علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

چرا وقتی ادکلن میزنم سردرد میگیرم

عطرها می‌توانند با بوی خود به افراد لذت بخش باشند، اما برخی افراد ممکن است به دلیل شیمیایی بودن آنها به آنها حساسیت نشان دهند و علائمی مانند سردرد، تحریک، افزایش ترشحات بینی، عطسه و حتی خارش و التهاب پوست را تجربه کنند. عطرها معمولاً شامل ترکیبات مختلفی هستند که ممکن است برای بعضی افراد مضر باشند. برای مثال، برخی از ترکیبات معمول در عطرها شامل الکل، اترها، الدهید، فوران، آهنگ‌های رایحه‌ای و… هستند. این ترکیبات ممکن است باعث تحریک واکنش‌های الرژیک در بعضی افراد شوند.

حساسیت به بو و سردرد |حساسیت به بوی عطر نی نی سایت

همچنین، مصرف طولانی مدت و مستمر عطرها ممکن است باعث شدیدتر شدن این علائم شود. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است افراد حساس به عطرها از استفاده آنها خودداری کنند و در صورت استفاده، حجم مصرف را به حداقل ممکن محدود کنند و یا از عطرهای طبیعی و خالص تر جایگزین کنند. هر روزه و در موقعیت های مختلف، بینی هرکدام از ما رایحه های مختلفی را دریافت می کند. بینی هر انسان از تعداد زیادی گیرنده ی قوی بویایی تشکیل شده است که هرکدام با دریافت هر بویی آن را به مغز هدایت کرده تا مغز ان را بررسی و عکس العمل مناسب برای انسان ارسال کند. یکی از عناصری که بویایی را تا حد زیادی درگیر می کند، عطر ها هستند.

عطر ها در انواع رایحه ها ترکیب و درست می شوند و هر شخص با توجه به سلیقه ی خود، بوی عطر ممناسب خود را بر می گزیند. اما مشکلی که درباره ی عطر ها وجود دارد این است که بعضی افراد در هنگام استشمام بوی عطر و یا هنگام خرید عطر و ادکلن دچار سردرد می شوند. این یکی از مشکلاتی است تولید کنندگان عطر بع دنبال حل آن هستند تا بوی عطر کسی دیگران را اذیت نکرده و برای همه ی افراد لذت بخش باشد. اما مسئله ای که در ادامه به پاسخ آن می پردازیم این است که چرا بوی عطر باعث سردرد می شود؟ برای بهتر شدن این مشکل باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ ملایم ترین رایحه ها کدام اند؟ این موضوع یکی از مشکلات شایعی است که افراد با آن رو به رو می شوند . خرید بادی اسپلش مردانه بیز راه خلاصی از سردرد .

امروز قصد داریم این موضوع که چرا از بوی عطر سردرد می گیریم، انواع سردردهای ناشی از اسپری عطر، دلایل و راهکارهای این موضوع را با هم بررسی نماییم، پس حتما تا پایان ما را دنبال کنید. دلیل علمی که می توان برای سردردهای ناشی از عطر بیان نمود، حساسیت و آلرژی به مواد شیمیایی موجود در عطرهاست. اما راهکار چیست؟! آیا کلا باید استفاده از عطر و ادکلن‌ها را کنار گذاشت؟! در دنیای پرتنش و پیچیده امروز، استفاده از عطر و ادکلن‌ها یکی از موارد جذابی است که رنگ و بویی خاص به زندگی ماشینی ما می دهد؛ پس کنار گذاشتن عطرها کار منطقی به نظر نمی رسد. ابتدا بیایید دلیل سردردهای پس از اسپری عطر را به طور مفصل‌تری با هم بررسی نماییم و سپس به سراغ کنترل و درمان آن رویم.

دلایل سردرد پس از اسپری کردن عطرها

1) حساس بودن به عطرهای غلیظ

عطرها به طور کلی به پنج دسته تقسیم می شوند که از غلظت کم به زیاد عبارتند از: او فرش، ادوکلن، ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیوم. اگر پس از استفاده از عطرهای با غلظت بالا همچون پرفیوم و ادوپرفیوم دچار سردرد می شوید، این امکان وجود دارد که شما به عطرهای با غلظت بالا حساس باشید. پیشنهاد ما به این افراد این است که از عطرهای با غلظت کمتر همچون ادوتویلت و ادوکلن استفاده نمایند تا شاید این مشکل برطرف شود. قیمت ادوپرفیوم مردانه بیز به دلیل نوسانات بازار متغیر است .

2) استفاده از عطرهای تقلبی و بی کیفیت

یکی دیگر از دلایل سردرد پس از عطر زدن، استفاده از عطرهای بی کیفیت و تقلبی است. به عنوان مثال احتمالا شما که شبیه به کفش پاشنه بلند زنانه است را دیده اید. این عطر زنانه یکی از عطرهای پرطرفدار برند آمریکایی کارولینا هررا است. متاسفانه نمونه‌های تقلبی و فیک از عطر دکتر بیز در بازار بسیار زیاد است. با توجه به اینکه در این عطرها از مواد شیمیایی استفاده می شود و هیچ نظارت و آزمایشی بر روی آن‌ها صورت نمی گیرد، به همین دلیل استفاده از عطرهای تقلبی می توانند عامل وجود سردرد باشد.

3) حساسیت و آلرژی به عناصر سازنده عطرها

عمده جوابی که به سوال «چرا از بوی عطر سردرد می گیریم» داده می شود، وجود حساسیت و آلرژی در فرد است. طبق آمار به دست آمده حدود 15 درصد افراد این حساست و آلرژی را دارند. جالب است بدانید که عطرها حدودا از 14 ماده شیمیایی تشکیل می شوند که ممکن است شما به هر یک از این مواد حساسیت داشته باشید. از جمله شایع‌ترین علائم حساسیت و آلرژی می توان به سردرد، خارش پوست بدن، عطسه، آبریزش بینی، تنگی نفس و سرفه کردن اشاره کرد. علاوه بر این موارد علائم دیگری هستند که خیلی شایع نیستند و به ندرت رخ می دهند؛ مانند دردهای عضلانی، خستگی و بی حالی، عدم تمرکز، ورم سر و صورت، حالت تهوع، ریزش اشک از چشم و … . این علائم در بانوان شایع‌تر است و بارها دیده شده است که پس از استفاده از این علائم شروع شده اند. حساسیت‌ها عموما چند ساعت بیشتر ماندگار نیستند و اگر معمولا افراد در این شرایط از قرص‌های ضد حساسیت همچون سیتریزین، تل فست و داروهای آنتی هیستامین استفاده می کنند.

4) میگرن

میگرن یک بیماری شایع است که فرد با سردردهای نسبتا شدید مواجه می شود. معمولا افرادی که با بیماری میگرن دست و پنجه نرم می کنند، وقتی در معرض مواد شیمیایی معطر قوی قرار می گیرند به سرعت دچار سردردهای میگرنی می شوند.

5) حساسیت فصلی!

یکی از مواردی که نباید از آن غافل بود، حساسیت‌های فصلی مانند حساسیت در بهار است. یعنی ممکن است شما اصلا به عطرها حساسیت نداشته باشید ولی به دلیل همزمان شدن عطر زدن و حساسیت بهاری تصور کنید که به عطرها حساسیت دارید! استفاده از عطرهای با کیفیت از برندهای مشهور عموما حساسیت و سردرد را با خود به همراه ندارد. به عنوان مثال عطرهای برند به خصوص برای بانوان عطرهای بسیار با کیفیت و بدون حساسیت و سردرد خواهد بود.

چگونه سردرد ناشی از عطر و ادکلن را از بین ببریم؟

راه‌های مختلفی برای از بین بردن حساسیت و مخصوصا سردردهای آزاردهنده پس از اسپری کردن عطرها وجود دارد که موثرترین آن‌ها را با شما بررسی خواهیم کرد.

1) شستشوی مجاری تنفسی

اگر سردرد شما ناشی از حساسیت و سینوزیت باشد، به راحتی و با شستشوی مجاری تنفسی می توانید آن را از بین ببرید؛ البته این موضوع در مورد سردردهای میگرنی عمومیت ندارد و به راحتی‌ها سینوزیت‌ها قابل در درمان نیستند و کمی پیچیدگی دارند.

2) دوش گرفتن و پاک کردن آثار عطر از روی بدن

اگر عطری دچار سردرد شما می شود بهتر است هر چه زودتر آن را از خودتان دور نمایید. اگر آن را بر روی لباستان اسپری نموده اید، لباس خود را عوض کنید و یا اگر بر روی پوست بدنتان اسپری کرده اید حتما دوش بگیرید. دوش گرفتن به خصوص با آب گرم نه تنها اثر عطر بر روی بدن شما را کاهش می دهد بلکه به تسکین سردرد نیز کمک می کند. اگر فرصت دوش گرفتن  ندارید می توانید با استفاده از یک پنبه آغشته به الکل محل اسپری عطر را پاک کنید. نوشیدن و استشمام قهوه! خوردن یک لیوان قهوه نه تنها شما را سر حال‌تر خواهد کرد بلکه سردرد شما رانیز تسکین خواهد داد. در هنگام نوشیدن قهوه توصیه می کنیم که حتما چندین بار رایحه آن را استشمام کنید تا مجاری تنفسی شما با استفاده از قهوه پاکسازی شوند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا