اجتماعیکسب و کار ایرانی

چگونه طراحی گرافیک یاد بگیریم؟

چشم انداز شغلی شغل گرافیک

طراحی گرافیک یکی از مشاغل در حال رشد است، اما رشد آن بر اساس حوزه تخصص افراد ممکن است متفاوت باشد. تا سال ۲۰۲۹ ممکن است با کاهش استخدام طراحان گرافیک مواجه شویم، اما این امر عمدتاً در حوزه طراحی چاپ صدق می‌کند. در چند سال آینده فرصت‌های شغلی کمتری برای طراحان گرافیک در زمینه طراحی کارت ویزیت از جمله کارت ویزیت املاک، روزنامه‌ها، نشریات، ناشران کتاب و دایرکتوری‌ها وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، طراحان گرافیک حوزه دیجیتال اوضاع بهتری خواهند داشت و ‌آینده روشن‌تری برای آنها تصور می‌شود. طراحان گرافیک با مهارت در طراحی UI و UX وب‌سایت، انیمیشن، طراحی رابط کاربری موبایل و اپلیکیشن و طراحی ویدیو بالاترین تقاضا را برای استخدام دارند. سایر زمینه‌های طراحی مانند طراحی UI و UX نیز رشد بالایی در بازار کار دارند.

مسیرهای شغلی دیگر در حیطه گرافیک

افرادی که در رشته گرافیک سررشته دارند و به خوبی با بایدها و نبایدهای آن آشنایی دارند، می‌تواند علاوه بر طراحی گرافیک سراغ مشاغل دیگر نیز بروند و در آنها نیز موفق شوند. در حال حاضر، برخی از این مشاغل در میان مشاغل پردرآمد به شمار می‌آیند و به این ترتیب امکان کسب درآمد بالا نیز برای طراحان گرافیک فراهم است.

اپلیکیشن‌های موبایل روز به روز بیشتر می‌شوند و این یک تخصص عالی برای طراحان گرافیکی است که به دنبال کسب درآمد از این صنعت هستند و همچنین علاقه یا عشقی به اپلیکیشن‌های موبایل دارند. برای این شغل نیازی به یادگیری ندارید و تنها باید در طراحی رابط کاربری خبره باشید.

شاید این شغل کمی برای همه عجیب باشد، اما طراحی آیکون یکی دیگر از مشاغل پردرآمد امروز به شمار می‌آید. طراحی آیکون برای وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و محصولات دیجیتال تقاضای زیادی دارد. تخصص در طراحی آیکون نه تنها به دانش عمیق طراحی، بلکه به دانش عمیق در هنرهای زیبا و حتی عکاسی نیاز دارد.

اگر عاشق تایپوگرافی هستید و همیشه به دنبال بهترین و زیباترین شکل فونت هستید، این شغل مناسب شما است. متخصصان تایپوگرافی و طراحی فونت می‌توانند از طراحی فونت‌های سفارشی درآمد عالی کسب کنند.

اگر تا به حال در وب‌سایتی رابط کاربری دارای انیمیشن را دیده باشید، متوجه می‌شوید که این شغل چقدر مهارت و خلاقیت نیاز دارد. اگر به انیمیشن علاقه دارید، انیمیشن رابط کاربری می‌تواند یک تخصص بسیار مفید و البته پول‌ساز برای شما باشد. در حالی که کار روی تجربه کاربری و آن هم از نوع انیمیشن بسیار چالش دارد و نیاز به یادگیری مداوم دارد، اما در نهایت این یک تخصص پرسود است.

طراحی مناسب چاپ کاربردهای بسیار متنوعی دارد، از تبلیغات چاپی و کمپین‌های بازاریابی گرفته تا طرح بندی مجلات و روزنامه‌ها. علیرغم دیجیتالی شدن جهان، اما طراحی و بازاریابی چاپی هنوز هم تقاضای خود را دارد و می‌توان درآمد خوبی از این کار کسب کرد.

اگر ذهن خلاقی دارید و به طراحی و گرافیک بسیار علاقه دارید، می‌توانید در این مسیر شغلی بسیار موفق شوید. اما فراموش نکنید که گرافیک نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به یادگیری مداوم و به روز بودن دارد؛ بنابراین، دانش خود را نیز روز به روز افزایش دهید و خود را در این حیطه به روز نگه دارید، چرا که کارفرمایان و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که علم روز دنیا را در گرافیک دارند و همچنین می‌توانید از جدیدترین ابزارهای طراحی استفاده کنند.

نکات حرفه ای شدن در طراحی گرافیک

همچنین مانند طراحی وب، بهترین راه برای شروع تفکر در مورد طراحی برنامه، آنالیز و انتقاد از برنامه‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنید. سعی کنید بفهمید چه چیزی در مورد طراحی و یا رابط بصری آن‌ها وجود دارد که شما آن را دوست دارید

1. تاریخ طراحی گرافیک را مطالعه کنید

با یادگیری تاریخ طراحی، تحولات و طراحان آن، آگاهی بیشتری پیدا می کنید و نه تنها از کار طراحان گذشته قدردانی می کنید بلکه از طراحی فعلی نیز الهام می گیرید. این به شما این امکان را می دهد که سلیقه خود را گسترش دهید و در مورد طراحی خوب بیاموزید. همان طور که در رشته های مختلف طراحی حرکت می کنید، موضوعات مورد علاقه خود انتخاب کنید و در مورد آن ها بیشتر بیاموزید. تا شور و اشتیاق و زمینه هایی کاوش را پیدا کنید.

شما به عنوان یک طراح، زندگی خود را وقف یادگیری تکنیک ها و فرایندهای جدید خواهید کرد. داشتن دانش از تاریخ طراحی مهارت های شما را به عنوان یک طراح غنی می کند. زیرا با حرفه و تحولات طراحی قبلی بیشتر آشنا می شوید. آگاهی از تحولات و طراحان گذشته مهارت های شما را تقویت می کند، رویکرد شما را نسبت به پروژه های جدید باز تر می سازد و به عنوان الهام بخش کارهایتان می شود.

2. بر اصول و فرایند طراحی تسلط پیدا کنید

طراحی گرافیکی ارتباط دیداری موثر با یک ایده یا مفهوم است. طراحی در اطراف ما وجود دارد، از بسته بندی مواد غذایی گرفته تا آرم ها تا پوسترهای بیلبورد. طراحی بخشی از زندگی روزمره است که ما را به خرید یک محصول ترغیب می کند یا به انجام کارهای روزمره مانند استفاده از یک برنامه در تلفن خود کمک می کند.

هر طراح 5 اصل کلیدی طراحی را می شناسد که عبارتند از همسویی، تکرار، تضاد، سلسله مراتب و تعادل. این اصول به ایجاد طرحی منسجم، پایدار، سازماندهی شده ، ماندگار، تأثیرگزار و پیامی واضح کمک می کند. با پیروی از این اصول اساسی طراحان می توانند مشکلات دیداری و مفهومی را در فرایند طراحی حل کنند. از شروع فرایند تحقیق تا تولید ایده و نتیجه نهایی که به مشتری پاسخ و آگاهی لازم را می دهد. برای اینکه یک طرح موفق باشد، باید به این اصول اساسی طراحی و روش کارکرد هر یک از آن ها پایبند باشد. همسویی به ایجاد طراحی منسجم و منظم کمک می کند. طراحی با تکرار و پیوند ارتباطی بین عناصر تقویت می شود و سبکی دیداری آشنا و ماندگار را می سازد.

3. تایپوگرافی با علاقه دنبال کنید

تایپوگرافی به نحوه قالب بندی و چیدمان یک نسخه مربوط می شود و نقش محوری در طراحی گرافیک ایفا می کند. شامل انواع حروف، اندازه نقطه، فاصله خط، فاصله حروف است. همان طور که در مسیر طراحی پیش می روید، با تفاوت بین sans serif  و serif آشنا می شوید، دانش خود را در مورد انواع حروف بیشتر می کنید و یاد می گیرید که کدام فونت ها به خوبی با یکدیگر جفت می شوند.

تایپوگرافی به یک بِرند شخصیت می بخشد و برای ارتباط، از مجله گرفته تا تبلیغات و لوگوها بسیار مهم است. با درک تایپوگرافی می توانید انتخاب های درست داشته باشید و برای بهبود طرح استفاده کنید. تایپوگرافی علاوه بر این که در ارتباط ایده ها نقش محوری دارد، از طریق لحن، حس و حال خاصی به طرح می دهد.

4. اصول رنگ را مطالعه کنید

رنگ بر روحیه و شخصیت یک طرح تأثیر می گذارد. بهترین راه برای یادگیری ترکیب رنگ ها این است که به کارهای طراحان و استودیوهای دیگر نگاه کنید. سپس می توانید مجموعه های الهام بخش خود را با پالت های رنگی ایجاد کنید که حالات مختلف را برمی انگیزد. همچنین می توانید Adobe’s Color CC را برای آزمایش بیشتر با ترکیب رنگ های مختلف کاوش کنید. پالت ها را می توان از عکس ها، چاپ ها، الگوها یا هر گرافیک دیگر ایجاد کرد.

بخش مهمی از طراحی است زیرا می تواند برای تأثیر بر روحیه طراحی و برند مورد استفاده قرار گیرد و از آن به عنوان ابزاری برای ترغیب و جلب توجه استفاده شود. طراحان با معنی هر رنگ، ترکیب رنگ و نحوه استفاده از پالت ها برای تأثیر احساسی آشنا می شوند. هنگام انتخاب رنگ برای یک طرح باید پایه و اساس رنگ و علم پشت آن وجود داشته باشد. با درک نظریه رنگ، طراح می تواند انتخاب رنگ مناسب را در انتخاب انجام دهد تا از برجسته بودن برند و ارتباط آن با مخاطب هدف اطمینان حاصل کند. در نمونه کارت ویزیت داروخانه شرکت طرحیسا استفاده از اصول رنگ بصئرت جرفه ای را مشاهده می کنید.

5. در اصطلاحات طراحی به خوبی آشنا شوید

با شروع به یادگیری بیشتر ، آشنایی با اصطلاحات نیز مهم است تا بتوانید به همان زبان دیگر طراحان صحبت کنید. چند اصطلاح رایج که ممکن است درباره آن ها شنیده باشید شامل نسبت طلایی، قانون یک سوم، سلسله مراتب، کرنینگ، رهبری، ردیابی و ارتفاع x است. با تسلط کامل بر اصطلاحات معمول طراحی می توانید هنگام صحبت با طراحان دیگر و همچنین برقراری ارتباط با تیم خود، مکالمه های طراحی را متوجه می شوید.

6. به برنامه های طراحی تسلط پیدا کنید

به عنوان یک طراح، باید اصول اولیه (Illustrator, InDesign, Photoshop) و Sketch را بیاموزید تا نحوه کار با آن ها را برای ایجاد همه چیز از یک لوگو گرفته تا پوستر یا کتاب یاد بگیرید. با تسلط بر برنامه های اساسی طراحی، می توانید به راحتی با جلسات مشتری برخورد کنید. چهار مورد اول که باید با آن ها شروع کنید عبارتند از:

  • Adobe Illustrator: یک برنامه مبتنی بر وکتور است که به شما امکان می دهد با استفاده از ابزار قلم، اشکال ایجاد و طراحی کنید. نکته جالب در مورد این ابزار این است که به شما امکان می دهد طیف وسیعی از آثار هنری از لوگوها تا نمادها و تصاویر را ایجاد کنید. هر گرافیک را می توان تکثیر و به هر اندازه ای گسترش داد، زیرا یک وکتور است.
  • Adobe InDesign: یک ابزار طرح بندی است که می تواند هم برای دیجیتال و هم برای چاپ استفاده شود و با Photoshop و Illustrator به طور منسجم کار می کند. به عنوان استاندارد صنعت، این یک برنامه قدرتمند برای ایجاد اسناد چند صفحه ای، ایجاد صفحات اصلی و پاراگراف است که می تواند برای ایجاد همه چیز از مجلات گرفته تا بروشورها استفاده شود.
  • Adobe Photoshop: یک برنامه قدرتمند است که توسط بسیاری از متخصصان خلاق از طراحان تا توسعه دهندگان و عکاسان استفاده می شود. هدف این برنامه ویرایش تصویر، روتوش، دستکاری تصویر و ایجاد ترکیبات است.
  • Sketch: استانداردی برای طراحان دیجیتال است. این برنامه وکتور ها را با جلوه های اصلی تصویر ترکیب می کند و از آن برای برنامه ها و وب سایت ها استفاده می شود.

7. از همه چیز الهام بگیرید

نگاهی به وبلاگ های طراحی، کتاب های طراحی، مجلات هنری و رسانه های اجتماعی(, Pinterest, Behance) نقطه شروع خوبی برای کشف این است که شما به چه نوع زیبایی شناسی تمایل دارید. با یادگیری از کار دیگر طراحان، و روندهای فعلی یاد می‌گیرید. با گذشت زمان، سبک شخصیتان را بر اساس علایق خود توسعه می دهید.

به عنوان یک هنرمند، خوب است بدانید که چه در بازار رایج است و طراحان دیگر چه چیزی را می سازند. با دنبال کردن وبلاگ ها، می توانید الهام بگیرید و شاید چند ایده جدید در این زمینه بدست آورید. ما منبعی از 50 وبلاگ در زمینه هنر و طراحی را گردآوری کرده ایم که می توانید در آن ها برای اطلاع از فضای خلاق موجود به اکتشاف بپردازید و همچنین پروژه های خلاقانه خود را به پیش ببرید. چند نکته که شما را راه می اندازد:

  • Create by Adobe: مجله ی خلاقان و برای افراد خلاق است. به صورت آنلاین و به عنوان یک برنامه تلفن همراه در دسترس است. برای الهام گرفتن و آموزش عکاسی، تصویرسازی، طراحی گرافیک، طراحی وب، موشن گرافیک، صدا/تصویر، برند و موارد دیگر از آن دیدن کنید.
  • U99: توسط Adobe راه اندازی شد که هدف آن کمک به متخصصان خلاق در حرفه خود است. مقالات کاربردی راهنمایی هایی در مورد بهره وری، عادات مثبت کار، تعادل بین کار و زندگی، برند شخصی، رهبری و موارد دیگر ارائه می دهند.
  • Wix Creative: محتوای فوق العاده ای را برای خلاقان ارائه می دهد. از الهام تا نکات و منابع را ارائه می دهد.همچنین راهنمایی های مفید در موضوعاتی مانند mood board و ایجاد نمونه کارهای آنلاین.
  • It’s Nice That: یک منبع صنعتی محبوب برای مقالات برتر در زمینه طراحی، هنر و تصویرسازی در سراسر جهان است.
  • The Inspiration Grid: مجله ای آنلاین که استعدادهای خلاق جهانی را به نمایش می گذارد و بهترین ها را در هنر، عکاسی، تصویرسازی، طراحی و تایپوگرافی به شما ارائه می دهد.

8. وارد اجتماع شوید

شبکه های اجتماعی مانند Dribbble ،Behance  و Instagram نه تنها منابعی برای کشف کار خلاقان دیگر بلکه فرصتی برای ارتباط با طراحان دیگر از سراسر جهان هستند که آن ها را تحسین می کنید. با انتشار منظم کارهای خود در این کانال ها، مطمئناً مورد توجه طراحان دیگر قرار خواهید گرفت. این پلتفرم ها به شما امکان می دهند کارهای خود را به اشتراک بگذارید و بازخورد خود را برای تبادل مستمر دریافت کنید که می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک طراح رشد کنید و شغل خود را پیدا کنید.

هرگز نمی دانید که یک ارتباط جدید چه چیزی را به همراه دارد و شاید فرصتی عالی و غیر منتظره پیدا کنید. از طریق رسانه های اجتماعی می توانید در گفتگو با طراحان دیگر تبادل کنید، آخرین کارهای خود را به اشتراک بگذارید و از شخصی که او را تحسین می کنید بازخورد بخواهید. درگیر موضوع باشید ، به گروه ها بپیوندید و شرکت هایی را که برای آن ها احترام قائل هستید دنبال کنید.

9. کار خود را ارسال کنید

هنگامی که شروع به تولید می کنید، به روزرسانی مستمر آنلاین باید بخشی از استراتژی کلی شما باشد. این گونه مطمعن می شوید که دیده می شوید و جدیدترین پروژه هایتان مورد توجه دیگر طراحان، استخدام کنندگان و آژانس ها قرار می گیرد. این اولین قدم برای دیده شدن است! اگرچه شبکه های اجتماعی مانند موارد ذکر شده مکان های مناسبی برای به اشتراک گذاشتن طرح های شما هستند، اما تنها جایی نیستند که می توانید استعدادتان را به نمایش بگذارید.

به نمایش گذاشتن کارهای طراحی خود در مجلات و وبلاگ ها راهی باورنکردنی برای پیشرفت است اما جوایز به همان اندازه می تواند به جلب توجه بین المللی کمک کند. چند جایزه طراحی معروف که می توانید به آن ها توجه کنید عبارتند از The Design Kids Awards ، Indigo Awards ، AGDA ، Creative Design Awards ، Adobe Design Achievement Awards ، Young Guns و D&AD New Blood Awards.

10. به گروه های طراحی و شبکه‌ی آن‌ها بپیوندید

با شرکت در رویدادهای طراحی (حضوری)، پیوستن به گروه های طراحی جهانی و محلی و سازمان های حرفه ای می توانید با سایر خلاقان ارتباط برقرار کنید تا ارتباطات خود را در صنعت ایجاد کنید. با برقراری ارتباط و یادگیری از طراحان دیگر می توانید دوستی های طولانی مدت ایجاد کنید و یک مربی پیدا کنید که می تواند به حرفه طراحی شما کمک کند.

به عنوان یک فرد خلاق، به ویژه هنگامی که مبتدی هستید، باید تا آن جا که می توانید یاد بگیرید و به شبکه را گسترش دهید. اما یادگیری هرگز پایان نمی یابد، به ویژه هنگامی که می خواهید موفقیت طولانی مدت خود را تضمین کنید. با پیشرفت مداوم فناوری شما نیز باید نرم افزار، تکنیک های جدید و راه های کارآمدتر بودن را بیاموزید. گذراندن یک دوره طراحی گام مهمی در به دست آوردن دانش عملی و ساخت نمونه کار است اما یادگیری درون مدرسه به پایان نمی رسد. به عنوان یک طراح، باید کنجکاو بمانید و به آموزش خود ادامه دهید.

به نقل از: طرحیسا

دکمه بازگشت به بالا