حفظ قمقمه آب دائمی کشور برای توسعه پایدار در سال جهانی کارست و غار

در حالی که سال 2021 سال بین المللی کارست و غارها است و بخشی از منابع آب آشامیدنی از این منبع حیاتی تأمین می شود ، توجه به منابع آب کارستی در قوانین کشور دیده نمی شود ، اما محققان “کارست” و “غار” را در نظر می گیرند. آنها می دانند این نمادی از توسعه پایدار است که اگر حفظ شود ، کشور را با یک بطری آب ایمن می کند. ”

کمال طاهری ، زمین شناس و محقق آب کارستی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز ، وی محل خروج آب را چشمه های آهکی یا کارستی می داند که در تأمین آب و توسعه زندگی بشر از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود منابع آب فراوان ، دره های کارستی ، جنگل ها و چشمه های سنگی کارست را برای انسان ماقبل تاریخ مطلوب کرده است.

وی با اشاره به وضعیت “کارست” در ایران گفت: تقریبا 60 سال از آغاز مطالعه مناطق کارستی در ایران می گذرد. در سالهای 1944-1940 ، با تشکیل گروهی برای مطالعه آبهای زیرزمینی در وزارت آب و برق سابق ، این مطالعات آغاز شد. “شاپور دالکی” ، “ناهید و جراحی” و “ایول و داراب” با مساحت 150 هزار کیلومتر مربع پس از سه سال به پایان رسید. طی سالهای 1353 تا 1367 ، بررسی منابع آب کارستی در سطح مطالعات اولیه و شناسایی در برخی حوضه ها انجام شد.

طاهری گفت که در حوضه غربی ، مطالعات شناسایی آب کارستی و مطالعات نیمه تفصیلی در حوضه الوندا در سال 2004 با استفاده از کمک های بلاعوض و بودجه وزارت نیرو و در قالب آموزش اولین دانشجوی دکتری هیدروژئولوژی در دانشگاه شیراز به پایان رسید ( پروفسور مرکز تحقیقات ایران). به دلیل در دسترس نبودن روش کار ، ابتدا کمیته تشکیل کارست و سخت وزارت نیرو تأسیس شد که با مطالعات در حوزه ماهارلو به عنوان الگوی حوضه کشور برای دستیابی به روش شناسی

محقق میدانی کارست با تاکید بر اینکه این مرکز در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی آب در شیراز فعالیت می کند ، یادآور شد: اگرچه این مرکز در طول 30 سال عمر خود کار ماندگاری را انجام داده است ، اما در حال حاضر فعالیت های آن در کمبود بودجه چندان چشمگیر نیست ، بنابراین در سالهای اخیر فعالیت کارستی و مطالعه آن موفقیت چندانی نداشته است ، بنابراین شاید بتوان چند سال اخیر را دوره رکود کارستی در ایران دانست.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بار دیگر شاهد توسعه و رشد تحقیقات و اکتشافات کارستی در ایران خواهیم بود ، پیشنهاد ایجاد موسسه ملی تحقیقات کارستی در کشور را مطرح کرد و ادامه داد: با وجود اهمیت آبهای کارستی در مواقع اضطراری ، حتی یک کلمه در قانون در مورد حفاظت از این منابع وجود ندارد. درست است که از قانون توزیع عادلانه آب می توان برای حفاظت از کارست به عنوان منبع آب استفاده کرد. اما قطعاً وجود قوانین مرتبط و روشن در این زمینه می تواند ضمانت اجرای قانون و بازدارندگی را افزایش دهد.

حفظ میراث کارستی و منابع آبی

طاهری با تاکید بر لزوم حفاظت از منابع آب کارستی و غارها گفت: برای این منظور باید این منابع شناسایی و حفاظت شوند و شناخت و حفاظت از این منبع آب و غارها ، وجود ظرفیت های نهادی و ساختار تصمیم گیری. ” کارست در حال حاضر یک بدن نیمه جان است که توسط چندین وزارتخانه و سازمان اداره می شود. غار ملی و بناهای تاریخی کارست از طریق سازمان حفاظت از محیط زیست اداره می شود ، عواید آن به سازمان های گردشگری اختصاص می یابد و آب در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سال 2021 سال بین المللی کارست و غارها است ، خاطرنشان کرد: سازمان ها ، موسسات و دانشگاه های مختلف از سراسر جهان با این رویداد هماهنگ شده اند و در ایران انجمن ژئومورفولوژی یکی از حامیان رویداد کارست و غارهای جهانی است ، و اگر فعالیتهایی به این معنا در سازمانهای مدیریت آب مانند وزارت نیرو انجام می شد بسیار خوب بود.

این پژوهشگر آب کارستی از تدوین کتابی در این زمینه خبر داد و گفت: با همکاری گروهی از بهترین کارست ها ، محققان غار و دیگر متخصصان کشور در حال تدوین کتاب “سیستم و غارهای کارستی ایران” هستیم ، که خوشبختانه از طریق ناشر بین المللی تأییدات لازم را دریافت کرد. این کتاب 22 فصل خواهد داشت و ممکن است نشان دهنده فعالیتهای کارستی جاری در ایران باشد.

وی “کارست” و “غار” را ریتمی از تنوع زمین شناسی و نمادی از توسعه پایدار توصیف کرد که اگر حفظ شود ، کشور را ایمن نگه می دارد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، انجمن جهانی غارها پیشنهاد داده است که سال 2021 به عنوان سال بین المللی “غارها و کارست” نامگذاری شود که توسط کشورهای عضو به تصویب رسیده است. این انتصاب برای تأکید بر اهمیت زیاد مناطق کارست و غارها صورت گرفت.

بیش از 25 درصد آب آشامیدنی جهان از چشمه های کارستی تأمین می شود ، در حالی که اکثر این چشمه ها در کشور ناشناخته مانده اند و سفره های آبرفتی با وجود سطوح بحرانی آب ، آلودگی و کیفیت پایین ، همچنان تأمین نیاز آبی کشور ما را دشوار می کند.

یکی از اشکال و پدیده های کارستی و البته خطرناک ترین آنها غارها هستند. این غار حاوی هر حفره انحلال بزرگتر از 15 میلی متر است. از آنجا که این حداقل ابعادی است که در آن آب شروع به تشکیل غار می کند ، ارتباط کامل غارها با جریانهای آب را به طور کامل منعکس می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا