اقتصادی

چگونه از فروشگاه اینترنتی متخلف شکایت کنیم؟

در صورت بروز مشکل در فروشگاه های اینترنتی، مشتریان می توانند با انتخاب گزینه شکایت در قسمت اطلاعات شناسنامه، فرآیند مذاکره بین مشتری و شرکت در سامانه آغاز شود، اما در صورت عدم نتیجه گیری این مذاکره، مشتری می تواند ارجاع دهد.سازمان های حمایت از مصرف کننده و تولید کننده یا اتحادیه های صنفی.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به تازگی سامانه هوشمند حل و فصل شکایات شرکت های اینترنتی و داوری جمعی روی خط راه اندازی شده است. بر این اساس، سازمان توسعه تجارت الکترونیک، قسمت شکایات را در سامانه عماد بازنویسی کرده است.

در مرحله اول، قبل از ورود به فرآیند خرید و تجدیدنظر، بهتر است مشتریان قبل از خرید آنلاین کالا، هویت و تخلفات خود را احراز کنند و در صورتی که رتبه اعتماد در فروشگاه اینترنتی پایین بود، بهتر است – توانایی پرداخت را انتخاب کنند. در محل اما در صورت بروز مشکل پس از خرید، مشتری می تواند در همان قسمت اطلاعات کارت شخصی، گزینه شکایت را انتخاب کرده و وارد مسیر شکایت شود. حق داوری اعتراض بسته به ارزش کالا و نوع تخلف بین دو تا ۲۰ درصد است که باید ابتدا شاکی و در نهایت متخلف پرداخت کند.

در این سامانه به منظور جلوگیری از ثبت شکایات رسمی و جلوگیری از تحمیل هزینه به فعالان اقتصادی، ثبت شکایات منحصراً بر اساس داده های پرداختی و استعلام از بانک مرکزی انجام می شود.

پس از گزارش شکایت و استعلام تراکنش پرداخت از طریق اینترنت یا کارت خوان، ابتدا شکایت به واحد تجاری اعلام می شود و فرآیند مذاکره مشتری و شرکت در سامانه انجام می شود. در صورت عدم حل اختلاف خریدار می تواند درخواست ارجاع پرونده به مرجع حسابرسی یا سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده یا اتحادیه و … نماید که در این صورت پرونده به صورت هوشمند به مرجع ذیصلاح ارسال می شود.

همچنین به منظور بهبود عملکرد، در بازنویسی سامانه با انجام مطالعات تطبیقی، روش جایگزین حل اختلاف به ویژه حل اختلاف درون خطی و بومی سازی آن در چارچوب قوانین و مقررات کشور و در نهایت سامانه آنلاین اختلافات جمعی. مصوبه به عنوان بخشی از هوشمندسازی شکایات با همکاری وزارت دادگستری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و معاونت های حقوقی و ریاست جمهوری از جمله مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران طراحی و اجرا شد.

در این سامانه حل اختلاف بر اساس داوری و بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی بوده و علاوه بر ضمانت اجرایی اجرایی، از طریق مراجع قضایی نیز قابل انجام است. بدین ترتیب چرخه ثبت و حل شکایات در سامانه عماد بدون تشکیل پرونده بیشتر در مراجع قضایی و شبه قضایی تکمیل شده و از طریق فرآیند داوری حداکثر ظرف مدت سه هفته منجر به صدور رای الزام آور می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا