علمی و پزشکی

چه مواد غذایی برای تقویت ریه و سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

یک متخصص تغذیه از موسسه تغذیه و صنایع غذایی کشور در مورد رژیم غذایی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها مشاوره داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، دکتر مرجان عجمی اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره تغذیه و تاج گذاری ، اصول تغذیه سالم ، چاقی و دیابت نوع 2 را به عنوان مهمترین عوامل خطر بیماری عروق ویروس کرونا تشریح کرد و گفت این بیماری ها بیشتر در کشورهایی با الگوی غذایی ناسالم.

وی گفت: “مصرف زیاد چربی های اشباع ، مصرف زیاد قند ، نمک و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات از مشخصه های یک رژیم غذایی ناسالم است.” وی افزود: افراد باید رژیم های غذایی خود را جایگزین چربی های اشباع نشده كنند. زیرا مطالعات نشان داده است که چربی های اشباع باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند.

وی در مورد عنصر “روی” به عنوان یک ماده غذایی سالم که رشد سلول را تحریک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، اظهار داشت: مصرف “روی” باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر SARS و آنفلوانزا می شود ، اما 20٪ از مردم جهان این ماده مغذی را ندارند. در افراد مسن شیوع بیشتری دارد ، اما افراد می توانند با مصرف گوشت قرمز و سفید ، لوبیا ، عدس ، دانه ها و مغزها این عنصر را بدست آورند.

وی در ادامه به معرفی غذاهایی با آنتی اکسیدان مانند توت ، انگور ، شکلات ، روغن زیتون و پیاز پرداخت و توصیه کرد: افراد باید این غذاها را در رژیم روزانه خود بگنجانند و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

عجمی همچنین درباره ماده گیاهی هیدروکسی تیروزول که سرشار از روغن زیتون است ، اظهار داشت: این ماده می تواند از انواع بیماریهای بدخیم جلوگیری کند. این یک آنتی ویروس قدرتمند است و می تواند آسیب ریه را کاهش دهد. از آنجا که جلوگیری از ایجاد عفونت در بیماری کووید مهم است ، می توان از آن به عنوان مکمل بیماری عروق ویروس کرونا استفاده کرد.

وی همچنین از زردچوبه به عنوان ادویه بسیار مفیدی که در بیشتر کشورهای آسیایی استفاده می شود ، یاد کرد و گفت: “زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند شروع بیماری آلزایمر را نیز به تأخیر بیندازد.”

این متخصص همچنین به اثر مفید ویتامین C در پیشگیری از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی اشاره کرد و سیب و مرکبات را به عنوان یکی از منابع اصلی این ویتامین معرفی کرد.

وی همچنین با اشاره به تأثیر ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان ، نقش این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن را توصیف کرد و گفت: “افراد می توانند با مصرف زرده تخم مرغ ، ماهی و کبد به جذب ویتامین D در بدن خود کمک کنند.”

وی در مورد نقش مهم ویتامین D در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن اظهار داشت: بین سطح ویتامین D و بروز کوید 19 رابطه معکوس وجود دارد. اگر سطح این ویتامین در بدن کم باشد ، به احتمال زیاد به عفونت مبتلا می شویم و دوره نقاهت از بیماری طولانی تر خواهد شد.

دکتر عجمی استرس ، اضطراب و کنترل خواب را راهی موثر برای جلوگیری از عادات غذایی ناسالم عنوان کرد و گفت: “باید سعی کنیم از غذاهایی که احساس خوشبختی می کنند بیشتر استفاده کنیم.”

وی نتیجه گیری کرد: “افراد می توانند با اتخاذ یک سبک زندگی سالم خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند کووید 19 را کاهش دهند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا