اقتصادیفرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

هزینه مدارس بین المللی در المان

سیستم مدارس آلمانی

نماینده رسمی متروپل در ایران: سیستم مدرسه در آلمان بسیار پیچیده است، همانطور که می‌دانید آلمان یک کشور فدرال است که به 16 ایالت مختلف (Bundesländer) تقسیم شده است که شبیه به ایالت‌های هند است. هر ایالت مسئول مدارس خود است. اما سیستم اصلی مدرسه در تمام ایالت‌ها یکسان است و به شکل زیر است.

  • سن 1 تا 3: کریپ در «کیتا» – مهدکودک / مهد کودک روزانه (داوطلبانه)
  • سن 3-6: کیتا / مهدکودک (داوطلبانه)
  • سن 6-10 / سن 6-12 (برلین) – Grundschule دبستان (اجباری)
  • بعد از مدرسه ابتدایی (Gymnasium) یا (Integrierte Sekundarschule،Hauptschule ، Realschule ، Gemeinschaftsschule (دبیرستان)

بیایید به روش «معمولی» برای گذراندن مدرسه در دوران کودکی در آلمان نگاهی کنیم.

سن ورود به مدارس آلمانی

حداقل 12 تا 15 ماه قبل از شروع سال تحصیلی یک دعوت نامه از اداره آموزش (Schulamt) دریافت می‌کنید تا به شما اطلاع دهد که فرزندتان باید مدرسه را شروع کند. فرزند شما برای شروع مدرسه ابتدایی در آلمان باید 6 ساله باشد. گاهی اوقات استثنا وجود دارد و کودکان کمی‌ زودتر (در سن 5 سالگی) یا کمی‌ دیرتر (در سن 7 سالگی) شروع می‌کنند.

 انتخاب مدرسه در آلمان

آلمان بسیار خوب سازماندهی شده است، همچنین از نظر مدارس، که عمدتا توسط ایالت اداره می‌شوند. ایالت سیستمی‌ دارد که از ورود هر کودک به مدرسه مطمئن شود. بسته به محل زندگی شما، فرزند شما به مدرسه‌ای نزدیک به محل زندگی شما منصوب می‌شود. این مدرسه اختصاص داده شده Einzugsschule نام دارد. برای والدین آلمانی بسیار رایج است که در مدرسه تعیین شده ثبت نام کنند، زیرا اکثر اوقات دوستان بچه‌ها در یک مدرسه هستند و راه رسیدن به مدرسه کوتاه است.

مدارک ثبت نام در مدارس آلمان

برای ثبت نام فرزندان در مدارس آلمان، به مدارکی نیاز دارید. در اینجا یک نمای کلی از آنچه برای ثبت نام نیاز دارید آورده شده است:

  • فرم ثبت نام
  • شناسه/گذرنامه شخصی شما
  • شناسنامه فرزند شما
  • شناسنامه/گذرنامه فرزند شما
  • اثبات معاینه خاص توسط پزشک اطفال

به طور کلی به یاد داشته باشید که شما به عنوان والدین حق دارید مدرسه دیگری را برای فرزندان خود انتخاب کنید. البته، بوروکراسی آلمان این کار را برای شما سخت خواهد کرد. ابتدا باید فرزند خود را در مدرسه تعیین شده ثبت نام کنید. سپس باید درخواستی را برای «تغییر» مدارس به نام Umschulungsantrag پر کنید. می‌توانید آن فرم را به صورت آنلاین در وب سایت شهر خود پیدا کنید. شما باید یک بیانیه کوتاه بنویسید که چرا می‌خواهید مدرسه دیگری را انتخاب کنید. دلایل می‌تواند نمایه مدرسه خاص، برنامه زبان خاص و … باشد.

درخواست شما تنها در صورتی می‌تواند تایید شود که در مدرسه انتخابی شما ظرفیت برای ثبت نام دانشجو باقی مانده باشد. در صورت تایید می‌توانید فرزند خود را در مدرسه مورد نظر خود ثبت نام کنید.

بهترین مدارس آلمان |بورسیه تحصیلی رایگان دبیرستان آلمان

مدارس انگلیسی زبان در آلمان

شاید دوست دارید فرزندتان به یک مدرسه انگلیسی زبان برود یا چند زبانه بزرگ شود. تقریباً در تمام شهرهای بزرگ آلمان یک مدرسه انگلیسی زبان وجود دارد. بسیاری از آن‌ها مدارس خصوصی هستند، اما برخی مدارس دولتی نیز دو زبانه هستند.

در اینجا لیستی از مدارس انگلیسی زبان در برلین، فرانکفورت و اشتوتگارت آمده است:

مدارس دولتی برلین

مدرسه کوئنتین بلیک

مدرسه جان اف کندی برلین

دبستان چارلز دیکنز برلین

مدرسه نلسون ماندلا

Staatliche Europaschule Berlin  (آلمانی-انگلیسی)

مدارس خصوصی آلمان

مدرسه بریتانیایی برلین

مدرسه جهان وطنی برلین

مدرسه متروپولیتن برلین

مدرسه بین‌المللی برلین

مدرسه بین‌المللی سوئیس

مدارس خصوصی فرانکفورت

مدرسه بین‌المللی فرانکفورت

مدرسه بین‌المللی سوئیس فرانکفورت

مدرسه اروپایی فرانکفورت

مدرسه متروپولیتن فرانکفورت

فینتوش

اشتوتگارت

مدرسه بین‌المللی سوئیس اشتوتگارت

مدرسه بین‌المللی اشتوتگارت

سیستم آموزشی آلمان

سیستم آموزشی آلمان شامل آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و عالی است. تحصیل تمام وقت در سطوح ابتدایی و متوسطه برای همه کودکان شش تا 15 ساله اجباری است. با این حال، تحصیل در آلمان به طور کلی تا سن 18 سالگی ادامه دارد.

ایالت اکثر مدارس آلمانی را اداره می‌کند و شرکت در آن‌ها رایگان است. با این حال، والدین همچنین می‌توانند یکی از بسیاری از مدارس خصوصی یا بین‌المللی را انتخاب کنند. با توجه به انواع مختلف موسسات برای انتخاب در سطح متوسطه، ایده خوبی است که قبل از انتخاب مدرسه در آلمان به دقت فکر کنید و گزینه‌های مختلف را در نظر بگیرید.

وزارت آموزش و پژوهش فدرال (Bundesministerium für Bildung und Forschung – BMBF) مسئول کل سیستم آموزشی آلمان است. با این حال، هر ایالت فدرال (Länd) وزارت آموزش خود را دارد که برنامه آموزشی، مدارس و استانداردهای خود را تعیین می‌کند. این بدان معناست که سیستم آموزشی در سراسر آلمان متفاوت است.

آلمان از نظر تحصیلات در سطح جهانی رتبه بالایی دارد. بر اساس نظرسنجی OECD/PISA در سال 2018 از استانداردهای آموزشی در میان نوجوانان 15 ساله، رتبه شانزدهم در ریاضیات و خواندن و دوازدهمین در علوم است. گزارش PISA همچنین نشان می‌دهد که دانش آموزان آلمانی به طور کلی از رفاه خوبی برخوردار هستند. با این حال، نابرابری‌های زیادی بین دانش‌آموزان با بالاترین و پایین‌ترین عملکرد وجود دارد که نشان‌دهنده نابرابری‌های اقتصادی در کشور است.

پیش دبستانی در آلمان

کودکان زیر سه سال ممکن است در مهد کودک (Kinderkrippen) شرکت کنند، در حالی که کودکان سه تا شش ساله ممکن است به یک پیش دبستانی (Kindergarten/Kita) بروند. این‌ها صبح‌ها، روزها یا حتی عصرها و آخر هفته‌ها در برخی مکان‌ها در دسترس هستند.

این نوع مراقبت از کودکان در آلمان می‌تواند خصوصی، دولتی یا کلیسایی باشد، بنابراین برخی از آن‌ها رایگان هستند در حالی که برخی دیگر هزینه دریافت می‌کنند. این‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی در بین ایالت‌ها متفاوت باشند و معمولاً بر اساس درآمد شهر هستند. بسیاری از آن‌ها لیست انتظار دارند، بنابراین نام فرزندتان را در اسرع وقت در لیست ثبت‌نامی‌ها یادداشت کنید. در شهرهای بزرگ، پیش دبستانی‌های دوزبانه نیز پیدا خواهید کرد.

مهدکودک و پیش دبستانی اختیاری هستند. این دو راهی عالی برای کودکان مهاجر جهت بازی و یادگیری در کنار کودکان آلمانی و جذب زبان و فرهنگ آلمانی هستند. در برخی ایالت‌ها، کودکان پنج ساله ممکن است برای آمادگی در مدرسه ابتدایی در کلاس‌های پیش دبستانی (Vorklassen) ثبت نام کنند.

ابتدایی در آلمان

مدرسه ابتدایی (Grundschule) برای کودکان در آلمان اجباری است. یک کودک Grundschule را در ترم پاییز سالی که شش ساله می‌شود شروع می‌کند. با این حال، برخی از ایالت‌های آلمان تاریخ‌های قطعی برای تعیین دقیق زمان شروع مدرسه دارند، بنابراین با مقامات محلی خود مشورت کنید.

معمولاً در آموزش ابتدایی آلمان چهار کلاس یا سال (1 تا 4) وجود دارد، اگرچه در برخی مناطق مدرسه ابتدایی تا سال 6 ادامه دارد. تلاش‌هایی برای کاهش نابرابری در استانداردهای آموزشی بین مناطق صورت گرفته است، اما محله‌های مرفه هنوز تمایل دارند که مدارس بهتری را نسبت به محله‌های غیر مرفه ارائه دهند.

ایالت‌های آلمان (Länder) مسئول ارائه آموزش ابتدایی در آلمان هستند و برنامه درسی را تنظیم می‌کنند. این بدان معناست که تجربه تحصیل در مدرسه می‌تواند در سراسر کشور متفاوت باشد.

مدارس ابتدایی دولتی در آلمان

هر ایالت آموزش ابتدایی رایگان را از طریق مدارس ابتدایی دولتی به دانش آموزان ارائه می‌دهد. والدین گهگاه در هزینه‌های تجهیزات مشارکت می‌کنند، اگرچه مدارس بیشتر مواد را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. بین 20 تا 30 ساعت مدرسه در هفته وجود دارد که با افزایش سن کودکان افزایش می‌یابد.

کودکانی که در مدرسه ابتدایی دولتی در آلمان تحصیل می‌کنند معمولاً به مدرسه‌ای در نزدیک‌ترین حوزه‌ی خود می‌روند. اگر می‌خواهید فرزندتان در مدرسه دیگری تحصیل کند، باید برای یک مکان درخواست دهید و به طور کلی باید دلایل خود را برای انجام این کار توضیح دهید.

کیفیت آموزش مدارس دولتی آلمان خوب است. اهداف اصلی تدریس و توسعه‌ی مهارت‌ها و شایستگی‌های کلیدی دانش آموزان و درک اساسی است. دروس عموماً شامل سواد آلمانی، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، هنر و دین/اخلاق است.

مدارس ابتدایی خصوصی در آلمان

حدود 5 درصد از دانش آموزان در مدارس ابتدایی خصوصی در آلمان تحصیل می‌کنند. آن‌ها به اندازه دبیرستان‌های خصوصی در آلمان رایج نیستند. برخی از مدارس، از جمله بسیاری از مدارس بین‌المللی و جایگزین، آموزش ابتدایی و متوسطه را به صورت خصوصی ارائه می‌دهند.

مدارس ابتدایی در آلمان به طور کلی به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • مدارس مذهبی – این مدارس معمولاً همان برنامه درسی مدارس دولتی را ارائه می‌دهند و عمدتاً دولتی هستند، بنابراین ارزان‌تر از گزینه‌های کاملاً خصوصی هستند.
  • مدارس بین‌المللی و دو زبانه – این‌ها مدارس کاملا خصوصی هستند که معمولاً آموزش دوزبانه ارائه می‌دهند و برنامه درسی خود را اجرا می‌کنند. آن‌ها جزو گران‌ترین مدارس هستند اما معمولاً از استاندارد بالایی برخوردار هستند.
  • مدارس والدورف (Waldorfschulen) – مدارس جایگزین با یارانه دولتی که بر اساس روش رودولف اشتاینر تدریس می‌کنند.
  • مدارس مونته سوری – مدارس جایگزینی که از روش آموزشی مونته سوری مبتنی بر توسعه عملی استفاده می‌کنند و معمولا با یارانه دولتی هستند.

دبیرستان در آلمان

آموزش دبیرستان در آلمان از دو مرحله کلی تشکیل شده است، اگرچه همه چیز در ایالت‌های مختلف متفاوت است. مرحله پایین (sekundarstufe I) وجود دارد که در بیشتر ایالت‌ها بین سنین 10 تا 15/16 (یا از کلاس 5 تا 9/10) اتفاق میفتد. این برای همه‌ی دانش آموزان اجباری است. مرحله بالا (sekundarstufe II) تا زمانی که دانش آموزان 18 ساله شوند ادامه می‌یابد و اختیاری است. این مرحله بر آموزش حرفه‌ای یا آماده سازی دانش آموزان برای آموزش عالی متمرکز است.

دبیرستانهای دولتی در آلمان

مدارس دبیرستان دولتی در آلمان رایگان هستند و دارای انواع مختلفی هستند که نیازها و توانایی‌های تحصیلی متفاوتی را برآورده می‌کنند. نوع مدرسه‌ای که دانش آموز در آن شرکت خواهد کرد بر اساس عملکرد تحصیلی، توصیه‌های معلم و ترجیحات والدین است. در صورت تغییر شرایط در هر مقطعی امکان تغییر از یک نوع مدرسه به مدرسه دیگر وجود دارد.

انواع مختلف مدارس متوسطه در آلمان تا حد زیادی از نظر موضوعات و اهداف آموزشی مشابه هستند. از این اهداف می‌توان به ایجاد مهارت‌ها و دانش موضوعی، کمک به رشد فکری و عاطفی، و مهار استقلال و مسئولیت تصمیم گیری اشاره کرد.

انواع دبیرستانهای دولتی در آلمان

  • Gymnasium مشابه مدرسه گرامر. دانش آموزان معمولاً تا سن 18 سالگی در این مدارس می‌مانند و در امتحان نهایی Abitur لازم برای ورود به دانشگاه‌های آلمان شرکت می‌کنند.
  • Realschule مدرسه‌ای برای دانش آموزان متوسط ​​که آموزش عمومی‌تر را تا سن 15/16 سالگی ارائه می‌دهد. تحصیلات بچه‌ها با دیپلم به پایان می‌رسد که به دانش آموزان اجازه می‌دهد مدارک حرفه‌ای خود را ادامه دهند.
  • Hauptschule که تا سن 15/16 سالگی ادامه دارد. دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند به طور کلی به کار آموزی بازرگانی می‌پردازند یا با مدرک حرفه‌ای فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
  • Gesamtschule یک مدرسه جامع یکپارچه عمومی‌که آموزش سطح مختلط را تا سن 15/16 سالگی ارائه می‌دهد. این موارد در سال‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش برای ایجاد یک سیستم فراگیرتر در سراسر ایالت‌ها رایج‌تر شده اند. در برخی ایالت‌ها ممکن است آن‌ها را Mittelschule، Regelschule یا Regionalschule بنامند.
  • Berufsschule این‌ها مدارس حرفه‌ای و عمدتاً برای دانش آموزانی از realschulen و hauptschulen هستند که می‌خواهند برای دوره sekundarstufe II به یادگیری ادامه دهند.

دبیرستانهای خصوصی در آلمان

حدود 9 درصد از کودکان در مدارس متوسطه خصوصی در آلمان تحصیل می‌کنند. آن‌ها به طور کلی به دو دسته مجزا از مدارس تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • مدارس جایگزین (ersatzschulen) – که آموزش و پرورشی معادل مدارس دولتی را با مدارک مورد تایید دولت ارائه می‌دهند. این‌ها شامل مدارس دولتی مانند مدارس مذهبی، والدورف و مونته سوری و همچنین مدارس کاملاً مستقل بین‌المللی و دوزبانه است.
  • مدارس تکمیلی (ergänzungsschulen) – این مدارس تمایل دارند بر تدریسی تمرکز کنند که در آموزش دولتی ارائه نمی‌شود و مدارک جایگزین ارائه می‌دهند. آن‌ها عمدتاً مدارس حرفه‌ای خصوصی هستند.

بسیاری از خانواده‌های بین‌المللی مدارس بین‌المللی خصوصی را انتخاب می‌کنند. این‌ها به طور کلی استاندارد بالایی از آموزش را ارائه می‌دهند و به دانش آموزان این فرصت را می‌دهند که برای مدرک بین‌المللی لیسانس (IB) یا لیسانس اروپایی (EB) تحصیل کنند. با این حال، هزینه‌ها معمولاً بالاتر از سایر گزینه‌های خصوصی است.

مدرک بینالمللی در آلمان

آلمان مدارس بین‌المللی زیادی دارد که برنامه درسی جهانی شده را به طیف متنوعی از دانش آموزان ارائه می‌دهند. این شامل 85 مدرسه است که برنامه‌های IB را در سطوح ابتدایی، متوسطه و دیپلم ارائه می‌کنند. مدارس با برنامه‌های IB در بین خانواده‌های بین‌المللی محبوب هستند و مدارک تحصیلی توسط دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان در آلمان

تمام دانش آموزان دبیرستان آلمان پس از اتمام موفقیت آمیز تحصیلات خود مدارک رسمی‌ دریافت می‌کنند. دانش آموزان Gymnasium دوره sekundarstufe II ، خود را برای امتحانات نهایی Abitur که برای ورود به دانشگاه‌های آلمان لازم است آماده می‌کنند.

دانش آموزان Realschule و Hauptschule تا دیپلم مطالعه می‌کنند. مدرک  Hauptschulabschluss پس از اتمام کلاس 9 و Realschulabscluss در پایان کلاس 10 اعطا می‌شود. دانش آموزان Hauptschulab این شانس را دارند که برای دریافت Realschulabschluss یک سال بیشتر بمانند. پس از این، دانش آموزان می‌توانند به Berufsschule بروند تا در یک حرفه واجد شرایط شوند یا می‌توانند برای تحصیل در Abitur به Gymnasium منتقل شوند.

مدارس متوسطه خصوصی معمولاً یا مدرک Abitur یا مدرک بین‌المللی شناخته شده معادل آن مانند مدرک بین‌المللی (IB) یا لیسانس اروپایی (EB ) را ارائه می‌دهند که امکان ورود به دانشگاه آلمان را فراهم می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا