علمی و پزشکی

پروتز دندان یعنی چه؟

دندان مصنوعی چیست، برای چه مواردی استفاده می شود و برای چه کسانی مناسب است؟

وقتی دندان از دست رفته برداشته می شود، فضای دندان برای همیشه خالی می ماند، مگر اینکه با پر کردن دندان پر شود. پروتزهای دندانی راه مهمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. با ما همراه باشید تا به طور کامل شما را با تعریف دندان مصنوعی، انواع آن و کاربرد دندان مصنوعی متحرک و ثابت در دندانپزشکی آشنا کنیم.

دندان مصنوعی چیست؟

به طور کلی، هر وسیله دندانی که جایگزین دندان از دست رفته یا پوشاندن عیب دندانی شود، پروتز است. بر اساس این تعریف، انواع دندان مصنوعی عبارتند از:

پروتز کامل یا دندان مصنوعی (پرتز) – (هزینه دندان مصنوعی)

دندان های جزئی

تاج پادشاهی

درجا یا کمتر

ایمپلنت دندان

انواع دندان دائمی

اگر پروتز متحرک نباشد، واضح است که پروتز ثابت است. پروتزهای دائمی باید تشویق شوند. بر این اساس، دو نوع پروتز ثابت دندان وجود دارد.

پروتز بر پایه ایمپلنت ثابت: یکی از تمام دندان های فک را می توان با پروتز جایگزین کرد.

پروتز ثابت مبتنی بر پروتز: از دو دندان مصنوعی، تاج و بریج تشکیل شده است.

انواع پروتزهای متحرک

به طور کلی دو نوع پروتز متحرک داریم:

کاملا مصنوعی

این حتی یک تشک برای لوله های اکستنشن است

اگر همه دندان ها کشیده شوند از پروتز کامل و اگر برخی از دندان ها کشیده شوند از پروتزهای جزئی یا ناقص متصل به دندان های واقعی استفاده می کنیم.

پروتز کامل چیست؟

پروتزهای کامل می توانند منظم یا مستقیم باشند. یعنی به دو دسته جداگانه تقسیم می شوند. پروتزهای فوری به صورت موقت استفاده می شوند و تا زمانی که پروتزهای کامل دائمی آماده شوند، می توان از آنها به عنوان دندان جایگزین موقت استفاده کرد. تقریباً 12 هفته پس از کشیدن دندان، می توان از پروتزهای موقت و فوری استفاده کرد.

پس از تهیه دندان مصنوعی سنتی؛ پروتزهای فوری دور ریخته می شوند و دیگر استفاده نمی شوند. با توجه به اینکه دندان‌ها، فک‌ها و لثه‌ها در طول دوره نقاهت پس از کشیدن دندان کوچک یا کوچک می‌شوند، استفاده فوری از پروتز با مشکلاتی همراه است و نیاز به چندین بار مراجعه به دندانپزشک برای اصلاح دارد.

پروتز پارسیل یا پروتز پارسیل

پروتزهای ناقص یا جزئی جزو دسته پروتزهای متحرک هستند و از اجزای متعددی تشکیل شده اند. دندان های مصنوعی جایگزین در این پروتزها روی پایه پلاستیکی همرنگ لثه قرار می گیرند. این کیت با نگهدارنده فلزی در داخل دهان قرار می گیرد و به طور موقت ثابت می شود. اگر می خواهید پروتزهای مقرون به صرفه داشته باشید، می توانید با Parchiles حساب باز کنید.

زمانی که هنوز تعدادی دندان طبیعی در فک بالا و پایین وجود دارد، معمولا از این پروتزها برای جایگزینی دندان های از دست رفته دیگر استفاده می کنیم. یک پروتز ناقص نه تنها فضای ایجاد شده توسط دندان از دست رفته را پر می کند، بلکه از تغییر موقعیت دندان های دیگر نیز جلوگیری می کند.

هزینه مراقبت از دندان چقدر است؟

هزینه پروتز بستگی به هزینه آزمایشگاه و کلینیک دندانپزشکی سازنده دارد و متفاوت است. اما اگر توسط متخصص انجام شود، قیمت پروتز دندان افزایش چشمگیری پیدا می کند. برای دریافت قیمت واقعی دندان مصنوعی و دندان مصنوعی حتما به کلینیک دندانپزشکی ایده آل یکی از بهترین کلینیک های تهران مراجعه کنید.

آیا بیمه هزینه های دندان مصنوعی را پوشش می دهد؟

اکثر ارائه دهندگان بیمه های دندانپزشکی بخشی از هزینه های پروتز را پوشش می دهند. با این حال، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا بدانید که شرایط آنها برای پوشش پروتز شما چیست. اما با توجه به وضعیت آشفته بیمه در کشور، پرداخت هزینه دندان مصنوعی از جیب شما خالی از لطف نیست، زیرا هزینه آن چندان بالا نیست و همه توان پرداخت آن را دارند.

پروتز دندان چگونه ساخته می شود؟

ساخت و آماده سازی دندان های مصنوعی ممکن است چندین هفته طول بکشد و ممکن است لازم باشد برای چندین جلسه به دندانپزشک یا متخصص پروتز مراجعه کنید. بنابراین، فرآیند تهیه این ابزار دندانپزشکی شامل چند مرحله خواهد بود:

اولین قدم ارزیابی فک بالا و پایین است. دندانپزشک موقعیت فک ها، هماهنگی و فاصله بین آنها را اندازه گیری می کند و نوعی قالب ساخته می شود.

دندان مصنوعی از قالبی که از لثه و فک گرفته شده است و با استفاده از مواد خاصی مانند موم و انعطاف پذیری مانند پلاستیک ساخته می شود.

پروتزها آماده مونتاژ و مونتاژ هستند.

تنظیمات لازم برای راحتی و راحتی بیشتر بعدا انجام می شود.

نگهداری از پروتزهای متحرک

تجربه پروتز دندان چگونه است؟

دندان های جدید ظاهر و احساس متفاوتی دارند و چند هفته طول می کشد تا ماهیچه های گونه و زبان کار با آنها را بیاموزند. برای چند روز پس از استفاده، لثه ها کمی تحریک می شوند و تولید بزاق افزایش می یابد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دندان مصنوعی و دندان مصنوعی جدید خود عادت کنید.

آیا دندان ها غیر طبیعی هستند؟

دندانپزشکان متخصص و دندانپزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا پروتزهای مصنوعی جایگزین مناسبی برای دندان های طبیعی شما باشند. اگر به آنها نگاه کنید متوجه می شوید که ظاهر آنها چندان غیر طبیعی نیست، حتی طرح لبخند شما را زیباتر می کنند.

آیا خوردن با دندان سخت است؟

غذا خوردن با این دندان های جدید در ابتدا می تواند کمی سخت باشد. چند هفته طول می کشد تا به درستی تغذیه آنها را شروع کنید. به همین دلیل باید سعی کنید تا چند هفته بیشتر غذای نرم و خرد شده بخورید.

غذا را در دو طرف دندان بجوید. بعد از مدتی می توانید غذای جامد بخورید اما غذای سفت نخورید. زیرا ممکن است انگشتان شما درد بگیرند.

و از خوردن غذای خیلی سفت یا خیلی سفت خودداری کنید

همچنین هنگام استفاده از دندان مصنوعی باید از جویدن آدامس خودداری کنید.

هنگام استفاده از بریس، حتما از مسواک استفاده نکنید.

آیا دندان مصنوعی روی گفتار من تأثیر می گذارد؟

پس از قرار دادن دندان مصنوعی روی دندان، ممکن است تلفظ برخی کلمات دشوار باشد. اگر چنین است؛ سعی کنید با تمرین و تکرار، آواز خواندن یا صحبت با دیگران، صحبت کردن خود را بهبود بخشید. بعد از چند روز می توانید به راحتی با دندان مصنوعی جدید خود صحبت کنید.

گاهی اوقات وقتی لبخند می زنید، سرفه می کنید یا می خندید، دندان مصنوعی ممکن است بلغزد یا کمی حرکت کند، این طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما با کمک زبان به راحتی می توانید پروتز را به جای خود برگردانید.

آیا باید هر روز و 24 ساعت شبانه روز مسواک بزنید؟

دندانپزشک یا متخصص پروتز به شما نحوه مراقبت از دندان مصنوعی و زمان استفاده از آن را آموزش می دهد. اما در چند روز اول پس از آماده شدن دندان ها، باید همیشه آن ها را در دهان خود قرار دهید، حتی در هنگام خواب، تا متوجه مشکلات احتمالی آن ها شوید. اما وقتی فهمیدید با آنها راحت هستید، می توانید شب ها قبل از خواب دندان مصنوعی خود را بردارید تا لثه های شما استراحت کنند. می توانید دوباره از آن در صبح استفاده کنید

چه زمانی باید از چسب دندان مصنوعی استفاده کرد؟

رزین دندان یا رزین مصنوعی دندان در شرایط زیر استفاده می شود.

برای افزایش رضایت کاربر پروتز: چسب ها باعث افزایش پایداری پروتز، قدرت جویدن و آرامش می شوند.

برای کمک به افرادی که از هر نوع خشکی دهان رنج می برند: خشکی دهان برای دندان مصنوعی مناسب نیست و باعث حساسیت دندان می شود. برای مثال اگر سرما خورده اید می توانید از این برچسب ها استفاده کنید. چسب های دندان مصنوعی را می توان برای افراد دارای ناتوانی های عصبی از جمله سکته مغزی و افراد مسن استفاده کرد.

ایجاد ثبات و حفاظت بیشتر از عضلات صورت در افرادی که نیاز به استفاده از دندان مصنوعی خاص دارند. مانند سخنرانان عمومی یا نوازندگان.

چه زمانی نباید از چسب دندان استفاده کرد؟

در برخی شرایط و موارد نباید از چسب های دندانی استفاده کرد. برخی از این شرایط عبارتند از:

افرادی که دندان مصنوعی ثابت دارند نباید از این چسب ها استفاده کنند.

اگر مدت زیادی است که دندانپزشک لثه و دندان مصنوعی شما را ارزیابی نکرده است.

زمانی که نمی توانید از بهداشت دهان و دندان به درستی مراقبت کنید.

اگر این چسب ها بیش از حد برای مدت طولانی استفاده شوند.

در صورت حساسیت شناخته شده به مواد مصنوعی و چسب.

چگونه از خمیر دندان استفاده کنیم؟

هنگام استفاده از این چسب ها به نکات زیر توجه کنید.

ابتدا از چسب کمتر و در صورت نیاز بیشتر استفاده کنید.

چسب را به طور مساوی روی پروتز بریزید.

همیشه خمیر را روی یک خمیر دندان کاملا تمیز و شسته شده بمالید.

به یاد داشته باشید که چسب ها با دندان مصنوعی مناسب کار می کنند، پس حتما برای تهیه دندان مصنوعی به یک کلینیک تخصصی و خوب مراجعه کنید.

آیا گزینه های دیگری برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت و «بله» است. ایمپلنت و بریج دندان یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های جایگزینی دندان است. اگرچه هزینه ایمپلنت دندان از هزینه پروتز بالاتر است، اما بسیار زیبا، محکم و شبیه به دندان های طبیعی است.

از بین تمام روش های جایگزینی دندان، ایمپلنت بهتر است، اگر می توانید هزینه آن را داشته باشید و می خواهید برای همیشه دندان های عالی داشته باشید، ایمپلنت بهتر از ایمپلنت است.

از کجا می توانم دندان مصنوعی ارزان بخرم؟

هزینه دندان مصنوعی معمولا ارزان و مقرون به صرفه است. برای تهیه دندان مصنوعی میتوانید به متخصص پروتز دندان در شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا