علت تقه زدن ماشین در دور پایین چیست؟
- علت تقه زدن ماشین در دور پایین چیست؟
- مشکل تقه زدن خودرو را چگونه حل نماییم؟
- راز تقه زدن ماشین در دنده چیست؟
تقه زدن ماشین، از جمله مشکلاتی است که در دور پایین، هنگام تعویض دنده یا گاز دادن و یا هنگامی که پای خود را بر روی پدال ترمز میگذارید اتفاق میافتد. بروز این مشکل بسیار آزار دهنده است و میتواند نشانه وجود یک مشکل در یکی از قطعات خودرو باشد.
تقه زدن خودرو بدین معنا است که ماشین به صورت لحظهای خاموش و روشن میشود و در نتیجه این امر، سبب تکان ناگهانی در خودرو میگردد. لرزش موتور را میتوان یکی از دلایل این امر دانست. در صورتی که خودروی شما نیز با این مشکل مواجه شده است، با مطالعه این مقاله از مجموعه فروشگاهی یکتا یدک، راز تقه خوردن ماشین برایتان آشکار میشود.
علت تقه خوردن ماشین هنگام گاز دادن
یکی از مواردی که گاها شاهد آن هستیم، تقه زدن ماشین حین فشار دادن پدال گاز است. از جمله دلایل این مشکل، میتوان به سنسور سرعت یا سنسور کیلومتر اشاره نمود. این سنسور، اطلاعات مربوط به سعت ماشین را جمع آوری مینماید.
در صورتی که این سنسور خراب شده باشد یا سولفاته شده باشد، اطلاعات مربوط به سرعت را نمیتواند به طور دقیق جمع آوری نماید. در نتیجه این امر، دستورات لازم برای افزایش میزان سوخت به محفظه موتور صادر نمیشود از این رو شاهد تقه زدن خودرو خواهیم بود. علت تقه زدن خودرو در دنده 1 و 2 نیز همین امر است. برای رفع این مشکل، لازم است تا سنسور سرعت یا سنسور کیلومتر تعویض گردد.
علت تقه زدن خودرو هنگام حرکت
ممکن است حین حرکت خودرو، هنگامی که تصمیم به افزایش سرعت میگیریم و پدال گاز را فشار میدهیم، شاهد تقه زدن خودرو باشیم. این اتفاق مربوط به ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری است که ممکن است در اثر گرفتگی مجرای سوخت ماشین رخ دهد.
در این شرایط، ترکیب سوخت و هوا به صورت درست با یکدیگر در موتور انجام نمیشود و از این رو، دور موتور افزایش نمییابد. در اصطلاح فنی، به این مورد، کله کردن موتور یا کپ کردن میگویند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است هر 40 هزار کیلومتر، نسبت به شستشوی انژکتور اقدام نمایید.
علت تقه زدن خودرو بخاطر خرابی دسته موتور
قطعه دسته موتور در خودرو، به منظور ثابت نگه داشتن موتور مورد استفاده قرار میگیرد. این قطعه، بواسطه نوعی لاستیک که دور موتور قرار میگیرد، وزن موتور را تحمل میکند.
در اثر مرور زمان و فشار بیش از حد، لایه لاستیکی پاره میشود و در نتیجه موتور از جایگاه خود خارج میگردد. بواسطه جابجا شدن موتور به طور ناگهانی، شاهد تقه زدن ماشین خواهیم بود.
علت تقه زدن خودرو هنگام رها کردن کلاچ
گاها هنگام تعویض دنده و زمانی که پا از روی کاچ برداشته میشود، شاهد تقه زدن خودرو خواهیم بود. دلیل بروز این مشکل، مربوط به خرابی گیربکس یا کلاچ میباشد.
از مشکلات مربوط به گیربکس خودرو، میتوان به خرابی بلبرینگ، آسیب به میل لنگ و.. اشاره نمود. در مقابل، مشکل کلاچ به دلیل خرابی و آسیب اجزای مرتبط با کلاچ خودرو میباشد.
به طور کلی از جمله موارد کلی تقه زدن ماشین هنگام تعویض دنده و اجزای مرتبط با کلاچ، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- خراب شدن بلبرینگ کلاچ
- آسیب دیدن سیم کلاچ
- هماهنگ نبودن دیسک و صفحه کلاچ
برای برطرف نمودن مشکل تقه خوردن خودرو، در صورت آسیب دیدن این موارد، راهکاری بجز تعویض این قطعات وجود ندارد.
علت تقه زدن ماشین زمان ترمز
در صورتی که در زمان ترمز گرفتن، شاهد تقه زدن خودرو هستیم، این مشکل مربوط به لنت ترمز است. شایان ذکر است که قطعه لنت ترمز باید در اثر گذر زمان تعویض گردد. بنابراین توجه داشته باشید، در صورتی که ترمز میگیرید، ماشین شروع به لرزیدن کند، لنت نیاز به تعویض دارد.
علت تقه زدن در دور موتور پایین
دنده دیشلی که به نام دنده هرزگرد نیز شناخته میشود، یک قطعه بسیار کوچک است اما از کاربرد و نقش بسیار پر رنگی در نحوه عملکرد صحیح خودرو برخوردار است.
این قطعه وظیفه تعادل خودرو، کنترل خودرو در پیچ و تنظیم دور چرخ موتور را برعهده دارد. یکی از دلایل اصلی تقه زدن خودرو در دور موتور پایین، خروج دنده دیشلی از تنظیم است. این دندهها غالبا قابل تعمیر نیستند و در صورت آسیب و خرابی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
علت تقه زدن ماشین در دنده سه و مشعل پلوس
از جمله قطعات مهم دیفرانسیل، قطعه پلوس است که وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخها را برعهده دارد. یکی از متداولترین دلایل تقه خوردن ماشین، خراب شدن مشعل پلوس است که این خرابی سبب ایجاد لرزش در دنده سه میگردد.
ممکن است این مشکل در ظاهر، کوچک به نظر برسد اما در صورت عدم برطرف نمودن مشکل خرابی مشعل پلوس، دیگر قطعات دیفرانسیل نیز در معرض آسیب جدی قرار میگیرند.
تقه زدن خودرو به علت پارگی گردگیر پلوس
قطعه پلوس و سایر قطعات گیربکس به دلیل اینکه به نسبت سایر قطعات، در معرض هوای آزاد بیشتری قرار میگیرند، سبب میشود تا بر روی عملکرد آنها تاثیرات سوئی داشته باشد. این تاثیرات بر روی قطعاتی از گیربکس که با روغن پوشش داده میشود بیشتر است. از این رو، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به این بخش، از قطعه گردگیر در پلوس استفاده میشود.
گردگیر در این بخش، در معرض سایش قرار دارد و پس از مدتی دچار پارگی و خرابی میگردد. در نتیجه این اتفاق، گرد و غبار به داخل گیربکس وارد میشود و روغن به بیرون میریزد. در چنین شرایطی، موتور در حین حرکت، لحظهای قفل میکند و شاهد تقه خوردن خودرو خواهیم بود. برای جلوگیری از این مشکل، تعویض به موقع گردگیر پلوس بهترین گزینه است.
کلام پایانی
در این مقاله به دلایل و علل تقه زدن خودرو به طور کامل و دقیق پرداختیم. تقه زدن خودرو و لرزش موتور یکی از رایجترین مشکلاتی است که ممکن است در هنگام رانندگی اتفاق بیفتد. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان مجموعه یکتا یدک، فروشگاه تخصصی لوازم یدکی و قطعات انواع خودروهای چینی ارتباط داشته باشید.
منبع: لوازم یدکی خودرو چینی یکتا یدک