علمی و پزشکی

واکسیناسیون ۲۳۰ هزار اتباع غیرایرانی علیه سرخک؛ تاکنون

به گزارش شفاف، دکتر. سید محسن زهرایی به مناسبت هفته واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفظ و ارتقای سلامت کودکان و سایر گروه های هدف جامعه است.

وی افزود: در طول سال ها، کشورها ابتکارات و اقدامات مختلفی را برای بهبود برنامه واکسیناسیون گروه های هدف امتحان کرده اند. به عنوان مثال، در مناطق مختلف سازمان بهداشت جهانی، ایده برگزاری هفته واکسیناسیون مطرح شد که از سال 2000 تا 2010 در دو یا سه منطقه سازمان بهداشت جهانی و سپس در برخی از کشورهای عضو مدیترانه شرقی آغاز شد. از جمله ایران. در نهایت، با توجه به نتایج مطلوب برای جلب مشارکت جامعه و ترویج برنامه‌های واکسیناسیون، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در نشست سالانه خود در اردیبهشت 1391 تصویب کردند که هر ساله در تمام کشورهای جهان، آخرین هفته ماه آوریل هفته جهانی واکسیناسیون نامیده شود.

زهرایی تصریح کرد: معمولا کشورها از این فرصت برای رسیدن به اهداف متعددی استفاده می کنند. اول این که متخصصان بهداشت و جامعه پزشکی آموزش های مناسبی در مورد برنامه واکسیناسیون و اهمیت آن دریافت کنند. تیم‌های سیار به مناطق روستایی دوردست سفر می‌کنند و برنامه‌های آموزشی را برای مشارکت دادن جامعه و آموزش خانواده‌ها انجام می‌دهند و در نهایت از حمایت‌های سیاست‌گذاران ارشد مراقبت‌های بهداشتی کشور برخوردار می‌شوند.

رئیس اداره ایمن سازی و پیشگیری از بیماری های با واکسن مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: امسال این برنامه را به جای هفته اول اردیبهشت در هفته پایانی اردیبهشت برگزار می کنیم. . برای برهم زدن ماه مبارک رمضان.» و از شنبه 24 تا 20 اردیبهشت هفته واکسیناسیون در کشورمان برگزار می شود و برنامه هایی توسط دانشکده پزشکی اجرا می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، زهرایی گفت: در حال حاضر با اپیدمی سرخک در کشورهای همسایه مواجه هستیم که در کشور ما مواردی را به دنبال داشته است، بنابراین عملیات واکسیناسیون سرخک برای افراد واکسینه نشده از جمله افغان ها در دستور کار قرار دارد. و او را اعدام کردند. تاکنون 230 هزار غیرایرانی علیه سرخک واکسینه شده اند و این برنامه طی هفته آینده با عنوان هفته واکسیناسیون با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره ایمن سازی و بیماری های پیشگیری مرکز واکسیناسیون بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: امیدواریم هفته واکسیناسیون فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی از دستاوردهای ارزشمند برنامه واکسیناسیون باشد. در جهان و ایران.” این هفته حل می شود.

دکمه بازگشت به بالا