علمی و پزشکی

نور کم نیز خواب کودکان را مختل می‌کند

مجله تفریحی زیباروز/ خراسان رضوی نور اولین علامت زمان برای بدن ما است که به شدت بر ریتم شبانه روزی بدن تأثیر می گذارد و الگوهای خواب و سایر واکنش های متابولیک را تنظیم می کند.

به گزارش Heredity، زمانی که نور به شبکیه چشم برخورد می کند، سیگنال به بخشی از مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک منتقل می شود که ریتم های بدن از جمله تولید ملاتونین (هورمونی که باعث خواب می شود) در شب را تنظیم می کند. اگر قرار گرفتن در معرض نور هنگام غروب خورشید رخ دهد، زمانی که ملاتونین به طور طبیعی افزایش می یابد، می تواند آن را کاهش دهد یا حتی آن را متوقف کند و الگوهای خواب را مختل کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور هنگام خواب می‌تواند خواب بزرگسالان را مختل کند و مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه کلرادو بولدر در ایالات متحده انجام شده است نشان می‌دهد که حتی کودکان با نور بسیار کم در کودکان در شب می‌توانند تولید ملاتونین را به شدت کاهش دهند.

وی ادامه داد: مطالعات قبلی نشان داده است که شدت نور نسبتاً زیاد هنگام خواب می تواند سطح ملاتونین را تا 90 درصد در کودکان کاهش دهد و نتایج نشان داده است که کمبود ملاتونین در تمام شدت های نور حتی در شدت های کم رخ می دهد.

این مطالعه بر روی کودکان سه تا پنج ساله انجام شد و نشان داد که ملاتونین نوزاد پس از قرار گرفتن در معرض نور نسبت به شب‌های بدون قرار گرفتن در معرض نور بین 70 تا 99 درصد کاهش می‌یابد.

محققان اعتراف کردند که قبلاً به نظر می رسید که شدت نور کم در کاهش هورمون خواب در کودکان موثر نیست.

آنها افزودند: این یافته ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب حتی با شدت کم در کودکان پیش دبستانی منجر به کاهش موثر و پایدار هورمون های خواب می شود. بنابراین، والدین باید فعالیت های قبل از خواب خود را برای بهبود کیفیت خواب فرزندان خود کنترل کنند.

این مطالعه در مجله Pineal Research منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا