علمی و پزشکی

هوش مصنوعی گوگل زنگ خطر را برای چه کسانی به صدا درآورد؟

پریسا عباسی – گوگل در آخرین سمینار سالانه I/O ( ورودی/خروجی، ارتباط برقرار کردن بین یک سیستم پردازش اطلاعات مانند رایانه و دنیای بیرون «انسان») خود در سانفرانسیسکو ، سرانجام از افزودن هوش مصنوعی به موتور جستجوگر خود رونمایی کرد، و ظاهراً این چشم انداز گوگل شامل به زانو درآوردن ناشران دیجیتال است.

هوش مصنوعی مولد به تازگی با نام « Search Generative Experience» یا به اختصار SGE به جستجوگر گوگل اضافه شده و فرآیند جستجو را هوشمندانه‌تر و ساده‌تر خواهد کرد. این فرآیند با بلوک اسنپ‌شات هوش مصنوعی، در قسمت فوقانی صفحه آغاز می‌شود. یکی از نمونه‌هایی که گوگل در ارائه این فناوری خود استفاده کرده این است: مثلاً بپرسید “چرا نان خمیر ترش هنوز اینقدر محبوب است؟” و قبل از اینکه به blue links ( ده نتیجه برتر از سرچ یک کلمه کلیدی که در صفحه اول جستجوگرها ظاهر می‌شوند) برسید، گوگل یک مدل زبان بزرگ بنام”LLM” که خلاصه شده است را در اختیار شما می گذارد. (LLM: یک مدل زبانی متشکل از یک شبکه عصبی با پارامترهای زیادی است که بر روی مقادیر زیادی متن بدون برچسب با استفاده از یادگیری خود نظارتی، یا یادگیری نیمه‌نظارتی آموزش داده شده ‌است).

دیوید پیرس از نشریه The Verge در این باره می‌گوید: “نتایج جستجوی عادی گوگل تقریباً بلافاصله بارگیری می‌شود.” در بالای آنها، یک مستطیل نارنجی رنگ چشمک می‌زند و می‌درخشد و عبارت “هوش مصنوعی مولد آزمایشی است” را نشان می‌دهد. چند ثانیه بعد، قسمت درخشنده با یک خلاصه تولید شده توسط هوش مصنوعی جایگزین می‌شود. چند پاراگراف با جزئیات طعم خوب خمیر ترش، ویژگی‌های پربیوتیک آن و موارد دیگر بر روی صفحه ظاهر می‌شوند.

«در سمت راست، سه لینک به سایت‌هایی که درباره سرچ شما وجود دارد اضافه می‌شود که آنچه در قسمت خلاصه آمده است را «تأیید» می‌کند.

ناگفته نماند، این فرمت جستجو، که در آن گوگل از فناوری هوش مصنوعی برای تسهیل اینترنت برای کاربران استفاده می‌کند، با نحوه کار اینترنت با جستجوی ساده امروزی بسیار متفاوت است. در حال حاضر، اگر همان سؤال را در گوگل جستجو کنید(چرا نان خمیر ترش هنوز اینقدر محبوب است؟) با صحنه آشناتری مواجه می‌شوید: لینکهای برجسته از هر وب سایتی که بیشترین و بهترین سئو را دارد (در مورد نان خمیر ترش،اولین وب سایتی که بالا آمد British Baker بود)، و به دنبال آن مجموعه‌ای از Blue Link ها در مورد موضوع سرچ شده قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

در نگاه اول، این تغییرات ممکن است نسبتاً جالب به نظر برسد. چون اغلب، همه افرادی که وبگردی می‌کنند، دنبال خلاصه یا قطعه‌ای از آنچه سرچ کرده‌اند هستند.

در ماه آوریل، طبق داده‌های SimilarWeb، گوگل میزبان تقریباً ۹۱٪ درصد از کل ترافیک جستجو در اینترنت بوده است .اینترنت یک بازار جهانی است و گوگل حاکم آن است.

به این ترتیب، این نسخه نمایشی یک سوال بسیار مهم در مورد آینده صنعت روزنامه‌نگاری که از قبل با مشکلات زیادی روبه‌رو است را مطرح می کند: آیا هوش مصنوعی گوگل قرار است کار اصلی روزنامه نگاران را نابود کند؟ و یک نسخه خلاصه شده از مطالب بزرگتر را در اختیار کاربران قرار دهد؟ بدون اینکه کاربران را به نسخه اصلی متصل کند. چه بلایی بر سر ناشران و کسب درآمد آنان می‌آید؟ آیا آنها می‌توانند به کار خود ادامه دهند؟

تحقیقات نشان داده است که کاربران وقتی چیزی را سرچ می‌کنند اغلب تا پایین صفحه را نگاه نمی‌کنند، چه برسد به اینکه به صفحه دوم نتایج جستجو بروند.

رابط جستجوی جدید گوگل، بر اساس مدلی ساخته شده است که قبلاً به آنها آموزش داده شده،(مثل بارگیری در کشتی‌ها که بر روی هم قرار دادن بارها نیازی به دخالت انسان ندارد و توسط ماشین‌ها انجام می‌شوند). این رابط‌ها محتوای ساخته شده توسط انسان را می‌گیرند و آن را به جویندگان اطلاعات باز می‌گرداند. و این یعنی دور کردن کلیک‌های ارزشمند از ناشرینی که در واقع تمام کار گزارش‌دهی را انجام داده‌اند؛ و همچنین حفظ منافع گوگل.

AI-and-journalism.jpeg

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا گوگل قصد دارد به این ناشران غرامت پرداخت کند یا نه!

سخنگوی گوگل در ایمیلی به Futurism، گفت که “ما این تجربه جدید هوش مصنوعی را به عنوان آزمایشی در آزمایشگاه‌های جستجو (سرچ) معرفی می‌کنیم تا به ما در تکرار و بهبود اطلاعات کمک کند ، و بتوانیم بازخورد کاربران و سایر ذینفعان را هم دریافت کنیم.

او همچنین افزود: «همانطور که ما قابلیت‌های جدید مبتنی بر زبان LLM را در سرچ‌ها آزمایش می‌کنیم، به اولویت‌بندی رویکردهایی ادامه می‌دهیم که به ما امکان می‌دهد ترافیک ارزشمندی را برای طیف گسترده‌ای از سازندگان ارسال کنیم و از یک وب سالم و باز، پشتیبانی کنیم.»

گوگل در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت برنامه‌هایی برای جبران خسارت به ناشرانی که کار آنها توسط هوش مصنوعی از بین می‌رود، دارد یا خیر، پاسخ چندانی نداد.

این سخنگو به Futurism گفت: “ما برنامه‌ای برای اشتراک‌گذاری در این مورد نداریم، اما به کار با اکوسیستم گسترده‌تر ادامه خواهیم داد.”

با این حال، ناشران نسبت به این تغییرات بسیار نگران هستند.

الکس دونالدسون، مالک سایت RPG می‌نویسد: «اگر هوش مصنوعی واقعاً کار کند و به روشی گسترده اجرا شود، به معنای واقعی کلمه، پایان کسب‌وکار برای بخش‌های وسیعی از رسانه‌های دیجیتال خواهد بود.»

در انتها، سوالات زیادی وجود دارد که گوگل باید به آنها پاسخ دهد، از جمله اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی، از جمله گوگل، همیشه اطلاعات و اخبار را جعل می‌کنند.

غول «سیلیکون‌ولی» مدت‌هاست مدعی شده که هدفش دسترسی حداکثری به اطلاعات است. با این حال، SGE ظاهراً به دنبال انجام کاری کاملاً متفاوت است و اگر این شرکت راهی برای جبران خسارتی که ناشران به کار روزنامه‌نگاران وارد می‌کنند پیدا نکند، تأثیرات آن بر دسترسی واقعی مردم به اطلاعات می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

منبع: futurism

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا