بین الملل

واکنش آمریکا به خبر ایجاد «ناتوی پاسیفیک» علیه چین

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا میزبان فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در کمپ دیوید بود. این نخستین دیدار به این شکل بین روسای این سه کشور بود.

بایدن در نشست خبری مشترک با بیان اینکه تعهدات واشنگتن به توکیو و سئول پایدار است، افزود: این نخستین نشستی بود که من در کمپ دیوید با حضور سران ژاپن و کره جنوبی داشتم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ادامه داد سه متحد همکاری دفاعی سه جانبه خود را در منطقه هند-پاسیفیک با انجام رزمایش‌های چندجانبه سالانه تقویت می‌کنند.

این رزمایش‌ها بر اساس مانورهای دوره‌ای در منطقه انجام می‌شود که پیشتر خشم مقام‌های کره شمالی و چین را برانگیخته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در یک نشست خبری جداگانه در پاسخ به اینکه آیا شراکت سه جانبه به منزله آغاز نوعی از ناتوی کوچک در منطقه پاسیفیک است، گفت: خیر اینطور نیست. این ناتو برای پاسیفیک نیست. ما این را گفته‌ایم. ما به این روند تاکید می‌کنیم. نشست روز جمعه در کمپ دیوید علیه کسی نیست.

اگرچه بایدن مدعی شده که این نشست درباره چین نبوده اما خودش و شرکایش بارها به چین در اظهاراتشان برای خبرنگاران اشاره کردند.

در جریان نشست رو در روی با کیشیدا که اویل روز جمعه انجام شد، بایدن گفت، دو طرف بر روی مقابله با “رفتار خطرناک چین” در منطقه دریای چین جنوبی همکاری دارند و بر ضرورت صلح و ثبات در تنگه تایوان نیز تاکید کرد.

311311

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا