علمی و پزشکی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس روز گذشته از اصلاح 2 نکته از طرح شفافیت قوای سه گانه در این کمیسیون خبر داد و درباره اصلاح طرح شفافیت قوای سه گانه، نهادها و سایر نهادها در این کمیسیون، گفت: گفت: با توجه به وجود دو نکته در جلسه علنی 1-4 و ماده 1-5 (1) طرح فوق الذکر به کمیته ارسال شد، جلسه ای با حضور مسئولین دستگاه های اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات تشکیل شد. و این دو بند با اصلاحاتی به تصویب رسید.
این زمانی است که محمدتقی نقدعلی نماینده دوم مجلس اعلام کرد این طرح همچنان در مرحله بررسی و پیشنهاد نمایندگان مجلس است و هیچ طرحی تصویب نشده و اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

نقد علی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح‌الله، اصلاحات در این 2 بند مرجع در رابطه با طرح شفافیت سه قوه در شوراها و کمیسیون داخلی اعمال شد. بر اساس مصوبه کمیسیون، تبصره ای در رابطه با بند 1-4 ماده (1) الحاق شد و در این تبصره شورای امنیت ملی، شوراهای تامین استان ها و شهرستان ها مستثنی شدند. همچنین تبصره بندهای 1 تا 5 این ماده به نحوی اصلاح شد که نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و مشاغل طبقه بندی شده توسط سازمان انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند.

اما برخلاف چنین نظری نقدعلی تنها استثنا را مسائل امنیتی سازمان های مذکور می داند و نه همه اطلاعات آنها. گفت و گو با محمدعلی نقدعلی نماینده خمینی شهر و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

وهمانطور که در مجلس مطرح شد، طرح شفافیت قوای سه گانه دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده است، آیا نهادها و سازمان های خاصی از این طرح مستثنی یا مستثنی هستند؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
هنوز هیچ تغییری در این طرح وجود ندارد و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و بر اساس پیشنهادات نمایندگان دائما در حال تغییر است. اگرچه نام کلی تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما در اکثر پیشنهادات نمایندگان، نمونه های خاصی برای این نهادها در نظر گرفته شده است. بنابراین پیشنهادها عمدتاً برای مؤسسات یا تأیید برخی نهادها است، اما امکان ندارد هیچ نهادی از این شفافیت مستثنی شود.

در برخی موارد استثناء اطلاعات نظامی، یادداشتی بود که مبهم بود. نمایندگان همچنین پیشنهاداتی در خصوص محرمانه بودن برخی نهادهای نظامی ارائه کردند. از آنجایی که پیشنهادات متعددی مطرح شد، این یادداشت به کمیته ارسال شد تا نظر نمایندگان را جلب کند تا محدوده محرمانگی در چارچوب همان مسائل امنیتی قرار گیرد و مازاد بر این چارچوب های امنیتی تحت عنوان شفافیت.

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از تصویب این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها به طور کلی مستثنی نیستند و به استثنای یک محدوده خاص قرار می گیرند. گاهاً نمایندگان پیشنهاد کرده اند که دامنه معافیت های این سازمان ها فقط در حوزه مسائل امنیتی باشد و در موارد غیرامنیتی و محرمانه معافیت وجود نداشته باشد. پیشنهادات نمایندگان گاهی در تبصره‌هایی درج می‌شد که برای جمع‌بندی مجدد به کمیسیون ارسال می‌شد و به صحن مجلس ارسال می‌شد.

با این تفاسیر هیچ طرح اصلاحی و معافیت از شفافیت مراجع سه گانه در مجلس تصویب نشد، درست است؟
بله، تاکنون هیچ طرح و تغییری تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

تکلیف این طرح شفافیت چه زمانی مشخص می شود و آیا بررسی و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟
به سرعت! این طرح شفافیت در حال بازنگری است و در دستور کار جلسه قرار دارد. در این مواقع پس از ارجاع به کمیسیون ظرف یکی دو روز به صحن علنی رفته و روال عادی خود را طی می کند و در نهایت طرح مشخص می شود.

آیا تغییر یا پیشنهادی غیر از بحث استثنا برای برخی سازمان ها وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این کارگروه اصلاحات و الحاقیه های پیشنهادی نمایندگان را جمع آوری و تا یک ماه آینده طرح نهایی خود را مجددا به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا