عمومیکسب و کار ایرانی

هزینه گرفتن پروانه ساختمانی

خان اول برای شروع ساخت و ساز اخذ پروانه ساخت است که روند کلی آن در همه شهرها یکسان است. در این مقاله به مراحل گرفتن پروانه ساختمان پرداخته شده است. هزینه های اخذ پروانه ساخت از شهرداری، نظام مهندسی و طراحی در تهران نیز به صورت کلی برآورد شده است.

مراحل اخذ پروانه ساختمان از شهرداری

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بر اساس بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته از دفاتر خدمات الکترونیک شهر و فعالان ساخت و ساز، برای گرفتن پروانه ساختمان از شهرداری 7 مرحله اصلی و به طور کلی 40 مرحله باید طی شود.

1 تحویل مدارک 21 بیمه تأمین اجتماعی
2 تشکیل پرونده 22 تهیه نقشه‌های اجرایی
3 بازدید 23 تأیید نقشه‌های اجرایی
4 اظهارنظر طرح تفصیلی 24 تهیه گزارش‌های تخصصی
5 دریافت استعلام‌ها 25 تعیین ناظر
6 بررسی نظارت فنی 26 تهیه مدارک تکمیلی
7 گواهی بلامانع شهرسازی 27 ارائه نقشه‌های اجرایی تأیید شده
8 دستور نقشه 28 ارائه فرم‌های تعهد
9 طراحی نقشه‌های معماری 29 عقد قرارداد با مجری
10 ارائه نقشه‌ها و گواهی تعهد 30 تطبیق نقشه‌ها و اعلام مغایرت‌ها
11 بررسی و کنترل نقشه‌های معماری 31 اصلاح اشکالات
12 رفع ایرادهای نقشه‌ها 32 تهیه پیش‌نویس پروانه
13 اصلاحات مکرر 33 تأیید رئیس طرح تفصیلی
14 اخذ نظریه فضای سبز 34 تأیید رئیس صدور پروانه
15 طرح پرونده در شورای معماری 35 تأیید معاون شهرسازی و معماری
16 تأییدیه شورای معماری 36 تأیید شهردار منطقه
17 بررسی و تأیید کمیته نما 37 ارسال تأییدیه‌ها
18 تأییدیه آتشنشانی 38 چاپ پروانه
19 محاسبه و ابلاغ عوارض 39 ارسال به کارتابل مهندس ناظر
20 پرداخت عوارض و تسویه حساب 40 تحویل پروانه ساختمانی

۱. تشکیل پرونده

در اولین مرحله مالک یا نماینده حقوقی آن برای گرفتن پروانه ساختمان درخواست مجوز ساخت را از شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت می‌نماید. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را ارائه دهد و درخواست خود را ثبت نماید.

۲. دستور صدور بازدید

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، از طرف شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌نمایند تا ابعاد ملک، عرض خیابان ساختمان‌های مجاور بنا را بررسی نماید.

۳. بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک

در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، طرح تفصیلی اجرا می‌شود؛ یعنی قوانین ساخت‌وساز در هر نقطه از شهر مشخص شده است. کارشناس طرح تفصیلی، کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر بررسی می‌کنند و اگر مشخص شود که ملک در منطقه‌ای از طرح‌های شهرداری قرار دارد، با دقت بیشتری بررسی می‌شود که ساخت بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل ایجاد نکند.

۴. دستور نقشه

بعد از انجام مراحل گفته شده، دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، تعداد طبقات و سطح اشغال برای هر طبقه نوشته می‌شود. بر این اساس متراژ سند (نه متراژ موجودی زمین) و عرض گذر مشخص می‌شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار برای شروع طراحی ارجاع داده می‌شود.

۵. طراحی نقشه

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است، چرا که تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن مشخص می‌شود. (برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت طراحی ساختمان از کارشناسان شرکت ابنیه طراحان نصر به منوی مراجعه کنید.)

بعد از طراحی، نقشه‌ها برای بررسی ضوابط به شهرداری ارسال می‌شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد انجام می‌شود و مجدداً ارجاع داده می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

۶. پرداخت عوارض شهرداری

بعد از نهایی شدن نقشه معماری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت |محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت روستایی

۷. تهیه مدارک پیش نویس

بعد از پرداخت عوارض شهرداری تهران و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش نویس، خودِ مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.

در مجموع مدارک پیش‌نویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت اند از: برگه سبز مهر شده 4 رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، و 6 بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.

۸. چاپ پروانه

بعد از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تأییدیه‌ها به صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

گرفتن پروانه ساخت چقدر هزینه دارد؟

الف) اگر ابنیه طراحان نصر تمام کارهای مربوط به گرفتن پروانه ساختمان را انجام دهد هزینه آن چقدر می‌شود؟

با توجه به چالش‌ها و دردسرهای موجود برای گرفتن پروانه ساختمان، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا این کار را برون‌سپاری کنند. اگر بخواهید صفر تا صد گرفتن پروانه ساختمان را به ابنیه طراحان نصر واگذار کنید، هزینه آن طبق جدول زیر قابل محاسبه خواهد بود:

(برای برآورد دقیق، باید اطلاعات ملک شما را بدانیم. برای این منظور می‌توانید با شماره یا تماس بگیرید.)

نوع خدمات تعرفه شرکت ابنیه طراحان نصر (تومان)
اخذ پروانه ساختمانی 15 میلیون تومان
اخذ دستور نقشه 2 میلیون تومان
طراحی نقشه‌های معماری و اخذ تاییدیه شورای معماری مطابق با تعرفه‌های نظام مهندسی استان‌های تهران و البرز
طراحی نما و اخذ تاییدیه کمیته نما طراحی مدرن: کمتر از 150 مترمربع هر پروژه 8 میلیون تومان و بیشتر از 150 مترمربع برای هر مترمربع 50 تا 80 هزار تومان
طراحی کلاسیک: کمتر از 150 مترمربع هر پروژه 12 میلیون تومان و بیشتر از 150 مترمربع برای هر مترمربع 80 تا 120 هزار تومان
طراحی نقشه‌های ساختمانی با مهر نظام مهندسی (استان تهران و البرز) و اخذ تاییدیه نهایی مطابق با تعرفه‌های نظام مهندسی استان‌های تهران و البرز

ب) اگر خودتان تمام کارهای مربوط به گرفتن پروانه ساختمان را انجام دهید هزینه آن چقدر می‌شود؟

هزینه گرفتن پروانه ساخت با توجه به عوامل مختلفی از جمله کاربری ملک، مساحت زمین، تعداد طبقات و واحدهای ساختمان، تعداد پارکینگ و… محاسبه می‌شود و قیمت ثابت و مشخصی ندارد. این هزینه‌ها در هر شهر متفاوت است. به طور کلی می‌توانید هزینه صدور پروانه ساختمان را از طریق فرمول‌های زیر محاسبه نمائید:

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب ✕ (مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ای

مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه ‌می‌شود:

ضریب (درصد) سطح زیربنا (مترمربع)
5 تا 60
10 از 60 تا 100
18 از 100 تا 150
30 از 150 تا 200
45 از 200 تا 300
65 از 300 تا 400
90 از 400 تا 500
120 500 به بالا

مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه ‌می‌شود:

هزینه جواز ساخت یک مجتمع مسکونی = ضریب ✕ قیمت منطقه‌ای ✕ (مساحت کل زیربنا ✕ زیربنای درخواستی/تعداد کل واحد‌های مسکونی ✕ 100)

ضریب (درصد) زیربنای درخواستی (مترمربع)
15 تا 200
20 از 200 تا 400
25 از 400 تا 600
30 600 به بالا

گرفتن پروانه ساخت چقدر طول می کشد؟

اخذ پروانه ساخت در شهر تهران از 2 ماه تا بیشتر از 6 ماه زمان می‌برد و نمی‌توان زمان دقیقی را برای آن پیش‌بینی نمود.

آیا همه پروژه‌ها به اخذ پروانه ساختمان نیاز دارند؟

در اغلب موارد، بازسازی و تعمیرات ساده نیاز به اخذ پروانه ندارد و توسط پیمانکاران یا خود مالک و بدون درخواست مجوز ساخت انجام می‌شود. اما پروژه‌های ساخت یا بازسازی‌هایی که شامل تغییرات عمده در ساختار ساختمان مانند دیوارهای باربر و نما باشد، نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد و برای برخی از تغییرات نیاز به تأییدیه متخصص و بررسی دقیق است.

پروانه ساختمان شامل چه اطلاعاتی است؟

پروانه ساختمان یا جواز ساخت یک پرونده رسمی از شهرداری است. مالک یا نماینده حقوقی آن درخواستی را به شهرداری برای دریافت و اخذ پروانه ساختمان برای پروژه مدنظر که می‌تواند نوسازی، ساخت‌وساز و یا بازسازی باشد، ارائه می‌دهد. عملیات ساخت‌وساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد.

پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین خواهد بود.

اخذ پروانه ساختمان چه مزایایی دارد؟

  • بهره‌مندی از تسهیلات بانکی
  • بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان
  • جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی

استفاده از قوانین نظام مهندسی، اصلی‌ترین هدف اخذ جواز ساخت اطمینان از ساخت‌وساز قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری اسهزینه اخذ پروانه ساختمان چقدر است؟

پروانه ساخت مجوزی می‌باشد که توسط شهرداری‌ها صادر ‌می‌شود که پیش از شروع کار باید نسبت به گرفتن آن اقدام نمود. هرگونه ساخت و ساز بدون دریافت مجوز خلاف قانون می‌باشد و شهرداری‌ها و سایر ارگان‌های مربوطه نسبت به پیشگیری از ادامه ساخت و ساز بناهای بدون مجوز اقدام خواهند کرد. با توجه به اهمیت دریافت این مجوز در این مطلب سعی داریم به هزینه اخذ پروانه ساختمان بپردازیم تا بتوانید به صورت حساب شده تمامی عوامل را مد نظر قرار داده و برای دریافت آن اقدام نمایید.

شرکت

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه اخذ پروانه ساختمان و همچنین راهنمایی در جهت اخذ پروانه ساختمان می توانید با شماره تماس حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید:

پروانه یا جواز ساخت چه کاربردی دارد؟

پروانه ساختمان در واقع دفترچه ای می‌باشد که در آن مشخصات بنا مورد نظر درج شده است. در این دفترچه مشخصات مهندسین ناظر ساختمان طراح و مجری، مشخصات سازه‌ای، اطلاعات معماری بنا، مشخصات دیوارها و نما، تجهیزات و تاسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی سازه، اطلاعات فنی تجهیزات برق و آسانسور در قالب جدول‌هایی به صورت فهرست‌وار ذکر شده است.

برای هر کدام از این مشخصات ذکر شده در بالا به تفصیل و به تفکیک توضیحاتی داده شده و خریداران و متقاضیان خرید ساختمان می‌توانند با نگاهی به این دفترچه از کیفیت بنا آگاه شوند. البته اصلی‌ترین هدف از گرفتن مجوز ساخت اطمینان از ساخت‌وساز قانونی بر اساس مشخصات فنی استاندارد و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری می‌باشد.

بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه ساختمان و افراد مشغول به کار در ساخت و ساز بنا، جلوگیری از بروز حوادث حین ساخت و استفاده از تجارب فنی و مهندسی از دیگر دلایل اخذ پروانه ساختمان به شمار می‌آیند. برای اطلاع از هزینه اخذ پروانه ساختمان می‌توانید، با شرکت ساختمانی رویال سازه پایدار تماس بگیرید تا با بررسی شرایط راهنماییتان کنیم.

بیشتر بخوانید :

مراحل و هزینه دریافت پروانه و جواز ساختمان

  • برای گرفتن پروانه ساخت بنا ابتدا مالک یا وکیل او باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نموده و با ارائه مدارک زیر برای ثبت نام اقدام نماید:

اصل و کپی سند ملک، حضور تمامی مالکان یا وکیل ملک، کارت ملی، برگه تسویه ‌حساب عوارض نوسازی شهرداری در سال‌های گذشته و سال جاری.

  • در مرحله بعدی پرونده تشکیل ‌می‌شود و بعد از تشکیل پرونده بازدید انجام ‌می‌شود. طی عملیات بازدید مواردی مثل ابعاد ملک، عرض خیابان، بنای موجود و موقعیت مجاورین مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • یک اتوماسیون اداری برای ملک دستور نقشه صادر ‌نموده و اطلاعاتی چون ابعاد باقی ‌مانده ملک بعد از اصلاحیه‌‌های موردنظر شهرداری، مساحت آن پس از اصلاح، تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه در دستور نقشه ذکر خواهد شد. علاوه براین، در این مرحله بر حسب پهنه‌ای که ملک در آن واقع شده است، متراژ سند، عرض‌ گذر و حجم ساختمان، مشخص ‌می‌شود.
  • در این مرحله طبق قوانین و مقررات شهرداری و دستور صادر شده، نقشه بنا طراحی ‌می‌گردد. این قسمت به نوعی مهم ترین مرحله اخذ پروانه ساختمان محسوب می‌شود و طراح باید تمام مهارت خود را به خرج دهد تا در راستای ضوابط تعیین شده نقشه‌ای طراحی کند که از مساحت زمین حداکثر استفاده را ‌ببرد.
  • بعد از تایید شدن نقشه، عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه از بنا و نوع کاربری آن، محاسبه شده و نهایتا هزینه اخذ پروانه ساختمان مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید :

  • شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه اخذ پروانه ساختمان و همچنین راهنمایی در جهت اخذ پروانه ساختمان می توانید با شماره تماس حاصل نمایید.

محاسبه هزینه دریافت پروانه ساختمان

محاسبه هزینه اخذ پروانه ساختمان متناسب با کاربری ملک نتفاوت می‌‌باشد. به عبارتی عواملی که در هزینه جواز ساخت بنا تاثیر می‌گذارند، شامل مواردی چون متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ملک، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای ساختمان می‌شوند. در ادامه محاسبه هزینه پروانه ساخت برای بناهای مسکونی یا یک واحدی و مجتمع های مسکونی را آورده‌ایم که با توجه به آن بتوانید

هزینه جواز ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب*(مساحت ناخالص زیربنای سازه) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقه‌ای آن

مساحت ناخالص زیربنا نیز برابر است با مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان. برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می‌توانید با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

مراحل پس از پرداخت هزینه اخذ پروانه ساختمان

بعد از پرداخت عوارض شهرداری درخواست تعیین ناظر انجام ‌خواهد شد و باید برگه‌‌های سهمیه آن‌ به انضمام قرارداد بین طرفین به‌ عنوان ملاک تکمیلی پیش‌ نویس پروانه ساخت و برگه تعهد رعایت اصلاحی توسط شخص مالک تهیه شوند. همچنین  تمامی مدارک نام برده از جمله مواردی که در دفترچه پروانه سختمان درج می شوند، باید توسط مالک به دفتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید :

اعتبار پروانه ساختمانی چه مدت است؟

پروانه ساخت از روزی که صادر می‌شود تا ۲ سال اعتبار دارد که ۲سال دیگر هم به آن اضافه خواهد شد. هر جواز ساختی به طور کلی تا ۴سال تاریخ انقضا دارد و با توجه به متراژ، کاربری سازه و تغییراتی که ممکن است در نقشه ایجاد شود، به زمان بالا اضافه خواهد شد.

زمان مورد نیاز برای ساخت بر اساس متراژ بنا اعلام‌شده و اگر مالک نتواند در این مدت زمان ساخت‌وساز را تمام کند، ابتدا به او اخطار داده می‌شود و پس از آن عوارض تعویق به آن تعلق خواهد گرفت. اگر در حین ساخت بنا به علت‌های مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند، باید پرونده‌ای در دفاتر خدمات الکترونیک تشکیل داده شود و مراحلی مثل صدور پروانه اولیه طی شود تا پروانه جدیدی صادر کنند.

چنانچه اضافه بنایی مازاد بر متراژ پروانه ساخت مشاهده گردد، ابتدا جلوی کار گرفته خواهد شد و سپس مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی کرده و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری باید بابت اضافه متراژ، عوارض بپردازد تا گواهی عدم تخلف برای او صادر شود که این عمل باعث افزایش هزینه اخذ پروانه ساختمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

هزینه اخذ پروانه ساختمان برای آپارتمان مسکونی در شهر تهران از آیتم‌هایی می‌باشد که در قیمت نهایی بنا تأثیر دارد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، عوامل زیادی بر هزینه پروانه اثر می‌گذارند که اهمیت آن‌ها قیمت منطقه‌ای و مساحت ناخالص زیربنا را شامل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا و اخذ پروانه ساخت بهتر است به سراغ یک شرکت معتبر مانند رویال سازه پایدار بروید تا ضمن مشاوره‌های کاربردی شما را در راستای دریافت این مجوز بدون پرداخت هزینه اضافی راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید:

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه اخذ پروانه ساختمان و همچنین راهنمایی در جهت اخذ پروانه ساختمان می توانید با شماره تماس حاز جمله هزینه جواز ساخت سال 1402، هزینه عوارض شهرداری می باشد که در زمان ثبت درخواست دریافت پروانه و هم چنین، پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌ شده، به شهرداری پرداخت می گردد. عوامل مختلفی همانند مساحت ناخالص زیربنا و قیمت منطقه‌ای آن، بر نحوه محاسبه میزان هزینه پروانه ساخت ۱۴۰۲ تاثیر گذار است.

برای محاسبه میزان هزینه جواز ساخت سال 1402

برای محاسبه میزان هزینه جواز ساخت سال 1402

جواز ساخت، مجوزی رسمی است که از جانب شهرداری صادر شده و به مالک یا پیمانکار اجازه می دهد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی مربوطه را، بر مبنای چهارچوبی مشخص آغاز نموده و ادامه دهد. برای کسب این جواز، همانند سایر مجوزها، لازم است که متقاضی هزینه ای را به عنوان هزینه جواز ساخت، به مراجع ذی صلاح پرداخت نماید.

انجام هر گونه عملیات ساخت و ساز، بدون صدور پروانه یا مجوز ساخت، غیر قانونی تلقی گردیده و از جانب مراجع نظارت بر ساختمان مورد پیگرد قرار خواهد گرفت. بنابراین؛ لازم است که متقاضی با هزینه جواز ساخت در سال 1402 آشنا بوده و از نحوه محاسبه آن، اطلاع داشته باشد.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که میزان هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲ چه مقدار می باشد؛ به نحوه پرداخت این هزینه بپردازیم. سپس در خصوص محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت سال 1402 صحبت خواهیم کرد و در انتها؛ نحوه استعلام هزینه پروانه ساخت ارائه خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

میزان هزینه جواز ساخت سال 1402

همانطور که برای ثبت شرکت، نیاز به داشتن مجوز فعالیت است؛ برای انجام ساخت و ساز نیز نیاز به مجوز های مربوطه من جمله جواز ساخت می باشد. جواز ساخت یا پروانه ساخت، سندی است که برای احداث ساحتمان یا نوسازی، و هم چنین، اطمینان از رعایت اصول ساخت و ساز از جانب شهرداری صادر شده و در اختیار مالک قرار می گیرد. این ، می تواند توسط شخص مالک اخذ شده و یا روند آن، توسط پیمانکار انجام گیرد.

توجه به این نکته در این میان حائز اهمیت می باشد که کلیه پروژه های مربوط به ساخت و ساز، نیازی به اخذ مجوز یا پروانه از سوی شهرداری ها نداشته و تنها پروژه هایی نیاز به اخذ جواز ساخت دارند که در آن، بنایی به بنای قبلی اضافه شده یا این که تغییرات عمده در ساختار ساختمان به وجود آمده است.

پروانه و یا جواز ساخت، در واقع دفترچه ای می باشد که در آن، مشخصات مربوط به سازه، از قبیل مشخصات مهندسان ناظر، طراح و مجری، اطلاعات فنی و…. درج شده است. یکی از مسائل مهمی که در هنگام اخذ جواز برای متقاضی اهمیت دارد، میزان این هزینه می باشد. به همین جهت، این بخش از مقاله به بیان میزان هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده که به شرح زیر می باشد:

عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال 1402: یکی از هزینه های لازم برای اخذ جواز ساخت، پرداخت عوارض نوسازی و عوارض شهرداری در سال ۱۴۰۲ می باشد. این هزینه در زمان ثبت درخواست مجوز ساخت در شهرداری ها یا دفاتر خدمات الکترونیک از متقاضی اخذ شده و میزان ، در هر استان و نیز بخش های مختلف هر استان بر حسب منطقه، متفاوت می باشد.

همچنین، علاوه بر پرداخت عوارض شهرداری در هنگام ثبت درخواست، متقاضی می بایست هزینه ای را با همین عنوان، بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌ شده از سوی دفاتر خدمات شهری، به شهرداری پرداخت نماید. عوارض شهرداری در این مرحله، بر مبنای متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می گردد.

بنابر این، همانطور که پیش تر بیان شد، هزینه جواز ساخت با توجه کاربری ملک متفاوت می باشد و عوامل مختلفی از جمله متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای ساختمان در آن موثر می باشند. در قسمت زیر، نحوه محاسبه هزینه پروانه ساخت برای ساختمان های مسکونی یا یک واحدی به صورت فرمولی ارائه گردیده است:

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب (مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تامین شده 20) قیمت منطقه‌ای

 منظور از مساحت ناخالص زیر بنا در این فرمول؛ مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان می باشد. در جدول زیر، ضریب متناسب با متراژ زیر بنا، ارائه گردیده است که به شرح زیر می باشد:

ضریب (درصد) سطح زیربنا (مترمربع)
5 تا 60
10 از 60 تا 100
18 از 100 تا 150
30 از 150 تا 200
45 از 200 تا 300
65 از 300 تا 400
90 از 400 تا 500
120 500 به بالا

بنابر این، متقاضیان می توانند بر اساس ضریب متناسب با متراژ زیر بنا و همچنین، تعداد پارکینگ تامین شده و قیمت منطقه ای، به محاسبه هزینه جواز ساخت بپردازند. توجه به این نکته ضروری است که هر چه تعداد مساحت زیر بنا و قیمت منطقه ای افزایش یابد، هزینه جواز ساخت نیز افزایش می یابد.

 

نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال 1402

 در قسمت گذشته، در رابطه با میزان هزینه جواز ساخت در سال 1402 صحبت نموده و بیان کردیم که هزینه جواز ساخت با توجه کاربری ملک متفاوت می باشد و عوامل مختلفی از جمله متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای ساختمان در آن موثر می باشند. در این میان ممکن است که این سوال برای افراد مطرح شود که نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت در سال ۱۴۰۲ به چه شکلی می باشد. به همین دلیل، در این قسمت، چگونگی پرداخت این هزینه دریافت یا نوسازی ساختمان بیان شده است:

همانطور که پیش تر بیان شد، متقاضی می بایست برای دریافت جواز ساخت در سال 1402 مبلغی را بابت عوارض شهرداری به این نهاد پرداخت نماید. این هزینه در چندین مرحله (ثبت درخواست جواز کسب در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک و هم چنین، پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات) از متقاضی اخذ می شود.

نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲ نیز، به این صورت است که شخص می بایست هزینه عوارض را به شیوه حضوری در شهرداری پرداخت نماید، یا این که به پرداخت غیر حضوری این هزینه اقدام نماید. پرداخت غیر حضوری عوارض شهرداری از طریق سامانه و اپلیکیشن تهران من، ارسال کد شناسایی ۱۵ رقمی واحد مسکونی و ۱۲ رقمی واحد غیر مسکونی، به سامانه پیامکی 1370000070، سامانه تلفنی 137 و کد دستوری #137* انجام می شود.

دکمه بازگشت به بالا