عمومیکسب و کار ایرانی

کاشی ها از نظر کیفیت به چند دسته تقسیم میشود

اپراتورها براساس عيوب وجود در كاشي مثل لعاب برگشتي ترك، جوش، كيفيت چاپ، رنگ، لب پريدگي و غيره كاشي ها را درجه بندي مي كنند . در قسمت درجه بندي سطح ظاهري اپراتور ها به وسيله ماژيك روي كاشي درجه آن را مشخص مي كنند .

بعد از قسمت سطح ظاهري كاشي ها به قسمت قوس (بلانر)مي رسد در اين قسمت 5 عدد سنسور وجود دارد كه در امتداد هم قرار دارند كه هر سنسور داراي دو عدد چشم الكترونيكي است.

در اين قسمت سنسورها براساس اطلاعاتي كه به دستگاه داده شدهاند كاشي را براساس قوس درجه بندي مي كنند.

كاشي هاي محدب:

اگر كاشي 8/ درصد خطا داشته باشد (درجه 1)

اگر كاشي 0/1 % خطا داشته باشد (درجه2)

اگر كاشي 3/1 % خطا داشته باشد (درجه3)

اگر كاشي 3/1 % خطا داشته باشد (درجه4)

كاشي هاي مقعر:

اگر 5/ % خطا داشته باشد (درجه 1)

اگر 7/ % خطا داشته باشد (درجه2)

اگر 9/ % خطا داشته باشد (درجه3)

بعد از عبور كاشيها از اين قسمت به قسمت کالیبره (سایزر) مي رسد كه كاشي ها از لحاظ سايز درجه بندي مي شوند در اين قسمت كاشي از سنسور ها عبور مي كند كه اين سنسور ها كار اندازه گرفتن كاشي ها را برعهده دارند اين سايز ها استاندارد براساس يك كاشي مي سنجند اين كاشي(الگو یا سمپل)نام دارد كه يك كاشي نرمال است و كاشي ها روي خط را با اين كاشي مقايسه مي كنند.

بعد از اين قسمت كاشي به دو عدد سسور مادون قرمز ي رسند كه كار درجه بندي كلي بر عهده اين دو سنسور است.

مثال: وقتي كاشي از لحاظ سطح ظاهر درجه 1 خرده باشد از لحاظ قوس درجه 2 و از لحاظ سايز درجه 3 اعلام شده است اين دو سنسور هميشه بزرگترين عدد را انتخاب مي كنند كه اين كاشي درجه 3درجه بندی محصولات سرامیکی از روی کارتن و به‌صورت عینی

درجه بندی محصولات سرامیکی اکثرا در 5 گرید (درجه) مختلف انجام میشود. این دسته بندی محصولات سرامیکی میتواند باعث افزایش آگاهی شما نسبت به محصولی که انتخاب میکنید شود. انواع سرامیک مثل سرامیک درجه یک، درجه دو، سه و چهار وجود دارند که مشتریان مختلفی هم برای آنها یافت میشود. اما هر یک از این درجه ها دارای مشخصات خاصی روی کارتن و در مشاهدات عینی هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با درجه بندی محصولات سرامیکی آشنا کنیم. سنگ سفید نمای ساختمان دسته بزرگی از سنگ نماها را به خود اختصاص داده برای انتخاب هریک نیاز به شناخت آنها است

چرا نیاز به تشخیص درجههای مختلف محصولات سرامیکی داریم؟

درجه بندی محصولات سرامیکی یکی از بهترین اقدامها برای آگاهی شما در صنعت ساختمان سازی است. این مهم هنگامی تجلی بیشتری مییابد که بتوانید در قالب عمل هم آن را اجرایی کنید. این تشخیص میتواند هم در خرید، هم در استفاده و هم در تشخیص به شما کمک کند.

انواع قوس کاشی |تشخیص درجه کاشی از روی کارتن

برای تشخیص درجه بندی محصولات سرامیکی میتوانید روی کارتن آنها را نگاه کنید؛ یعنی شما میتوانید گرید کاشی و سرامیک را از روی کارتن آن ببینید. هرچه این عدد کوچکتر باشد، کیفیت محصول شما بیشتر است. همچنین پارامترهای دیگر مثل کلاس سایش، مقاومت در برابر سرما، اصطکاک، حالت چندرنگی، جذب آب، کلاس شیمیایی و لکه گذاری روی کارتن درج می‌شوند. بررسی هریک از این موارد میتواند باعث راحتی تشخیص گرید کاشی و سرامیک شود. اما فقط پارامتر گرید به شما درجه محصول را نشان میدهد و برای تشخیص بهتر، باید از روش سنتی استفادهکنید. میتوان برای تشخیص درجه های مختلف سرامیک ها و کاشی ها، از مشاهدات عینی ساده هم استفاده کرد. در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که بتوانید به راحتی درجه سرامیک ها را تشخیص دهید.

گرید کاشی چیست؟ چگونه کاشیها را از هم تشخیص دهیم؟

در پاسخ به این سوال که گرید کاشی چیست، میتوان گفت که درجه بندی محصولات سرامیکی در بخش کاشی به نوع و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. معمولا یک کاشی درجه چهار، با کارتن هایی به رنگ سفید تولید شده و عرضه میشود. حال اگر بخواهیم به‌صورت اجمالی یک بررسی برای تشخیص گرید کاشی ها داشتهباشیم، میتوان این‌گونه گفت:

  1. کاشی های درجه یک: کاشی هایی که هیچ نقص و عیبی در ساختار آنها وجود ندارد.
  2. کاشی درجه دو: این کاشیها در فاصله دو سانتیمتری حاشیه خود، دارای یک خال با ابعاد حدود 2 در 3 میلی متر هستند.
  3. کاشی درجه سه: در درجه بندی محصولات سرامیکی این کاشی ها دارای یک خال 3 میلی متری در سطح خود هستند.
  4. نحوه تشخیص کاشی درجه چهار با روش مشاهده کارتن: با مشاهده کارتن سفید رنگ یک کاشی میتوان تشخیص داد که این کاشی نوعی کاشی درجه چهار محسوب میشود. علاوه بر این، ممکن است روی کارتن این کاشی، نوشته شده باشد که مشمول قانون 25 استاندارد نیست.

در خصوص درجه بندی محصولات سرامیکی باید دقت کرد که کاشی درجه چهار معمولا کیفیت خوبی ندارد. برای مثال، اگر کاشی های درجه چهار که از یک شرکت میآیند را بررسی کنیم، ممکن است در چند ماشین اول بهترین محصولات را با بهترین کیفیت مشاهده کنید، اما در ماشین ها و بارهای بعدی ممکن است کیفیت خوبی مشاهده نشود.

تشخیص درجه بندی سرامیک چگونه است؟

برای تشخیص درجه سرامیک ها، میتوان این محصولات را با شواهد مختلفی بررسی کرد. برای مثال، میتوان از روش مشاهده کارتن که برای کاشی ها گفتیم، استفاده کرد. علاوه بر این، میتوان از دیگر مشاهدات هم استفاده کرد. در مشاهدات دیگر هم نتیجه کلی به شرح زیر خواهد بود:

  1. بینقص ترین سرامیک که در کارتن و یا در استفاده میبینید، درجه یک خواهد بود. سرامیک درجه یک معمولا کیفیت بینظیری دارد و استفاده از آن هزینه بسیار بالایی میطلبد. این کاشیها در کناره یا روی سطح خود هیچ نقص و عیبی ندارند.
  2. اگر در لبه دو سانتی متری لعاب سرامیک، شاهد چند لکه لعاب نگرفتی با حداکثر قطر 2 در 3 میلیمتر باشیم، این سرامیک درجه دو است.
  3. تشخیص سرامیک درجه سه کمی مشکل است. تشخیص یک سرامیک درجه سه، با بررسی ویژگی های سرامیک های درجه چهار و دو امکان‌پذیر خواهد بود. این درجه بندی برای این سه درجه سرامیک ها، با شواهد عینی و مشاهدات کارخانه های تولیدکننده تعیین می شود.
  4. تشخیص سرامیک درجه چهار ساده است! معمولا این سرامیک‌ها، کیفیت پایینتری نسبت به سرامیک های درجه های قبل دارند. برای تشخیص این سرامیک ها باید نگاه کرد که چند لکه نیم میلیمتری روی لعاب اصلی وجود دارند یا خیر. اگر وجود داشت، این سرامیک نوعی سرامیک درجه چهار است. علاوه بر این، در لبه کناری سرامیک های درجه چهار ممکن است یک یا چند لب پریدگی هم وجود داشته باشد.

درباره مورد 4، میتوان برای تشخیص یک سرامیک درجه چهار، به لب پریدگی نگاه کرد؛ اگر این لب پریدگی حداکثر 3 در 5 میلی متر باشد، این سرامیک درجه چهار خواهد بود. علاوه بر این، ممکن است لب پریدگی مورد نظر دارای ابعاد 2 در 2 میلی متر بوده و در سطح لعاب دار هم یک لکه وجود داشته باشد که باز هم سرامیک درجه چهار است.

سوالات متداول

  1. چگونه با دیدن سرامیک، درجه آن را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص درجه سرامیک ها، میتوانید به کارتن آنها نگاه کنید. معمولا کارتن یک سرامیک درجه چهار سفید رنگ است.

  1. درجه بندی محصولات سرامیکی چگونه است؟

معمولا برای درجه بندی محصولات سرامیکی، نوع آنها و کاربردهای آنها مورد بررسی قرار میگیرند.  هم برای کاشی و هم برای سرامیک، دسته بندی وجود دارد.

  1. نحوه تشخیص گرید کاشی چیست؟

برای تشخیص گرید کاشی میتوانید از مشاهده سطح رویه آنها کمک بگیرید. برای مثال، کاشی درجه یک، بدون هیچ نقصی تولید و مصرف میشود.

جمع بندی

درجه یک بودن یک محصول هم دلیل بر پرفروش بودن آن نیست؛ برای مثال، سرامیک درجه یک در درجه بندی محصولات سرامیکی، پرفروش ترین آنها نیست! در این مقاله دیدیم که چگونه درجه بندی محصولات سرامیکی را از روی کارتن و کدینگ آن تشخیص دهیم. به صورت خلاصه، شما میتوانید از روش های مختلف عینی، بررسی کارتن و نوع مصرف استفاده کنید. در بخش کامنت  ها از تجربیات خود برای تشخیص انواع سرامیک و کاشی به ما بگویید.

اعلام مي شود چون كمترین عيب هم باعث مي شود كه درجه ما فرق كند.

 

دکمه بازگشت به بالا