اقتصادیکسب و کار ایرانی

نحوه انتخاب و بررسی کالای وارداتی و فروشندگان آن

راهنمای واردات کالا

واردات کالا به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه تجاری و صنعتی کشورها شناخته می‌شود. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این فرایند و تغییر مداوم قوانین، همواره نیاز به راهنمایی‌ و به روزرسانی اطلاعاتی برای واردکنندگان وجود دارد. به منظور واردات کالا به ایران، باید از مجوزها، مالیات‌ها، تعرفه‌ها و سایر محدودیت‌های مربوط به واردات آگاهی داشته باشید. همچنین، نیازمند اطلاعات دقیقی در مورد بسته بندی، برچسب‌گذاری و شرایط نگهداری کالا در طول حمل و نقل هستید. در ادامه این مقاله، به سایت‌ها و سامانه‌هایی می‌پردازیم که علاوه بر راهنمای واردات کالا اطلاعات ذکر شده را نیز در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند و برای فرایند واردات، استفاده از این سامانه‌ها و وبسایت‌ها می‌تواند در این مسیر راهنمای خوبی برای شما باشد.

دفترچه کامل راهنمای واردات کالا |شرکت واردات کالا

مراحل واردات کالا

 واردات کالا به ایران شامل مراحلی میشود که آگاهی از آنها و رعایت ترتیب در انجام این فرایند می‌تواند به تسریع مسیر و صرفه جویی در هزینه ها به شما کمک شایانی کند. برای انجام واردات، واردکننده میبایست ابتدا مجوزهای مورد نیاز را از مراجع مربوطه دریافت کند. همچنین، وی باید تمامی شرایط و مقررات گمرکی و مالی مربوط به کشور مورد نظر را رعایت کند. واردات کالا به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • منبع یابی و سورسینگ Sourcing
  • چانه زنی و مذاکره با فروشنده
  • دریافت پیش فاکتور (پروفرما)
  • بازرسی کمی و کیفی کالا
  • ثبت سفارش
  • پرداخت هزینه و حواله ارزی
  • انتخاب روش حمل
  • صدور بارنامه
  • اخذ ترخیصیه
  • اظهار به گمرک
  • ترخیص

در تمامی مراحل ذکر شده استفاده از شرکت‌های بازرگانی و مشورت با متخصصین این زمینه می‌تواند مفید باشد. به طور مثال آشنایی با سند پروفرما و دانستن نکات راجع به این سند، چانه زنی با فروشنده کالا، ثبت سفارش و انجام مراحل ترخیص مانند اخذ ترخیصیه و اظهار به گمرک همگی با کمک مشاوران و بازرگانان باتجربه می‌تواند از ضررهای احتمالی و اتلاف وقت جلوگیری کند.

مراحل واردات کالا به دو بخش مدارک و روند انجام معاملات تقسیم می‌شود. در ادامه به‌تفصیل به هر یک از این مراحل پرداخته خواهد شد.

منبع یابی و سورسینگ Sourcing

در این مرحله از واردات فردی که قصد خرید کالا را دارد پس از انتخاب کالای مورد نظر میباست منابع مورد نیاز جهت خرید کالا با قیمت مناسب و باکیفیت را پیدا کند. برای پیدا کردن کالا می‌توان از تولیدکنندگان، نمایندگی‌های فروش، وب‌سایت‌های خرید آنلاین و… استفاده کرد. در حال حاضر حجم خرید از دو کشور چین و دبی  به دلایلی اعم از قیمت مناسب، تنوع محصول، شرایط آسان خرید و …  نسبت به سایر مقاصد دیگر بیشتر است.

خرید از دبی

دفترچه کامل راهنمای واردات کالا |شرکت واردات کالا

دبی در سالیان اخیر به یکی از مراکز اصلی و مدرن تجارت در دنیا به خصوص خاورمیانه تبدیل شده است. بیشتر برندهای معتبر جهان در امارات مستقر شده اند و محصولات خود را به اقصی نقاط دنیا صادر می کنند. خرید از دبی و ارسال به ایران بنابر مواردی که در بالا ذکر شد از تجارت های  پرسود محسوب می شود. برای خرید حضوری از دبی موانعی مانند هزینه سفر، شلوغی فروشگاه ها و… وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال خرید آنلاین از دبی هستند تا بدون دردسر سفر به کشور امارات، در خانه خرید کنند. برای خرید آنلاین و منبع یابی راحت از این کشور می توانید از وب سایت www.noon.com استفاده کنید.

خرید از چین

دفترچه کامل راهنمای واردات کالا |شرکت واردات کالا

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دارد. این کشور در تأمین انواع کالاها اعم از ماشین‌آلات و محصولات موردنیاز کسب‌وکارهای کوچک و متوسط سرآمد کشورهای جهان است. صادرات چین به اقصی نقاط دنیا از اروپا تا آمریکا و آسیا رونق دارد.همانطور که گفتیم قیمت پایین محصولات ، کیفیت بالا و دیگر مزایا از دلایل افزایش خرید و واردات از چین بوده است. در گذشته عمده مراودات تجاری با چین و خرید محصولات این کشور منوط به سفر و خرید حضوری بود. در حال حاضر به علت رونق تجارت الکترونیک و مهم تر از همه خرید آنلاین از سرتاسر جهان، چین نیز از این فرصت به خوبی استفاده کرده است. یکی از بهترین سایت های خرید آنلاین از چین www.made-in-china.com است.

چانه زنی و مذاکره با فروشنده
پس از پیدا کردن منبع مناسب برای تهیه کالا موردنظرتان نوبت به مذاکره با فروشنده می‌رسد. در این مرحله شما نیاز به برقراری تماس و گفتگو با آنها را دارید تا بتوانید بر سر قیمت نهایی به توافق برسید. بهتر است با بررسی شرایط و قیمت‌های ارائه شده توسط فروشنده کالای خود را مقایسه و سپس اقدام به خرید کنید.

دریافت پیش فاکتور (پروفرما)

پس از نهایی کردن خرید کالا یک اقدام مهم دریافت پیش فاکتور یا همان پروفرما از فروشنده است.

پروفرما درواقع سندی است که شامل شماره و تاریخ صدور پیش فاکتور، نام و آدرس کامل فروشنده و خریدار، مشخصات کامل کمی و کیفی کالا، مبلغ پروفرما و مبدأ و مقصد کالا است.

بازرسی کمی و کیفی کالا

قبل از آن که کالا حمل شود لازم است از صحت و سلامت کالای خود اطمینان حاصل کنید. در این مرحله می‌توانید با سفر به محل خرید شخصاً اقدام به بازرسی کالا کنید و یا با استفاده از شرکت‌های بازرسی زحمت خودتان را کم کنید.

ثبت سفارش

پس از آن که سند پروفرما را دریافت کرده و کالا را راستی آزمایی کردید نوبت به ثبت سفارش کالا می‌رسد. برای واردات به ایران واردکننده حتماً باید کالا را ثبت کند. ثبت سفارش کالا از طریق کارت بازرگانی و بارگذاری پیش فاکتور در سامانه www.ntsw.ir انجام می‌گیرد. در نهایت پس از بارگذاری پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش و واردات کالا برای شما صادر می‌شود.

حواله ارزی

در این مرحله برای پرداخت هزینه‌ها به یک حساب ارزی نیازمندید. قبل از انجام تمامی مراحل قبل مثل خرید کالا و ثبت سفارش، شما نیازمند داشتن حساب ارزی هستید. پس از افتتاح حساب میباست به بانک مرکزی درخواست تخصیص ارز بدهید. پرداخت هزینه‌های واردات یا به شکل حواله و یا انتقال وجه از طریق بانک صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است تمامی این مراحل نیازمند داشتن کارت بازرگانی است.

 انتخاب روش حمل

پس از پرداخت هزینه‌ها شما باید به فکر انتخاب روش حمل کالای خود باشید. انتخاب روش حمل به عوامل متعددی مانند: فاصله جغرافیایی، حجم و نوع کالا، هزینه و زمان بستگی دارد. روش‌های حمل کالا به طور کلی به سه روش حمل زمینی، حمل دریایی و حمل هوایی تقسیم می‌شود. برای حمل بین‌المللی کالای خود به یک شرکت حمل و نقل بین ‌المللی نیاز دارید. نکته مهم این است که با توجه به تعهدات ذکر شده بین خریدار و فروشنده در اینکوترمز و پروفرما، هزینه و روش حمل متغیر می‌باشد. در صورت پذیرفتن حمل کالا توسط فروشنده ممکن است کالا را در بنادر مختلفی مانند بندرعباس، بوشهر و یا فرودگاه امام خمینی تحویل بگیرید.

صدور بارنامه

پس از آن که حمل کننده کالا توسط مفاد ذکر شده در اینکوترمز مشخص شد یک سند توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود. این سند بارنامه (BL  –  Bill of lading )  نام دارد که شامل مواردی اعم از نام کالا، وزن کالا، حجم و شماره پروفرما می‌شود. لازم به ذکر است نوع بارنامه باتوجه‌به روش حمل هوایی، دریایی و زمینی متفاوت خواهد بود.

 اخذ ترخیصیه

پس از حمل کالا و ورود آن به کشور نوبت به انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌رسد. در این مرحله فرد وارد کننده یا نماینده قانونی وی (شخصی که نامش در بارنامه آمده) برای اخذ ترخیصیه با در دست داشتن سه نسخه اصل ریلیز شده به شرکت حمل بار مراجعه می‌کند. پس از ارائه مدارک فوق ترخیصیه، قبض انبار و رسید را نیز دریافت می‌کند.

اظهار به گمرک

پس از دریافت مدارک ذکر شده در مرحله قبل باید کالا به گمرک اظهار شود. این امر به چه معناست؟

شما باید اعلام کنید که کالای خریداری شده را از کدام کشور و با چه قیمتی خریداری کرده‌اید. اظهار به گمرک شامل چند گام مهم است:

  1. ثبت مشخصات ترخیصیه در سامانه epl.irica.ir
  2. دریافت مجوزهای لازم
  3. پرداخت حقوق و عوارض گمرک
  4. ارائه ترخیصیه مذکور به گمرک
  5. ترخیص کالا
  6. دریافت پروانهٔ الکترونیک
  7. بارگیری کالا و خروج بار به سمت انبار

موارد ذکر شده همگی بخشی از فرایند ترخیص کالا از گمرک است که فرد با ارائه این موارد و طی کردن مراتب قانونی می‌تواند اقدام به حمل کالای خود از گمرک کند.

ترخیص کالا از گمرک

مرحله آخر از مراحل واردات کالا، پس از آنکه کالا به گمرک رسید ترخیص کالا است. کالا اگر نیاز به دریافت مجوز داشته باشد، مجوزها باید گرفته شود. در صورتی که کالا نیاز به آزمایش داشته باشد در این مرحله میباست انحام بگیرد. به جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله از واردات کالا گام ترخیص کالا است. پس از پرداخت هزینه و طی‌کردن زمان نوبت به دریافت کالا از گمرک و خروج آن است. اگر در این مرحله چالش به وجود آید (که محتمل است) ممکن است کالا برای زمان طولانی در گمرک بماند و اجازه ترخیص داده نشود. این امر می‌تواند ضرر مالی زیادی را به واردکنندگان وارد کند. برای جلوگیری از چالش‌ها و موانع احتمالی در این مرحله باید از تجربه و تخصص کافی برخوردار باشید و یا از مشاوره شرکت‌های ترخیص کاری استفاده کنید.

برای این امر شما می توانید از سایت شرکت راهکار تجارت پایا rahkartejaratpaya.com استفاده کرده و با استفاده از خدمات واردات، ترخیص و مشاوره بارزگانی این شرکت در انجام تمامی مراحل واردات کالا از یک تیم مجرب در کنار خود بهره ببرید و از خطرات احتمالی این مسیر جلوگیری کنید.

نتیجه‌گیری

 واردات کالا یک فرایند پیچیده است که شامل بسیاری از مراحل مختلف است. برای انجام درست واردات کالا، واردکننده باید با شرایط و مقررات گمرکی و مالی کشور مقصد آشنا شده و از شرکت حمل و نقل و پیمانکاری معتبر استفاده کند. علاوه بر این، واردکننده باید از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان معتبر و دارای تجربه استفاده کند تا بهترین کیفیت و صحت کالا را به دست آورد. همچنین، واردکننده باید مشخصات کامل کالا را از تأمین‌کننده دریافت کرده و به موقع هزینه‌های مربوط به واردات کالا را پرداخت کند.

به منظور انجام درست واردات کالا، واردکننده باید با مراحل و شرایط گمرکی آشنا باشد. در این مقاله در رابطه با راهنمای واردات کالا، وب سایت ثبت سفارش کالا، اظهار به گمرک و خرید و ترخیص کالا صحبت کردیم. استفاده از سامانه‌های مهم در این روند می‌تواند به شما کمک کنند تا از امنیت و کیفیت کالای وارد شده به داخل کشور اطمینان حاصل کنید. با این حال، در صورتی که واردکننده برای اولین بار اقدام به واردات کالا می‌کند و یا با شرایط گمرکی و مالی کشور مقصد آشنایی کافی ندارد، توصیه می‌شود از خدمات مشاوره کارشناسان گمرکی استفاده کند.

دکمه بازگشت به بالا