گزارش موارد «سالک» در مناطق روستایی تهران / مرگ ناشی از «اُمیکرون» در کشور نداریم

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به موارد ابتلا به سالک در مناطق روستایی استان تهران و همچنین ورود استاندار به این موضوع، گفت: در صورت اقدام سریع می‌توان امیدوار بود که بیماری به سرعت کنترل خواهد شد.”

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، دکتر. محمدمهدی گویا در نشست خبری وزارت بهداشت درباره مدیریت بیماری سالک در کشور، گفت: مدیریت بیماری سالک در کشور چند بخشی است و باید دستگاه های مختلف در این امر ورود کنند. موضوع مبارزه با حیوانات ولگرد، زباله و جمع آوری نخاله های ساختمانی و زباله بسیار مهم است. زیرا هر کدام از آنها می تواند منشأ ابتلا به سالک در منطقه ای باشد که حتی قبلاً این بیماری دیده نشده است. مهم این است که اگر این اقدامات به صورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نشود، بیماری گسترش می یابد. ما با بیماری روبرو هستیم که کنترل آن نسبت به گذشته آسان نیست و کنترل آن سخت است که گاهی سال ها طول می کشد.

او اضافه کرد: من از مردم می خواهم که با مسئولان بهداشتی کشور همکاری کنند و توصیه های آنها را جدی بگیرند. رعایت بهداشت محیط زندگی در داخل و خارج از خانه و اطراف آن بسیار مهم است. این بیماری در حال حاضر عمدتاً در مناطق روستایی استان تهران مشاهده می شود. اگر سریع عمل کنیم، می توان امیدوار بود که این بیماری به سرعت کنترل شود. وظیفه وزارت بهداشت عمدتاً کنترل ناقلین بیماری است که معاینات حشره شناسی و کنترل حشرات مزاحم را انجام می دهند و در صورت لزوم این مراقبت ها را تشدید می کنند.

گویا تاکید کرد: باید توجه داشت که درمان سالک نیز حائز اهمیت است. بیمار باید حدود یک ماه تحت مراقبت های ویژه در مراکز بهداشتی باشد و طبق برنامه دارو مصرف کند و پس از درمان باید تحت درمان قرار گیرد و پس از درمان به پوشاندن زخم که مهمترین اقدام پیشگیرانه است توجه شود. خوشحالم که استانداری تهران از این موضوع استقبال کرد و نیروها و سازمان های دیگر را مجبور کرد به کمک وزارت بهداشت بیایند.

وی در ادامه سخنان خود درباره وضعیت بیماری عروق کرونا ویروس قلب در کشور گفت: با افزایش واکسیناسیون شاهد هستیم که تعداد مبتلایان به بیماری عروق کرونا ویروس قلب و مرگ و میر ناشی از این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. آینده امیدوار است که اقدامات کنترلی خود را بهتر انجام دهیم، از طرفی با سویه جدیدی مواجه هستیم که قابلیت حمل و نقل بالایی دارد و ما را نگران می کند، زیرا می تواند در مدت زمان کوتاهی جمعیت زیادی را مبتلا کند و در صورت مراجعه به مراکز درمانی افزایش می‌یابد و تخت‌های مراقبت‌های ویژه تحت تأثیر قرار می‌گیرند، بنابراین باید هوشیار باشیم که ما را نگران می‌کند.

گویا گفت: وقتی تعداد زیادی از افراد مبتلا می شوند طبیعی است که کار سخت تر و سخت تر می شود. هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری به جز یک یا دو داروی تحقیقاتی وجود ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست. بنابراین افزایش پوشش با واکسیناسیون ضروری است که البته هنوز ما را قانع نکرده است و کنترل بهداشتی بسیار مهم است.

گویا همچنین درباره وضعیت واکسن کرونا و شرایط تزریق آن گفت: تنها مرجع علمی که در مورد نوع واکسن و استفاده از آن تصمیم گیری می کند کمیته ملی واکسن است که متشکل از برجسته ترین اساتید کشور است. کمیته علمی مرجع ملی واکسن، کمیته ای است که برنامه واکسیناسیون علیه کووید را بررسی و ارزیابی کرده و توصیه های خود را به وزارت بهداشت ارائه کرده و توصیه های کمیته علمی در حال اجراست.

وی در پاسخ به سوال مجله تفریحی زیباروز مبنی بر آخرین وضعیت کشف آمیکرون در کشور، گفت: مشکلی برای کشف سویه آمیکرون نداریم. امكانات تشخيصي در تمام استانهاي كشور وجود دارد، اما حداقل فعلاً تشخيص اميكرون به گونه اي نيست كه کسي بتواند برود و آزمايش کند. در عوض دستورالعمل ها توسط وزارت بهداشت تهیه می شود و دانشگاه های علوم پزشکی از این دستورالعمل ها پیروی می کنند. از این نظر تمام پیش بینی های لازم انجام شده است و یکی از دلایل آن همین است ما هنوز کیت های تشخیصی Omicron کافی در کشور نداریم. البته بسیاری از کشورها شرایط مشابه ما را دارند اما با این تفاوت که ما علاوه بر ارائه این کیت از منابع مختلف داخل کشور نیز تولید می کنیم و امیدواریم افزایش یابد. شرایط خاصی برای انجام آزمایش تشخیص emicron وجود دارد و این شرایط خاص ابلاغ شده است.

وی درباره واکسیناسیون افراد زیر 12 سال نیز گفت: این موضوع در کمیته ملی واکسن مورد بررسی قرار گرفت و به طور کلی این واکسیناسیون در نظر گرفته شد. موضوع واکسیناسیون افراد زیر 12 سال به ستاد ملی ویروس کرونا ارسال شد و ستاد ملی ویروس کرونا برای تصمیم گیری نهایی، مدارک بیشتری را از کمیته علمی واکسن ها درخواست کرد. در حال آماده سازی پاسخ به سوالات مطرح شده در این زمینه هستیم و امیدواریم پاسخ های ما قانع کننده باشد و ستاد ملی تصمیم نهایی را بگیرد.

وی در خصوص لزوم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا گفت: برای افرادی که دو نوبت واکسن کووید 19 دریافت کرده اند پس از مدتی میزان آنتی بادی کاهش می یابد. بنابراین، کسانی که دو بار واکسینه شده اند، دوز بعدی را دریافت می کنند. زمان نوبت سوم و دفعات واکسیناسیون متفاوت است و متخصصان مراقبت های بهداشتی ما توضیحات لازم را به مراجعین ارائه می دهند.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز 5 تا 6 میلیون نفر در کشور هستند که نه دور اول و نه دور دوم واکسن کرونا را دریافت نکرده اند که ما را نگران کرده است.. از سوی دیگر، انتقال دور سوم هنوز کامل نشده است. البته برای بار سوم وقت داریم. توصیه من به مردم این است که زمان را از دست ندهید، باید دوز سوم واکسن را تزریق کنید. مورد سوم نشان داده است که شانس ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قلب را کاهش می دهد و احتمال بستری شدن در بیمارستان و پذیرش در بخش مراقبت های ویژه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

گویا گفت: تاکنون تقریباً 9 تا 10 میلیون نفر در کشور دوز سوم را دریافت کرده‌اند، اما این ما را قانع نمی‌کند و با جمعیت 60 تا 70 میلیونی که باید این دوز را دریافت کنند، فاصله داریم. البته اگر فردی نوبت سوم واکسن را دریافت نکرده باشد، ممکن است زمانش نباشد یا مشکلات شخصی و خانوادگی پیش آمده باشد. زیرا معتقدم مردم ما به اهمیت واکسیناسیون کاملاً آگاه هستند و می دانند که این واکسن چقدر در حفظ ایمنی آنها مؤثر بوده است. مردم باید به ما اعتماد کنند و وزارت بهداشت برای اعتماد مردم اهمیت ویژه ای قائل است. تاکنون حدود 124 میلیون دوز واکسن به کشور تزریق شده است که نشان می دهد مردم به ما اعتماد کرده اند و اگر مشکل دیگری وجود داشته باشد می توانیم با تعامل با مردم آن را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجله تفریحی زیباروز درباره گزارش فوت ناشی از آمیکرون در کشور گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر فوت اومیکرون در کشور نداشته ایم. به طور کلی، مشاهده شده است که مرگ و میرهای مرتبط با ایمکرون به طور کلی کم و نادر است، حتی در کشورهایی که تعداد موارد آن بالا است.

گویا در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس گفت: دستورالعمل نحوه حضور دانش آموز به مدرسه را منتشر کرده ایم. پروتکل هایی از جمله اینکه در مقابل واکسینه نشدن دانش آموزان چه باید کرد و … که به تفصیل هم گزارش شد. تمامی مدارس کشور از این دستورالعمل پیروی می کنند که توسط ستاد ملی ویروس کرونا تایید شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا