بین الملل

واکنش لندن به شورش واگنر: برای چند سناریوی مختلف آماده‌ایم

نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به تاثیرات مخرب بالقوه تنش‌ها میان واگنر و کرملین، گفت که انگلیس برای سناریوهای مختلف روسیه آمادگی دارد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه لندن شرایط را بادقت تحت‌نظر دارد، گفت: هنوز برای تعیین قاطعانه اینکه تبعات این تحولات چه می‌تواند باشد، خیلی زود است؛ اما ما مثل همیشه برای چندین سناریوی مختلف آماده هستیم.

او در ادامه با «غیرقانونی» خواندن حمله روسیه به اوکراین، گفت: این وضعیتی است که ما آن را تحلیل کرده و تحت نظر داشته‌ایم؛ زیرا از تبعات جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین و تنش‌هایی که میان گروه واگنر و دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درگرفته آگاه هستیم.

پوتین در روزهای اخیر با چالشی بی‌سابقه مواجه شده و شاهد شورش یک گروه پیمانکار نظامی به نام واگنر بود.

در ماه‌های گذشته خبرهایی به گوش می‌رسید از اختلاف میان یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه پیمانکار نظامی واگنر و نیروهایش از یک سو و ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو از سوی دیگر. واگنری‌ها ارتش روسیه را به بی‌کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از این گروه در جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هرازگاهی تهدید می‌کرد که نیروهای خود را از خطوط مقدم جنگ خارج می‌کند.

این تنش‌ها در جمعه‌شب هفته گذشته با پیامی که پریگوژین در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به اوج رسید. او در این رشته‌ پیام‌های صوتی و تصویری، به سیم آخر زد و مدعی شد که نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند. رئیس واگنر تهدید کرد که انتقام خواهد گرفت.

رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در کانال تلگرامی خود گفته‌بود: وزارت دفاع روسیه در تلاش است افکار عمومی و رئیس‌جمهوری را فریب دهد و این داستان را به تصویر بکشد که گویی سطوح جنون‌آمیزی از تهاجم از طرف اوکراینی وجود داشت و آنها می‌خواستند به همراه تمامی بلوک ناتو به ما (روسیه) حمله کنند.

مدت کوتاهی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مدعی شد که حمله مسکو طرح‌های اوکراین را برای «حمله‌ای گسترده به دونباس و سپس به کریمه» خنثی کرده است.

پریگوژین همچنین گفت که رهبری روسیه می‌توانست با مذاکره با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از جنگ جلوگیری کند.

او با نیروهایش به سمت مسکو حرکت کردند تا رهبران نظامی روسیه را که او «فاسد» قلمداد کرد، به سزای اعمالشان برسانند؛ اما در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، آتش این درگیری فرو نشست.

ولادیمیر پوتین این شورش را «خنجری از پشت» دانست و هشدار داد که با عوامل آن برخورد خواهد کرد؛ اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شنبه‌شب به وقت مسکو اعلام کرد که برای اجتناب از رویارویی و خونریزی، توافقی با پریگوژین حاصل شده و او با ضمانت شخص پوتین به بلاروس می‌رود.

این وقایع کشورهای دوست و دشمن روسیه را با پرسش‌های فراوانی درباره آینده این کشور مواجه کرد؛ کشوری که دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا