار چیست باید بگوییم که همان آب معدنی معمولی است با این تفاوت که به روش های استاندارد گازدار می شود. نوع دیگر آب معدنی آب معدنی غنی شده با اکسیژن است. آب معدنی غنی شده این یک نوشیدنی قوی است که اغلب برای افرادی که درگیر فعالیت های سنگین هستند توصیه می شود. در واقع این آب معدنی باعث افزایش انرژی در بدن می شود و خواص زیادی برای بدن دارد.

چرا نوشیدن آب معدنی مضر است؟

خورشید آب بطری را سرطان زا می کند
برخی از فروشندگان به منظور گرم کردن بازار آب معدنی را پشت شیشه فروشگاه و زیر نور خورشید نگهداری می کنند که کیفیت آب معدنی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی که بطری های پلاستیکی به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، مشتقات نفتی پلاستیک به صورت مستقیم در می آیند. آزاد شده و وارد آب می شود این مواد نفتی انسان را دچار بیماری های خطرناکی مانند سرطان می کند. ترکیبات شیمیایی موجود در بطری های پلاستیکی بیشترین تاثیر را بر روی غدد چربی و لنفاوی دارد و باعث ایجاد تومور در برخی از بافت های بدن می شود و اگر این آب های معدنی در معرض گرما یا نور خورشید قرار نگیرند مصرف تا یک عدد مشکلی ندارد. سال، اما در غیر این صورت به همین دلیل خیلی زود غیر قابل استفاده می شوند.

اجازه ندهید بطری های پلاستیکی یخ بزنند
در هوای گرم تابستان، برخی افراد بطری های آب معدنی را در فریزر قرار می دهند تا یخ بزند. سپس هنگام خروج از خانه برای نوشیدن آب خنک آن را در می آورند.در حالی که این امر برای سلامتی بدن مضر است. طراحی اولیه بطری های پلاستیکی به این صورت است که در صورت یخ زدن آب در آنها، به دلیل تغییر در پلیمرهای این ظروف، مواد مضر وارد آنها می شود. بنابراین باید از یخ زدن آب در این بطری ها خودداری کنید. این ظروف فقط برای نگهداری آب در دمای یخچال (0 تا 4 درجه سانتیگراد) در نظر گرفته شده اند. به عبارت دیگر، آنها برای شرایط سرد و سرد طراحی شده اند، نه یخ زدن.

بطری های پلاستیکی را نجوشانید
تحقیقات جدید نشان می دهد اگر بطری های پلاستیکی در معرض آب جوش قرار بگیرند، مواد شیمیایی مضر 55 برابر بیشتر از حد معمول آزاد می شوند. (BPA) یا بیسفنول A که ماده اصلی و ساختاری بطری های پلاستیکی آب، شیشه کودک و سایر بسته بندی های مواد غذایی و نوشیدنی محسوب می شود، می تواند باعث اختلال در عملکرد غدد داخلی بدن شود. این ماده می تواند مانند هورمون زنانه استروژن عمل کند بسیاری از دانشمندان نگران این هستند که قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی منجر به تولد نوزادانی با ناتوانی ها و مشکلات پیشرفته شود.
این فقط تماس مستقیم نیست که باعث ایجاد مشکل می شود، بلکه هنگامی که ماده شیمیایی آزاد می شود، در صورت قرار گرفتن در معرض غذا یا نوشیدنی آلوده نیز در معرض خطر قرار می گیرید.تحقیقات قبلی نشان داده است که اگر شیشه‌ها و شیشه‌های کودک را بارها بشویید، بجوشانید یا آسیاب کنید، احتمالاً ماده شیمیایی BPA آزاد می‌شود و این ماده از شیشه به آب منتقل می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان ماده مضر آزاد شده ربطی به نو یا کهنه بودن شیشه پلی کربنات ندارد و در هر صورت با قرار گرفتن در معرض آب جوش 55 برابر بیشتر از قبل ترشح می کند.
محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا معتقدند حتی بدون جوشاندن این بطری های پلاستیکی، پس از مدتی مقادیر کمی از ماده شیمیایی BPA آزاد می شود. بنابراین بهتر است در استفاده از بطری های پلاستیکی دقت بیشتری داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا