علمی و پزشکیعمومیکسب و کار ایرانی

چرا پوست صورت خشک میشود؟

خشکی پوست یکی از موارد آزاردهنده ای است که باعث خارش، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن روی پوست می شود. اگر شما هم پوست خشکی دارید و راه حلی برای درمان آن پیدا نکرده اید، در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه برای شما توضیح می دهیم که علائم خشکی پوست چیست؟ چه چیزی باعث این مشکل می شود؟ چه درمان های خانگی برای این کار وجود دارد؟ پزشک چه داروها و پمادهایی را تجویز می کند؟ عوارض عدم درمان خشکی پوست چیست؟

اگر به دنبال یک پزشک پوست و مو برای تعیین علت و درمان خشکی پوست خود هستید، می توانید این کار را از طریق وب سایت پزشک خود انجام دهید. دکترتو علاوه بر سیستم نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با متخصص پوست را ارائه می دهد.

پوست خشک چیست؟

برای سالم ماندن، پوست شما به رطوبت و روغن های طبیعی کافی نیاز دارد تا آن را نرم و شاداب نگه دارد. هنگامی که پوست رطوبت خود را از دست می دهد، خشک می شود و علائم ظاهر می شود. خشکی پوست معمولاً یک عارضه جدی نیست، اما می تواند یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات پوستی باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا برخی افراد پوست خشکی دارند. اگر پوست شما به شدت خشک است و نمی توانید آن را با روش های مرسوم مرطوب کنید، توصیه می شود برای رفع مشکل به متخصص پوست مراجعه کرده و درمان های مختلف یا محصولات بهداشتی مفید را برای شما تجویز کند.

به انگلیسی پوست خشک چیست؟

در زبان انگلیسی، نام بیماری خشکی پوست یا علامت خشکی پوست، خشکی پوست است. همچنین می توانید این عبارت را با ترجمه انگلیسی پوست خشک مشاهده کنید.

علائم خشکی پوست چیست؟

گاهی اوقات خشکسالی موقت یا فصلی است. به عنوان مثال، ممکن است فرد فقط در زمستان این مشکل را داشته باشد. اما گاهی این مشکل دائمی و آزاردهنده است. علائم بسته به شدت خشکی، سن، سلامت، رنگ پوست و محیط متفاوت است. علائم معمولاً عبارتند از:

احساس سفتی پوست

زبری پوست

خارش پوست

پوسته پوسته شدن خفیف تا شدید پوست (باعث تغییر رنگ پوست)

ترک بر روی پوست

باعث قرمزی در سفید و خاکستری در سیاه می شود.

ترک های عمیق که باعث خونریزی می شوند

گاهی اوقات خشکی پوست موقتی یا فصلی است و می تواند با علائمی مانند خارش، لایه برداری و ترک خوردن همراه باشد.

علائم خفیف خشکی بسیار شایع است و جای نگرانی نیست. اما اگر علائم شما شدید است، حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

علت خشکی پوست چیست؟

علت این عارضه از دست دادن آب در لایه سطحی پوست است. یکی از دلایل زیر می تواند باعث از دست دادن رطوبت پوست شود:

محیط سرد: زندگی در آب و هوای سرد و خشک همراه با باد در بروز این مشکل بسیار موثر است.

گرما: دمای بالای محیط باعث از بین رفتن رطوبت پوست می شود.

استحمام مکرر: حمام کردن با آب بسیار داغ یا شستن بیش از حد پوست می تواند باعث این مشکل شود. به طور کلی افرادی که هر روز دوش می گیرند، چربی طبیعی پوست خود را از دست می دهند.

صابون‌ها و پاک‌کننده‌های قوی: برخی از صابون‌ها، شامپوها و سایر پاک‌کننده‌ها نیز رطوبت را از پوست می‌کشند تا چربی را از بین ببرند.

بیماری های پوستی: افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس بیشتر در معرض این مشکل هستند.

درمان: درمان‌های خاصی مانند درمان سرطان، دیالیز یا مصرف برخی داروها می‌توانند باعث این مشکل شوند.

افزایش سن: با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و چربی کمتری تولید می‌کند.

1. خشکی پوست بعد از اصلاح

ممکن است بعد از اصلاح صورت شما کمی خشک شود. به خصوص اگر پوست خشکی دارید، این وضعیت جدی تر می شود. قبل از اصلاح صورت خود را به خوبی بشویید تا سلول های مرده پوست از بین برود و پس از اصلاح از محصولات مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

2. خشکی پوست و کمبود ویتامین

یکی از علل خشکی کمبود ویتامین B است.کمبود این ویتامین باعث بثورات پوستی، خشکی، لایه برداری، ترک خوردن لب و چین و چروک می شود. افرادی که دارای کمبود ویتامین B هستند، نسبت به نور خورشید و محصولات مراقبت از پوست حساس‌تر هستند و پوست آنها سریع‌تر تحریک و قرمز می‌شود.

سه. خشکی و قرمزی پوست صورت

اگر علاوه بر خشکی، صورت شما قرمز است، ممکن است به دلیل اگزما یا درماتیت آتوپیک باشد. اگزما معمولا ارثی است. بیماری دیگری که می تواند چنین علائمی ایجاد کند، درماتیت سبورئیک است که اغلب نواحی دارای غدد چربی مانند بینی و ابروها را درگیر می کند. پسوریازیس یکی دیگر از بیماری های پوستی است که مزمن است و علائمی مانند لایه برداری و زخم شدن پوست را ایجاد می کند.

4. مواردی که باعث خشکی پوست و التهاب می شود

در بیشتر موارد این اتفاق برای پوست رخ می دهد. دلیل آن کاهش رطوبت و چربی طبیعی پوست است. این عارضه پوستی با پاکسازی پوست و استفاده از مرطوب کننده قابل درمان است.

5. پوست خشک و قارچ

گاهی اوقات خشکی می تواند نشانه قارچ باشد. قارچ روی پوست باعث ایجاد بثورات قرمز، پوسته پوسته و خارش دار می شود. گاهی اوقات جوش ها ظاهر می شوند و گاهی ناپدید می شوند. در صورت مشاهده این علائم همراه با خشکی، حتما به پزشک مراجعه کنید.

6. خشکی پوست در کودکان و خشکی پوست در کودکان

خشکی پوست در بین کودکان و نوجوانان شایع است. کودکان معمولاً در نتیجه فعالیت در فضای باز از این مشکل رنج می برند. هوای خنک با رطوبت کم می تواند باعث این وضعیت شود. سعی کنید هر بار که کودک خود را حمام می کنید از یک پاک کننده سراسری استفاده کنید تا خشکی آن کاهش یابد.

عوامل خطر برای خشکی پوست چیست؟

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود این مشکل را داشته باشد. اما برخی افراد بیشتر احتمال دارد پوست خشکی داشته باشند. شامل:

افراد بالای 40 سال. سطح رطوبت پوست با افزایش سن کاهش می یابد.

در آب و هوای سرد، خشک و بادخیز زندگی می کند

مشاغلی که نیاز به شستن مداوم دست ها دارند، مانند پرستاری یا آرایشگری.

تماس دست با خاک، سیمان یا خاک رس

شنای مکرر در استخرهای کلردار

برخی بیماری ها مانند کم کاری تیروئید، دیابت یا سوء تغذیه.

انواع پوست های خشک و علت خشکی پوست در قسمت های مختلف بدن چیست؟

در این قسمت به بررسی علل خشکی پوست در قسمت های مختلف بدن می پردازیم.

1. علت خشکی پوست صورت

زمانی که پوست رطوبت و چربی خود را از دست می دهد، صورت دچار این مشکل می شود. پوست شما ممکن است فقط در فصول خاصی دچار این مشکل شود و یا ممکن است در تمام طول سال دچار این مشکل شوید. این عارضه معمولا زمانی رخ می دهد که در هوای سرد و خشک دما کاهش یابد و رطوبت هوا کاهش یابد. گاهی اوقات تغییر محیط زندگی، شنا در استخرهای کلردار، کم آبی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث این مشکل شود.

سعی کنید از صابون ها و پاک کننده هایی برای پوست های خشک استفاده کنید که حاوی الکل، رتینوئید و آلفا هیدروکسی اسید نیستند. این مواد باعث تحریک پوست می شوند. موادی که می توانید استفاده کنید عبارتند از پلی اتیلن گلیکول، آسیل پلی گلیکوزید، سورفکتانت های سیلیکونی، لانولین و پارافین. در نهایت برای درمان خشکی پوست صورت از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

2. خشکی لب

به طور کلی علت خشکی لب ها تحریک آن با عوامل مختلف است. مواردی مانند بزاق دهان، رژ لب، غذاهای تند و هوای سرد و خشک می توانند باعث این مشکل شوند. گاهی اوقات آسیب سرما و آفتاب نیز می تواند باعث ترک خوردن لب شود. همچنین یکی از عوارض برخی داروها از جمله داروهای کاهنده کلسترول، خشکی لب است.

3. خشکی پوست گردن

دلایل مختلفی مانند استحمام زیاد یا شستن با آب داغ نیز باعث خشکی پوست گلو می شود. علاوه بر این، احتمال ایجاد اگزما در گردن نیز وجود دارد. اگزما علاوه بر خارش و خشکی باعث ایجاد لکه هایی روی گردن می شود. در این شرایط، خاراندن پوست روی گردن وضعیت را بدتر می کند و باعث ایجاد لکه های قرمز یا قهوه ای (بثورات) می شود.

4. خشکی پوست سر

وقتی پوست سر به اندازه کافی چربی نداشته باشد، خشک می شود. خشکی این قسمت نیز مانند سایر قسمت های بدن باعث پوسته پوسته شدن و خارش می شود. سعی کنید از یک شامپوی ملایم و نرم کننده مرطوب کننده برای خلاص شدن از شر خشکی پوست سر استفاده کنید. اگر پوست سر بیش از حد خشک شود، باعث شوره سر می شود.

دکمه بازگشت به بالا