اقتصادی

نفت به قیمت پیش از جنگ اوکراین سقوط کرد

قیمت نفت در معاملات جهانی روز پنجشنبه به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه کاهش یافت، زیرا چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی و آسیب به تقاضای سوخت کاهش یافت.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، قیمت نفت برنت با دو دلار و 66 سنت معادل 2.75 درصد کاهش، در بشکه ای 94 دلار و 12 سنت بسته شد که پایین ترین قیمت از 28 بهمن ماه به شمار می رود. نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 2.34 سنت افزایش 2.12 درصدی، به 88.54 دلار در هر بشکه بسته شد که پایین ترین قیمت از 2 فوریه تاکنون است.

کاهش قیمت نفت منبع تسکین کشورهای مصرف کننده عمده مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی است که از تولیدکنندگان خواسته اند تولید خود را برای جبران کمبود عرضه و کمک به مقابله با افزایش تورم افزایش دهند.

نفت اوایل سال جاری پس از بهبود شدید تقاضا پس از تاریک‌ترین روزهای همه‌گیری کووید-۱۹ و اختلالات عرضه ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین، به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

کاهش قیمت در روز پنجشنبه به دنبال افزایش غیرمنتظره موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته بود. ذخایر بنزین ایالات متحده، معیاری از تقاضا، با افزایش قیمت ها در حدود 5 دلار در هر گالن افزایش یافت و تقاضا را کاهش داد.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 29 جولای با 4.5 میلیون بشکه افزایش به 426.6 میلیون بشکه رسیده است. در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش 600 هزار بشکه ای این ذخایر را پیش بینی کردند. ذخایر نفت در کوشینگ، اوکلاهاما، که مرکز تحویل معاملات نفتی ایالات متحده است، 926000 بشکه افزایش یافت.

ذخایر بنزین ایالات متحده با 200000 بشکه افزایش در مدت مشابه به 225.3 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش 1.6 میلیون بشکه ای را داشتند. موجودی سایر سوخت ها از جمله گازوئیل و نفت کوره با کاهش 2.4 میلیون بشکه ای به 109.3 میلیون بشکه رسید.

چشم انداز تقاضا به دلیل نگرانی های فزاینده در مورد رکود اقتصادی در ایالات متحده و اروپا، وضعیت بدهی اقتصادهای بازارهای نوظهور و سیاست صفر ویروس کرونا چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، تیره شده است.

کرک ارلام، تحلیلگر ارشد OANDA در لندن، گفت: “شکست به زیر سطح 90 دلار کاملاً ممکن به نظر می رسد، که با توجه به عرضه محدود در بازار قابل توجه است.” اما صحبت از رکود روزافزون است و اگر رکود به واقعیت تبدیل شود، احتمالا بخشی از عدم تعادل فعلی در بازار را اصلاح خواهد کرد.

عامل دیگری که باعث کاهش قیمت ها شد، ترس از این بود که افزایش نرخ بهره باعث کاهش فعالیت اقتصادی و محدود کردن تقاضا برای سوخت شود. روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلیس با تصویب افزایش نرخ بهره نسبت به خطرات رکود هشدار داد.

در نشست روز چهارشنبه، وزرای اوپک پلاس افزایش تولید نفت این گروه را به میزان 100 هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر، معادل 0.1 درصد تقاضای جهانی، تصویب کردند. برخی از تحلیلگران تایید این افزایش را برای بازار منفی ارزیابی کردند.

هیثم الغیس دبیرکل اوپک در بیانیه ای تاکید کرد که این گروه باید مراقب باشد که تمام ذخایر نفت خود را مصرف نکند.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه گفتند که تولیدکنندگان اصلی اوپک از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی آماده هستند در صورتی که جهان در زمستان امسال با بحران عرضه انرژی دیگری مواجه شود، تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا