عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه آب تصفیه شده هدر میرود

۲۵تا۴۰درصد آب تصفیه شده هدر می رود

۲۵ تا ۴۰ درصد آب تصفیه شده از طریق شبكه ناقص توزیع هدر می رود و بیشتر آنچه به منازل می رسد، صرف مصارف بهداشتی می شود.
دكتر ناصر رازقی ـ عضو سابق هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به این مطلب گفت: هر شخص در روز بین یك تا سه لیتر آب شرب نیاز دارد و دلیلی ندارد كه ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر آب در حد استاندارد آب شرب تصفیه شود.
وی با تاكید بر این كه شبكه ی آب شهر باید آب بهداشتی باشد، اظهار كرد: برای تامین آب شرب تنها یك راه وجود دارد و آن استفاده از آب شرب بسته بندی است. در اروپا و بسیاری از كشورهای دیگر هم برای تامین آب شرب از این سیستم استفاده می كنند.
مدرس دانشگاه صنعت آب و برق با اشاره به اولین همایش شهر سالم در سال ۱۳۷۰ و رد پیشنهاد دو شبكه ای كردن سیستم آب رسانی تصریح كرد: در آن همایش هم این بحث را مطرح كردم و وزارت نیرو چندان به این نظریه توجه نداشت.

به گفته وی در دهه ۶۰ وزارت نیرو روی طرح دو شبكه ای كار می كرد، ولی الان در مسیر استفاده از آب بسته بندی پیش می رود.
او تصریح كرد: برای استحمام و آشپزی لزومی ندارد كه آب TOC مصرفی نداشته باشد، چرا كه در فرآیند پخت و پز آب استحاله می شود. رازقی در مورد قیمت این آب گفت: در حال حاضر با توجه به هزینه های مربوط به سدسازی، طول خطوط انتقال آب، پرت های موجود در شبكه و یارانه تخصیص یافته از سوی دولت، بهای این آب خیلی هم ارزان تر از آب بسته بندی در نمی آید، ولی سلامت جامعه مهم تر از مساله گرانی است.

How is purified water wasted

وی در مورد استاندارد آب گفت: در استاندارد ۵۳ ـ ۱۰ بیشتر از ۲۰ فاكتور وجود دارد كه یكی از آن ها كدورت آب است كه حداكثر مقدار آن پنج NTU و استانداردهای دیگر تست ازت، THM ،TOCها و خیلی موارد دیگر است. این در حالی است كه بسیاری از شهرها آزمایشگاهی كه این موارد را كنترل كند، نداریم.
این مدرس دانشگاه در مورد مدیریت بحران آب و بحث خشكسالی خاطرنشان كرد: این خشكسالی قابل پیش بینی بود، زیرا ما از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ نیز با این كم آبی مواجه بودیم. برخورد با بحران چند مرحله دارد و عواملی كه زمینه ساز بحران هستند قابل تشخیص اند. باید توجه شود چه فاكتورهایی این بحران را به وجود می آورد و وقتی این اطلاعات كسب شد، برای هر سطح یك برنامه و آیین نامه ی اجرایی تعیین شود.

عضو سابق هیت علمی دانشگاه تهران اظهار كرد: ما قانون احتمالات، آنالیز خشكسالی و آنالیز ترآبی داریم و همه ی این ها قابل محاسبه و بررسی است و باید می دانستیم كه اگر این خشكسالی امسال پیش نمی آمد، سال بعد پیش می آمد.
وی با بیان این كه از دوره رنسانس به بعد بشر فهمید می تواند قوانین طبیعت را كشف كند و تحت كنترل درآورد، خاطرنشان كرد: ما می دانیم بارنگی دارای قانون است و با توجه به منحنی احتمالات بارندگی می توانیم بگوییم خشكسالی رخ می دهد و برای آن آماده می شدیم.

این كارشناس از فاكتورهای بحران آب به تحولات جدی جهان در كاهش ناگهانی بارندگی نام برد و اضافه كرد: ما باید در این موارد آیین نامه داشته باشیم كه چه سازمان هایی چه وظایفی دارند و مردم چه وظایفی.
رازقی گفت: در سطح تهران چند هزار متر مربع چمن داریم و هر متر مربع چمن سه تا پنج لیتر در روز آب نیاز دارد. چمن برای كشورهای پر باران است كه از طبیعت آب را دریافت می كنند، نه كشوری مثل ایران؛ و به جای چمن بیشتر از بوته باید استفاده كرد، چرا كه بعد از این كه ریشه هایش محكم شد، اگر یك ماه هم آبیاری نشود، خشك نمی شود.
وی در پایان تاكید كرد: ما باید از امروز برنامه ریزی مستمر توسط یك گروه متخصص برای بحران در سطوح مختلف را به صورت آیین نامه درآوریم.

گفتنی است، كه دكتر ناصر رازقی مدیر آموزش پروژه “آموزش و ظرفیت سازی” نیروی انسانی بخش آب و فاضلاب كشور است كه سرمایه گذار این پروژه شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور است كه بودجه ی این طرح را بانك جهانی تامین می كند و مجری این پروژه سازمان یونسكو و دانشگاه صنعت آب و برق هستند.

در محل زندگی شما چگونه آب تصفیه شده هدر می رود چه پیشنهادی برای جلوگیری از هدر رفتن آب دارید

1- اگرچه توالت و حمام کوچکترین اتاق در منزل است اما حدود 75 درصد آب منزل در این مکان مصرف می شود. در یک دوش گرفتن به طور متوسط به مدت شش دقیقه حدود 60 لیتر آب مصرف می شود. مدت دوش گرفتن خود را به پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهید ، از دوش با جریان کم آب استفاده کنید

2- بجای حمام رفتن های طولانی مدت دوش بگیرید. با دوش گرفتن 2-3 برابر کمتر از حمام رفتن آب مصرف می شود.در طول مدت حمام حتما در هنگام شامپو زدن به سر و یا شستن بدن با لیف آب را ببندید.

3- شیر های آبی که چکه می کنند را تعمیر کنید. نشتی ها لوله ها را برطرف کنید .(پیشنهاد می کنم روز ملی رفع چکه کردن شیرهای آب ایجاد شود)

شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می کند سالانه 6000 لیتر آب را هدر می دهد که همین میزان آب می تواند آب مصرفی روزانه 40 نفر را تامین کند.

4- از دریچه قطع و وصل آب برای شیرهای آب خود استفاده کنید ( سنسورهای الکترونیکی برای قطع و وصل خودکار شیرهای آب)

5- سیفون توالت دشمن آب است در امریکا 18 میلیارد لیتر آب تازه برای فلاشینگ(سیفون) توالت مصرف می شود!

6- از سیفون های دوکاره استفاده کنید(برحسب نوع استفاده شما از توالت کار میکنند). در تکنولوژی جدید تا 67 درصد نسبت به توالت های قدیمی در مصرف آب صرفه جویی می شود. و یا از سیفون های با حجم تانک کوچکتر استفاده کنید.

7- اگر در تابستان می خواهید آب سرد میل کنید اینقدر آب را باز نگذارید تا سردشود. بلکه همیشه یک بطری آب در یخچال داشته باشید. یا از فروشگاه آنلاین آب معدنی سفارش دهید.

8- در موقع مسواک زدن آب را بیهوده باز نگذارید. در هر دقیقه 10 لیتر آب بهمین دلیل به هدر می رود. قبل از مسواک زدن یک لیوان آب با خود ببرید و با آن دهان خود را بشویید.

9- در زمان شستن میوه ها آب را باز نگذارید. ظرفی را پر از آب کنید و میوه را در آن بشویید و سپس آبکشی کنید.

10- کتری را به اندازه مورد نیاز آب کنید .

11- هنگام شستن ظرف ها آب را بیهوده و با فشار زیاد باز نگذارید ، بعد از شستن ظرفها با اسکاچ آب را با فشار کم باز کنید و بسرعت ظرفها بشویید. متاسفانه وسواس بسیاری از خانمها در شستن ظرف و شستن لباسها و کلا شستشوی زیاد در منزل باعث هدر روی بسیار زیادی از آب است.

12- برای شستن ظروف با مایع ظرفشویی غلیظ باید آب زیادی مصرف کرد. از مایع رقیق شده ظرفشویی استفاده کنیم.

13- آبهایی که از شتشوی میوه ها و سبزیها بجای میماند دور نریزید ، آنها را به گلدانها بدهید. باغچه ها و گلدانهایمان را با آب درون لوله آبیاری نکنیم بلکه آب اضافی شست وشوی سبزی و کاهو را پای درخت و گلدانها بریزیم

14- باغچه خانه را در طول روز آب پاشی نکنید و این کار را به عصر و شب محول کنید تا آب بخار نشود. میزان آبی که هر شخص در موقع آبیاری یکساعته باغچه هدر می دهد می تواند مصرف روزانه یک خانواده چهار نفری را تامین کند.

15- ابتکار دیگری که در منزل به می توان به خرج داد، کم کردن فشار آب بوده که با این کار هم خطر ترکیدگی لوله کم میشود و هم اینکه آب کمتری در خانه جریان دارد . برای این کار شیر فلکه اصلی آب را کمی ببندید تا فشار کم شود.

16- تا زمانی به اندازه کل گنجایش ماشین لباسشویی لباس کثیف ندارید از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. یک بار استفاده از ماشین لباسشویی با کل ظرفیت کمتر از دو بار با نصف ظرفیت آب مصرف می کند.

17-در هنگام شستشوی اتومبیل بجای استفاده از شیلنگ آب از سطل آب استفاده کنید.

18- بجای کاشت چمن در محیط های غیر ضروری که زیاد آب میخواهد از برگ های سبز ( پاپیتال ) که آب نمی خواهند بجای آن بکاریم و پای درختان خانه گونی بیندازیم و پای درختان جلوی خانه در خیابان پوشال بریزیم که مانع تبخیر آب نشوند .

19- از کلیه قوانین و محدودیتهای حفاظت آب که ممکن است در محل زندگیتان اعمال شوند، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.

20- از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگر مسئول پرداخت آب بهاء است، آب را هدر ندهید.

21- برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از آبیاری قطره ای صرفه جویی کننده آب استفاده کنید.

22- از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید؛ و برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، انرا در هوای آزاد قرار دهید.

23- فرزندانتان را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه سازید. از خرید اسباب بازیها و سرگرمیهایی که به جریان ثابت آب نیاز دارند، اجتناب کنید.

24- برای نظافت حیاط بجای مصرف آب، بهتر است از جاروب استفاده شود.

25- در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماههای گرم تابستان را دارند؛ بکارید. این گونه ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری، به خوبی تحمل می کنند در یک منطقه گیاهانی را در کنار هم بکارید که نیازی مشابه داشته باشند. بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده شود. از کاشت گیاهانی مانند چمن و شمشاد که هر روز نیاز به آبیاری فراوان دارند؛ خودداری کنیم.

26- تمام شیلنگها، اتصالات و شیرها را بطور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود. ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله ها و شیرهای آب؛ آنها مرتبا کنترل شوند.

27- در مواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری را مصرف کند. به این طریق سالیانه تا 2200 لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود.

28- از نصب سیستم های آب تزیینی (مثل فواره ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را درجایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشیم.

29- لوله های آب منزلتان را عایق بندی کنید، عایق کاری لوله های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد. لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیر آب لازم نباشد آنرا بی جهت باز بگذارید.

30- هرگز آبی را که می توان به مصارفی نظیر آبیاری و یا شستشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.

دکمه بازگشت به بالا