پیام‌های رسانه‌ای، سلاح مقاومت برای به جریان انداختن پرونده اسرای صهیونیست

به گفته کارشناسان سیاسی، ویدیوها و فایل‌های صوتی که گروه‌های مقاومت از ابتدای جنگ با موضوع اسرای صهیونیست منتشر کردند، موجب تغییر و تحولی در افکار عمومی اراضی اشغالی در مقایسه با دوره قبل از آغاز جنگ و نیز شعله‌ورتر شدن اعتراضات علیه «بنیامین نتانیاهو» و کابینه او و افزایش فشارها بر آن برای امضای قرارداد تبادلی شده که می‌تواند به توقف جنگ منجر شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ گردان‌های «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس و برخی گروه‌های فلسطینی رویکرد تبلیغات رسانه‌ای را برای سوق دادن ساکنان اراضی اشغالی به پرونده اسرای صهیونیست در غزه در پیش گرفتند و در طول ۸ ماه از عمر این جنگ علیه غزه، این گردان‌ها ده‌ها فایل صوتی و تصویری مربوط به اسرای صهیونیست را در کنار عکس‌های متعدد منتشر کردند که به نظر می‌رسد حامل پیام‌هایی برای جبهه داخلی رژیم صهیونیستی هستند.

زمان رو به اتمام است

القسام تعداد زیادی از این پیام‌ها را با عناوینی چون «دولت شما دروغ می‌گوید» و «زمان رو به اتمام است» منتشر کرد که اشاره‌ای به دروغگویی‌های سران سیاسی این رژیم در خصوص پرونده اسرای صهیونیست در غزه دارد که مقاومت فلسطین در اولین روز از عملیات طوفان الاقصی در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی و مسجد الاقصی، حملات و یورش‌های آن به کرانه باختری و نیز محاصره غزه، آنها را به اسارت درآوردند.

عملیات اخیر القسام در اسارت صهیونیست‌ها که «ابوعبیده»، سخنگوی نظامی این گردان‌ها ساعات پایانی شامگاه شنبه آن را اعلام کرد، در راستای تقویت رویکرد مقاومت فلسطین در خصوص جنگ تبلیغاتی برای تحریک افکار عمومی رژیم صهیونیستی انجام شد.

چند روز قبل گردان‌های القسام با اعلام اینکه سرهنگ «أساف حمامی» فرمانده تیپ جنوبی لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی هفتم اکتبر زخمی شده و اکنون در اسارت این نیروهاست، همه را غافلگیر کرد چرا که تل‌آویو پیش از این اعلام کرده بود که این افسر در اولین روز از جنگ به قتل رسیده و حتی مراسم تشییع نمادینی را برای او برگزار کرد.

گردان‌های القسام در ویدیویی که از این افسر اسرائیلی منتشر کرد، ضمن اشاره به زخمی شدن و به اسارت در آمدن این افسر اسرائیلی در نزدیکی شهرک «ریعیم» در غلاف غزه، تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که ارتش اشغالگر سربازان و فرماندهان بازداشت شده خود را بدون روشن کردن سرنوشتشان رها می‌کند.

از سوی دیگر بسیاری از بیانیه‌های تصویری منتشر شده از سوی گردان‌های القسام یا گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی با واکنش گسترده خانواده‌های اسرای صهیونیست روبه‌رو می‌شوند، البته این مسئله را تظاهرات گسترده‌ای که از زمان آغاز جنگ در شهرهای مختلف واقع در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ برپا می‌شود، تایید می‌کنند.

این اولین باری نیست که گردان‌های القسام از این شیوه تبلیغاتی در خصوص پرونده اسرای صهیونیست استفاده می‌کند و پیش از این نیز از این شیوه به خصوص در مورد پرونده «گلعاد شالیت» سرباز اسرائیلی که در سال ۲۰۰۶ به اسارت نیروهای مقاومت درآمده و طی قرارداد تبادل اسرا در سال ۲۰۱۱ آزاد شد و نیز به شکل گسترده‌تری پس از به اسارت درآوردن چهار سرباز اسرائیلی در سال ۲۰۱۴ استفاده کردند.

«محمد الاخرس» پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی در این رابطه به «العربی الجدید» گفت: استراتژی جنگ تبلیغی که مقاومت فلسطین در پیش گرفته، بر اساس رویکردی است که آن را با توجه به شکست طرف اشغالگر و به بن‌بست رسیدن آن، به شکلی که می‌خواهد به مردم ساکن اراضی اشغالی ارائه دهد، تعیین می‌کند.

الاخرس اظهار کرد: افزوده شدن تعداد اجسادی که به دست ارتش می‌رسید، با توجه به افزایش آگاهی عمومی در اراضی اشغالی، به مقاومت در اعمال فشار بر افکار عمومی اسرائیل در مورد پرونده اسرا کمک کرد و این مسئله موجب موفقیت چشمگیر آن در جنگ تبلیغاتی شد.

به گفته این پژوهشگر، این مطالب تبلیغاتی با توجه به اینکه می‌تواند فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را افزایش دهد، اساساً طرف‌های تصمیم‌گیرنده و یا سطوح سیاسی و مقامات رسمی اسرائیل را هدف قرار نداده بلکه جامعه اسرائیل و آگاهی جمعی این رژیم اشغالگر را هدف قرار داده است.

پیام‌های رسانه‌ای، سلاح مقاومت برای به جریان انداختن پرونده اسرای صهیونیست
اهداف سیاسی نتانیاهو، مانع آزادی اسرای صهیونیست

 الاخرس در اظهارات خود به نتایج نظرسنجی اخیری که حاکی از ترجیح آزادی اسرا بر موضوع «شکست» حماس اشاره کرده و گفت: نظرسنجی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل که نتایج آن بیست و پنجم مه جاری منتشر شد، نشان داد که ۶۴ درصد از ساکنان اراضی اشغالی ترجیح می‌دهند پرونده اسرای صهیونیست حل و فصل شده و آنها آزاد شوند اما تنها ۳۰ درصد از شرکت کنندگان به شکست حماس باور دارند.

از نظر این کارشناس مسائل سیاسی، این مسئله نشانه‌ای از تغییر در افکار عمومی رژیم صهیونیستی است به ویژه که ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این باور هستند کابینه در پرونده اسرای صهیونیست موفق عمل نکرده است.

به گفته این کارشناس، اتفاقات متعددی نشان می‌دهد که جنگ تبلیغاتی مقاومت فلسطین در طول ۸ ماه پیاپی برای رسیدن به توافقی که به توقف جنگ و امضای قرارداد تبادل اسرا منجر شود، موفقیت آمیز بوده و از نظر او این اتفاقات در صورت انصراف «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» دو عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از این کابینه می‌تواند موجب تقویت و گسترش بحران داخلی رژیم صهیونیستی شده، انگیزه بیشتری برای تظاهرات در خیابان‌های اراضی اشغالی ایجاد کرده و فشارها بر نتانیاهو را افزایش دهد.

مقاومت فلسطین در خصوص اسرای صهیونیست از اعلام تعداد و وضعیت جسمانی آنها خودداری کرده و تنها به آنهایی که کشته شدند، می‌پردازد و این مسئله ابهامی را در خصوص وضعیت این اسرا ایجاد می‌کند.

پیام‌های رسانه‌ای، سلاح مقاومت برای به جریان انداختن پرونده اسرای صهیونیست
چرا ما اینجا رها شده‌ایم؟

اهداف و نشانه‌ها

در همین رابطه «حسام الدجنی» استاد علوم سیاسی دانشگاه «الامه» اظهار کرد: شیوه جنگ تبلیغی که مقاومت در پیش گرفته، اهداف متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تحریک ساکنان اراضی در خصوص پرونده اسرای صهیونیست جهت اعمال فشار بر نتانیاهو برای امضای قرارداد تبادل و نیز ضربه زدن به روحیات سربازان اسرائیلی اشاره کرد.

الدجنی گفت: از جمله دیگر اهداف مقاومت بالا بردن روحیه مردم فلسطین و بستر مردمی مقاومت و نمایش تصویر پیروزی و توان مقاومت در ساخت پیام‌های تبلیغی خطاب به جبهه داخلی رژیم صهیونیستی است.

این استاد علوم سیاسی در ادامه تاکید کرد: این شیوه مفید و نتیجه بخش است و می‌تواند تظاهرات کنونی در داخل اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه‌اش را جهت پذیرش قرارداد تبادل جدیدی که به توقف جنگ مستمر علیه غزه منجر شود، تقویت کند.

او افزود: در شرایطی که روند تظاهرات گسترش یافته و به مرحله‌ای رسیده که تعداد تظاهرکنندگان به حدود نیم تا یک میلیون نفر در تل‌آویو رسیده، این امر فشارها بر نتانیاهو را افزایش خواهد داد.

الدجنی در پایان نیز با اشاره به قصد گانتس برای انصراف از کابینه گفت که این اقدام تنها در راستای منافع انتخاباتی اوست و آن‌ها به قرارداد تبادلی که به توقف جنگ منجر شده و نقشی در رسیدن به قرارداد موردنظر مقاومت و خانواده‌های اسرا ایفا کند، تمایلی ندارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا