بین الملل

«بمب کثیف» بازرسان انرژی اتمی را به اوکراین کشاند

همزمان با ابراز نگرانی روسیه؛

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به زودی از اوکراین بازدید کنند تا ادعای روسیه مبنی بر اینکه کیف در حال آماده شدن برای استفاده از بمب رادیواکتیو و کارگذاری آن علیه مسکو است را بررسی کنند.

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خود را برای بازدید از دو سایت هسته ای اوکراین در روزهای آینده آماده می کنند.

این خبر توسط رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، در واکنش به نگرانی روسیه در مورد احتمال کارگذاری «بمب کثیف» توسط کیف علیه شهروندان اوکراینی و نسبت دادن این اقدام به مسکو منتشر شد.

یک بمب کثیف حاوی ایزوتوپ های رادیواکتیو با قابلیت انفجار است که منجر به انتشار تشعشعات خطرناک در یک منطقه جغرافیایی بزرگ می شود.

همین روز دوشنبه، هیئت روسیه در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، از کشورهای غربی خواست تا از نفوذ خود در کیف استفاده کنند و از این جنایت علیه حقوق بشر جلوگیری کنند.

البته آمریکا و شرکای اروپایی آن به همراه کی یف احتمال چنین اقدامی از سوی اوکراین را رد کردند، اما سازمان ملل از هر دو طرف درگیری خواست از اقداماتی برای ایجاد تنش خودداری کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت در روزهای آینده شورای امنیت درباره این موضوع حساس بحث خواهد کرد.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که گزینه هسته ای برای حفظ تمامیت ارضی کشور و سرزمین های تازه الحاق شده آن روی میز است، غرب به سناریوسازی روی آورده و طوری رفتار می کند که گویی دست پوتین روی انفجار است. با این حال، مسکو بارها تاکید کرده است که هرگز ابتکار عمل برای استفاده از بمب را بر عهده نخواهد گرفت، بلکه به اقدامات تحریک آمیز پاسخ مناسب خواهد داد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا